Матеріал уроку ознайомить учнів із відомостями про січових стрільців. Школярі зможуть вивчити особливості стрілецьких пісень, пояснювати їхні символи, відрізняти стрілецькі пісні від інших видів пісень, а також робити власні висновки, узагальнення.
6 клас література
Тема. «Ой, у лузі червона калина похилилася» С. Чарнецького й Г. Труха — пісня, що стала народною.
Мета: познайомити учнів із відомостями про січових стрільців, вивчити особливості стрілецьких пісень; уміти пояснювати їхні символи, відрізняти стрілецькі пісні від інших видів пісень; визначити провідний мотив програмових творів, їхній ідейно-художній зміст; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, пам’ять, увагу, спостережливість; робити власні висновки, узагальнення; навчити виразного читання; формувати кругозір, світогляд
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання.
(Виразне читання вивчених творів.)
IІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Вступне слово вчителя.
У нашого народу завжди були люди — патріоти, готові на великі жертви заради Батьківщини. Саме такими були січові стрільці. Вони були не лише вправними воїнами, а й талановитими митцями. Їм належить багато пісень, названих стрілецькими. Ці пісні підтримували бойовий дух оборонців рідної землі, їхню віру в торжество свободи та справедливості.
IІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Розповідь учителя.
Пісні січових стрільців — різновид українських народних козацьких пісень патріотичного звучання, виникнення й розвиток яких пов’язані з історією січового стрілецтва. За жанровими ознаками й системою образів вони майже ідентичні козацьким пісням. Відмінність зумовили лише часові межі появи цих творів. Відстань між ними — понад три століття, що внесло певні зміни й у тематику, і в ідейні мотиви, і в мелодику пісень.
Саме народження пісні відбулося спонтанно за досить цікавих обставин. 1914 року поет і режисер Степан Чарнецький поставив у Самборі драму В.Пачовського "Сонце Руїни", ввівши до неї у переробленому вигляді пісню "Розлилися круті бережечки...", покладену на нову мелодію, споріднену з народним мелосом. Вистава спричинилася до популяризації пісні, особливо її останньої строфи "Ой у лузі.". Від акторів театру пісню сприйняла молодь.
Степан Чарнецький був досить відомим свого часу поетом і театральним діячем. Народився він 21 січня 1881 року в селі Шманьжці нинішнього Чортківського району Тернопільської області. Будучи студентом Львівської політехніки, захопився літературою, мистецтвом, театром. Сам писав вірші, брав участь в організованому при студентському технічному товаристві "Основа" хорі, яким керував композитор Я.Ярославенко. Згодом зійшовся з членами творчого угруповання "Молода муза" і під його рубрикою видав у 1908 році свою першу збірку поезій "В годині сумерку". З 1913 року працював режисером і художнім керівником Львівського українського театру товариства "Руська бесіда".
В 1954 році журнал "Світло" (число 19), який виходив у Торонто (Канада), опублікував статтю Григорія Труха "Історія пісні "Червона калина". Згодом ця стаття увійшла до історичного збірника УСС "За волю України", випущеного в Нью-Йорку у 1967 році невеличким тиражем у 1500 примірників.
Григорій Трух народився 19 лютого 1894 року в Гірнім тодішнього Стрийського повіту на Львівщині. У 1914 році закінчив гімназію і з початком війни вступив до Українських Січових Стрільців. Був командиром чоти у сотні Д.Вітовського, провідником розвідувальних стеж у Карпатах. Поранений під Болеховом 30 травня 1915 року. В бою під Потуторами на Бережанщині 30 вересня 1916 року врятувався з однією чотою з оточення. Восени 1917 року був уже поручником командиром сотні. Ще через рік брав участь у листопадовому перевороті у Львові, коли виникла Західно-Українська Народна Республіка. Після окупації краю білополяками прийняв монаший чин. До 1933 року жив у Галичині, потім вів місіонерську роботу від ордену отців василіян у Канаді і США. Автор чотиритомного "Життя святих", а також багатьох оповідань, статей, спогадів.
Отже, Григорій Трух пригадував: "Коли одного дня в серпні 1914 року ми мали збірку на площі... бурси в Стрию, я почув, як мій сусід у ряді, урядник української каси в Стрию Іваницький підспівував собі гарну пісню, що мені дуже сподобалася. Її він навчився від артистів львівського театру. На мою просьбу він переспівав мені кілька разів одну строфу тієї пісні, я навчився її напам'ять.
Мабуть, і це таки того самого вечора після вправ я установив стрільців на площі бурси в чотирикутнику і почав учити їх співати "Червону калину". Так було кілька вечорів. А що "Червона калина" захопила стрільців так само, як і мене, то незабаром по Стрию розходився гомін першої стрілецької пісні "Ой у лузі червона калина похилилася".
Як писав стрілецький товариш Григорія Труха Дмитро Паліїв, "у "Червоній калині" скристалізувалася була вся програма Українських Січових Стрільців". Вони не випадково прийняли її за свій гімн. А згодом нев'янучу "Червону калину" почали співати в Галичині, по всій українській землі.
Вся пісня пройнята духом зростання на західноукраїнських землях національно-визвольних прагнень народу, розмежованого кордонами царської Росії й цісарської Австро-Угорщини, нею засвідчується почуття кровної спорідненості між земляками розділеного народу, готовність галичан до єднання зі своїми єдинокровними братами задля визволення з-під царських пут і досягнення мирного вільного життя на власній землі. Пісня уславлює січових стрільців, які в складі, австро-угорської армії, а після утворення ЗУНР – як національна українська армія, вели збройну боротьбу проти царських та польсько-шляхетських військ.
2. Робота з підручником.
Опрацювання статей та рубрик підручника.
3. Евристична бесіда.
Що таке літературна пісня? —
Чим літературна пісня відрізняється від народної? —
Як пісня відображає життя народу? —
Хто такі січові стрільці? Що вам відомо про них? —
Як ви розумієте народну мудрість про те, що пісня ні в добру, ні в злу годину не покидає людину? Відповідь обґрунтуйте.
—Чому народна пісня є дорогоцінним надбання поетичного генія нашого народу? Відповідь умотивуйте.
4. Виразне читання твору С. Чарнецького й Г. Труха «Ой, у лузі червона калина похилилася».
5. Евристична бесіда.
—Чому зажурилася Україна?
—Що символізує калина?
—Які ще образи-символи України вам відомі? (Верба, рушник, чорнобривці та ін.)
—Чому Україна порівнюється з калиною?
—З яким ворогом і за що борються січовики?
—Як січовики намагаються розвеселити Україну? Свою відповідь підтвердіть цитатами з твору.
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок
Завдання пошуково-дослідницького характеру.
Визначте художні особливості поезії.
Художні |
Приклади |
Повторення |
А ми тую червону калину підіймемо, А ми нашу славну Україну, гей, гей, розвеселимо |
Метафора |
Україна зажурилася, кривий танець |
Звертання |
червона калино, славна Україно |
Епітети |
московські кайдани, золотистий лан, буйнесенький вітер |
Риторичні оклики |
А ми нашу славну Україну, гей, гей, розвеселимо!; То прославить по всій Україні січових стрільців! |
Воскресаючи сьогодні із забуття, пісня заполонює серця людей своєю щемливою любов'ю до рідної Вітчизни, її вірних синів, наснажуючи нас незламною вірою в те, що, об'єднавшись, відродимо славну Україну.
V. Домашнє завдання
Уміти розповідати про січових стрільців, про письменників, виразно читати стрілецьку пісню, вивчити одну пісню напам’ять
VI. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Для мене на уроці було новим… —