На уроках ЯДС вчитель використовує різноманітні загадки, цікаві завдання, кросворди, вірші, казки, оповідання,проводить ігри, ігри-подорожі, вікторини, хвилинки цікавого, залежно від мети уроку, змісту навчального матеріалу, знань учнів. Різноманітний навчальний матеріал, поданий в посібнику, допоможе вчителеві зацікавити дітей предметом, прищепити любов до природи, розвинути дослідницькі вміння з теми «Природа взимку».
Зміст:
І. Вступ……………………………………………….ст.3-4
ІІ. Інтерактивні вправи…………………………….ст.5-9
ІІІ. Дидактичні ігри………………………………..ст.9-15
ІV. Прислів’я та приказки ………..…………..ст.15-17
V. Походження назв зимових місців………ст.17-18
VІ. Завдання для розумників……………………ст.19-22
VІІ. Загадки………………………………………..ст.23-26
VІІІ. Вірші………………………………………….ст.26-30
ІX. Фізкультхвилинки……………………………ст.30-33
X. Для допитливих………………………………..ст.33-34
X І. Розробка уроку для 2 класу…………………ст.34-44
Вступ
Навчати без примусу, щоб кожен учень був не просто слухачем,
а дослідником, фантазером, винахідником і просто
жив щасливим життям спілкування.
Мета навчання як компонент педагогічного процесу та як передбачений кінцевий результат навчання полягає у формуванні та розвитку особистості учня, розкритті його здібностей та талантів. В контексті освітніх реалій сьогодення ця мета може конкретизуватися як підготовка учнів до життя, розвиток їх інтелектуальних та творчих здібностей, опанування знаннями та уміннями – уміння спілкуватися, контактувати з іншими людьми, у тому числі задля розв’язання конкретних проблем, уміння опрацьовувати інформацію, гнучко
реагувати на зміни в житті. Отже, мета навчання виступає нині як формування життєвої компетентності учнів. Збагачення змісту освіти, зокрема застосування розвивальних творчих вправ, забезпечення зв’язку з життям, залучення особисто важливої для дитини інформації, задієння її емоційної сфери, організація навчальної діяльності не тільки на рівні відтворення знань, умінь і навичок, але й на творчому рівні, має сприяти формуванню компетентності учнів. Центральним аспектом цього є розвиток творчого мислення школяра, зокрема під час роботи над розвивальними творчими вправами.
Робота над розвивальними творчими вправами здійснюється поетапно засобами дослідницьких, ігрових творчо-прикладних дій, у ході яких відбувається розвиток та діалектичне поєднання операційного та образно-асоціативного видів мислення. Такі завдання складають систему, яка дає змогу сформувати, розвинути всю різноманітність інтелектуальної і творчої діяльності учнів та забезпечити перехід від репродуктивних, формально-логічних дій до творчих. Треба пам’ятати, що творчі здібності забезпечують швидке набуття знань та умінь, закріплення та ефективне застосування їх на практиці. А це означає, що для розвитку творчих здібностей велике значення має розвиток психічних процесів – пам’яті, уваги, уяви тощо. Саме ці якості, за даними психологів – основа для розвитку продуктивного мислення і творчих здібностей учнів.
Я досліджую світ як навчальний предмет має великі можливості для навчання та виховання школярів. Учні початкових класів одержують елементарні відомості про неживу й живу природу, знайомляться із деякими видами виробництва й працею людей своєї області (краю), району, міста, села. У зміст навчання й виховання входить безпосереднє вивчення дітьми об'єктів природи шляхом проведення спостережень, постановки дослідів з рослинами й тваринами, ознайомлення школярів із трудовою діяльністю людини, а також практична участь школярів у праці. На уроках ЯДС вчитель в поєднанні з іншими методичними прийомами використовує різноманітні загадки, цікаві завдання, кросворди, вірші, казки, оповідання,проводить ігри, ігри-подорожі, вікторини, хвилинки цікавого, залежно від мети уроку, змісту навчального матеріалу, знань учнів. Різноманітний навчальний матеріал, поданий в посібнику, допоможе вчителеві зацікавити дітей предметом, прищепити любов до природи, розвинути дослідницькі вміння з теми «Природа взимку».
Інтерактивні вправи
Заплющте очі та скажіть, які асоціації у вас викликає слово «сніг». (Сніжинки, ковзани, снігова баба, санки, хуртовина, лід, холод, гірка, бурулька тощо).
Або:
Діти, от ви відгадали загадку і розповіли, що таке зима. А що ви уявляєте, коли чуєте це слово? Які асоціації у вас виникають?
(Заповнюють «павутинку» тими словами, що їх називають діти).
Користуючись текстом підручника, віршем та власними ідеями, складіть міні-доповідь про походження назв зимових місяців:
І група – про місяць грудень (с. 67 підручника):
Дорожній майстер грудень
Мости будує всюди,
Вкриває ріки кригою,
Воює із відлигою:
Дороги підморожує
Ще й снігом підпорошує,
Щоб на дзвінких санчатах
Новому року мчати.
(Т. Коломієць)
ІІ група – про місяць січень (с.68-69 підручника):
Снігом сіє в новий рік
Бравий січень-січовик.
(Л. Дяченко)
ІІІ група – про місяць лютий (с.68-69 підручника):
1. Вслід за січнем лютує лютий –
Холоднючий і надутий.
2. В народі лютий називали «сніжень»,
«кружень», «межень» той, що межує з весною.
(Л.Дяченко)
За одну хвилину підготуйте пояснення прислів’я:
І група: «Грудень рік кінчає, справжній зимі двері відчиняє».
ІІ група: «Січень весні дідусь, а зимі – цар».
ІІІ група: «Лютий малює, красну весну чує».
Чому взимку не йдуть дощі ?
Кожна група готує власне судження за схемою:
Я вважаю, що…
Тому що, …
Наприклад, …
Отже, …
Всі люди різні: комусь подобається зима, комусь – ні.
Розподілитися за вподобаннями:
І група – подобається зима,
2 група – не подобається зима.
Захистіть свої вподобання. Почніть словами:
«Мені подобається зима тому, що ..
Мені не подобається зима, тому, що..»
5 . Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
Продовжіть речення:
1. Я дякую Віхолі , що урок був…
2. Я дізнався на уроці про…
3. Я виніс з уроку для себе…
6. Інтерактивна вправа «Сенкан»
Технологія «Сенкан» передбачає складання коротких неримованих віршів у п’ять рядків на запропоновану тему за такими правилами:
1-й рядок – заголовок (1 іменник);
2-й рядок – означення іменника (2 прикметники);
3-й рядок – дія іменника (3 дієслова);
4-й рядок – ставлення до цього предмета (сконцентрована думка у вигляді речення з 4 слів будь-яких частин мови);
5-й рядок – висновок-узагальнення (1іменник, асоціація або синонім до заголовка).
Учитель: Давайте складемо вірш про явища природи.
Зима Холодна, білосніжна Морозить, хурделяє, завіває Взимку природа спить Сніг
|
Сніг Пухнастий, білий Вкриває, прикрашає, захищає Сніг, наче ковдра, вкрив землю Краса
|
7. Інтерактивна вправа «Дешифрувальник»
Прочитайте речення.
4 3 2 1 1 3 2 3 4 2 1 5 6 2 1 3 2 1 4
Г І Н С Д Я Л СЛОРИН - Е Ц БУША
(Сніг для рослин – це шуба.)
Прочитайте зашифровані слова. ( Записані на дошці).
ЗОМОР ГІСН ИМЗА НІІЙ
Мороз сніг зима іній
8. Робота в групах
1 група - грудень.
Прочитайте текст.
Зиму розпочинає грудень. У цьому місяці Сонце рухається найнижче над горизонтом, дні найкоротші. 22 грудня – день зимового сонцестояння: найдовша ніч і найкоротший день. Після цього день збільшується, а ніч зменшується.
У грудні небо часто вкривають темні хмари. Іде сніг, і все навкруги вкривається білосніжною ковдрою. Але осінь ще дає про себе знати то потеплінням, то дощем. Бувають і хуртовини, і метелиці, і вітри. Але грудень дуже рідко холодніший від січня.
Знайдіть в тексті ознаки першого місяця зими. Обговоріть інформацію. Підготуйтеся розказати про грудень своїми словами.
2 група - січень.
Прочитайте текст.
Січень – середина зими. У цьому місяці дні довшають, більше сонячного світла ллється на Землю. У січні земля врешті-решт укривається суцільною сніговою ковдрою. А ще його величають царем морозів, володарем і серцем зими, бо він найхолодніший місяць. У січні не тільки сніг січе, а ще й мороз вогнем пече. У морозні дні сніг сухий і легкий. Чути, як він рипить під ногами. А чому сніг рипить? Це ламаються сніжинки. Якщо за морозами настає відлига, тоді сніг ущільнюється, злежується.
Знайдіть в тексті ознаки другого місяця зими. Обговоріть інформацію. Підготуйтеся розказати про січень своїми словами.
3 група -лютий.
Прочитайте текст.
Місяць лютий завершує зиму. Усе частіше на небі з’являється Сонце. Усе вище і вище воно піднімається, більше тепла посилає на Землю. Майже на дві години збільшилась тривалість дня. Небо стає ясним і блакитним. З південного боку будинків звисають бурульки. Зима в лютому пом’якшується, бувають відлиги, але ще можуть бути й сильні снігопади і завірюхи.
Знайдіть в тексті ознаки третього місяця зими. Обговоріть інформацію. Підготуйтеся розказати про лютий своїми словами.
9. Робота в парах
Вправа «Криголам».
З’єднайте правильно крижинки і прочитайте прислів’я.
Спробуйте пояснити значення прислів’їв.
|
Дидактичні ігри
Довгі ночі, короткі дні. Сонце добре світить і гріє. Всі дерева стоять голі. Птахи прилітають з вирію. Небо низьке, сіре, непривітне. Уночі бувають заморозки. Сніг укрив замерзлу землю.
Взимку сонце світить, як комарів носок
Сонце на літо, зима та не гріє
Зимою деньок, на мороз
(Діти оплесками виділяють зимові місяці).
Серпень, листопад, травень, грудень, вересень, липень, січень, лютий, березень.
4. Гра «Чого взимку не буває?»
Діти, а чи знаєте ви, чого взимку не буває?
Завірюха завиває,
Снігом землю засипає.
Ти скажи мені, Назаре,
Чого взимку не буває?
(Промовивши ці слова, вчитель торкається плеча дитини і пропонує відповісти).
Узимку не можуть рости квіти, тому що...
5. Гра «Хибне, істинне»
Хибне – рука вгору.
Істинне – плескаємо в долоні.
(Діти стукають по парті, якщо прозвучала правильна відповідь).
Що ви покладете у годівничку птахам?
Гарбузове насіння, пшоно, підсмажене соняшникове насіння, зерно, крихти хліба, насіння бур’янів, несолоне сало, насіння динь, кавунів, цукерки.
7. Гра «Сніговий ланцюжок»
Діти розподіляються на групи по 4–5 осіб. Кожна група отримує картку із зображенням певного зимового явища. Потрібно придумати спільнокореневі слова і позначити кожне слово сніжинкою. Виграє та група, в якої ланцюжок є довшим.
Зима – зимка, зимонька, зимно, зимовий.
Вітер – вітерець, вітрище, вітрюган.
Мороз – морозенко, морозно, морозець.
Сніг – сніжинка, сніжка, сніжок, сніговий, снігур, сніговій.
8. Дидактична гра «Звуки зими»
(Вчитель за допомогою різноманітного матеріалу створює звуки. Діти визначають, чи можуть ці звуки бути звуками зими).
Дзвенять дзвіночки – бринять сніжинки.
«Кроки» по металофону – плачуть бурульки.
Рипіння пінопластом – хтось іде по снігу.
9. Гра « Закінчи прислів'я»
10. Гра «Буває чи ні»
Вчитель визначає пору року, називає різні зміни в природі, а діти відповідають: «Буває» чи «Ні» (наприклад: «Весна. Розтанув сніг, потекли струмки, ведмідь прокинувся» - «Буває». «Листя з дерев опало»- «Не буває»).
Методична вказівка
Цю гру можна проводити чотири рази на рік, тобто в кожну пору року.
11. Гра «Паличко, зупинись!»
Учні утворюють коло, вчитель – посередині. Гру проводять у вигляді естафети: діти називають слова і водночас передають паличку по колу. Про те, на яку тему слова, домовляються раніше (наприклад, про зиму). Вчитель пропонує дібрати слова про зимову погоду і дає паличку одному із дітей. Той називає перше слово (морозна) і передає паличку наступному учасникові гри і т. ін. Таким чином діти добирають багато слів (вітряна, холодна, сніжна і т. ін.). Якщо гравець повторює вже назване слово або тривалий час не може знайти інше, вчитель говорить: «Стоп! Паличко, зупинись!» – і цей учень залишає коло.
12. Гра «За і проти»
Які пори року ви знаєте?
Які прикмети кожної з них?
Чи любите ви зиму?
Що ви знаєте про зиму?
Спробуйте поглянути на зиму з двох боків: кому подобається вона і кому не подобається. Аргументуйте свої відповіді.
За: Кому зима подобається? Чому?
Проти: Кому не подобається зима? Чому?
Що вам сподобалось у цій грі?
До нас надійшов лист, послухайте його:
Здрастуй, дядьку Федір!
У селі Простоквашино настала зима! Сонце піднімається високо над горизонтом і добре гріє землю. Щодня йдуть проливні дощі, тому снігу випало багато, і він іскриться на сонці усіма барвами веселки. Дерева тішать очі своїм листям. Ми їз Шариком часто бігаємо купатися на річку. Зимові розваги такі веселі! Ми ходимо на лижах, катаємося на ковзанах, санчатах, велосипеді з гірки, граємо в сніжки, будуємо снігові фортеці, ганяємо шайбу.
Приїжджай, швидше, гратимемо і зустрічатимемо разом Новий Рік!
Кіт Матроскін
Яких помилок припустився у своєму листі Кіт Матроскін?
Короткий опис.
Діти отримують лист від Сороки-Білобоки і Лісовичка з проханням про допомогу, який визначає необхідність і важливість майбутньої подорожі. Лист знайомить дітей з героїнею гри – Зимовою Країною і її супротивником – Сніговою Королевою, чари якої треба здолати.
У грі беруть участь три команди, які здійснюють подорож по Зимовій Країні, поспішають на допомогу до Лісовичка і Сороки-Білобоки, які, б'ючись з Сніговою Королевою, жадають звільнити Красуню Весну, подорожуючи відповідно до вказівок на карті і маршрутних листах, учні виконують завдання Снігової Королеви. У цьому їм допомагають знання по предмету, уміння логічно мислити, самостійні спостереження за природою, кмітливість, винахідливість.
Ігрова дія:
Перша станція на шляху «В гостях у негоди»:
а) Перерахуйте зміни в неживій природі з приходом зими. Визначите ваші уявлення про неживу природу.
б) Змалюйте характер нинішньої зими:
в) В чому основні відмінності зимової погоди від осінньої?
Друга станція «Сніг і лід»:
а) Загадка: «Білий, та не цукор,
Ніг немає, та йде».
Яким буває сніг взимку?
б) Назвіть, у яких станах буває сніг?
в) Де можна бачити лід взимку? Який він?
Третя перешкода – гра «Фотоочі»:
а) Сфотографуйте очима якомога більше снігових слів і запам'ятайте:
Сніг Порошить Іній
Сніговик Крупка Пластівці
Поземка Сніжинка Замет
Снігурі Заморозь Сніжок
Яке слово тут не снігове? Чому?
б) «Зимовий ліс»
Як змінилися дерева з приходом зими?
Хто працює в лісі?
Яку роль грає сніг у житті рослин? Як зимують журавлина, суниця, посаджена восени?
Привал «Пташиний»:
Відгадайте загадки: Верещуня білобока
А звуть її… (Сорока)
Маленький хлопчисько
У сірій свитці
По двору стрибає,
Крихітки збирає… (Горобець)
Знайди птаха. Робота з набором листівок.
Здолавши перешкоду, ми прийшли до замку Снігової Королеви.
Сорока-Білобока і Лісовичок завершують вдалу подорож своєю вдячністю.
Хмаринки принесли слова, але серед них є зайві. Знайдіть їх. (Кожна група одержує свою картку «хмаринку». Для перевірки картки кріпляться на дошку).
Станьте діти в коло, поверніться один до одного спиною.
Погода взимку не стійка, буває йде дощ або сніг (постукуємо пальчиками по спині).
Мороз (прищіпуємо).
Холодний вітер (ковзні рухи ребром долоні).
Завірюха ( кулачком розтираємо спину).
Після негоди завжди виходить сонечко (відкритою долонькою ніжно погладжуємо спинку товариша).
До нас завітав барон Мюнхгаузен, відомий фантазер. Він хоче розповісти вам свою зимову історію. Але ми знаємо, що він, м’яко кажучи, не завжди каже правду, тож, щоб не образити його, коли почуємо неправду – заперечливо перехрещуємо руки.
«Йшов я якось зимовим лісом. Сонце стоїть високо. Дерева вкриті снігом. І тільки над липою бджоли гудуть. Соловейко співає, аж заливається. Раптом як вискочить із-за дерева ведмідь! А я від нього – тікати! Та стрибнув у озеро. Пливу собі. Доплив до берега, а назустріч – їжаки на велосипедах. А над озером – верба вся в інії. Раптом як піде град! А як закінчився град – райдуга на все небо!»
Прислів’я та приказки про зиму
Прислів’я та приказки про Січень
Прислів’я та приказки про Лютий
Походження назв зимових місяців
Січень
Давньоукраїнська назва: “просинець” від просіяння сонячного світла. Назва “січень”, “сєчень” походить від слова “січа”у давнину в цей час починали розчищати (сікти) ділянки від корчів, щоб весною їх засіяти, ще “січень” зиму пересікає. Інша гіпотеза від “мороз січе”.
Також перший місяць року мав і інші давні назви: “сніжень”, “сніговик” від снігу; “тріскун” тріщало все від січневих морозів; “льодовик”, “щипун”, “лютовій”, “студень” від зимових холодів; “вогневик” спалювали посічені дерева.
Оскільки хліборобство у наших пращурів було на першому місці, то саме по погоді січня вони завбачали, яке буде літо і цілий рік, бо, якщо “січень сніжний та холодний, то рік буде хлібородний”, або “якщо в січні холодно, то цілий рік буде не голодно”, “глибокий сніг у січні будуть дощі влітку”.
Лютий
Назву “лютий” цьому місяцю дали люті морози, які сковують землю і води. Лютий має люту вдачу. Його супроводжуюють пронизливі сніговії, колючі морози, вітри й перемети. Про це свідчать і попередні назви місяця: “крутень”, бо крутила віхола над селами і полями; “зимобор” , бо зима з літом бореться;“громник”, бо могли прийти перші громи, адже на 15 лютого припадає Стрітення, коли “зима з весною стрічається”, а холод зазнає перших ударів тепла, від чого і трапляється громовиця. Ще називали цей місяць: “казибрід”, коли природа казиться, скаженіє, лютує; “криводоріг”, “межень”, бо проходить межа між зимою та весною. Колись казали: “Лютневий сніг весною пахне”.
“У лютому багато інею влітку багато роси”
Грудень
Давньоукраїнська назва: “студень”, “студений” на всю зиму землю вистужує; “грудень” від груддя, мерзлих грузок землі. Назва “грудень” зустрічається вже на початку XII століття, наприклад, в Іпатіївському літописі 1118 р. Після осінніх дощів розтоптані возами грунтівки замерзали. Їздити такими дорогами було важко заважали замерзлі грудки.
Інші народні назви: “хмурень”, “лютень”, “стужайло”, “мостовик”, “трусим”, “мочавець”, “андрієць”. “Грудень холодний, сніжний та з вітрами на врожай”.
За народними прикметами: “Грім узимку на сильні вітри й сніг"
Грудень. Я – перший місяць зими і останній місяць року. Із настанням морозів дорога перетвориться в груддя, тому й люди називають мене «грудень», а ще я і Студень, і Трусень.
Січень. А я січу зиму на дві половини . Добрі господарі саме в січні заготовляють дерево на будівництво хати. Така деревина суха , довговічна і добре тримає тепло. В народі мене називають: просинець, тріскун, сніговик, льодовик.
Лютий. А я ще й межень , тобто межа між зимою і весною. Але я злий , і морози мої дуже дошкульні . Називають мене ще Сніжень , Крутень. Але мій сніг вже весною пахне.
Завдання для розумників
А 22 грудня – найкоротший день і найдовша ніч у році.
Б Грудень – найхолодніший місяць року.
В У морозні дні сніг мокрий і важкий.
Г Сніг рипить, бо ламаються сніжинки.
Д Температура повітря взимку стає все нижчою.
Е У січні земля врешті-решт укривається суцільною сніговою ковдрою.
У неживій природі спостерігай:
У живій природі спостерігай:
Результати спостережень записуй в зошит.
3. Складіть ключове слово:
1. Розгляньте картинки. Випишіть у стовпчик 10 слів – відповіді на запитання.
2. Знайдіть у кожному слові букви за правилом:→ 3 (у першому слові – третя буква); 2 → 7; 3 → 3; 4 → 5; 5 → 2; 6 → 4; 7 → 2; 8 →4; 9 → 3; 10 → 4.
ЗАПИТАННЯ: 1. Пора року зображена на картинках? 2. Автор казки "Снігова королева". 3. На якому материку живуть пінгвіни? 4. Прищіпки вкрились дрібненькими крижинками. Як називається це природне явище? 5. У цю пору року світить, та не гріє. 6. Як називається отвір, з якого винирнула щука? 7. Сніжинка – це … у твердому стані. 8. Як називається пташка з червоною грудкою? 9. Які осади переважають у цю пору року? 10. Скільки тварин зображено на картинках?
Незнайко вирізав з паперу плоскі фігури. Допоможи йому вибрати, які з них схожі на сніжинки?
А місяць ________ на радість людям –
Сніжком присипле замерзле груддя.
Ой, місяць ________ кличе Мороза.
Морозить лице, щипає носа.
А місяць _________ вітрами дме,
На водах з криги мости зведе.
Сонце взимку знаходиться ________ над землею і не нагріває її так, як в інші пори року.
Рано темніє, бо дні________ , а ночі _______.
Небо часто вкрите ________.
Замерзають _______.
Опади випадають у вигляді _______.
Загадки
Росте вона холодною зимою,
Росте вона додолу головою,
А тільки сонечко засяє –
Вона заплаче і розтає. (Бурулька)
***
Вата з хмари полетіла,
Сріблом-золотом мигтіла –
На холодне впала,
Цілу зиму лежала,
А на тепле впала –
крапелькою стала. (Сніжинка)
***
Взимку вкрили ми навкруг
Ліс, дорогу, поле, луг.
А як сонце припече –
Ми струмочком потечем. (Сніжинки)
***
Узимку білим цвітом
Садок розцвів як літом. ( Іній)
***
Рано-вранці увесь світ
Вбрався в білий оксамит.
А як вітер нападе,
Оксамит цей пропаде. (Іній)
***
І в огні не горить і в воді не тоне. (Лід)
***
Дві дощечки, дві сестри несуть мене із гори . (Лижі)
***
Яка вода у воді плаває? (Крига)
***
Прозорий, мов скло,
Не вставиш у вікно.(Лід)
***
Прийшла до нас бабуся
У білому кожусі.
Поля причепурила –
Пухнастим снігом вкрила.
Вгадайте – хто вона,
Бабуся чепурна? (Зима)
***
Махнула птиця крилом
І покрила весь світ
Білим килимом. (Зима)
***
Хто малюнок на вікні
Уночі зробив мені? (Мороз)
***
Біле, як сорочка,
Пухнасте, як квочка.
Крил немає,
А гарно літає.
Що це за птиця,
Що сонця боїться? (Сніг)
***
Без пилки, без сокири, а мости будує .(Мороз)
***
По снігу не йдуть як слід:
До вподоби – тільки лід. (Ковзани)
***
Влітку відпочивають, взимку дітей катають. (Санчата)
***
Рукавом махнув – дерева нагнув. (Вітер)
***
Удень вікно розбивають, а вночі воно само вставляється.(Ополонка)
***
Гуляє в полі, та не кінь,
Літа на волі, та не птиця. (Вітер)
***
Узимку хто,
Скажіть мені,
Малює квіти
На вікні? (Мороз)
***
Стало біло навкруги –
Я розтрушую сніги,
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди,
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались? Я – .... (Зима)
***
За селом була вона
Вся блискуча, чарівна,
По слизьких її боках
Їдуть діти в саночках. (Ковзанка)
***
Мірошниця біла-біла, беручка до свого діла, сіє, віє, меле та по землі муку стеле.
Хто ця мірошниця? (Зима)
***
Сніг на полях, лід на річках, хуга гуляє, коли це буває? (Взимку)
***
Кручу, гуркочу, знати нікого не хочу.(Хурделиця)
***
Вдень у небі гуляє, а ввечері на землю сідає. (Сонце)
Вірші
УСІ ДЕРЕВА В ІНЕЇ
Усі дерева в інеї –
У білому, у синьому.
Ростуть димки над хатами
Стовпцями волохатими.
Гілки похитує вітерець,
Снігур сніжок покльовує,
А Морозенко-пустунець
Нам вікна розмальовує.
А. Камінчук
ГОСТЮЄ В НАС ЗИМА
Летять, летять сніжинки
На поле, ліс і сад.
Веселий свій таночок
Танцює снігопад.
Надворі лютий холод,
Тепла давно нема.
Заліз в копичку зайчик
І солодко дріма.
Мете хвостом лисичка
Сніжок біля сосни.
В барлозі спить ведмедик,
Солодкі бачить сни.
В. Кленц
ЗАВІРЮХА
Розгулялась завірюха –
Виє, стогне і свистить.
Затуля Оксанка вуха
І від страху аж тремтить.
О. Винокуров
ЗИМОЮ
Ліс в ясних коронках
у вікна зазира.
Скрізь по вітах тонких
самоцвітна гра.
Снігурів червоних
сонце золотить.
В снігових затонах
щогли верховіть.
Сад у білій піні,
в кризі небеса.
Перехресних ліній
розцвіла краса.
М. Рильський
СИПЛЕ СНІГ
Сипле, сипле, сипле сніг.
Мов метелики сріблисті,
Сніжинки біленькі, чисті
Тихо стеляться до ніг.
Сипле, сипле, сипле сніг.
Сипле, сипле, сипле сніг.
Тихо, легко і спроквола
Покриває все довкола,
Ні стежок, ані доріг...
Сипле, сипле, сипле сніг.
Сипле, сипле, сипле сніг.
Все присипав – доли, гори,
Вже ввесь світ – мов біле море,
Біле море без доріг.
Сипле, сипле, сипле сніг.
Іван Франко
МОРОЗЕНКО
Височенько чи низенько,
В кожушку чи в шубі
Умостився Морозенко
На столітнім дубі.
От, мовляв, побавлюсь де я
Листям лопотючим
Та й дихнув собі знічев’я
Вітерцем колючим.
Раз дихнув і облетіли
Жолуді доспілі,
Ще дмухнув і задзвеніли
Віти посивілі.
Потім дмухав без угаву
І згори, і здолу,
Шарпав крону кучеряву,
Зовсім охололу.
Після хуги снігової
Голо в лісі й лузі.
Тільки дуб стоїть, як воїн,
В листяній кольчузі.
В. Скомаровський
СНІЖИНКИ
Пролітають біленькі сніжинки
І сріблясто на сонці блищать.
Мамо, мамо, чому я сніжинки
Не умію ніяк упіймать?
Вже здається, що ніби й спіймаю,
А відкрию долоню: нема!
Лиш водичка з долоні стікає,
Лиш водичка в долоні сама.
С. Кузьменко
МОРОЗ
Ходить Мороз надворі
По широкій оборі,
Ще й по горах – дібровах –
У чоботях пухових.
Старий він, сивий він,
З бородою до колін.
Ходить-бродить у шубі,
Біла шапка на чубі.
Ходить лютий, сердитий,
Хоче когось вкусити.
Старий він, сивий він,
З бородою до колін.
М. Підгірянка
СНІЖИНКИ
Наловила я сніжинок
І біжу до хати.
Які білі та пухнасті –
Мамі ж показати.
– Відчиніть скоріше двері, —
Весело гукаю. –
Відгадайте, будьте ласка,
Що ось тут я маю.
Мама радо усміхнулась:
–Що в тій рукавичці?
Дуже легко відгадати –
Крапелька водиці.
А. Мічан
ГРУДЕНЬ
Всі річки тепер в обнові,
Біле скло над бережком.
Ходить грудень по діброві,
Застеляє світ сніжком.
Вишні в інею розквітли,
В білих шубах всі дубки.
Т. Масенко
СНІГ
Перший сніг, білий сніг
Скрізь заметами заліг.
Скочив песик наш кудлатий
В кучугуру біля хати,
Окрутнувся, в диві став
І на білий сніг: «Гав-гав!»
Г. Биченюк
Фізкультхвилинки
Взимку холодно у лісі.
Всі дерева голі й лисі.
Білка ж гарне хутро має,
Ще й зарядка зігріває.
Зранку хутко із дупла –
Зігріватись до тепла.
Поскакає по гілках,
Побігає по стежках,
На всі боки прогиналась,
Лосів в лісі роздивлялась.
Плечі добре розрівняли
І за парти посідали.
Зимонька до нас прийшла,
Сніг пухкий нам принесла.
І летять, летять сніжинки
На дерева, на стежинки.
По сніжку, як по перині,
Покачаємось на спині.
У заметах сніг лежить,
Під ногами він скрипить.
Щоб сніжну гірку збудувати.
Треба спинку прогинати.
А тепер всі на санчатах
В ліс поїдем до зайчаток.
Зайченята дружно грають,
Під ялинкою стрибають.
А лисичка виглядає,
Зараз зайчика впіймає.
Доки звірі наші грали,
Руки в нас позамерзали.
Погріємо?
А тепер на лижі стали
додому всі помчали.
У володарки Зими
Трішечки замерзли ми.
Грудень каже: «Пострибай!»
Січень просить: «Присідай!»
Встали – сіли, встали – сіли,
Розігріли наше тіло.
Лютий місяць нагадав:
Час нам братися до справ.
Сіли, дітки, всі гарненько.
Спинки держимо рівненько.
Книги відкриваємо –
Знання здобуваємо!
У країні казочок
Жив смішний Сніговичок.
Разом з ним усі малятка
Вийшли вранці на зарядку.
Похитали головою,
Раз – притупнули ногою.
Руки вгору підняли,
Трішки ними потрясли.
Морозець щипав за щічки,
Змерзли в них і ручки, й ніжки.
Вмить присіли, піднялися,
Працювати знов взялися.
Зимонька до нас прийшла,
Сніг пухкий нам принесла.
І летять, летять сніжинки
На дерева, на стежинки.
По сніжку, як по перині,
Покачаємось на спині.
У заметах сніг лежить,
Під ногами він скрипить.
Щоб сніжну гірку збудувати.
Треба спинку прогинати.
А тепер всі на санчатах
В ліс поїдем до зайчаток.
Зайченята дружно грають,
Під ялинкою стрибають.
А лисичка виглядає,
Зараз зайчика впіймає.
Доки звірі наші фали,
Руки в нас позамерзали. –
Погріємо?
А тепер на лижі стали
додому всі помчали.
У країні казочок
Жив смішний Сніговичок.
Разом з ним усі малятка
Вийшли вранці на зарядку.
Похитали головою,
Раз – притупнули ногою.
Руки вгору підняли,
Трішки ними потрясли.
Морозець щипав за щічки,
Змерзли в них і ручки, й ніжки.
Вмить присіли, піднялися,
Працювати знов взялися.
Для допитливих
НЕБЕСНА ЛАБОРАТОРІЯ
У XIX столітті французький метеоролог Гастон Тіссандьє спостерігав, як утворюється сніг. Він піднявся на повітряній кулі під час сильного снігу, що падав великими пластівцями. Що вище піднімалася куля, то меншими ставали пластівці. Врешті з’явилися окремі сніжинки. А на висоті 2 км у прозорому чистому повітрі літали дрібнесенькі снігові кристали. Це була справжня небесна лабораторія, яка виробляла сніг!
ЯК УТВОРЮЮТЬСЯ СНІЖИНКИ?
Сніжинки утворюються в хмарах. Ти думаєш, вони народжуються з крапель води? А от і ні! Все набагато цікавіше.
З поверхні нашої планети постійно випаровується волога. Водяна пара піднімається високо над землею і охолоджується. Вона невидима. За температури вище 0 ºС з пари утворюються крапельки води, які випадають на землю у вигляді дощу. А якщо угорі температура нижче 0 ºС, водяна пара одразу перетворюється у сніжинки. Спочатку вони дуже маленькі, але відразу шестикутні. Сніжинки повільно опускаються і ростуть.
ЧОМУ СНІЖИНКИ ТАКІ РІЗНІ?
Науковці сфотографували десятки тисяч сніжинок у найрізноманітніших умовах: і високо в хмарах, і поблизу землі, на півночі і на півдні – всюди, де випадає сніг. Усі вони шестикутні. Ти можеш переконатись у цьому, розглянувши їх за допомогою лупи. А ще сніжинки бувають у формі пластинок, стовпчиків, голочок.
Чому вони такі різні? Це тому, що сніжинки утворюються за різних умов: температури, вологості, руху повітря. Ці умови змінюються і на шляху сніжинки до поверхні землі. Лапатий сніг – це багато-багато сніжинок, які змерзаються у сніжні пластівці.
ЧОМУ НЕ МОЖНА ЇСТИ СНІГ?
Ви помічали, яке свіже повітря, коли падає сніг? Особливо, якщо сніг лапатий, а пластівці снігу великі і пухнасті. Признайтеся, хочеться скуштувати його і втамувати спрагу? Стоп! Не варто цього робити.
Повітря під час і після снігопаду саме тому свіже і чисте, що сніг вбирає в себе весь бруд. Адже сніг – прекрасний поглинач. Сніжинки мають велику поверхню, і до них прилипає бруд. Не можна їсти сніг! Це небезпечно для здоров’я.
СНІГОВІ КОШТОВНОСТІ
Так називав свою колекцію фотографій сніжинок американський натураліст та фотограф Уілсон Бентлі. Бентлі впродовж 50 років фотографував сніжинки під мікроскопом. Колекція Бентлі налічувала понад 5 000 фотографій. Серед них немає двох однакових сніжинок! У 1931 році американське Бюро погоди видало атлас сніжинок за його фотографіями. Вони схожі на діамантові прикраси. Альбомами Бентлі користувалися ювеліри та художники.
Розробка уроку для 2 класу
Тема: Ознаки зими. Зимові явища у природі.
Мета: Сформувати в учнів уявлення про характерні ознаки зими в неживій природі. Ознайомити з зимовими місяцями; розкрити походження назв місяців. Вчити описувати красу природи взимку та позитивні емоції, які вона викликає. Розвивати творчу уяву, фантазію, зв’язне мовлення, спостережливість, критичне мислення, пізнавальну активність, пам’ять. Формувати в учнів ціннісне ставлення до природи.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма проведення уроку: урок-подорож.
Методично-дидактичне забезпечення уроку: асоціативний кущ, малюнки учнів, презентація уроку, ноутбук, мультимедійний проектор, картки для групової роботи, сніжинки, підручник Т. Г. Гільберг, Т. В. Сак. Природознавтсво. 2 клас – К.: «Генеза», 2012; зошит Т. Г. Гільберг, Т. В. Сак. Природознавство. 2 клас – Тернопіль: «Підручники і посібники», 2013.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Сьгоднішній урок, діти, я хочу розпочати з українського народного прислів’я
«Гість у дім, радість в нім».Тож давайте повернімося обличчям до гостей і дружно промовимо: «Добрий день!»
"До успіху"
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати. (Слайд 1)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Фенологічні спостереження. (Слайд 2)
Ідучи сьогодні до школи, ви спостерігали за природою.
Розкажіть про свої спостереження.
Знаєте, дорогою до школи я зустріла солов’я.
Він так голосно співав!
( Діти заперечують)
А чому ж не соловей? Маленький, сіренький.
( Переконання дітей)
Розповідаючи про погоду, ми згадували явища живої і неживої природи?
Гра «Відшукай зайве». (Слайд3)
1. Небо, земля, сніг, снігур, сонце, вітер.
2. Хмари, дощ, місяць, літак, іній, туман.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні до нас на урок завітала сніжинка. Вона хоче запросити нас разом з нею вирушити в цікаву подорож.
Діти, чи любите ви подорожувати? І сніжинка теж любить мандрувати. Упродовж уроку з нашою допомогою вона поступово буде спускатись зі хмаринки на землю.
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну природи, в країну погоди,
В країну чудову, в країну… зимову.
Відгадайте загадку і дізнаєтесь, до кого разом із сніжинкою ми вирушимо в гості. (Слайд4)
Стало біло навкруги –
Я розтрушую сніги,
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди,
В дружбі я з дітьми всіма.
Здогадались? Я – … (Зима).
Здогадались, до кого ми вирушаємо в гості?
А ви любите зиму?
Вірші про зиму знаєте? Розкажіть.
Діти, як ви гадаєте, що це сніжинки нам хочуть повідомити? На дошці сніжинки. Відкриваємо сніжинки, під ними - Ознаки зими. Зимові явища у природі.
А про що б ви хотіли дізнатися на уроці?
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.Вправа «Асоціативний кущ». (Слайд 5)
Заплющте очі, та скажіть, які асоціації у вас викликає слово «зима».
Лижі Санчата Сніговик Ковзани
Завірюха Зима Бурулька
Сніг Мороз Вітер Крига
Який настрій викликає у вас зима?
Після якої пори року настає зима?
Які зимові місяці ви знаєте? (Слайд 6)
2.Довідкове бюро.
А наше довідкове бюро підготувало нам відомості про те, як у народі називають кожен зимовий місяць.
1) Перший зимовий місяць грудень ще називали «мостовик», «стужайло», «вітровик», «зимник», «хмурень».
2) Січень теж мав чимало народних назв: «сніжень», «сніговик», «льодовик», «щипун», «тріскун».
3) Лютий називали: «зимобор», «криводоріг», «громник», «бокогрій».
3. Зупинка в «Галереї творчості».
Кожен з вас по-своєму уявляє зиму. Давайте завітаємо в галерею творчості на виставку ваших робіт. Ось так ми уявляємо зиму, не дарма її називають красунею, чарівницею.
Але щоб потрапити до зими в гості, нам необхідно визначити ознаки зими в неживій природі. Подивіться на сніжинки, які прикріплені у вас. Ви бачите, що серединки у них неоднакові. Це тому, що наша сніжинка, літаючи по світу, взяла краплинку ніжності (серединка жовта), доброти (серединка рожева) і любові (серединка червона). Без цих якостей –ніжності, доброти, любові – ми не зможемо спілкуватись з матінкою-природою.
4. Робота в групах.
А зараз попрацюємо в групах.
Прочитайте текст на картці, знайдіть в ньому ознаки місяців. Обговоріть інформацію, підготуйтеся розказати про ознаки зимових місяців своїми словами.
1 група: Зиму розпочинає грудень. У цьому місяці Сонце рухається найнижче над горизонтом, дні найкоротші. 22 грудня – день зимового сонцестояння: найдовша ніч і найкоротший день. Після цього день збільшується, а ніч зменшується.
У грудні небо часто вкривають темні хмари. Іде сніг і все навкруги вкривається білосніжною ковдрою. Але осінь дає про себе знати то потеплінням, то дощем. Бувають і хуртовини, і метелиці, і вітри. Але грудень дуже рідко холодніший від січня.
Знайдіть в тексті ознаки першого місяця зими. Обговоріть інформацію. Підготуйтеся розказати про грудень своїми словами.
2 група: Січень – середина зими. У цьому місяці дні довшають, більше сонячного світла ллється на Землю. У січні земля врешті-решт укривається суцільною сніговою ковдрою. А ще його величають царем морозів, володарем і серцем зими, бо він найхолодніший місяць. У січні не тільки сніг січе, а ще й мороз вогнем пече. У морозні дні сніг сухий і легкий. Чути як він рипить під ногами. А чому сніг рипить? Це ламаються сніжинки. Якщо за морозами настає відлига, тоді сніг ущільнюється, злежується.
Знайдіть в тексті ознаки другого місяця зими. Обговоріть інформацію. Підготуйтеся розказати про січень своїми словами.
3 група: Місяць лютий завершує зиму. Усе частіше на небі з’являється Сонце. Усе вище і вище воно піднімається, більше тепла посилає на Землю. Майже на 2 години збільшилась тривалість дня. Небо стає ясним і блакитним. З південного боку будинків звисають бурульки. Зима в лютому пом’якшується, бувають відлиги, але ще можуть бути й сильні снігопади і завірюхи.
Знайдіть в тексті ознаки третього місяця зими. Обговоріть інформацію. Підготуйтеся розказати про лютий своїми словами.
5. Гра «Доповни ознаки зими».
Опишіть ознаки зими в неживій природі за малюнками і власними
спостереженнями , усно закінчіть речення.
Сонце взимку знаходиться ________
над землею і не нагріває її так, як в інші пори року. (Слайд 7)
Рано темніє, бо дні________ , а ночі _______ . (Слайд 8)
Небо часто вкрите ________ . (Слайд 9)
Замерзають _______. (Слайд 10)
Опади випадають у вигляді_______ . (Слайд 11)
6. Робота за підручником.
Словникові слова на дошці.
Чи всі ознаки зими ми з вами пригадали, можливо, є зимові явища, про які ми ще не говорили? Прочитаємо статтю підручника (ст. 62 – 63).
Про які зимові явища ви дізнались зі статті?
Що робить зиму неповторною? (Сніг, іній).
Доведіть, що сніг не тільки прикраса зими, що він захищає рослини від переохолодження.
Поміркуйте, у чому сила зими? (Тріскучі морози).
Прочитайте віршовані рядки. Про яке зимове явище розповідає автор? Як ще називають метелицю? (Завія, завірюха, хуга, хурделиця, заметіль).
Діти, а чому в морозний день сніг під ногами рипить?
Довідкове бюро, повідомте нам, як утворилась сніжинка.
7. Довідка для допитливих.
Сніжинки – це краплі води, які перетворилися на кристалики льоду. Немає двох абсолютно однакових сніжинок. Сніжинки можуть мати різні візерунки, розміри.
Є в природі сніжинки – крихітки, їх ледь помітно неозброєним оком. Ці сніжинки – голочки трапляються в Антарктиді, де дуже сильні морози.
Інколи вони групуються по десять і більше, утворюючи так звані «їжачки». Зустрічаються сніжинки – велетні розміром із долоню, однак це велика рідкість. У переважній більшості сніжинки невеликі. Найчастіше вони бувають у формі різних зірочок, пелюсток дивовижної квітки, орнаменту, стрілочок. Важко описати всю красу й багатство форм цих найтонших витворів природи. Проте нещодавно виявили, що в такій різноманітності є чіткі правила: сніжинка завжди має тільки шестигранну будову.
Розміри сніжинок залежать від температури. Чим нижча температура, тим менші сніжинки.
Фізкультхвилинка
У володарки Зими
Трішечки замерзли ми.
Грудень каже: «Пострибай!»
Січень просить: «Присідай!»
Встали – сіли, встали – сіли.
Розігріли наше тіло.
Лютий місяць нагадав:
Час нам братися до справ.
Сіли, дітки, всі гарненько.
Спинки держимо рівненько.
Книги відкриваємо –
Знання здобуваємо!
V. Узагальнення й систематизація знань
1. Робота в парах. Вправа «Криголам». (Слайд 12)
У народі є багато прислів’їв та приказок
про зиму. З’єднайте правильно крижинки
і прочитайте прислів’я.
Спробуйте пояснити значення прислів’їв.
Взимку сонце світить, та не гріє. Сонце – на літо, зима – на мороз. Зимою деньок, як комарів носок. Багато снігу – багато хліба. Грудень холодний та сніжний – хліб буде буйний та пишний. Грудень рік кінчає, а зиму починає. |
Розгадування кросворду. (Слайд 13)
1. Біла морква зимою росте. (Бурулька)
2. Вдень у небі гуляє, а ввечері на землю сідає. (Сонце)
3. Рукавом махнув – дерева нагнув. (Вітер)
4. Без рук, без голови, а вікна малює. (Мороз)
5. Без крил, а летить, без ніг, а біжить. (Хмарка)
6. Біла скатертина всю землю вкрила. (Сніг)
7. Зірка сніжно біла на рукав мені злетіла, поки ніс її сюди, стала краплею води. (Сніжинка)
Яке слово прочитали по вертикалі? Чи катались ви на ковзанах? Коли на них катаються? За що ж люблять зиму? Давайте складемо розповідь.
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.
1. Тестове завдання: які 2 твердження неправильні? (Слайд 15)
А 22 грудня – найкоротший день і найдовша ніч у році.
Б Грудень – найхолодніший місяць року.
В У морозні дні сніг мокрий і важкий.
Г Сніг рипить, бо ламаються сніжинки.
Д Температура повітря взимку стає все нижчою.
Е У січні земля врешті-решт укривається суцільною сніговою ковдрою.
2. Гра «Надійшов лист». (Слайд 16)
Послухайте лист, який надіслав кіт
Матроскін дядьку Федору.
Здрастуй, дядьку Федір!
У селі Простоквашино настала зима! Сонце піднімається високо над горизонтом і добре гріє землю. Щодня йдуть проливні дощі, тому снігу випало багато, і він іскриться на сонці усіма барвами веселки. Дерева тішать очі своїм листям. Ми їз Шариком часто бігаємо купатися на річку. Зимові розваги такі веселі! Ми ходимо на лижах, катаємося на ковзанах, санчатах, велосипеді з гірки, граємо в сніжки, будуємо снігові фортеці, ганяємо шайбу.
Приїжджай швидше, гратимемо і зустрічатимемо разом Новий Рік!
Кіт Матроскін
Яких помилок припустився у своєму листі Кіт Матроскін?
Молодці!
Наша подорож підійшла до кінця. На закінчення сніжинка хоче з вами поспілкуватися і пропонує гру «Продовж речення».
– Я вчився…..
– Я дізнався….
– Мені б хотілося ще….
3.Оцінювання.
Молодці, діти, ви на уроці працювали дружно, були дуже уважні, спостережливі, кмітливі. Дякую вам за роботу. Особливо хочу подякувати довідковому бюро за те, що вони знайшли багато цікавої інформації.
4. Самооцінка. Свої враження від уроку покажіть смайликом, який лежить у вас на парті.
VІІ. Домашнє завдання: зошит – ст. 24 завдання №1, №2. (Слайд 17)
1