Матеріали до уроків.« Сучасна музично-пізнавальна діяльність на уроках мистецтва в умовах впровадження нових державних стандартів з використанням хмарних технологій».

Про матеріал

Методичні рекомендації щодо створення хмаро зорієнтованого навчального середовища та приклади використання онлайн сервісів на уроках мистецтва.


Перегляд файлу

1

 

Кузьменко Наталія  Ярославівна,

вчитель музичного мистецтва1-7 кл.,

 мистецтва8-9 кл( вища кв.кат. старший вчитель),

 СЗШ -77 з поглиблиним вивченнямекономіки

та управлінської  діяльності, м. Львова.

 

Методичні рекомендації щодо  створення хмаро зорієнтованого навчального середовища та приклади використання онлайн сервісів на уроках мистецтва.

 

« Сучасна музично-пізнавальна діяльність на уроках  мистецтва в умовах впровадження нових державних стандартів з використанням хмарних технологій».

                                              

«Педагоги не можуть успішно

когось навчати, якщо в цей час

ретельно не вчаться самі».

(Алі Апшероні, видатний учений, гуманіст  і мислитель)

       XXI століття-це століття  інформаційних технологій. Використання інформаційних технологій в освітньому процесі дає вчителеві великі можливості під час проведення уроку, робить урок більш цікавішим, незабутнім, наочним, дозволяє по-новому використовувати текстову, звукову, й відеоінформаційну частину, збагачує методичні можливості уроку музики, надають йому сучасний рівень.

       На уроці мистецтва використання інформаційних технологій вирішує низку важливих завдань, насамперед - це підвищення інтересу до музики й до навчально-пізнавальної діяльності на уроці, сприяє засвоєнню навчального матеріалу, активізації пізнавальної діяльності, реалізації творчого потенціалу учнів.

        Найбільш доступний спосіб застосування інформаційних технологій на уроці музичного мистецтва  це використання мультимедійної установки. Одним із інструментів упровадження інформаційних технологій  є комп'ютерна програма Power Point, яку дуже ефективно та творчо можна використовувати у викладанні музики.  В даній програмі складаються презентації, які дозволяють створити інформаційну підтримку при проведенні уроків музики, також, з більшим успіхом, цю програму можна використовувати і в позакласній роботі. Презентація дозволяє учителеві ілюструвати свою розповідь, робить її більш цікавою, а головне, концентрує увагу учнів на учителя, що дуже важливо.

       Презентації можна застосовувати на різних етапах уроку, зорове сприйняття матеріалу, що вивчається, дозволяє учням ефективніше сприймати матеріал, що викладається. Під час створення слайдів можна використовувати анімацію, це зручно для послідовного викладу матеріалу. За допомогою анімації можна сконцентрувати увагу учнів на головному у матеріалі, що викладається, проводити групове та індивідуальне опитування дітей. Це так звані структурні компоненти: слухання музики, вокально-хорова діяльність, гра на дитячих музичних інструментах, творча діяльність, вивчення нотної грамоти, ігрова діяльність.

      Персональні комп'ютери давно вже стали повсякденним і звичним інструментом в житті людини, широке розповсюдження мережі Інтернет надає нам можливості широко її використовувати в освітньому процесі. Сучасний учитель, завдяки мережі Інтернет, має можливість знайти той матеріал, який знадобиться для нього і надасть широку інформацію школярам щодо його предмету.Таким чином можна виділити декілька напрямків:

– прослуховування і аналіз музичних творів (слухацька діятельність) ;

– вокально-хорова робота (використання мінусовок, візуального ряду для розучування пісень) ;

– вивчення історії та теорії музичного матеріалу ;

– позакласна робота ;

– отримання різної музичної інформації з використанням мережі Інтернет.

       Сучасний перехід України до інформаційного суспільства, коли до Інтернету може підключись практично будь-яка людина, дозволяє використовувати  так звані «Хмарні  послуги». Впровадження хмарних технологій стрімко зростає, завдяки цьому освіта стає ще доступніше, адже, вчитися можна скрізь: у приміщенні та на відкритій місцевості.

       З розвитком хмарних технологій з’явилась можливість забезпечити повсюдний доступ до програмного забезпечення й різних сервісів мережі Інтернет, можливість створювати, демонструвати та зберігати великий обсяг  інформації безпосередньо у мережі Інтернет, створювати інтерактивні ситуації, викладати навчальний матеріал та виконувати домашні завдання маючи певні сервіси Microsoft.

