Матеріали до уроку з історії України у 8 класі з теми : «Національно - визвольна війна українського народу під керівництвом Богдана Хмельницького « , «Руїна», «Україна у XVIII ст.», які допоможуть розвивати предметні компетентності : просторову, хронологічну, логічну, інформаційну, мовленнєву, аксіологічну.
Урок у 8 класі з теми : «Національно - визвольна війна українського народу під керівництвом Богдана Хмельницького « , «Руїна», «Україна у XVIII ст.».
Завдання 1. Компетентність – логічна , інформаційна
Для додаткової мотивації школярів це завдання доцільно давати у вигляді гри «Три мудреці та слон» . Клас розбивається на команди по троє гравців. Кожний гравець команди одержує свій фрагмент про одну й ту саму людину (об’єкт) , ( подію). Не спілкуючись , гравці дають відповідь на свою частину завдання. Команда одержує стільки балів , скільки правильних відповідей дали її гравці. Гра названа за стародавньою байкою про трьох мудреців , кожен із яких із зав’язаними очима помацав «свою» частину слона. Відповіді були , звісно , різними... Кожен із членів команди одержує одну цитату про одну й ту саму людину. Джерело може бути вказано. Завдання кожного з гравців - дати свою відповідь і пояснити свій вибір.
Персона 1
Без крайнєй , останньої потреби я не переміню моєї вірності до царської величності ... Доки не побачу , що царська велич не в змозі буде захищати не тільки Україну, але і всю свою державу від шведської потенції
Українське джерело (говорить сама персона 1) |
Ми , зібрані в ім’я Господа Іісуса Христа , та маючи подібно до святих апостолів , від самого Бога владу в’язати та вирішувати, а ще кого пов’яжемо на землі , пов’язаний буде і на небі , оголосимо : зрадник Х, за хрестозлочин і за зміну до великого государя , буде анафема!
Російське джерело
|
Тоді лише цей сивий муж Виймав із сумки з – за сідла Свою вечерю , дуже просту; Він пропонує королю Та всім , хто біля їжу цю Більш гідно за того пана Що свято дав на честь монарха
Англійське джерело |
Йдеться про гетьмана Івана Мазепу. Перший уривок – слова , які казав сам гетьман у 1707 році. Другий – анафема , що її промовив місце наглядач Московського патріаршого престолу. Третій уривок – з поеми Байрона «Мазепа». Під час роздавання карток гравцям команди вчитель може враховувати й індивідуальну підготовку учнів. Очевидно , що за першим фрагментом впізнати Мазепу дуже легко завдяки словам «шведська потенція». За другим – дещо складніше. У третьому необхідно зрозуміти , що мова йде про літню людину , що опинилася в походних умовах із якимось королем. Потім знайти в останніх темах курсу відповідний епізод. Під час розбору завдання з дітьми потрібно вказати на ключові слова, які допомагають «узяти питання» , звернути увагу на те , що оцінки різняться 9 розсудливий політик, який піклується про Україну, - зрадник – романтична фігура), але людина одна. Тільки поєднуючи різні погляди , ми можемо побачити справжнього Мазепу. Так само й команда може одержати повноцінні три бали , якщо кожен із її гравців правильно виконає завдання.
Персона 2.
Але коли вибухнуло повстання Богдана Хмельницького , яке згодом переросло у Війну за незалежність України , він був єдиним , хто після жахливих поразок Речі Посполитої виявився здатним ставити організовану відсіч повстанцям. І його жорстокість була не більшою від тих , проти кого йому доводилося воювати: зрештою , війна – річ не стерильна. Ю.Рудницький, сучасний український історик |
«Про незаслужене тиранство , яке вчинив князь у Погребищах над посланцями Хмельницького ; про виїзд князя зі своїм домом від Лубен на Любеч за Дніпро; про немирівську різанину, яку вчинив князь, про військові дії між Кривоносом та князем в Махновичах...» Козацький літопис |
Воєвода руський – великий патріот – вітчизни , тому його любить не лише народ , особливо козаки , але й шляхта
Шведське джерело 30-х років XVII ст. |
Правильна відповідь : Ієремія Вишневецький.
Завдання знову розподілені не лише за оцінками щодо цієї історичної фігури , а й за складністю. У першому уривку фактично повторено дані , які й так повідомляє учням учитель під час вивчення теми . Ключові слова до другого уривка : «незаслужене тиран6ство» , виїзд із домом до Лубен, бій із Кривоносом . У третьому уривку – необхідно взяти до уваги посаду , проходження та датування джерела. Безумовно , у третьому випадку потрібна певна широта мислення , т.з. «вихід із площини». Історія поступової «реабілітації» князя в сучасній науці – це наочна ілюстрація мультиперспективного підходу . Тут було б доречно повідомити учням про ту господарську та культурну діяльність , яку вів Ієремія Вишневецький у своїй «задніпровській державі» до козацького повстання
Персона 3
«Хоч він є Хмельницькому і союзником , все – таки гетьман не може настільки довіряти йому , щоб залишити країну без охорони» Венеціанське джерело про розмову з Хмельницьким 1650 р. |
«Він сказав : ми раби султана!Невірні руси без сумніву вдають , що вони зацікавлені в договорі. Поки шапка ( польські війська) натискає їх голову , вони обмаюють , мовляв , хочуть служити справі (Османській державі). Але як тільки трапиться нагода , вони пливуть на своїх чайках і пустошать береги Анатолії» Мустафа Насім, Турецький хроніст |
А він лежить – усе лихе позаду. З Топ- Каян він не зробить хибний крок. Козацька донька покарала зраду. А не шовковий портівський шнурок
Сучасний український вірш |
Правильна відповідь: Іслам – Гірей ІІІ. Ми звикли звинувачувати його в зраді під Зборовом і Берестечком. Цей факт відбитий у третьому уривку, де передано легенду про отруєння хана українською невільницею. Гетьман насторожено ставився до союзника 9 перший фрагмент), проте й сам хан , як бачимо , не довіряв козакам 9 другий фрагмент). Цікаво , що , виражаючи на словах відданість султанові , Іслам – Гірей міг мати всі підстави остерігатися сюзерена. Є версія , що й у війну з Польщею він вплутався , щоб укріпити своє не дуже міцне положення в стосунках з османською імперією. Як і українську шляхту та реєстрових козаків , хана міг обтяжувати васальний статус. Згадка в зв’язку з цим традиційного знаряддя політичного вбивства Порти – шнурка-дуже доречна. Усе це , ймовірно , слід обговорити з учнями. Послідовний аналіз усіх обставин життя та діяльності кримського правителя дозволить їм уникнути примітно – дитячого погляду на події минулого : « хороші «наші» проти підступних зрадників «чужих».
Завдання 2. Компетентність – просторова , логічна , мовленнєва
Прочитайте три уривки з фольклорних творів різних країн і скажіть , про який географічний об’єкт йдеться. Свій вибір обґрунтуйте.
А) У казці одного з європейських народів йдеться про шахрая Пекале, корова якого виїла та витовкла посіви кукурудзи односельців. За це Пекале вирішили втопити , але він хитрістю уникнув розправи, пояснивши здивованим землякам , що залишився живий , оскільки вода в НЬОМУ дуже холодна - примушує думати та рухатися швидше.
Б)В українській пісні «Сокіл з орлом, сокіл з орлом купається» сокіл питає орла : «Чи був , орле , чи був, орле , на НЬОМУ? Чи не знаєш про ногаїв?
В) Вірш Шандора Петефі:
У думках парю під небесами
Над веселим та квітучим краєм.
Колосяться ниви, пасовища
Тягнуться між Тісой і НИМ.
Правильна відповідь : Дунай.
Завдання доцільно і навіть необхідно супроводжувати картою України, тна якій видно і фрагменти сусідніх держав. Ключові словак першого уривка - кукурудза та ім’я Пекале (як додаткову ілюстрацію шляху «розкрути» питання можна навести прізвища футболістів київського «Арсеналу» Румунда Мазілу, молдованки Софії Ротару і т.д.) . У другому уривку слід звернути увагу на ногаїв. Ключ до розшифровки третього фрагмента в схожості прізвищ Петефі та вивченого , ймовірно , раніше Д’єрдя Ракоці. Не говорячи вже про вказівку на Тису. Крім того , в уривках Б і В ми маємо справу з римою. Таким чином , розбираючи завдання , ми розвиваємо в учнів логічну та мовленнєву компетентність , розширюємо їх кругозір. Підбиваючи підсумки , доречно було б акцентувати увагу на тому , що річка Дунай сама по собі об’єднує народи та країни Європи. Ексклюзивних прав на неї не має жоден народ.
Завдання 3. Компетентність – хронологічна, інформаційна, мовленнєва , аксіологічна, логічна.
Прочитайте уривки джерел , подумайте , про яку подію йдеться , та заповніть анкету.
А припало оним ити проміжку лісами в милі от _________ , где Хмелницкій казав запровадити піхоту. Козаків местніх в тіе ліски ,которіе шлях переконали и там позасідали , не дунущаючи переходу табурові лядському. А Хмельницькій с тилу и около з войсками и ордами наступивши , оное войсько розгромил з допущенія боязкого»
Літопис Самовидця . Список Козельского
А) літочислення велося б автором з хіджри, тобто з 622 р.н.е.
Б)автор користувався б місячним роком , у якому близько 354 днів ; у місяці такого календаря 29 або 30 днів , залежно від того , чи видно було місячний серп у ніч після 29-го дня місяця.
1) Про яку подію йдеться в уривках? _______________________________________.
Чому ви зробили такий висновок? ________________________________________
2) Представником якого народу був автор
А) першого джерела __________________________
Б) другого джерела ___________________________
В) третього джерела__________________________
3.Чому Ви обрали саме цей народ для визначення автора
А) першого джерела ___________________________
Б) другого джерела _____________________________
В) третього джерела____________________________
4. Спробуйте скласти текст від імені автора , третього джерела
______________________________________________________________________
5) Якого року ви народилися з погляду автора
А) першого джерела ______________
Б) другого джерела _____________
В) третього джерела________________
6) Якою хронологією , на Вашу думку , слід користуватися при описі подій , що були вивчені нами останнім часом на уроках історії ? Чому Ви так вважаєте?
Правильна відповідь: Корсунська битва. Перше джерело – єврейське , друге – українське , третє – татарське або турецьке.