Ігрові педагогічні технології на уроках інтегрованого курсу історії у 6 класі
С.П.Буслюк, учитель історії та правознавства ЗЗСО І-ІІІст.№12 м. Ковеля
Одним з головних завдань нтегрованого курсу історії (Всесвітня історія. Історія України) для 6 класу є забезпечення діяльнісного компоненту. Ефективність навчання залежить передусім від залучення учнів до різноманітних видів діяльності, що дає змогу їм успішніше оволодівати суспільним досвідом і, як наслідок, забезпечує соціальну активність особистості, її спрямованість на творчу діяльність, розвиває пізнавальний інтерес учнів до минулого через створення умов для активної взаємодії між вчителем і учнями, виконання учнями творчих практичних завдань.
Ігрова діяльність на уроках сприяє формуванню ключових компетентностей, підвищенню зацікавленості до предмета і полегшує засвоєння складних теоретичних понять. Таким чином, гра, яка є необхідністю та основним видом діяльності дитини, одночасно стає головним засобом і навіть умовою інтелектуального розвитку учня.
Гра:Відгадай загадки
Підготовчий етап: клас поділити на команди по 2 учні в кожній; підготувати текст загадок.
Ігровий етап: розв’язати загадки, у яких зашифровано основні етапи антропогенезу. Перемагає команда, яка дасть найбільшу кількість правильних відповідей.
Мавпа із рисами людини – Тим відрізнялась від тварини (Австралопітек) |
Істоту першу серед людей Знайшли в печері Олдувей (Людина вміла) |
Жила ця людина на острові Ява, З розвиненим мозком, і рухалась прямо. (Пітекантроп) |
Ця людина з міцною будовою Користувалась скреблом, вогнем та мовою. (Неандерталець) |
Ця людина приручила собаку, І схожість на нас – її суттєва ознака (Людина розумна) |
|
Гра:Знайди помилку
Підготовчий етап: клас поділити на команди по 2 учні в кожній; обрати 2-х експертів.
Ігровий етап: знайти історичні помилки в поданому тексті. Експерти перевіряють правильність виконання завдань. Перемагає команда, яка швидше та правильніше впорається із завданням.
У типографії під час друку статті в науково-популярній газеті стався збій комп’ютерної програми. Стаття вийшла з помилками. Але уважні читачі їх знайшли. А ви уважні читачі?
Трипільська культура на території України розвинулася в добу палеоліту. Її назва походить від розкопаних археологом Генріхом Шліманом площадок біля села Трипілля на Київщині. Вона проіснувала на території України 2,5 тисячі років і була поширена на лісостеповій території від Дунаю до Дністра.
Основними заняттями трипільців були землеробство, скотарство, рибальство, мисливство, ремесла. Високого рівня досягла обробка заліза, яке виплавляли з болотяної руди. Трипільці виготовляли керамічний посуд, прикрашений відтисками шнурка, який накладали на вогкі стінки глиняного посуду.
Відповіді: а) добу енеоліту; б) Вікентієм Хвойкою, в) 1,5 тисячі років (від 4 тис. – до сер. 3 тис до н.е.); г) від Дніпра; д) метал, який обробляли трипільці – мідь; є) орнаментом у вигляді спіралей, трикутників, фігур людей і тварин
Гра:Вікторина
Підготовчий етап: клас поділити на 4 команди, обрати 2-х експертів та капітанів команд; підготувати картки із завданнями.
Ігровий етап: оголошується кількість конкурсів, називається максимальна кількість балів. Експерти фіксують досягнення кожної команди та, за потреби, кожного учасника, яких у свою чергу контролює вчитель. Капітани в кінці уроку мають виставити оцінки членам своїх команд, що узгоджується з учителем. Педагог наголошує на активності роботи всіх учасників у групі, що також впливатиме на суму балів.
І конкурс «Зіставлення». Співвіднести етапи антропогенезу з характеристикою, притаманною для кожного з них. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Етапи антропогенезу |
Характеристика |
1.Австралопітек 2. Людина вміла 3.Пітекантроп 4. Неандерталець 5. Кроманьйонець |
А. Видобування вогню. Б. Основне знаряддя праці – ручне рубило В. Приручення собаки. Г. Рештки були знайдені в печері Олдувей. Д. За будовою тіла –проміжний між мавпами і людьми |
Відповідь: 1-д, 2-г, 3-б, 4-а, 5-в.
ІІконкурс «Послідовність». Розташувати в логічній послідовності наведені факти. Аргументувати свою позицію. За виконання завдання – 5 балів.
а) заснування міст; б) поява родової общини; в) розбудова держави; г) поява союзу племен; д) виникнення сусідської общини; є) поява племен.
ІІІ конкурс. «Відновлення». Командам надаються тексти, у яких пропущені слова. Правильно вписавши відповіді, група має зробити висновок щодо значення первісної доби в історії людства. За виконання завдання – 6 балів.
Первісність – це початкова доба в історії людства, яка починається __________ та завершується _________. У цей період люди жили ______, володіли ___________, ________ працювали.
Відповіді: а) виокремленням людини з тваринного світу; б) зародженням перших цивілізацій; в) невеликими колективами; г)спільним майном; д) разом.
Підсумковий етап: визначення експертами правильних відповідей, виставлення загальної кількості балів, оголошення переможців. Аналіз учителем роботи груп в цілому та окремих учасників.
Гра Словесний лабіринт
Підготовчий етап: клас поділити на команди по 4 учні; обрати 2-х експертів; підготувати завдання.
Ігроовий етап: команди отримують завдання у вигляді послідовних питань із варіантами відповідей. Обрання тієї чи іншої відповіді дає можливість рухатися у відповідному напрямі, який залежно від правильності виконання завдань веде до фінішу. Із літер, що позначають правильні відповіді, необхідно скласти слово й дати йому визначення. Експерти перевіряють правильність виконання завдань. Перемагає та команда, яка швидше та правильніше впорається із завданням.
Гра: Інтерв’ю крізь віки
Підготовчий етап: обрати з класу 3-х учнів, які виконуватимуть ролі вельможі, селянина та раба; підготувати елементи одягу для них.
Ігровий етап: гра проводиться як інтерв’ю з історичними особами. Для цього вчитель або школярі ставлять запитання, на які учні-виконавці ролей мають дати розгорнуті відповіді від 1-ої особи.
Приблизний перелік запитань для вельможі:
1. Вельможа – знатна багата людина. Чи могла вона стати фараоном?
2. Які доручення давали фараони своїм вельможам?
3. Як знатні єгиптяни мали себе поводити перед фараоном? Чому?
4. Яким було повсякденне життя вельмож?
Приблизний перелік запитань для селянина:
1. Які сільськогосподарські роботи виконували селяни?
2. Які повинності виконували селяни на користь державі?
3. Чи була земля, на якій працював селянин, його власністю?
4. Яким було повсякденне життя селянина?
Приблизний перелік запитань для раба:
1. Яким чином люди могли стати рабами?
2. Чому рабів-полонених називали «живими вбитими»?
3. Як ставився до рабів їх хазяїн?
4. Яким було повсякденне життя рабів?
Гра: Філворд
Підготовчий етап: клас поділити на команди по 4 учні в кожній, обрати 2-х експертів; підготувати текст.
Ігровий етап: команди отримують запитання, відповіді на які зашифровані у філворді. Слова ламаються під прямим кутом, не можуть пересікатися один з одним. На розв’язання філворду відводиться 4-5 хвилин. Експерти контролюють правильність відповідей. Перемагає та команда, яка швидше та правильніше впорається із завданням.
c |
а |
т |
р |
м |
е |
т |
р |
к |
и |
н |
а |
п |
р |
і |
о |
о |
л |
о |
с |
і |
е |
я |
п |
л |
к |
п |
и |
я |
п |
я |
о |
о |
н |
і |
я |
і |
м |
і |
л |
|
|
|
|
|
|
|
|
Питання:
1. Поселення людей за межами своєї країни; завойована іншою державою територія. (Колонія)
2. Місто, що заснувало колонію. (Метрополія)
3. Тип письма жителів Дворіччя. (Клинопис)
4. Округи, залежні від влади Дарія І. (Сатрапія)
5. Велика держава, утворена внаслідок завоювання інших держав. (Імперія)
Гра: Кросдат
Підготовчий етап: клас поділити на команди по 4 учні в кожній, обрати 2-х експертів; підготувати сітки кросдату.
Ігровий етап: заповнити кросдат, уписавши відповідні дати. Експерти контролюють правильність відповідей. Перемагає та команда, яка швидше та правильніше впорається із завданням.
1 |
|
2 |
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
По вертикалі: 1. Рік смерті царя Давида та початку правління Соломона. 2. Рік падіння Ніневії. 3. Рік початку правління Новуходоносора.
По горизонталі: 3. Рік початку правління Ашшурбаніпала. 4. Рік смерті царя Хаммурапі. 5. Рік початку правління Дарія І. 6. Рік заснування Перської держави.
Відповіді: по вертикалі: 1. 965 р. до н. е. 2. 612 р. до н. е. 3. 605 р. до н. е.; по горизонталі: 3. 669 р. до н. е. 4. 1750 р. до н. е. 5. 522 р. до н. е. 6. 550 р. до н. е
Гра: Наукова лабораторія
Підготовчий етап: розділити клас на групи: джерелознавців, мистецтвознавців, істориків, літературознавців та експертів; підготувати роздаткові матеріали: карту «Кіммерійці та скіфи на українських землях», уривки з «Одіссеї» Гомера, «Скіфської Одіссеї» Л. Костенко, «Історії» Геродота, зображення Золотої Пекторалі, Золотого Гребня та Срібної Амфори.
Уведення до гри. Слово вчителя. У 9 ст. до н.е на територію Причорноморських степів почали проникати кочові племена, що започаткували вік заліза на українських землях.
З метою з’ясування місця розселення цих племен на території України, особливостей їх господарського та повсякденного життя, культурної спадщини пропоную організувати наукову лабораторію, у якій працюватимуть групи. Кожна з них спеціалізуватиметься на вивченні окремого виду джерела: уривків поем (група літературознавців), карти (картографів), свідчень Геродота (джерелознавців), зображень скіфських прикрас (мистецтвознавців) та історичної літератури (істориків). Кожна команда отримує перелік запитань, відповіді на які має знайти під час вивчення джерела та спільного обговорення. Група експертів, узагальнюючи дослідження, має заповнити таблицю «Народи залізного віку на території України».
Ігровий етап: робота груп передбачає аналіз певних джерел, які розкриватимуть сутність питання з певного аспекту.
Група 1. Джерелознавці.
Завдання. Ознайомтесь із текстом роздаткового матеріалу.
Геродот про кіммерійців
«... Країна, де тепер живуть скіфи, кажуть, що за давніх часів була кіммерійською. Кіммерійці, коли побачили, що проти них виступило велике військо, почали радити, що їм робити. Тут їхні думки поділилися надвоє, і кожна сторона наполягала на своїй думці. І найдостойнішою була думка царів, а думка більшості зводилась до того, що їм вигідніше віддалитися, ніж, залишившись, наражатися на небезпеку й чинити опір численним ворогам. Але думка царів була воювати до останнього з ворогами, обороняючи свою країну. Хоч як там було, ні більшість не хотіла послухатися царів, ні царі більшості. Отже, перші вирішили без бою покинути країну загарбникам і тікати від них, а царі вирішили: краще бути вбитими й похованими на батьківщині, ніж тікати з більшістю. Скоро вони прийняли такі рішення, вони розділилися, обидві їхні частини стали рівними в числі і вони почали битися між собою. І всіх, що в битві було вбито, кіммерійці поховали поблизу ріки Тірасу (Дністер). Там їх поховали. Згодом прийшли скіфи, знайшли країну незалюдненою і зайняли її».
Геродот про життя і звичаї скіфів
«На берегах Понту Евксінського (Чорного моря) живуть порівняно до всіх інших країн найменш освічені народи, за винятком скіфів. Скіфське плем'я дуже розумно винайшло щось, чого нема в інших, вельми важливе для життя людей. Що ж до всього іншого, то я їм не заздрю. Це найважливіше, що вони винайшли, а саме, що ніхто з тих, які нападали на них, не врятувалися. Вони не мають ні міст, ні фортець, але кочують. Вони є вершниками і лучниками. Житла у них на возах.
Там живуть скіфи оратаї, які сіють пшеницю не для їжі, а на продаж. Якщо перейти Борисфен (Дніпро), ідучи від моря, то спершу буде Гілея (Лісовий край), а якщо йти вище – там живуть скіфи-землероби. На схід від цих скіфів-землеробів мешкають кочовики також скіфи, які нічого не сіють і не обробляють землі. Далі простягається країна, що називається царською, і скіфи, які в ній живуть, найхоробріші та найчисленніші, і вони вважають інших скіфів своїми невільниками.
… Що ж до іншого, то звичаї в них такі. Богів вони шанують лише таких:найбільш за всіх – Гастію, потім Зевса і Гею, яку вважають за дружину Зевса. Після них – Аполлона, Афродіту, Уранію та Арея. Цих богів шанують усі скіфи, а ті, що називають їх царськими скіфами, приносять жертви ще й Посейдонові…
Коли в них (скіфів) помре цар, тут викопують велику чотирикутну яму. Звідти везуть на возі труп царя до другого підвладного їм племені, причому ті, до яких приїжджали раніш, ідуть за ними. Об’їхавши таким чином з трупом усіх, вони приїжджають назад. Тут кладуть труп у могилу на підстилці, по обидва боки його устромляють списи, на них кладуть дошки і вкривають їх очеретом, а в решті простору могили ховають одну з наложниць царя, а також кухара, конюха, слугу, візника, коней і золоті чаші; після всього цього вони всі насипають великий курган, намагаючись зробити його якомога більшим.
Запитання:
1. Хто із відомих людей античності згадував про племена залізного віку на території України?
2. Які відомості про кіммерійців залишив Геродот?
3. Чи були скіфи однорідними?
4. Які особливості життя скіфів переповідає Геродот?
Група 2. Історики.
Завдання. Прочитати в підручнику параграф про господарське життя кіммерійців і скіфів.
Запитання:
1. Коли жили кіммерійці на території українських земель?
2. Які особливості їх життя та господарства?
3. Коли скіфи заселяли землі сучасної України?
4. Який тип господарювання був у скіфів?
Група 3. Літературознавці.
Завдання. Ознайомтесь із текстом роздаткового матеріалу.
З «Одіссеї» Гомера про кіммерійців
Врешті дісталися ми течій глибоких ріки Океану.
Там розташовані місто й країна людей кіммерійських,
Хмарами й мглою вповиті. Ніколи промінням ласкавим
Не осяває їх сонце в блакиті ясній світлодайне,
Чи від землі воно йде у зоряні неба глибини,
Чи повертається знов до землі з неосяжного неба,-
Ніч лиховісна там вічно нещасних людей окриває.
Запитання:
1. Хто є автором джерела?
2. Хто такі кіммерійці? Коли і звідки вони прийшли на територію України?
3. Як автор джерела описує природні умови території, на якій проживали кіммерійці?
4. Якими були основні заняття кіммерійців?
Із поеми Л.Костенко «Скіфська Одіссея» |
|
Колись до них жили тут кіммерійці, Ті, що про них писав іще Гомер, А що найперш згадали ассирійці, В клинописах ще хтозна – яких ер. Це був народ такої сили й гарту, Що їх ніхто подужати не міг. Трясли Ефес, ходили на Урарту, Від них погиб і цар лідійський - Гіг. Але і їх довів чи не до стресу Вогонь жертовний богові Аресу. От кіммерійці здумали прощатись, Наслухані про скіфську силу й лють. Одні вважали: - Треба захищатись! – А другі: - Ні, вони нас переб’ють.
|
Одні казали, що не ступить ворог, Що треба землю захищать свою. А другі: - Ет, ну що земний цей порох? Ми знайдем інший в іншому краю. Відтак дві групи, не дійшовши згоди, Зробились між собою антиподи. Та зброю повихоплювавши з піхов, самі себе так встигли перебить, що як прийшли вже скіфи, то вже скіфам було, по суті, нічого робить. |
Запитання:
1. Використовуючи поданий уривок, визначте напрямки походів кіммерійців.
2. Хто такі скіфи? Коли вони з’явилися на території сучасної України?
3. Що ви дізналися з наведеного уривка про загарбання кіммерійських земель скіфами? Наскільки вірогідним, на вашу думку, є поданий переказ Геродота?
Група 4. Мистецтвознавці
Звдання. Розглянути скіфські прикраси: гребінь з кургану Солоха, золоту пкаь кургану Товста Могила, срібну амфору з кургану Чортомлик.
Запитання:
1. Кого зображено на цих прикрасах? Як називають дослідники стиль, який використовували скіфи в мистецтві?
2. Як ви думаєте, хто виготовляв ці прикраси?
Група 5. Експерти.
Завдання. Узагальнюючи відповіді, заповнити таблицю «Народи залізного віку на території України».
«Народи залізного віку на території України»
Назва народу |
Період перебування на українських землях |
Територія розселення на землях України |
|
|
|
Запитання для аналізу ігрової діяльності:
– Що нового ви дізналися з гри?
– Які зауваження виникли в процесі гри?
– Що треба зробити для усунення недоліків?
– Як ви оцінюєте акторську майстерність учасників?
Гра: Історичні шахи
Підготовчий етап: клас поділити на 5 команд, обрати 2-х експертів та капітанів команд; підготувати «шахову дошку».
Ігровий етап: кожна команда має право на 6 ходів по одному в кожній категорії. Час на обговорення становить 30 секунд. Якщо після цього відповіді немає – право на неї отримує інша команда.
Категорії |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
А «Підрахунок» |
|
|
|
|
|
Б «Знавець карти» |
|
|
|
|
|
В «Про кого мова» |
|
|
|
|
|
Г «Віднови порядок» |
|
|
|
|
|
Д «Встанови зв’язок» |
|
|
|
|
|
Ж «Оціни подію» |
|
|
|
|
|
А. «Підрахунок». Правильна відповідь – 1 бал.
1. Скільки століть тому з’явилися перші записані закони Хаммурапі?
2. У якому столітті правив Давид?
3. Які з племен прийшли на територію України раніше: кіммерійці чи сармати?
4. Скільки років правив Дарій І?
5. Хто правив пізніше: ассирійський цар Ашшурбаніпал чи халдейський цар Навуходоносор ІІ?
Б. «Знавець карти». Правильна відповідь – 1 бал.
1. Покажіть на карті фінікійські міста-держави.
2. Покажіть територію Вавилонського царства часів Хаммурапі.
3. Покажіть на карті кордони Перської держави за часів Дарія І.
4. Покажіть напрямки фінікійської колонізації.
5. Покажіть на карті територію Ізраїльсько-Іудейського царства.
В. «Про кого мова» (за описом назвати ім’я царя, дати характеристику). Повна відповідь – 3 бали.
Характеристика історичного діяча здійснюється за алгоритмом:
1) визначити історичні умови, за яких діяв;
2) назвати, інтереси якої суспільної верстви міг захищати;
3) вказати цілі діяльності та засоби, якими досягав поставленої мети;
4) зазначити основні результати діяльності історичної особи для регіону, країни чи світу;
5) висловити своє ставлення до цієї особи як людини та як історичного діяча.
1. Він розділив свою державу на 20 сатрапій і посадив на кожну по одному сатрапу. В одну сатрапію входили різні народи, а були вони об’єднані для легшого збирання податків. Золото та срібло ховалося чистим або перероблювалося на гроші – даріки, які були золоті та срібні. (Дарій І)
2. Як і всі завойовники-царі, він багато будував. Бранці з різних племен зробили Вавилон найкращим містом того часу. Місто займало великий чотирикутник і було обгороджене подвійним муром. На східному березі Євфрату був царський палац і так звані «висячі сади», це були штучно насипані гори з терасами, на терасах тих були сади, які цар посадив для своєї жінки, дочки мідійського царя. (Навуходоносор ІІ)
3. За легендою він уславився перемогою у битві з філістимлянином Голіафом. Згодом заснував Іудейське царство. Був жорстоким володарем, але водночас і видатним державним діячем. Склав релігійні пісні – псалми, що увійшли до Біблії. (Давид)
4. Найвидатнішою справою його царювання було будування храму єрусалимського. Матеріали для храму збирав ще Давид по чужих краях, золото, срібло та мідь складав у Єрусалимі. Але не Давиду судилося збудувати велику святиню ізраїльського народу, а царю мудрість якого теж не менше прославилася, вона й досі залишилася в легендах. (Соломон)
5. Він був знаменитим царем Вавилону, наказав висікти на чорному базальтовому стовпі Кодекс законів із 282 статей. Це було зроблено для того, «щоб сильний не чинив утиску слабкому, щоб надати справедливість сироті та вдові…». (Хаммурапі)
Г. «Віднови порядок» (назвати термін та пояснити його). Повна відповідь – 2 бали.
1. САРТПА (Сатрап); 2. ЛООКІНЯ (Колонія); 3. МТЕПОРОЛІЯ (Метрополія); 4. НАЗКО(Закон); 5. ЛКИОНПСИ (Клинопис).
Д. «Встанови зв’язок» (пов’язати слова за змістом ). Повна відповідь – 2 бали
1. Тигр, Євфрат, спека, повінь, глина, канали, землеробство, скотарство, ремесла.
2. Ассирія, залізо, знаряддя праці, зброя, завоювання.
3. Біблія, пророки, Мойсей, Давид, Соломон, Ізраїль.
4. Фінікія, колонії, торгівля, алфавіт, пурпурна фарба, кедр, скло.
5. Кіммерійці,залізо, Причорноморські степи, кочівники, воїни.
Д. «Оціни подію». Повна відповідь – 3 бали.
1. Які відмінності між культурними досягненнями скіфів та інших народів Західної Азії?
2. Яке значення мали закони Хаммурапі для цивілізаційного розвитку людства?
3. За які якості шанували євреї своїх царів? Чи потрібні ці якості людям сьогодні?
4. Чому така могутня та сильна держава як Ассирія у 612 р. до н.е. занепала?
5. Які з винаходів фінікійців мали важливе значення для розвитку людства?
Підсумковий етап: визначення експертами правильних відповідей, виставлення загальної кількості балів, оголошення переможців. Аналіз учителем роботи груп у цілому та окремих учасників. Виставлення оцінок.
Гра: Доповнення
Підготовчий етап: клас поділити на команди по 2 учні в кожній; обрати 2-х експертів, підготувати картки із завданнями.
Ігровий етап: за розпізнавальними ознаками та зображеннями назвати бога та вказати покровителем чого він був. Експерти перевіряють правильність виконання завдань. Перемагає та команда, яка швидше та правильніше впорається із завданням.
1 |
1 Клісниця, орел, блискавка |
|
. Триголовий пес |
|
2. Меч шолом, спис. |
|
. Кіфара, лавровий вінок. |
|
. Тзб, дельфін |
9 |
.Вногрдне гроно |
|
. Лстеро, олте яблуко |
1. |
1 олсок пшениц. |
|
. лень стрі, сгайдак і стрілами |
1. |
1Шом, щт, сва, ваг, гілка ливкового дерева |
|
. одине огнищ крона узи шлюу. |
1. |
1 Чвні андал |
Віповіді :1. Зевс –бог громуі блискавки. 2. Арес – бог війни. 3. Посейдон – бог моря. 4. Афродіта – богиня любові і краси. 5. Артеміда – богиня полювання. 6. Гера – покровителька сімейного вогнища. 7. Аїд – бог підземного царства 8. Аполлон – покровитель мистецтва. 9. Діоніс – бог виноробства. 10. Деметра – богиня родючості 11. Афіна – богиня мудрості і справедливості. 12. Гермес – вісник богів.
Гра:Знайди помилку
Підготовчий етап: клас поділити на команди по 2 учні в кожній; обрати 2-х експертів.
Ігровий етап: знайти історичні помилки в поданому тексті. Експерти перевіряють правильність виконання завдань. Перемагає команда, яка швидше та правильніше впорається із завданням.
На уроці вчителька поставила перед учнем питання: чому в часи Римської республіки точилася боротьба між плебеями та патриціями? Учень дав відповідь. Чи погоджуєтесь ви з нею?
Відповідь учня:
У 508 р. до. н. е. у Римі вигнали останнього царя Сервія Туллія. Так була утворена Республіка. У ній вища влада належала консулу, якого щорічно обирали з числа патриціїв. Плебеї ж могли тільки голосувати на народних зборах і служити у війську. Але з часом становище плебеїв покращилося, вони стали збагачуватися в результаті війн. Тож тепер вони вимагали збільшення їх прав. Ситуація загострювалася. Уникнути конфлікту можна було, якби плебеї отримали більше прав, ніж патриції.
Під час війни Риму із сусідами плебеї запросили гроші. Патриції змушені були піти на поступки. У результаті плебеям надали право обирати народних трибунів. Вони мали захищати інтереси плебеїв, накладаючи табу. Згодом були укладені усні домовленості, а ще пізніше було укладено заборону продавати римських громадян у рабство за борги. Однак плебеї так і не могли впливати на державні справи й ухвалювати закони.
Відповіді: а) 509 р. до. н.е; б) Торквінія Гордого; в) двом консулам; г) становище плебеїв погіршилося: більшість з них за борги могли потрапити в рабство ; д) уникнути конфлікту можна було, якби плебеї отримали такі самі права, як і патриції; е) плебеї відмовилися воювати; є) вето; ж) писані «Закони дванадцяти таблиць»; з) плебеї могли впливати на державні справи й ухвалювати закони.
Гра: Туристичне агентство
Підготовчий етап: клас поділити на 5 команд, обрати капітанів. Команди обирають країну, що вивчали в межах курсу «Історія Стародавнього світу», з метою її презентації для уявних туристів. Реклама країни має стати центральною у змаганнях, що потребує:
а) зібрання фактів про історію обраної країни;
б) узагальнення інформації;
в) відбір найсуттєвіших фактів з історії країни;
г) підготовка проекту презентації (газета, вистава, пісня і под.).
Презентація країни має включати: географічний опис країни, хронологічні межі зародження цивілізації, опис основних здобутків цивілізації, пояснення ролі та значення історії країни в розвитку європейської та світової цивілізації.
Ігровий етап: демонстрація презентацій командами (не довше 5 хвилин). Перемагає команда, яка змістовно та яскраво презентує обрану країну.
Використані джерела
1. Античний світ : для дітей від 10 років. Ранні цивілізації. Месопотамія. Стародавній Єгипет. Стародавня Греція. Стародавній Рим / Д. Бінгем та ін. – К. : Країна мрій, 2010. – 400 с.
2. Бандровський О. Всесвітня історія. Історія України: (інтегр.курс) підруч. для 6-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / О. Г. Бандровський, В. С. Власов. – К. : Генеза, 2019. – 224 с.
3. Барнінець О. Застосування ігор як засобу фор- мування предметних компетентностей на уроках іс- торії [Електронний ресурс] / О. Барнінець. – Режим доступу : http://oldconf.neasmo.org.ua/node/923/.
4. Барнінець О. Класифікація ігрових методів навчання історіїї з погляду компетентнісного підходу / О. Барвінець // Проблеми підготовки сучасного вчи- теля. – 2011. – № 3. – С. 14–20.
5. Букатов В. Педагогічні таїнства дидактичних ігор / В. Букатов. – К. : Ред. загальнопед. газ., 2004. – 128 с.
6. Голованов С. О. Всесвітня історія. Історія України (інтегрований курс) підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти – Тернопіль:Астон, 2019 . – 224 с.
7. Десятов Д. Використання дидактичних ігор-стратегій на уроках історії / Д. Десятов // Ігри у навчанні історії в школі / автор-упор. К. О. Баханов. – Х. : ВГ «Основа», 2013. – С. 28–37.
8. Кожем'яка О. Ігри з історії стародавньої Греції. Еллінізм//Історія України. Всесвітня історія. - 2005. - №3. - С.22.
9. Кун М.А. Легенди та міфи стародавньої Греції / Микола Кун, пер. О. М. Івченко. – К., 1996. – 98 с.
10. Н.М.Сорочинська, О.О.Мартинюк Всесвітня історія. Історія України (інтергований курс): підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2019 . – 224 с.
11. Цивілізації стародавнього світу : дитяча енциклопедія / Ф. Перруден, Ю. Гусєв. – К. : Махаон-Україна, 2007. – 128 с.
12. Хрестоматия по истории древнего мира: [пособие для учителей / Сосот. Е.А. Черкасова]. – М. : Просвещение, 1991. – 288 с.
13. Юрчишин Л. Т. Кросворди із всесвітньої історії. 6-8 класи / Л. Т. Юрчишин // Історія та правознавство. – 2013. – № 34-36. – С. 15-17.