Урок української літератури для 6 класу "Роль і місце пісні в житті українців. Головні календарні обряди. Календарно-обрядові пісні. Народна обрядова пісня, її різновиди"

Про матеріал

Урок дозволяє реалізувати принцип індивідуалізації навчання, залучати до роботи учнів різного рівня підготовки. Матеріал, розташований на темному фоні, передбачений для розміщення на дошці до початку уроку.

Перегляд файлу

Українська література

6 клас

Роль і місце пісні в житті українців. Головні календарні обряди. Календарно-обрядові пісні. Народна обрядова пісня, її різновиди.

 

Урок №2

 

Тема. Роль і місце пісні в житті українців. Головні календарні обряди. Календарно-обрядові пісні. Народна обрядова пісня, її різновиди.

 

Мета. Визначити роль і місце пісні в житті українського народу, дати поняття про календарно-обрядові пісні;

 розвивати стійкий інтерес до усної народної творчості як вагомого духовного спадку народу, бачення в ній ментальних особливостей української людини;

 виховувати любов і пошану до духовної спадщини наших пращурів, прагнення засвоїти основи моралі й етики.

 

Тип уроку: комбінований

 

Обладнання: записи на дошці

 

Підручник: Українська література: підруч для загальноосвіт. навч. закладів. 6 кл. / Л.Т.Коваленко. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2014. – 240 с.: іл.

 


Домашнє завдання попереднього уроку:

  1. Перечитати статтю с.4 – 7, скласти її план (у зошитах);
  2. С.7 – вивчити напамʼять крилаті вислови про книги (знати автора кожного вислову)

 

 

ХІД УРОКУ

 

  1. Перевірка домашнього завдання. Поглиблення знань учнів додатковими відомостями

Іван Федоровукраїнський першодрукар.

«Апостол»

М.Львів

1574 рік

 

Календарно-обрядові пісні:

Навесні – веснянки.

Улітку – русальні, купальські, жниварські.

Узимку – колядки, щедрівки.

Язичники (погани)

988 рік

християни

ПІСНЯ В ЖИТТІ УКРАЇНЦІВ. КАЛЕНДАРНО-ОБРЯДОВІ ПІСНІ

М.Гоголь:

 Покажіть мені народ, у якого було б більше пісень. Наша Україна дзвенить піснями.

 

Народні прислівʼя:

 

Т.Шевченко:

І.Франко:

Д.Павличко:

 

 

  • Індивідуальні завдання на дошці (4 учні – за бажанням)
  • Фронтальна перевірка:
  1. Наявності в зошитах плану статті;
  2. Бесіда за матеріалом статті «Вступ»
  • Записати вивчені вдома крилаті вислови про книги відповідного автора (розділовими знаками не нехтувати). Усно пояснити їх.
  • Що таке дописемний і писемний періоди? (коротко)
  • Як зберігали й передавали інформацію в дописемний період?
  • Чому кажуть, що з появою писемності думки автора отримували вічне життя?
  • Який літературний твір В.Мономаха згадано в статті? («Повчання дітям»)
  • Що ви знаєте про Нестора Літописця? (переписувач книжок, чернець Києво-Печерського монастиря, автор «Повісті временних літ», ХІІ століття)
  • Як виглядали рукописні книжки в Київській Русі? (вишукане оформлення, пергамент, устав, перша літера)
  • Як називається прилад для друкування книжок? (друкарський верстат)
  • Чи знаєте ви, хто був першим книгодрукарем на території України? (інформація на дошці)
  • Хто такі бібліофіли? (книголюби)

 

 

НОВИЙ МАТЕРІАЛ

 

  1. Оголошення теми. Мотивація навчальної діяльності
  • Чи можна стверджувати, що художня література народилася з УНТ? (так, бо перш ніж навчитися писати, люди передавали свої знання із вуст в уста через фольклорні твори)
  • Найпоширенішими фольклорними творами були пісні. Українці з давніх-давен їх дуже любили. Не даремно українські пісні славляться на весь світ. Отже, тема уроку – … (на дошці).
  • Прочитаймо вголос вступну статтю до розділу «Загадково прекрасна і славна давнина України». Тут 4 абзаци. Підготуйтеся зміст кожного абзацу передати одним реченням.

 

  1. Розповідь-пояснення вчителя

Найдавнішими піснями українців є календарно-обрядові. Що це за пісні і чому вони так називаються?

Обрядові – від слова «обряд». Обряди – це ритуальні дії, які, за уявленнями людей, можуть позитивно впливати життя людей. У нашому сучасному житті теж є обряди – вінчання, хрестини, поховання тощо. Які, скажімо, виконують обрядові дії під час хрестин? (…)  З якою метою дитину охрещують? (вірять, що після цього в неї буде свій янгол-охоронець, який оберігатиме її від усього поганого.)

Обряди наших далеких пращурів також були покликані полегшити  їхнє життя. Вони були повʼязані із заняттями давніх українців: хліборобством, скотарством, боротьбою з грізними силами природи, вірою в різних богів і духів, яких треба було «задобрити», щоб вони не шкодили людям, або віддячити за допомогу. Зібрали селяни щедрий урожай з ниви – треба подякувати землі-годувальниці, попросити, щоб і наступного року був добрий ужинок. Забарилася весна, ніяк не може здолати люту зиму – потрібно їй допомогти, прикликати її піснями-веснянками. Під час кожного обряду разом з іншими обрядовими діями виконували обрядові пісні.

Календарні – тому що обряди наших предків і пісні, що їх супроводжували, були повʼязані з порами року (календарем).

Виділяють календарно-обрядові пісні весняного, літнього та зимового циклів (див. на дошку).

Про що і про кого співали в календарно-обрядових піснях? Виражали прохання до сил природи, прославляли їх. Особливо вшановували сонце, бо розуміли, що від нього залежить усе їхнє життя. Наші предки були сонцепоклонниками. Також ушановували воду, землю-годувальницю, рослинний світ, душі померлих.

 Тут треба згадати, що прадавні українці (русичі) були язичниками (див. на дошку). Хто це такі? (…). Тому в календарно-обрядових піснях згадували язичницьких богів – Коляду, Купайла, Ладу тощо.

А 988 року князь Володимир Великий запровадив на Русі християнство. Що це таке? (…). І внаслідок цього деякі календарно-обрядові пісні, крім старих образів, почали вбирати також і християнські мотиви – Ісуса Христа, Діви Марії тощо. Не тільки зміст пісень зазнав змін. Деякі язичницькі свята поєднали з християнськими (поганське свято бога Коляди – з християнським Різдвом, Івана Купала – зі святом Іоанна Хрестителя).

 

  1. Підсумок

Перегляньте записи на дошці (стосовно нової теми). Поясніть кожен запис.

 

  1. Домашнє завдання
  1. Опрацювати статтю «Календарно-обрядові пісні» с.10 – 11;
  2. С.12 – дати письмові відповіді на питання 1, 2, 4. Записане вивчити.

 

  1. Резерв
  • Читання вголос статті «Календарно-обрядові пісні» с 10 – 11.

 

 

 

1

 

docx
Додано
9 серпня 2018
Переглядів
3684
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку