Матеріали до презентації. Етика 5 клас. Тема " Спілкування та його роль у житті"

Про матеріал
Матеріали взяті з підручника: «Етика 5 клас». Автори: Т. В. Мелещенко, О. В. Желіба, Т. В. Бакка, Є. Д. Ашортіа, Л. Є. Козіна Етика. 5 клас / Г. Є. Фефілова. (Серія «Мій конспект. Матеріали до уроків»))
Перегляд файлу

Матеріал до уроку етики 5 клас «Спілкування та його роль у житті»

(Матеріали взяті з підручника: «Етика 5 клас». Автори: Т. В.

Мелещенко, О. В. Желіба, Т. В. Бакка, Є. Д. Ашортіа, Л. Є. Козіна Етика. 5 клас / Г. Є. Фефілова. (Серія «Мій конспект. Матеріали до уроків»))

_____________________________________________________________

 

Життя — це найбільша цінність, яку має людина. А найбільша розкіш у житті — це «розкіш спілкування».

А. де Сент-Екзюпері

 

Вступна мотиваційна хвилинка.

 

— Спробуйте пригадати, до скількох людей та у яких справах ви зверталися впродовж дня. Якщо скласти стислий перелік таких звернень, ви переконаєтеся, що все наше життя минає у СПІЛКУВАННІ.

 

Перед тим як перейти до основної частини, давайте спробуємо відповісти на такі запитання:

 ♦ Завдяки чому люди розуміють одне одного?

♦На твою думку, чому кожна людина зацікавлена в тому, щоб уміти говорити, вдало спілкуватися?

♦ Чи можна за мовленням людини робити висновок про її культуру, вихованість?

♦ Що необхідно людині для того, щоб відчувати радість від спілкування?

♦ Як ви розумієте висловлювання письменника А. де Сент-Екзюпері? (Виникає міні-дискусія. З досвіду проведеного уроку, діти з великою зацікавленістю відповідають на питання, а також наводять приклади з власного життя)

Основна частина (викладання нового матеріалу) Що таке спілкування?

Спілкування — процес взаємодії між людьми, який виникає через потребу в спільній діяльності. (Краще додати ще пояснення своїми словами або будь-яке альтернативне, бо не всім дітям таке означення дається просто). Цей процес відбувається за наявності певної мети: 

      обмін інформацією, досвідом, цінностями й навичками, результатами праці;

      формування ставлення до себе й свого оточення;

      порозуміння між людьми.

 Спілкування є невід’ємним засобом існування суспільства. Cпілкування відбувається в процесі безпосереднього контакту між партнерами. Наприклад, під час дружньої розмови, що дає можливість відчути тепло людських стосунків, сприйняти їхні найтонші особливості, які можна передати жестами, поглядом, виразом обличчя. Змістом спілкування є інформація, яка передається від однієї людини до іншої. Зміст спілкування реалізується за допомогою словесного й несловесного спілкування. Таким чином, мета спілкування — обмін думками, інформацією та індивідуальним досвідом.

Питання (міні-дискусія):

1.                  На основі власного досвіду поясни, у яких випадках ти спілкуєшся з іншими. Які твої мотиви? 

2.                  Який вид інформації може передаватися через спілкування? 

3.                  Як ти думаєш, які слова найчастіше вживаються під час спілкування?

Ефективне спілкування

Під час спілкування кожен/кожна прагне, щоб воно було ефективним. Ефективне спілкування — це спілкування, під час якого учасники досягають своєї мети. Бути ефективним комунікатором — означає вміти активно слухати й чітко висловлювати свої думки тим, хто поруч. (Питання до класу)

1.      Як гадаєш, що потрібно робити, щоб тебе розуміли в процесі спілкування?

2.      Як ти думаєш, що заважає нашому спілкуванню?

(Розглядаємо з дітьми правила ефективного спілкування та надаємо пояснення до кожного)

:

  Правила ефективного спілкування

  Пам’ятай про зміст свого «Я». Цим ти будеш цікавим і приємним у спілкуванні.

  Визнач мету спілкування.

  Будь небагатослівним.

  Умій слухати співрозмовника.

  Умій поважати думку, інтереси співрозмовника.

  Добирай мовні засоби відповідно до ситуації спілкування.

 

ЯКІ Є ВИДИ СПІЛКУВАННЯ?

Спілкування надзвичайно різноманітне за своїми формами й видами. Можна визначити традиційні форми спілкування, історично вироблені й закріплені в певних звичаях та обрядах різних народів. Зокрема, існує формальне спілкування, яке регламентується усталеними нормами й має стереотипний характер. Сторони такого спілкування виконують певні, заздалегідь визначені ролі: вчитель — учень; керівник — підлеглий, банкір — підприємець. Таке спілкування є офіційним.

За формою існування мо ви розрізняють усне й письмове спілкування. Письмовий текст вимагає обміркування. Його зафіксовують. Усний текст завдяки ситуації, жестам, міміці, інтонації дає змогу щось не досказати, він не припускає переробки, крім уточнень.

 

 

 

 

image

 

Експрес-лабораторія        «Чи вмію          я       слухати   іншого?» (практична цікавинка – фокусування уваги) 

Уміння слухати вкрай важливе у людському спілкуванні. Психологи розробили тест для визначення цієї здатності за 100-бальною системою. На 10 запитань слід дати відповіді, які оцінюються так: 

майже завжди — 2 бали;  іноді — 6 балів;   майже ніколи — 10 балів. 

Результат визначити просто: що більше балів, то краще в тебе розвинуте вміння слухати. Спробуйте скласти тест! (Зачитуємо в голос запитання, а діти на аркуші бумаги записують оцінку – а потім підраховують загальний бал – говорять, або пишуть у чат) ТЕСТ

1.                  Чи прагнете ви завершити бесіду, коли тема чи співрозмовник нецікаві вам?

2.                  Чи дратують вас манери вашого партнера по спілкуванню?

3.                  Чи може невдалий вираз вашого співрозмовника спонукати вас на грубість?

4.                  Чи уникаєте ви спілкування / розмови з незнайомцями?

5.                  Чи маєте ви звичку перебивати співрозмовника?

6.                  Чи часто вдаєте, що уважно слухаєте, а самі думаєте зовсім про інше?

7.                  Чи змінюєте ви тон, голос, вираз обличчя залежно від того, хто ваш співрозмовник?

8.                  Чи змінюєте ви тему розмови, якщо вона зачіпає неприємну вам тему?

9.                  Чи виправляєте ви людину, якщо вона неправильно вимовила слово?

10.              Чи дозволяєте собі зверхній тон під час розмови?

 

ЯКУ РОЛЬ У СПІЛКУВАННІ ВІДІГРАЄ МОВА?

Потреба у спілкуванні задовольняється людиною за допомогою мови. 

Мова — здатність людини говорити, висловлювати свої думки. Під час мовлення люди обмінюються інформацією, виявляють свої емоції, ставлення до того, про що вони говорять. Спілкування спонукає співрозмовників до певних дій і організовує їхню спільну діяльність. 

Мова — це інструмент думки, її знакова система. Вона є специфічним способом зберігання і передачі інформації, засобом організації та керування людською діяльністю.

 Мова — це підґрунтя культури, енциклопедія вселюдського досвіду, звуковий механізм спілкування, що виник історично.

 

+ (можна прочитати з дітьми притчу про мову, якщо залишиться час)

ПРИТЧА ПРО МОВУ

Колись на землі жив могутній народ, який відрізнявся від інших своєю силою і мудрістю. Він був дуже дружнім. Люди разом вирощували врожай, рибалили й розводили худобу. Вони були багатими й мали всього вдосталь. Однак люди не спілкувалися між собою, бо в них не було мови. Вони не ділилися радістю та не могли висловити співчуття, співати пісень чи розповідати смішні історії. Через це на їхніх обличчях рідко з’являлася посмішка.

 Багато років тому цей народ образив добру фею Мову. Вона, гірко зітхнувши, назавжди пішла від них, забравши із собою слова-квіти. Люди довго шкодували про свій вчинок, але змінити нічого не могли. Тому змирилися. 

У містечку по сусідству жили хлопчик і дівчинка. Хлопчик зворушливо грав на сопілці, а дівчинка виготовляла вишиванки. Вони не могли висловити одне одному свої почуття, тому хлопчик вирішив знайти Мову. Він хотів вибачитися за свій народ і повернути слова-квіти. І от дівчинка разом із хлопчиком вирушили в далеку путь. 

Хвилювало одне: як Мова дізнається, що до неї прийшли. Дівчинка вишила їхнє прохання на рушникові. А хлопчик спробував домовитися через гру на сопілці. І полинула чарівна мелодія, якою всі зачарувалися. Побачили діти фею посеред заквітчаного поля. Пахощі квітів простягалися на велику відстань від поля. Все це були слова-квіти, які доглядала фея. Діти підбігли до Мови та показали їй свої дари. Мова все зрозуміла без слів. Узяла вона цілі оберемки своїх чарівних, запашних, різнокольорових слів і пішла за дітьми — понесла Мову людям. Люди в містечку були дуже раді, адже знову могли говорити. Пісні й вірші полилися рікою. Відтоді вони бережуть Мову.

Питання до тексту:

1.   Чому люди вирішили повернути Мову? 

2.   Яке значення має  мова для суспільства?

 

pdf
Додав(-ла)
Ivanchikhina Tatiana
Додано
15 листопада 2022
Переглядів
3994
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку