Поданий урок розкриє зміст легенди про дівчину-Україну, визначить її тематичне спрямування, з'ясує роль та місце пісні в житті українського народу; ознайомить учнів з історією створення народно-церковного гімну «Молитва» та його ідейно-художніми особливостями.
Легенда про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею, та її зв’язок із «Молитвою» О. Кониського, духовним гімном України.
Мета: розкрити зміст легенди про дівчину-Україну, визначити її тематичне спрямування, з’ясувати роль та місце пісні в житті українського народу; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити власні висновки; ознайомити учнів з історією створення народно-церковного гімну «Молитва» та його ідейно-художніми особливостями; розвивати навички виразного читання пісень літературного походження, визначати в них провідні мотиви, пояснювати роль символів; виховувати почуття патріотизму, оптимістичне світобачення, любов до пісні, естетичні смаки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання.
Читання напам’ять гімну «Ще не вмерла України…».
III. Повідомлення теми і мети уроку
IV. Мотивація навчальної діяльності школярів
V. Формування, вдосконалення умінь та навичок
Вступне слово вчителя
Ми, українці, за своєю природою глибоко релігійні. Ще у язичницькі часи наші предки ставали на коліна перед богами з молитвою на устах, щоб випросити миру та злагоди для свого народу. У козацькі часи отамани приймали у Запорозьку Січ юнаків за умови православного віросповідання. Кожен українець повинен був знати молитву «Отче наш», розпочинаючи та завершуючи нею свій день. Тому не випадково в історії літературної пісні посідає значне місце пісня «Молитва», з якою сьогодні ми з вами ознайомимось.
Народно-церковним гімном України є пісня «Молитва». Текст її належить письменникові, педагогові, громадському діячеві Олександрові Кониському.
Музику до неї написав композитор Микола Лисенко. Її виконують стоячи, урочисто, піднесено, як гімн.
Співають цю пісню і нині, висловлюючи Богові найпотаємніші прохання зберегти Україну для себе і для нащадків.
Виразне читання пісні «Молитва»
Обговорення змісту пісні
1. До кого звертається ліричний герой у пісні «Молитва»?
2. Якою людиною постає перед нами ліричний герой пісні?
2. Чому Бог у творі постає великим, єдиним?
3.Чим Бог може допомогти людям? («Волі і світла промінням… освіти», «Світлом науки і знання… просвіти», «В чистій любові до краю… зрости», «Всі свої ласки й щедроти ти на люд наш зверни!», «Дай волю, … долю…, доброго світла, щастя…, многая літа!»)
4.Які відтінки переважають у творі? (Світлі: «світла промінням», «світлом науки і знання», «доброго світа!»)
5. Для кого О. Кониський написав цей твір?
Ідейно-художній аналіз пісні
Тема: звернення людей до єдиного Бога з молитвою про необхідність уберегти Україну і дати її народу волі, щастя і долі.
Ідея: возвеличення сили Бога, віра люду в його допомогу.
Основна думка: клопотання і звернення людей до Бога не тільки з власних інтересів, а й прагнення зберегти Україну, піклуватися і дбати про неї.
Жанр: молитва.
Молитва — це звернення віруючого до Бога.
Художні особливості пісні
Звертання: «Боже…»;
Метафори: «Боже, освіти, просвіти, зрости, храни, зверни, дай»;
Епітет: «чиста любов»;
Повтори: «Боже, дай… многая… волю», «світло…», «Україну…»;
Риторичні оклики: «Ти на люд наш зверни!», «Дай доброго світла!», «І многая, многая літа!».
Про цю пісню складено легенду, прочитаймо її.
Робота над легендою про дівчину-Україну
Виразне та вдумливе прочитання легенди про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею.
Ідейно-художній аналіз легенди
Тема: зображення дівчини-України, яка звернулася по допомогу до Господа у зв’язку зі стражданнями, що терпить земля її від «пролитої крові й пожеж».
Ідея: уславлення Всевишнього, який надає допомогу всім, хто її потребує; возвеличення пісні як неоціненного дару.
Основна думка: серед всіляких скарбів, талантів, здібностей, обдаровань пісня є неоціненним даром.
Жанр: легенда.
Легенда — один із жанрів не казкової народної прози, розповідь про видатну подію чи вчинок якої-небудь людини, в основі якого диво, фантастичний образ або уявлення, яке сприймається оповідачем як достовірне.
Бесіда за змістом твору
1.Кого і чим наділяв Господь Бог? («…дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці — любов до господарювання, німці — дисципліну і порядок, росіяни — владність, поляки — здатність до торгівлі, італьянці одержали хист до музики…»).
2. Як у творі зображена поведінка дівчинки? (Сором’язлива, боязлива, тиха…). Опишіть її («Вона була боса, одягнута у вишиванку, руса коса переплетена синьою стрічкою, на голові мала вінок із червоної калини»).
3. З яким горем звернулася дівчина — Україна до Всевишнього? («… плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові й пожеж. Сили мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з удів та сиріт, у своїй хаті немає правди й волі»).
4. Як зрозуміти слова Господа про те, що пісня уславить дівчину на цілий світ?
5. Які були подальші дії дівчини, після отримання нею пісні від Всевишнього? Що свідчить про щирість подарунка, який вона отримала? («Узяла… подарунок і міцно притиснула його до себе»).
6. Чим пояснити те, що дівчина — Україна із ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ?
7. Яким перед нами постав Господь Бог? (Милосердним, справедливим, добрим, щирим)
8. Через що Україна страждає і терпить всілякі муки?
9. Як характеризується дівчина, яка пісню, тобто славу на цілий світ, не залишала собі, а «…з ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ»?
10. Визначте за легендою риси національного характеру українців. (Поетичні, покірні, з гарним естетичним смаком, богобоязливі, волелюбні та ін.)
VI. Закріплення знань, умінь та навичок
Виконання тестових завдань
1. Яких дітей світу Господь Бог не наділив талантами?
а) німецьких; б) турецьких; в) російських.
2. Французи отримали від Всевишнього:
а)елегантність і красу; б) любов до господарювання; в)дисципліну і порядок.
3. Від чого плакала дівчина-Україна, стоячи в куточку?
а) бо заздрила іншим дітям різних народів, які отримали різні таланти від Бога;
б) від страждань, що були на землі українській;
в) хотіла бути відомою на цілий світ.
4. Як сприйняла дівчина-Україна дарунок Бога?
а) залишилася незадоволеною; б) попросила іншого; в) міцно притиснула його до серця і вклонилася.
5. Як сприйняв Господь Бог горе дівчини?
а) вирішив допомогти їй; б) висловив незадоволення;
в) був байдужим до сліз дівчини, бо не любив плаксивих.
6. Яким даром наділив Господь дівчину, обіцяючи її прославити на цілий світ?
а) зробив доброю чаклункою; б) дав пісню; в) навчив господарським справам.
7. Дівчина на голові мала віночок із
а) духмяних волошок; б) квітчастого барвінку; в) червоної калини.
8. Слова твору О. Кониського було оформлені в музичному супроводі:
а) Л. Лепким; б) М. Вербицьким; в) М. Лисенком.
9. Як у творі названо Бога?
а) могутнім і справедливим; б) всесильним і вимогливим; в) великим і єдиним.
10. З яким проханням звертаються люди до Бога?
а) допомогти ближньому; б) покарати винного; в) зберегти Україну.
11. Кого необхідно просвітити Богу?
а) простий безграмотний люд; б) дітей; в) хто бажає цього.
12. «Молитва» О. Кониського закінчується зверненням люду до Бога, щоб той дав їм:
а) «многая лета»; б) «ласки й щедрості»; в) «доброго світа».
Перевіряємо себе
Я можу розповісти про зв’язок народної легенди про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею, з «Молитвою» О. Кониського.
VI. Підсумок уроку
Скласти міні-діалог між Богом і патріотом України.
VII. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів
VIII. Домашнє завдання
Виразне читання «Молитви»