На вивчення творчості французького письменника Альбера
Камю та його філософського роману «Чума» відводиться 2 години.
Твір складний, та, водночас, він легко читається і захоплює майже з перших сторінок. Це дуже важливо для сучасних учнів, які не звикли брати до рук книжку та витрачати час на читання. Ми
можемо очікувати від них не лише, як зазвичай, поверхневе ознайомлення з сюжетом твору, а вдумлеве осмислення його подій. Коли роман прочитано, учень мимоволі розмірковує над тим, чому ж навчив його саме цей твір. Автор спонукає сучасну молодь до роздумів. Спостерігаючи за розвитком подій, за вчинками героїв роману, учні аналізують своє життя і роблять певні висновки.
Тому на цих уроках усі учні можуть стати рівноправними партнерами учителя у спілкуванні. Робота над цим твором може зацікавити учнів не лише з високим рівнем знань, а й учнів з достатньо низьким рівнем, яких у нашій системі переважна більшість. Перед викладачами постає першочергове завдання, яке полягає у тому, щоб, використовуючи всі можливі методи та форми навчання та застосовуючи інтерактивні технології, підвищити пізнавальний інтерес учнів до предмета, змусити їх не боятися вислювлювати свої думки, навчити аналізувати твори. Необхідно створити такі умови, які б дозволили кожному учневі проявити свою активність і творчість. Уроки за цією темою сприяють ефективній реалізації основних функцій дидактичного процессу – методичної, навчальної, розвивальної, виховної, які разом трансформуються у функцію формування компетентної особистості.
Використання різних педагогічних технологій (інтерактивних, критичного мислення, коментованого читання) та різних форм роботи на уроках (парної, групової, самостійної) сприяє формуванню пізнавальних інтересів, мотивує до вивчення предмету.
Наприкінці вивчення творчості А. Камю учні повинні знати:
основні особливості історико-культурної доби; головні етапи життєвого та творчого шляху А. Камю; характерні особливості стилю письменника;
основні ознаки втілення у філософському романі «Чума» рис екзистенціалізму; сюжет, особливості композиції, систему образів та жанрові особливості твору; головні чинники, проблеми духовного життя героїв; естетичне, загальнолюдське і конкретно-історичне значення твору.
Учні повинні вміти:
• аналізувати етапи життєвого та творчого шляху письменника;
• коментувати зміст роману «Чума» і аналізувати його;
• наводити приклади втілення у творі рис екзистенціалізму;
• виявляти здатність аргументувати свої твердження і відстоювати власну думку;
• застосовувати набуті знання з теорії літератури на практиці; користуватися додатковими джерелами.
Роман «Чума» - твір сучасний, проблемний. Один із головних героїв твору Тарру сказав: «Чума – не тільки хвороба, не тільки війна, це також смертні судові вироки, розстріл переможених, фанатизм церкви і фанатизм політичних сект, загибель безневинної дитини в лікарні, суспільство, облаштоване вкрай погано, як і спроби,
всупереч спротиву влади, облаштувати його заново. Вона звична, природна, як дихання, тому що «сьогодні всі ми трохи зачумлені»».
Роман – хроніка, роман-притча, філософський роман, у ньому Альбер Камю порушує низку вічних проблем, до розвязання яких не стають байдужими і наші учні.
Творчість Альбера Камю вивчається на ІІ курсі протягом 2 уроків. На першому уроці учні знайомляться з життям та творчістю письменника, його філософськими й естетичними поглядами, а також з явищем екзистенціалізму, його основними положеннями та місцем в творчості письменника.
Тип уроку – урок засвоєння нових знань. Урок проводиться із використанням мультимедійного проектора та 2-х презентацій, які демонструються майже на всіх етапах уроку: презентація 1. «Біографія А. Камю», презентація 2 використовується для перевірки правильності виконання завдань на уроці, для актуалізації, рефлексії тощо.
Форма уроку – урок - дослідження - допомагає викладачу реалізувати головні завдання: зацікавити учнів особистістю А. Камю, окреслити особливості його творчої еволюції, розвивати навички сприйняття інформації на слух, виділення головного, висловлювання власної думки, здійснювати контроль за вивченням нового навчального матеріалу. Методи, які застосовуються на уроці, сприяють розвитку та формуванню різних видів учнівської діяльності, які пов’язані з активним мисленням.
Структура уроку складається з 8 етапів:
1. Організаційний момент. Привітання.
• Біографія у фактах. Повідомлення учнів про життєвий та творчий шлях письменника;
• Поняття про екзистенціалізм
• «Чума» філософський роман-притча
5. Узагальнення і систематизація 6. Підсумки уроку. Оцінювання навчальних досягнень
Етап актуалізації раніше набутих знань перед викладом нового матеріалу (бесіда «Історична довідка», вправи «Літературознавчі пазли» та «Літературознавча шарада») виконує важливу функцію - організацію групи до активної роботи на уроці та створення доброзичливої атмосфери.
В основній частині уроку учні з високим та достатнім рівнями знань можуть проявити свої творчі здібності та здатність до пошукової роботи, продемонструвавши результати роботи з випереджувального домашнього завдання, а саме - повідомлення та презентації щодо біографії А. Камю, а учні з початковим та середнім рівнями знань, уважно слухаючи своїх одногрупників, розвивають навички сприйняття інформації на слух, виділення головного та складання опорного конспекту.
Етап узагальнення і систематизації на уроці забезпечується цікавим навчальним матеріалом, посильними та доступними навчальними завданнями. Завдання, які пропонується виконати впродовж уроку, є диференційованими і мають різний рівень складності («Асоціативне дерево», робота в групах з картками).
Домашнє завдання також має диференційований характер і складається як із найпростіших завдань для учнів середнього та початкового рівнів знань, так і з завдань творчого рівня для обдарованих учнів.
Під час підсумку уроку учні з’ясовують, чи досягли вони поставленої мети, дають відповідь на проблемне питання і висловлюють свої враження щодо уроку за допомогою метода «Мікрофон».
Урок відповідає сучасним вимогам, а використання нових інформаційнокомунікаційних технологій підвищує інтерес до навчальної діяльності, забезпечує індивідуалізацію і диференціацію навчання з урахуванням здібностей учнів, їх рівня знань.
портрет письменника, мультимедійні презентація (ноутбук,
мультимедійний проектор), картки для самостійної роботи, інформаційні картки (літературознавчі терміни, історія створення роману тощо), підручник (Ісаєва О. О.
Світова література: підр. для 11-го кл. загальноосвітніх навч. закладів / О. О. Ісаєва, Ж. В. Клименко, А. О. Мельник.- Харків.: Сиция, 2011.-320 с.: іл.), дошка.
• словесний: повідомлення вчителя, відповіді на питання, підготовлені повідомлення учнів; «Історична бесіда»
• практичний: робота зі словником літературознавчих термінів, інформаційною карткою, «Літературні пазли», «Літературознавча шарада»; заповнення «анкети» письменника, виконання вправ самостійно та в групах; «Асоціативне дерево»
• наочний: робота з підручником і роздатковим матеріалом та перевірка завдань за допомогою мультимедійної презентації
«Ніщо так не надихає, як усвідомлення власного безнадійного становища»
Альбер Камю
«Альбер Камю передусім філософ чи письменник? Що б ви поставили на перше місце?»
Етапи уроку |
Мета проведення етапу |
Дії викладача |
Дії учнів |
1 етап Організаційний момент. Привітання 1 хв |
•налаштування учнів на роботу •створення доброзичливої атмосфери |
викладач вітає учнів; ставить запитання організаційного характеру |
- відповідають на привітання викладача; - черговий учень дає відповіді на організаційні питання |
2 етап Оголошення мети і теми. Мотивація. 2 хв |
• визначення мети уроку; • постановка проблемного питання; • зацікавлення учнів |
вступне слово викладача
(Додаток 2, Слайди презентації 1 № 2,3)
|
учні уважно слухають, висловлюють свої пропозиції щодо проведення уроку |
3 етап Актуалізація 7 хв |
•перевірка та актуалізація раніше набутих знань; •вміння застосовувати набуті знання на практиці; •вміння працювати в парах |
викладач пропонує учням виконати наступні завдання:
Завдання 1: Бесіда «Історична довідка» – дати відповіді на питання
Завдання 2: Вправа «Літературні пазли» - з’єднати напрямки в літературі з їх представниками
Завдання 3:Вправа «Літературознавча шарада» - просуваючись стрілочками, визначити назву літературної течії
(Додаток 3, Слайди презентації 2 № 2,3,4) |
Робота з в парах:
- учні високого та достатнього рівнів знань дають відповіді на питання
- працюють в парах, учні високого та достатнього рівнів знань допомагають слабким учням, учні середнього та початкового рівнів знань озвучують результати
- працюють в парах, учні середнього та початкового рівнів знань озвучують назву літературного напрямку |
4 етап Виклад нового матеріалу 18 хв |
формування інформаційної компетентності про життя і творчість Альбера Камю; формування вмінь |
викладач пропонує учням виконати наступні завдання: Робота зі словником літературних термінів – дати |
Самостійна робота з взаємоперевіркою - учні знаходять визначення та озвучують його, записують в |
|
зіставляти та аналізувати отриману інформацію, робити висновки та узагальнення; дослідження основних естетичних принципів письменника, вплив ідей філософії екзистенціалізму на творчість А. Камю формування поняття «екзистенціалізм» та визначення його основних положень |
визначення поняття «екзистенціалізм»
(Додаток 1)
Робота з інформаційною карткою - визначити основні положення екзистенціалізму (Додаток 3, Слайди презентації 2 № 5) викладач корегує та контролює підготовлені виступи учнів, супроводжує їх слайдами презентації; учням середнього та початкового рівнів знань пропонує заповнити «Анкету Альбера Камю» (Додаток 2, Слайди презентації 1 № 4-11) |
зошит
- учні середнього та початкового рівнів знань зачитують основні положення екзистенціалізму; а учні високого та достатнього рівнів намагаються пояснити своє розуміння положень
- учні високого та достатнього рівнів знань виступають із підготовленими повідомленнями; -учні середнього та початкового рівнів знань заповнюють «анкету» письменника, а потім перевіряють, виправляють та доповнюють «анкети» один одного за допомогою підручника |
5 етап Узагальнення та систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях 7 хв
|
• застосування отриманих знань • удосконалення уміння аналітично мислити • самостійно осмислювати й логічно викладати свої власні думки та судження
|
викладач пропонує учням виконати наступні завдання:
• Робота з картками – прокоментувати факти із життя письменника та деякі його висловлення; як вони характеризують Камю?
• Вправа «Асоціативне дерево» - учні називають ті риси характеру, які на їх думку притаманні Камю
(Додаток 3, Слайди презентації 2 № 6)
|
Робота в групах:
учні поділяються на групи по 4-5 учнів - учні середнього та початкового рівнів зачитують картку та беруть участь у обговоренні; - учні високого та достатнього рівнів проголошують підсумок
- кожна група по-черзі називає головну, на їх думку, рису характеру письменника |
6 етап Підбиття підсумків. Оцінювання 6 хв
|
•усвідомлення учнями досягнення мети уроку; •оцінювання навчальних досягнень; •стимулювання мотивації до навчання й отримання знань |
викладач пропонує учням виконати вправу «Займи позицію» та дати відповідь на проблемне питання уроку
викладач високо оцінює роботу всіх учнів на уроці, відзначає прізвища найактивніших
|
-учні високого та достатнього рівнів знань висловлюють свою думку та аргументують її;
- учні початкового та середнього рівнів знань висловлюють згоду з тією чи іншою думкою |
7 етап Домашнє завдання 1-2 хв
|
застосування отриманих знань |
викладач пояснює виконання домашнього завдання |
- учні уважно слухають та записують завдання у зошити, задають питання |
8 етап Рефлексія 2 хв
|
усвідомлення учнями досягнення мети уроку; розвиток комунікативних навичок
|
викладач пропонує виконати інтерактивну вправу «Мікрофон»
(Додаток 3, Слайди презентації 2 № 7,8)
|
- всі учні висловлюють свої враження про урок. |
(викладач вітає учнів, перевіряє їх готовність до уроку, з’ясовує кількість присутніх та причини відсутності учнів в групі)
( викладач звертає увагу на епіграф (Додаток 2.Слайди презентації 1. № 2, 3.))
власного безнадійного становища"- стверджував видатний французький письменник, лауреат Нобелівської премії 1957 року, представник літератури екзистенціалізму,борець проти несправедливості життя Альбер Камю.
Проте, він міг стати відомим футболістом. У 17 років, коли хлопець став
Видається знаковим, що Альбер Камю загинув в автокатастрофі, а не від
туберкульозу, що змушував його щодня бути зі смертю на "ти". Однак завершивши свою земну мандрівку в 46 років, знавець природи людської залишив власний спосіб протистояти важкій хворобі й гнітючій особистій трагедії.
То хто ж Альбер Камю передусім: філософ чи письменник, смертельно
хворий невдаха чи людина незламної долі? Сьогодні на уроці ми з вами проведемо невеличке дослідження та спробуємо дати відповідь на це питання.
1913 – 1960 рр. Давайте пригадаємо з вами, які історичні події відбувалися в
світі. Що вам відомо про ті часи? Які літературні напрямки і течії тих часів ви знаєте?
Завдання. Дайте відповіді на питання.
1. Коли розпочалася Друга світова війна,
2. Які країни воювали, які були окуповані?
3. Які сили, крім регулярних військ антигітлерівської коаліції, протистояли фашистам?
4. Коли і де почав зароджуватися фашизм?
5. Як алегорично, інакомовно називали фашизм? (коричнева чума)
(Додаток 3.Слайд презентації 2. №2)
Завдання. Знайдіть відповідність між напрямком у літературі
та письменником або поетом, який належав до цього напрямку.
Ключ: 1- Франц Кафка; 2-Джеймс Джойс; 3-Олександр Блок;
4-Оноре де Бальзак; 5- Поль Верлен; 6-Альбер Камю
(учні співвідносять напрямки з їх представниками і з’ясовують, що Альбер Камю належить до ще невідомого їм напрямку; перевірка відбувається за допомогою слайдів презентації)
(Додаток 3.Слайди презентації 2. №3.)
Завдання. Просуваючись за стрілочками, визначте назву філософської течії, до якої належав Альбер Камю.
Карл Ясперс у 1931 році. Давайте звернемося до нашого літературознавчого словника та дамо визначення поняттю «екзистенціалізм»
Завдання. Дайте визначення «екзистенціалізму»
(учні знаходять у словнику визначення поняття «екзистенціалізм та зачитують його)
А тепер давайте визначимо основні положення «екзистенціалізм»
(учні, користуючись інформаційною карткою, визначають основні положення екзистенціалізму) (Додаток 3.Слайд презентації 2. №5)
свідчить про те, що з’явилась вона у світ попри свою волю і бажання. Людина з’являється на світ із смертним вироком, термін виконання якого їй невідомий. Її вбивають хвороби, старість, війна, кати, злидні….Таким є внутрішній конфлікт романів і п’єс найвидатнішого представника інтелектуально-філософської прози екзистенціалізму Альбера Камю. Тому давайте зараз проведемо дослідження життя і творчості письменника і встановимо, які ж історичні та життєві події і особисті трагедії сформували в ньому ідеї філософії екзистенціалізму.
(підготовлені
повідомлення учнів)
(Додаток 2.Слайди презентації 1.№ 4-11)
1. Життя в Алжирі
Родина Камю; загибель батька; бідність
Навчання в початковій школі; Луї Жермен; навчання в ліцеї
Захоплення футболом
Хвороба на сухоти
Навчання в Алжирському університеті; вплив Жана Греньє, початок літературної творчості
Невдалий шлюб
Захоплення філософією екзистенціалізму та соціалістичним ідеями Театральна діяльність, робота редактором
Завдання. Уважно прослухайте повідомлення та заповніть «анкету» письменника. Поміняйтесь своїми «анкетами», перевірте правильність та , у разі потреби, доповніть.
(учні достатнього та високого рівнів знань, користуючись підготовленою вдома інформацією, роблять повідомлення щодо біографії А. Камю за орієнтовним планом; учні середнього та початкового рівнів знань уважно слухають та заповнюють «анкету» А. Камю,після заповнення учні міняються один з одним, перевіряють правильність заповнення та доповнюють записи;демонструються слайди презентації
1. № 4-11 )
Ім’я, прізвище |
Альбер Камю |
Дата й місце народження |
7 листопада 1913 року, м. Мондові (зараз Дреан), Алжир |
Батьки |
Батько: Люсьєн Камю, сільськогосподарський працівник, помер від ран після Першої світової війни. Мати: Катрин Елен Камю, малограмотна іспанка за походженням, прибиральниця |
Освіта |
Початкова школа, ліцей, філософський факультет Алжирського університету |
Професія |
Письменник, актор, драматург, режисер, політичний репортер, книжковий оглядач, редактор газети, магістр філософії, учитель |
Сімейний стан |
1934 року одружився із Сімоною Гіє (через рік розлучився), вдруге одружився з Френсіс Фор, яка народила йому 2-х дітей: доньку Катрин та сина Жана |
Захоплення |
Бокс, література, театр, політика, філософія, громадська діяльність |
Нагороди |
Нобелівська премія в галузі літератури 1957 року |
Твори |
«Чума», «Сторонній», «Міф про Сізіфа», «Калігула», «Стан облоги», «Праведні» та ін. |
простий. Мені завжди здавалося, що по суті, немає катів, є лише жертви. Безперечно, у кінцевому підсумку». Такого трагічного висновку дійшов Альбер Камю ще 1945 року. І мав для цього чимало підстав…На цей час він уже був відомим письменником, в основі його творчості лежав екзистенціалізм. То давайте ж з’ясуємо, чому А. Камю захопився ідеями екзистенціалізму, які події вплинули на його погляди та власну філософію?
Завдання. Прокоментуйте наступні факти біографії письменника та його вислови. Як вони характеризують А. Камю?
Ви сьогодні багато почули про відомого французького письменникаекзистенціаліста Альбера Камю. Які асоціації він у вас викликає? З якими рисами характеру він у вас асоціюється? Ким він став для вас?
Завдання. Назвіть риси характеру, з якими асоціюється Альбер Камю.
Завдання. Дайте відповідь на питання:Альбер Камю передусім філософ чи письменник? Наведіть аргументи, які б доводили вашу позицію.
(дошка поділена на 2 частини: «Філософ» та «Письменник»; кожен учень висловлює свою думку, наводячи аргументи; викладач ставить позначки «+» до тієї чи іншої колонки; висновки роблять учні в залежності від підрахунків)
Завдання. Продовжте речення:
На уроці мені цікаво (не цікаво) було дізнатися про…
У біографії письменника найбільше вразив той факт…
На другому уроці учні переходять безпосередньо до аналізу роману Альбера Камю «Чума», характеристики його героїв, визначення проблематики твору та усвідомлення його екзистенціального змісту.
Тип уроку – комбінований. Комбінований урок допомагає досягти кількох рівнозначних освітніх цілей. Етапи уроку можуть бути скомбіновані в будь-якій послідовності, що робить процес навчання гнучким і придатним для вирішення широкого кола навчально-виховних завдань.
Форма уроку – нетрадиційна - урок-розслідування, який передбачає збирання учнями конкретних фактів про того чи іншого героя твору, аналіз його поведінки та вчинків в критичних умовах. Цінність цього виду уроку полягає в тому, що в учнів формуються навички самостійної роботи з літературою, а також розвиваються мовленнєві здібності, вміння чітко викладати свої думки. Цей тип уроку передбачає мінімальну підготовку вчителя, який виконує два основні завдання: по-перше, чітко формулює завдання учням, а по-друге, класифікує та логічно «вибудовує» отриманий в результаті самостійної роботи учнів матеріал.
Структура уроку складається з 8 етапів:
1. Організаційний момент. Привітання.
Робота над сюжетом, тематикою та проблематикою роману Система образів роману
Урок проводиться із використанням мультимедійної презентації,яка демонструє перебіг та результати «розслідування».
Етап актуалізації раніше набутих знань здійснюється за допомогою інтерактивних вправ «Влучний постріл» та «Світлофор»
В основній частині уроку учні поділяються на 5-6 груп (за кількістю головних героїв роману) і збирають всю можливу інформацію про поведінку, вчинки, характер та зовнішність основних героїв твору, складають їх цитатну характеристику. Групи складаються як з учнів високого та достатнього рівнів знань, так і з учнів середнього та початкового рівнів знань, де перші шукають та систематизують інформацію, а другі допомагають у пошуку та заносять весь знайдений матеріал у відповідні картки: «Паспорт роману», «Обвинувачення», «Таблиця спостережень». Враховуючи високий відсоток середнього та початкового рівнів знань серед учнів ПТНЗ, слід зазначити, що під час цього уроку жоден учень не стоїть осторонь роботи і є активним учасником навчального процесу, що є дуже важливим.
Домашнє завдання традиційно має диференційований характер і мотивує до подальшого вивчення твору і зарубіжної літератури взагалі..
Під час підсумку уроку учні з’ясовують, чи досягли вони поставленої мети і висловлюють свої враження щодо уроку за допомогою метода «Мікрофон».
Методи та прийоми, які використовуються на різних етапах уроку дозволяють учням здійснити засвоєння знань з предмета, сприяють формуванню пізнавального інтересу, забезпечують узагальнення наявних знань, уміння використовувати їх у процесі вивчення інших предметів
портрет письменника, мультимедійні презентація (ноутбук,
мультимедійний проектор), картки для роботи в групах: «Паспорт роману», «Таблиця спостережень», «Обвинувачення», картки для роботи над завданням «Світлофор», картки з цитатним матеріалом, підручник (Ісаєва О. О. Світова література: підр. для 11-го кл. загальноосвітніх навч. закладів / О. О. Ісаєва, Ж. В. Клименко, А. О. Мельник.- Харків.: Сиция, 2011.-320 с.: іл.), дошка.
• словесний: вступне слово викладача,вправи «Світлофор», «Влучний постріл»; оголошення результатів «розслідування»; відповідь на проблемне питання;
• практичний: робота над пошуком матеріалів, для характеристики героїв роману, заповнення «Паспорту до роману», «Таблиці спостережень», «Обвинувачення»;
• наочний: робота з підручником і роздатковим матеріалом; узагальнення за допомогою мультимедійної презентації
Альбер Камю «Чума»
Етапи уроку |
Мета проведення етапу |
Дії викладача |
Дії учнів |
1 етап Організаційний момент. Привітання 1-2 хв. |
забезпечення належної підготовку учителя та учнів до проведення уроку, враховуючи дидактичні, психологічні та санітарногігієнічні вимоги |
викладач вітає учнів; ставить запитання організаційного характеру |
- відповідають на привітання викладача; - черговий учень дає відповіді на організаційні питання |
2 етап Оголошення мети і теми. Мотивація. 2 хв. |
• визначення мети уроку; постановка проблемного питання; • зацікавлення учнів |
вступне слово викладача
(Додаток 3, Слайд презентації № 2) |
- учні уважно слухають, висловлюють свої пропозиції щодо проведення уроку |
3 етап Актуалізація. Перевірка домашнього завдання. 7 хв. |
•перевірка самостійного опрацювання навчального матеріалу учнями; •удосконалення вміння застосовувати набуті знання на практиці; •формування вміння працювати в групах |
викладач пропонує учням виконати наступні завдання Завдання 1: вправа «Світлофор» - дати відповіді на питання щодо поняття екзистенціалізму
Завдання 2: вправа «Влучний постріл» - перевірка знання змісту роману
(Додаток 3, Слайди презентації № 3-7) |
- учні початкового та середнього рівнів знань дають відповіді на питання щодо поняття екзистенціалізму та змісту роману;
- учні високого та достатнього рівнів знань у разі потреби допомагають |
4 етап Основна частина «Розслідування» 18 хв.
|
•забезпечення усвідомлення, сприйняття нового матеріалу; •спрямування самоорганізації учнів на застосування нових знань у практиці; •формування вмінь зіставляти та аналізувати отриману інформацію, робити висновки та узагальнення |
викладач пропонує учням виконати наступні завдання Завдання 1: вправа «Впізнай героя» - за описом зовнішності впізнати героя
викладач уважно слідкує за процесом «розслідування», керує роботою груп, допомагає систематизувати інформацію |
група досліджує того героя, якого вона відгадала під час вправи:
- учні середнього та початкового рівнів знань беруть активну участь у роботі групи: заповнюють таблиці, допомагають шукати інформацію тощо;
- учні достатнього та високого рівнів знань шукають інформацію, |
|
|
|
систематизують та озвучують свої висновки |
5 етап Узагальнення та систематизація знань 2 хв.
|
• забезпечення зворотнього зв’язку; • контроль результатів вивчення матеріалу; • підготовка до написання контрольної роботи; • удосконалення уміння самостійно осмислювати інформацію та логічно викладати свої власні думки та судження |
викладач пропонує групам озвучити результати свого розслідування та дати відповіді на проблемні питання уроку
(Додатки 1, 2,3, Слайд презентації № 8) |
- від кожної групи виступають по 1-2 учня, які озвучують результати пошукової роботи всієї групи: дають характеристику відповідного героя роману, оцінюють його вчинки, читають виписані цитати та виносять йому «вирок» за допомогою картки «Швидка допомога» |
6 етап Підбиття підсумків. Оцінювання 3 хв.
|
•усвідомлення учнями досягнення мети уроку; •аналіз ступеня досягнення навчально-виховних завдань; •визначення найкращих груп; •оцінювання навчальних досягнень; •стимулювання мотивації до навчання й отримання знань |
викладач пропонує учням виконати інтерактивну вправу «Мозковий штурм»
(Додаток 3, Слайди презентації № 9-15)
викладач високо оцінює роботу всіх учнів на уроці та називає найактивнішу групу, учні якої отримають по 1 додатковому балу до оцінки за контрольну роботу |
- учні високого та достатнього рівнів дають відповідь на проблемне питання уроку, роблять висновки;
- учні початкового та середнього рівнів знань підтримують або спростовують ту чи іншу думку |
7 етап Домашнє завдання 3 хв.
|
застосування отриманих знань |
викладач пояснює виконання домашнього завдання |
- учні уважно слухають та записують завдання у зошити, ставлять запитання |
7 етап Рефлексія 3 хв.
|
• усвідомлення учнями досягнення мети уроку; • розвиток комунікативних навичок |
викладач пропонує виконати інтерактивну вправу «Мікрофон» (Додаток 3, Слайди презентації № 16,17) |
- всі учні висловлюють свої враження про урок |
(викладач вітає учнів, перевіряє їх готовність до уроку, з’ясовує кількість присутніх та причини відсутності учнів в групі)
( викладач звертає увагу на епіграф (Додаток 3.Слайд презентації № 2))
«Єдине, що важливо – бути людиною» -
(учні поділяються на групи по 4-5 учнів та отримують завдання від викладача)
роману, давайте пригадаємо, з якими основними положеннями екзистенціалізму ми з вами знайомилися на минулому уроці та перевіримо ваші знання змісту роману.
Завдання. Оберіть правильну відповідь (Додаток 3.Слайди презентації №3-7) (кожна група має картки жовтого, зеленого і червоного кольорів; на слайдах презентації відображається питання та 3 варіанти відповідей; учні піднімають картку з тим кольором, під яким знаходиться правильна відповідь)
1. Що лежить в основі екзистенціалізму?
зосередженість на особистості заперечення досвіду мистецтва попередніх епох претензія на відкриття нових шляхів розкріпаченого
2. Хто з філософів стояв біля витоків філософії екзистенціалізму?
Альбер Камю
Артур Шопенгауер
Карл Ясперс
3. Найважливіші поняття філософії екзистенціалізму?
життя, узгоджене із законами природи поняття свободи вибору
відчуження
4. Екзистенціалісти твердили, що…
особистість має протидіяти суспільству, адже воно нав’язує їй свою волю
особистість має підкоритися суспільству особистість має ігнорувати суспільство
5. Продовжить речення: «Притча – це….
твір, у якому розповідається про історичні події
твір повчального характеру, який має всеохоплюючий сенс
твір, в якому описуються психологічні переживання головного героя
Для того, щоб перевірити, наскільки добре ви знаєте зміст роману, давайте зіграємо в гру «Влучний постріл». Та група, яка дасть більше правильних відповідей, матиме право першою обрати собі героя, над характером якого вона буде працювати впродовж основної частини уроку. «Влучний постріл»
(на дошці намальована таблиця; кожна група називає координати питання (ч1), викладач закреслює клітиночку з цими координатами і ставить запитання групі; якщо відповідь правильна, групі зараховується 1 бал, якщо ні – право на відповідь переходить
іншим групам)
Ч1 Хто з персонажів роману перший помирає від чуми? (Мішель
– воротар у домі, де мешкав доктор Ріє)
Ч2 З якою метою приїхав до Орану з Парижа Раймон Рамбер?
(написати репортаж про умови життя арабів …)
Ч3 Чому Раймон Рамбер хотів вибратися із зачумленого
Орану? (на нього в Парижі чекала кохана) У1 Хто з персонажів веде статистику чуми? (Жозеф Гран)
У2 Кому з персонажів належать слова: «Соромно бути щасливим одному»? (Раймону
Рамберу)
У3 Кого з персонажів задовольняє стан речей в зачумленому місті? (Коттара)
М1 Який вид міського транспорту порадив використовувати для перевозки трупів один із службовців мерії?(трамвай)
М2 Яка подія змінила світогляд отця Панлю? (смерть сина слідчого Отона)
М3 Хто з персонажів займався розробкою нової вакцини від чуми? (доктор Кастель)
А1 Батько кого з персонажів був прокурором? (Жана Тарру)
А2 Хто з персонажів перехворів на чуму і одужав? (Жозеф
Гран)
А3 Хто з персонажів є автором хроніки? (доктор Ріє)
(кожна група заповнює бланки з «паспортом»; правильність виконання завдання відбувається за допомогою слайду презентації )
(Додаток 1)
Давайте зараз ближче познайомимося з головними героями роману. Кожна слідча група буде працювати над характеристикою 1 героя, якого ви зараз собі і будете обирати.
«Впізнай героя»
(викладач читає опис зовнішності героїв;група буде працювати над характеристикою вгаданого персонажу; право першою обрати собі об’єкт «розслідування надається групі, яка дала найбільшу кількість правильних відповідей в грі «Влучний постріл»)
«Вузькоплечий, довгий, сутулий, з тонкими руками та ногами, пропаленими цигарками жовтими вусами, він здавався старшим за свої 50 років… Якщо додати до цього портрету ходу семінариста…, та ще й застарілий запах підвалу і цигаркового диму, всі повадки особи незначної…» (Гран)
«Невисокий, широкоплечий, з рішучим обличчям, світлими розумними очима, він, що носив костюм спортивного крою, справляв враження людини, яка знаходиться в гармонії з життям»(Рамбер)
«На вигляд 35. Середнього зросту. Широкоплечий. Обличчя майже квадратне.
Очі темні, погляд прямий, вилиці видаються. Ніс великий правильної форми. Волосся темне, підстрижене дуже коротко. Рот чітко вимальований, губи повні, майже завжди щільно стиснуті… Вигляд людини, добре обізнаної…» (Ріє)
«…невисокий на зріст, але кремезний. Коли він схопився…за край
кафедри…було видно лише щось чорне та широке, а вище 2 червоні плями його щік, а ще над ними – окуляри в металевій оправі. Голос у нього був сильний, пристрасний…» (Панлю)
«…доволі ще молодої людини, огрядного, з великим, масивним, але худим в посмішкою на губах, він, здавалося, віддавався усім розвагам, але аж ніяк не був їх рабом»» (Тарру)
«Чума» Камю – роман філософський, і природно, що на першому плані в ньому філософська проблематика, філософське трактування зла в контексті людського буття. Саме так і осмислюється чума головними героями роману, устами яких найчастіше говорить автор. Чума, зло – це щось невіддільне від людини та її існування; найнебезпечніша ж вона тим, що навіть той, хто не хворий, все одно носить хворобу в своєму серці. І зараз ми з вами будемо працювати над характеристикою головних образів роману. Кожна група обрала собі одного з головних героїв твору. Ви повинні провести «розслідування» їх поведінки під час епідемії і ставлення до неї, дослідити психологію кожного героя, систематизувати інформацію в таблицю та дати відповіді на проблемні питання нашого уроку: чи винні самі люди в епідемії чуми? Хто переміг: люди чи чума?
Завдання.Дайте характеристику головних героїв роману. Заповніть таблицю.
Ім’я |
Рід занять |
Характеристика |
Ставлення до чуми |
Порушені праблеми |
Пошук сенсу буття |
Підсумки |
|
|
|
|
|
|
|
(кожна «слідча» група має в наявності цитатний матеріал, текст роману та бланк з таблицею, яка поступово заповнюється інформацією про персонажів «керівником» групи)
Приклад таблиці.
«Мозковий штурм»
(Додаток 3.Слайди презентації №16,17)
Завдання.Визначте символічне значення образу чуми.
(кожен учень дає відповідь на питання та називає свої асоціації з образом чуми)
захворіти на «чуму» сьогодні?»
Для середнього рівня: написати твір-есе на тему:«Чим мене вразив роман-притча
«Чума»?»
Завдання. Вчинки та життєва позиція якого героя вразила вас найбільше?
1. Автор__________________________________________________________ 2. Жанр___________________________________________________________ 3. Тема:___________________________________________________________
__________________________________________________________________
4. Ідея:____________________________________________________________ __________________________________________________________________
5.
Експозиція |
|
Зав’язка |
|
Розвиток дій |
|
Кульмінація |
|
Розв’язка |
|
6. Персонажі твору:___________________________________________________
______________________________________________________________________
__________________________________________________________________
7. Проблематика:___________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
8. Про що свідчить лейтмотив твору: «…мікроб чуми ніколи не гине, ніколи не зникає, він може десятиріччями спати в закрутках меблів або в купі білизни, він чекає на свій час у спальні, у льосі, у чемодані…»
______________________________________________________________________ ______________________________________________________________________ ______________________________________________________________________
Ім’я |
Рід занять |
Характеристика |
Поведінка під час епідемії |
Порушені проблеми |
Пошук сенсу буття |
Підсумки |
Бернар Ріє |
лікар |
Сила волі, мужність, доброта, чесність |
«Я, як умію, захищаю їх (громадян) |
Чи можна остаточно перемогти «чуму»? |
«Єдине, що для мене важливо, - це бути людиною» |
Перемога вільної особистості над абстракцією |
Жан Тарру |
не можна сказати, чим займається конкретно |
Життєрадісний, спостережливий, здатний померти за ідею |
«через міркування морального характеру» |
Як «не бути нічіїм ворогом?» Проблема відповідальності |
«Єдине, що для мене важливо, - віднайти внутрішній світ» |
«…жив і ніколи не знав надії». Загибель |
Жозеф Гран |
службовець |
Добрий самотній беззахисний |
Він сказав «так» не вагаючись, з притаманною йому доброю волею» |
Проблема «маленької людини», взаємовідносин життя та творчості |
Повернути кохання жінки, займатись письменництвом |
Переміг чуму, продовжив пошук ідеалу |
Раймон Рамбер |
журналіст |
Рішучий, сильний, чесний, незалежний |
«…соромно бути щасливому одному» |
Чи можна бути «стороннім» у цьому світі? |
«Я народився на світ, щоб кохати жінку» |
Вижив, але змінився |
Отець Панлю |
ієзуїт, учений |
Сліпа віра у Бога, фанатизм |
«чума відкриває людям очі, заставляє думати» |
Боротися чи покластися на Бога? |
Фанатична віра |
«Панлю піде до кінця…» |
Коттар |
контробандист |
Самотній, жадібний, замкнутий й недовірливий |
«…мені чума якраз вигідна. Тоз з яклї б це речі я помагав людям, які з нею борються?» |
Чи можна наживатися на горі і смерті інших? |
«Більший завжди меншого з’їдає» |
«з’їхав з глузду», стріляє з вікон, за що його заарештовують |