Поради до читання танка:
- Ці вірші не можна читати швидко.
- Кожен з них примушує замислитися.
- Поет вимагає від читача активної роботи асоціативного мислення й уяви.
- Потрібно замислюватися над кожним образом, визначаючи його сенс.
- Поет не декламує, а просто й невимушено розмовляє зі співбесідником.
Структура твору-роздуму
ТЕМА
ТЕЗА 1 ТЕЗА 2 ТЕЗА 3 ТЕЗА 4…
аргументи аргументи аргументи аргументи
ВИСНОВОК
Пам’ятка з удосконалення навичок виразного читання
Спершу слід вчитатися в текст, щоб зрозуміти, для чого, з якою метою був написаний вірш, як ставиться автор до зображуваного, який вплив передбачений.
Зрозуміти завдання: не тільки висловити думки, почуття, настрій автора, але й передати власне ставлення, захопити усіх слухачів.
Як написати твір-роздум у жанрі есе
1.Розпочинаючи роботу над твором, ґрунтовно продумайте його тему.
2.Викладаючи в есе свої думки, не забувайте, що воно не претендує на вичерпне трактування теми.
3.Стежте за тим, щоб ваші думки були власні.
4.Визначте свої враження з конкретного питання.
5.Викладайте свої думки логічно.
6.Дбайливо ставтеся до художньої форми есе.
7.Виражайте суб’єктивну думку.
8.Продумайте, щоб есе було філософського або публіцистичного характеру.
9.Формулюючи речення, намагайтеся використовувати свіжі метафори, афоризми.
10.Визначте головну ідею твору-есе.
План написання твору-роздуму
1.Чітко визначте свою позицію щодо теми твору.
2.Продумайте структуру свого твору-роздуму (вступ, основна частина, що складається з тез і доказів, висновок).
3.Доберіть необхідні аргументи для підтвердження своїх думок.
4.Напишіть твір на чернетці.
5.Прочитайте написане, виправте допущені помилки.
6.Перепишіть роботу начисто.
7.Перевірте написане, подивіться, чи немає описок і пропусків букв чи слів.
Критерії оцінки читання віршів напам’ять
1.Представлення автора поезії.
2.Знання тексту напам’ять.
3.Якості виразного читання: чітка дикція, орфоепічна грамотність, емоційність, інтонаційне забарвлення, щирість переживань.
4.Звернення до аудиторії.
5.Природність пози, міміки, жестів.
6.Представлення ілюстрації.
Схема написання сенкану
1-ий рядок - ім’я героя;
2-ий рядок – визначальні слова, що характеризують героя;
3-ій рядок – стан героя, його дії;
4-ий рядок – фраза (слово), що свідчить про авторське ставлення до героя;
5-ий рядок – оціночний констектуальний синонім до першого рядка.
Як написати твір-опис за картиною
1.Перш ніж починати передавати свої враження письмово, чітко визначте своє розуміння картини, відчуття настрою художника.
2.Створіть портретну характеристику героя (героїні) картини.
3.Зверніть увагу на деталі твору, що розкривають образ головного героя.
4.Зробіть необхідні повідомлення про художника – виконавця картини.
5.Викладаючи свої думки, обов’язково їх аргументуйте, проаналізуйте кольорову палітру картини.
6.Вживайте тільки ті слова, значення яких ви знаєте.
7.Прочитайте написане, перевірте зміст, послідовність викладу, грамотність.
Написання анотації на художню книгу
1.Дати стислу характеристику книги та її теми.
2.Зробити перелік основних розділів чи питань, що висвітлюються у творі.
3.Критично оцінити зміст твору, його проблематику та образи.
4.Подати основні відомості про автора.
5.Вказати, на якого читача розрахована книга.
Як підготуватися до написання відгуку
1.Приступаючи до написання відгуку на прочитану книгу, важливо продумати мету вашої творчої роботи (поділитися враженням про книжку, посперечатися з приводу оцінки героїв твору, поставити проблемне запитання, що виникло під час читання адресата – того, до кого ви хочете звернутися у своїй роботі – до автора твору, ваших друзів, батьків та ін., - та його форму: твір-роздум, лист, нотатки до шкільної газети)
2.У вступній частині дайте загальну оцінку прочитаному, висловіть свої враження від твору, про який ви пишете відгук.
3.В основній частині докладніше зупиніться на своїх враження х від прочитаного, конкретно їх аргументуйте, зверніть увагу на позицію автора.
4.Зробіть висновки щодо прочитаного твору.
Як написати твір компаративного характеру
1.Розпочинаючи роботу над твором, ґрунтовно продумайте його тему.
2.Визначте головну ідею твору.
3.Складіть план, доберіть епіграф, що відповідає темі твору та розкриває його головну думку.
4.Визначте, що об’єднує та вирізняє аналізовані твори.
5.Продумайте, який цитатний матеріал з обох творів доречно використати для аргументів своєї думки.
6.Порівнюючи твори, не забувайте про композиційні засоби викладу думок:
А) інтригуючий початок;
Б) послідовне розгортання тези;
В) хід роздумів у формі «запитання-відповідь»;
Г) контрастне зіставлення аргументів;
Д) експресивний висновок.
7. Викладаючи у творі свої думки, не забувайте, що вони мають бути пов’язані з темою та головною темою твору.
8. Звертайте увагу на спів розмірність частин твору.
9. Стежте за тим, щоб думки розвивалися послідовно, щоб кожна попереднє речення було логічно пов’язане з наступним.
10. Формулюючи речення, намагайтеся, щоб ваша думка була висловлена точно, просто, ясно, образно та не допускала логічного тлумачення.
Як підготуватись до твору-метаморфози
1.Розпочинаючи роботу над твором, ґрунтовно продумайте його тему.
2.Визначте основну думку майбутнього твору.
3.Придивіться уважно до того, про що ви будете писати: намагайтесь побачити найхарактерніше, що спостерігаєте.
4.Запишіть коротко найголовніше, що помітили.
5.Спробуйте ввійти в даний образ для кращого висвітлення даного твору.
6.Спочатку напишіть твір на чернетці.
7.Звертайте увагу на співмірність частин твору.
8.Стежте за тим, щоб думки розкривалися послідовно, аби кожне попереднє речення було логічно пов’язане з наступним.
9.Прочитайте написане, перевірте послідовність викладу, грамотність, використання розділових знаків.
10.Перепишіть роботу начисто.
11.Перевірте написане, пильнуючи описки і пропуски літер.
Як підготуватися до твору-роздуму про літературного героя
1.Перш ніж починати писати, чітко визначте своє ставлення до героя, про якого ви будете писати у творі. Продумайте, що вас хвилює, цікавить, з чим ви не погоджуєтеся.
2.Прослідкуйте за текстом, як письменник розкриває характер героя, його вчинки. Зверніть увагу на художні деталі, які допомагають вам зробити висновок щодо ставлення автора до героя. Поміркуйте, чи погоджуєтеся ви з думкою автора.
3.Зробіть необхідні вибірки з тексту, які допоможуть вам написати твір.
4.Відповідно до структури твору – вступу, основної частини, що складається з з тез та доказів, висновку – доберіть додатковий матеріал (епіграф, цитати, факти), що стануть в пригоді при написанні твору.
5.Спочатку напишіть твір на чернетці.
6.Працюючи над вступною частиною твору, пам’ятайте, що мета його підвести до розуміння вашої головної думки.
7.В основній частині твору викладайте свої думки та обов’язково аргументуйте їх. Намагайтеся уникнути простого переказу епізодів твору. Пам’ятайте, що докази можуть бути як прямі, так і від противного. Вживайте тільки ті слова, значення яких ви знаєте. Ухиляйтеся від повторення одних і тих же слів.
8.У заключній частині вашого твору зробіть емоційний обґрунтований висновок щодо вашого ставлення до героя, про якого ви пишете.
9.Прочитайте написане, перевірте зміст, послідовність викладу, грамотність, прослідкуйте за розділовими знаками.
10.Перепишіть роботу начисто.
11.Перевірте написане, подивіться, чи немає описок і пропусків букв.
План рецензії твору за прислів’ям.
1.Чи цікавий, змістовний вийшов твір?
2.Чи розкрита суть прислів’я, приказки?
3.Чи логічно, послідовно (вступ, основна частина, висновки) розкрита тема)
4.Чи не помітили ви мовних недоліків? (русизми, повтори, слова, вжиті у невластивому їм значенні).