      Найголовніше завдання вчителя  - виконання Державної програми України з освіти. Сьогоднішні інноваційні технології стали провідними засобами  зміни освітньої системи  України.   Певний час учителі використовували інтерактивні методи у навчанні, та, мабуть, на теперішній час цього вже замало. Навчилися створювати та застосовувати презентації у Power Point, але презентація – це передусім  менеджерський засіб демонстрації та реклами продукту. Для уроку цього не вистачає.

      Хмара – це деякий центр, сервер або їх мережа, де зберігаються дані та програми, що з’єднуються з користувачами через Інтернет.Простим прикладом хмарних технологій є сервіси електронної пошти, наприклад: Gmail, Meta, електронні

Книги ExcelOnline, Dropbox і т.д. Вам потрібно всього лише підключення до Інтернету, і Ви зможете відправити пошту, при цьому додаткового програмного забезпечення або сервера не потребуючи.

   Загальною  перевагою для всіх користувачів хмарних технологій є те, що отримати доступ до «хмари» можна не лише з ПК чи ноутбука, але також з нетбука, смартфона, планшета, тому що головною вимогою для доступу є наявність Інтернету, а для роботи програмного забезпечення «хмари» використовуються потужності віддаленого серверу; споживачі використовують програми без їх установки. Слід зазначити, що доступ до хмари можуть мати одночасно тисячі людей, що мають права доступу.

       Хмаро зорієнтоване навчальне середовище має:

-структурованість (систематизація навчальних матеріалів відповідно до навчальних програм)

- гнучкість( вчитель взаємодіє з учнем індивідуально в зручному місці і в зручному темпі)

- інтерактивність( обмін і опрацювання різноманітних даних)

       Сучасні ІКТ дозволяють застосовувати нові технології навчання, зокрема «перевернуте навчання» (англ. flipped learning) –  технологію здійснення процесу навчання, в якому передбачається, що учні за допомогою різноманітних гаджетів прослуховують та проглядають навчальне відео     (різноманітні аудіовізуальні засоби), вивчають додаткові джерела самостійно (у позаурочний час), а потім у класі всі разом обговорюють нові поняття й різні ідеї, а вчитель допомагає застосовувати отримані знання на практиці. Учні вважають відеофрагменти корисним, легкодоступним та ефективним засобом, що допомагає  зрозуміти новий навчальний матеріал.

       Застосовуючи цей метод на уроках мистецтва, учитель викладає відеофрагменти або дає посилання на певний матеріал. Учні, маючи свої сторінки в Office365, на пошту отримують повідомлення та посилання, за якими готуються до уроку. Використовуючи можливість зворотнього зв’язку, учитель має можливість координувати роботу учнів, спрямовувати їх  та надавати допомогу при підготовці домашнього завдання..        

     Технологія «перевернутий клас» дає можливість учителю вивільнити час на уроці для спілкування з учнями. Фактично з’являється можливість працювати з учнем один на один. Більше уваги можна приділити тим дітям, які важко засвоюють  навчальний предмет або у яких виникають проблеми з виконанням домашніх робіт, а обдаровані учні матимуть більше свободи для того, щоб вчитися незалежно від темпу однокласників. Це дає можливість підвищити активність учнів, які несуть відповідальність за своє навчання, та одночано взаємодіяти багатьом учасникам навчального процесу. Відбувається персоналізація  навчання: кожен учень працює самостійно, відсутнє списування.

      Проте подібне можливе лише за умови, що всі учні  мають доступ до високошвидкісного Інтернету. Кожен, хто має вихід у мережу Інтернет, у зручний для нього час може отримати якісний електронний освітній контент. Це  необхідно тим учням, які не відвідували уроки або знаходяться на індивідуальному навчанні: вони зі  спеціально створених папок (по класах за предметами) оперативно отримують навчальний матеріал, що викладався на уроці, домашнє завдання, а вчитель має змогу надати допомогу ( є  зворотні зв’язок) та своєчасно перевірити правильність виконання домашньої роботи й виставити оцінку.

Створюється тісний зв’язок  між  учнями та вчителями, оптимізується та суттєво полегшується координація роботи на уроці та позакласній діяльності.

 Всі документи, презентації, фотографії та відео необмежений час зберігаються, при роботі інформація кожної секунди запам’ятовується і не може зникнути, як це буває на комп’ютерах. Власник може за бажанням відкрити доступ  до  перегляду або спільної роботи іншим користувачам.

       Для створення уроку вчителю необхідно чітко розуміти, який результат він  хоче отримати та які сервіси офісу для цього можна застосувати.

       Ще однією можливістю є сервіс  Puzzlecup -  створення кросвордів, однієї з найпоширеніших ігор у світі. Технологія створення кросворду за допомогою сервісу Puzzlecup нескладна, достатньо виділяти мишкою в робочій області місце для чергового слова й вибрати автоматично підібрані слова зі словника. Також можна вносити потрібні слова до словника. Для кожного слова має підібираєтися визначення. Кросворд можна як зберегти, так і роздрукувати. Зберігається він онлайн. Посилання на кросворд  можна надіслати учням електронною поштою або вбудувати в OneNote, Word, PowerPoint .

        Використання кросвордів у навчальному процесі не є дивиною. Серед учителів цей вид розвивального навчання досить поширений. Для перевірки засвоєння теоретичного матеріалу  уроків музичного мистецтва та мистецтва,  до створення кросвордів можно залучати учнів, які не тільки  складають кросворди, а й  розсилають однокласникам поштою або роздруковують для застосування під час уроку.

        Для створення уроку використовується сервіс для роботи з класом OneNote Classroom – створюється папка з назвою, де будуть зберігатися всі матеріали уроку. Це електронна версія записника, де розписано весь перебіг уроку, нотатки у вигляді тексту або графічні об’єкти чи зображення. OneNote пропонує можливості для встановлення з’єднання з програмою Outlook та Internet Explorer. Із цих програм у блокноти можна додавати дані у вигляді гіперпосилань і кліпів. У OneNote існують можливості обміну даними між користувачами, зокрема здійснюється підтримка використання спільних електронних записників, організація співпраці та кооперації.

       Прикладом може бути підготовка та проведення  уроку з  мистецтва у 9-му  класі «Авангард: Кубізм,Футуризм,Кубофутуризм».

 Готуючись до уроку, учитель ставить мету продовжувати закріплювати знання учнів про жанри мистецтв, про живопис та його жанри; про техніку передавання форми об’ємних предметів на площині, відпрацьовувати техніку створення колажів; знайомити з творчістю художників-кубістів; розвивати навички та вміння працювати з папером; виховувати уважність, охайність, привчати до самоконтролю під час вирізання колажу; готує обладнання - навчальні плакати, схема компонування колажу, комп’ютер для демонстрації відеоряду; матеріали для демонстрації послідовності виконання роботи. Використовуючи  простий олівець, відкритки, журнали, ножиці, клей, учні виконуватимуть творче завдання: засвоївши етапи роботи, створити колаж «Новорічна листівка».

      Для повторення вивченого доцільним буде використання фрагменту навчального фільму зі створення колажу. eduCanon (http://www.educanon.com/) – це сервіс, за допомогою якого підготовка відеоуроку та супутніх завдань займає кілька хвилин. Для створення уроку вчителю потрібно лише визначити тему й мету заняття, ввести її в рядок пошуку, а платформа шукає відповідні  запиту відео на YouTube і Vimeo. Учителю залишається лише вибрати потрібне відео й додати питання з варіантами відповідей на спеціальній панелі. Під час опитування  вчитель пропонує учням пригадати жанри мистецтва, які їм відомі. Питання «Про що розповідає картина?» та відеоряд із зображення картин різних жанрів допоможуть учням правильно відповісти.

       Під час актуалізації опорних знань та вмінь доцільно провести евристичну бесіду, у процесі якої з’ясувати, у чому полягає особливість створення колажів; чи завжди художники створювали колажі; як давно колаж став самостійним жанром; для чого люди створювали  купували ці твори мистецтва?

       Після викладу нового матеріалу для організації сприйняття вчитель пропонує учням розглянути репродукції картин, де зображено колаж, скласти  усний опис картини, визначити засоби виразності, висловити своє ставлення до твору мистецтва, а також  звертає увагу на те, що зображується на передньому плані; на другому плані; які засоби художники застосовують для передачі глибини простору, які засоби художники застосовують для більшого впливу на глядача.

       Для подальшого перебігу уроку можна застосувати застосувати сервіс VideoNotes (http://www.videonot.es/), який використовується для найрізноманітніших завдань.

 

                                    

 

         При перегляді відеоролика з використанням  VideoNotes  праворуч з'являється панель для нотаток, які автоматично синхронізуються з тимчасовою шкалою відео. Це дуже зручно, якщо вчитель хоче розбити ролик на частини, вибрати необхідні фрагменти та поставити свої коментарі до цієї частини відео.  Також всі нотатки можна зберігати на GoogleDrive .

       У  папку доречно викласти весь фільм, щоб  учні мали змогу подивитися його дома.

        На етапі закріплення вивченого вчитель та учні пригадують,що таке художня техніка, сутність якої полягає у використанні різних наклейок із пласких  або обємних матеріалів, як утворюються нові композиції, поєднуючи наклейки та як, поєднуючи поруч контрастні матеріали, підкреслити елементи колажу. Учні  створюють колаж

( по бажанню індивідуально або в групах).  

        Під час цієї роботи можна використати хмарний сервіс Sway,  який завдяки своїм можливостям та зручності став досить популярним та використовується для виконання будь-яких завдань. У даному випадку необхідно зайти в Sway та відкрити необхідний показ із коментарями стосовно поетапного створення колажу. Для учнів, що не встигають за урок виконати роботу,  в OneNote Classroom у папці     «9клас_мистецтво_колаж»  можна ще раз переглянути урок.

     Для повторення  уроку кожен учень має можливість переглянути теоретичну чи практичну частину уроку за посиланнями, кожному з них  надано доступ до потрібної інформації. Для перевірки якості знань та для оцінювання учням  пропонується виконати домашнє завдання, яке  полягає в тому, що учні повинні відповісти на тестові питання.

    Хмарний сервіс Excel Online має корисну для роботи у проектах функцію – створення опитувальників. Для цього достатньо підготувати питання, які мають показати знання учнів за данною темою. Потім у хмаро орієнтованому сховищі One Drive у папці Проекти створюється файл Опитування Excel із назвою уроку «Авангард.  Художники-авангардисти». Створення опитування: коли розкриється додаткове меню, вводимо запитання, обираємо тип відповіді «Так/Ні», у нашому варіанті – відповідь тестова. Треба вказати обовязковість відповідати на всі питання й натиснути «Готово». Для внесення нового запитання натискаємо «Додати нове питання»  і повторюємо так необхідну кількість раз.

         Хмарна платформа Google Apps Education Edition надає такі сервіси: календар Google, електронна пошта Gmail,  диск Google, сайти Google, диск Google,  Google Docs.

Диск Google – сховище зберігання власних файлів та можливість налаштування прав доступу до них.

Google Docs – сервіс для створення документів, таблиць, презентацій можливістю надання прав спільного доступу декільком користувачам.

Зручність і універсальність доступу забезпечується широкою доступністю послуг.

          Ведення блогу.  Блог – (веб-щоденник) це сайт, який є стрічкою записів (постів), які постійно доповнюються, сортируються за часом та датами. Його створювати набагато легше, ніж сайти, тому будь-який вчитель здатний на це. На ньому можна розміщувати текст, зображення, мультимедіа. Блог обов’язково містить можливість залишати коментарі тими хто його відвідує, а тому він є  інтерактивним середовищем спілкування учнів та вчителя. За допомогою цього сервісу вчитель-предметник або класний керівник може збирати інформацію, анкетувати учнів або батьків, виконувати контроль знань, організовувати проектну діяльність або проводити рефлексію після будь-яких заходів. Це ефективний засіб популярізації предмета або своєї діяльності.

           Використання гаджетів. Га́джет (англ. gadget — річ, пристрій)  — невеликий пристрій,річ призначена для полегшення та удосконалення життя людей.  Гаджети широко розповсюджені  в самых різних сферах: спорт — фітнес-трекери, смарт-браслети, спортивные девайси, в том числі і «розумний» одяг; медицина: електронні пластирі, трикодери та ін. розваги: смартфони, планшети, музичні плеєри, ігровые приставки, окуляри для  віртуальної реальності, а також багато іншого, адже навіть у простому сучасному смартфоні закладено набагато більше комп’ютерної потужності, ніж у космічному кораблі, що доставив першу людину на Місяць.

На уроках  під час виконання короткотривалих проектів учні використовують смартфони, планшети, ноутбуки для пошуку в мережі Інтернет інформації, малюнків, які ілюструють виступ їхньої групи перед класом. За відсутності підручників в смартфонах та планшетах використовується їх електронна версія. Учні навчаються усвідомлено використовувати цифрові технології.

         Відеоблогінг. Учні можуть знімаюти на мобільні телефони або планшети домашні досліди, а потім показують на уроці, або під час перерви.

Соціальні медіа. Учні давно вже навчилися інтегрувати соціальні мережі в навчання. Під час роботи над довготривалими проектами вони в групі обмінюються інформацією для виступу або створення презентації. Відбувається процес спільної роботи над проектом.

Якщо використовувати соціальні медіа обережно і з розумом, вони можуть слугувати як корисний інструмент, а не як відволікаючий фактор, як це буває зазвичай.

Група у Facebook або інших соціальних медіа дозволяє забезпечити для учнів простір, де вони зможуть ставити запитання та отримувати на них відповіді. Коли вони повернуться після школи додому і приступлять до виконання домашніх завдань, то зможуть поставити запитання, що їх цікавить на стіні групи, на яке ви як учитель чи хтось з однокласників зможете дати відповідь.

Таким чином, хмарні технології спричинили справжню революцію в освіті, спонукають учнів та вчителів до самоосвіти і самовдосконалення.

           Хмарні технології для вчителя-предметника дають змогу:

 -мати доступ до своїх матеріалів і документів будь де і будь коли;

- використовувати відео- та аудіо файли прямо із Інтернету;

- проведити онлайн уроків, круглих столів;

- мати  необмежений обсяг збереження даних;

- доступність з різних пристроїв і відсутня прив’язка до робочого місця;

- забезпечення захисту даних від втрат та виконання багатьох видів навчальної діяльності, контролю і оцінювання, тестування он-лайн, відкритості освітнього середовища.

      Хмарні освітні технології включають в себе сервіси, які дають чітко спланований очікуваний результат у навчанні. Це стимулює процес пізнання, розумові і навчальні умови та дії, що полегшує учням отримувати інформацію , а  вчителю отримати високий рівень навчальних досягнень.

 

 

 

Посилання:

1.Можливості використання хмарних технологій в освітній та соціальній сферах. Сабліна М.А. – ISSN On line: 2312-829. Освітологічний дискурс, 2014, № 3(7).

2.Хмарні технології, віртуальний кабінет вчителя матматики http://nadoest.com/s-g-litvinova-hmarni-tehnologiyi-virtualenij-kabinet-vchitelya

3.Хмарні технології як засіб розбудови інноваційної школи.

4.Литвинова С.Г. Україна, м.Київ, Методичний центр інформаційних технологій в освіті.

5.Новітні тенденції сучасної педагогіки( інтернет- ресурс) http://osvita.ua/school/method/technol/44008/

6.lib.iitta.gov.ua.Хмарні сервіси

7.Литвинова С. Г. Методика проектування та використання хмаро орієнтованого навчального середовища загальноосвітнього навчального закладу-  Київ  «Компринт» 2015

8.Литвинова С. Г. Проектування хмаро орієнтованих навчальних середовищ загальноосвітніх навчальних закладів. Закордонний досвід [Електронний ресурс]

9Литвинова С. Г. Віртуальні предметні спільноти / Литвинова С.Г. // Інформаційно-комунікаційні технології в освіті: досвід, інновації, технічне забезпечення : Збірник матеріалів Всеукраїнської науково―практичної конференції (1-2 березня 2012 року м. Суми). ― Суми : РВВ СОІППО, 2012. ― С. 39-42

10.Литвинова С. Г. On-line навчальне середовище вчителя-предметника загальноосвітнього навчального закладу [Електронний ресурс].

11.Литвинова С.Г. «Хмарні сервіси Office365» : навч. посібник / С.Г. Литвинова, О.М. Спірін, Л.П. Анікіна / за заг. ред. С.Г.Литвинової. – К. : Компринт, 2015. – 170 с.

12.Литвинова С .Г. Технології навчання учнів у хмаро орієнтованому навчальному середовищі загальноосвітнього навчального закладу / С. Г. Литвинова // Інформаційні технології і засоби навчання : електронне наукове фахове видання. – 2015. – № 3 (47). – С. 49-66. – Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1239/927#.VcnlFXHtmko

13.Досвід використання хмарно-освітніх сервісів при викладанні шкільних предметів Бабіч Т.В.

14. Як спланувати інтерактивний урок (за матеріалами інтернет-ресурсів)

15. Використання хмарних технологій як засіб стимулювання самоосвіти, самовдосконалення учнів та вчителів. Гавриліна В.В.

 

 

Методичні рекомендації щодо  створення хмаро зорієнтованого навчального середовища та приклади використання онлайн сервісів на уроках мистецтва.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Ермакова Тетяна Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Єрмак Марина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Мистецтво 9 клас (Масол Л.М.)
Додано
21 березня 2018
Переглядів
2911
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку