МАТЕРІАЛИ ДО УРОКУ «Національно - визвольна війна українського народу під керівництвом Богдана Хмельницького « , «Руїна», «Україна у XVIII ст.».

Про матеріал

Матеріали до уроку з історії України у 8 класі з теми : «Національно - визвольна війна українського народу під керівництвом Богдана Хмельницького « , «Руїна», «Україна у XVIII ст.», які допоможуть розвивати предметні компетентності : просторову, хронологічну, логічну, інформаційну, мовленнєву, аксіологічну.

Перегляд файлу

Урок у 8 класі з теми :  «Національно -  визвольна війна українського народу  під керівництвом Богдана Хмельницького « , «Руїна», «Україна у XVIII ст.».

Завдання 1. Компетентність – логічна , інформаційна

Для додаткової  мотивації школярів це завдання доцільно давати у вигляді гри «Три мудреці та слон» . Клас розбивається на команди по троє гравців. Кожний гравець команди одержує свій фрагмент про одну й ту саму людину (об’єкт) , ( подію). Не спілкуючись , гравці  дають відповідь на свою частину завдання. Команда одержує стільки балів , скільки правильних відповідей дали її гравці. Гра  названа за стародавньою байкою про трьох мудреців  , кожен із яких із зав’язаними очима  помацав «свою» частину слона. Відповіді були , звісно , різними... Кожен із членів команди одержує одну цитату про одну й ту саму людину. Джерело може бути вказано. Завдання кожного з гравців  - дати свою відповідь і пояснити свій вибір.

Персона 1

Без крайнєй , останньої потреби я не переміню моєї вірності до царської величності ...

Доки не побачу , що царська велич не в змозі буде захищати не тільки Україну, але і всю свою державу від шведської потенції

 

 

Українське джерело  (говорить  сама персона 1)

Ми , зібрані в імя Господа Іісуса Христа , та маючи подібно до святих апостолів , від самого Бога владу  вязати та вирішувати,   а  ще кого повяжемо на землі  , пов’язаний буде і на небі , оголосимо : зрадник Х, за хрестозлочин і за зміну до великого государя , буде анафема!

 

Російське джерело

 

Тоді лише цей сивий муж

Виймав із сумки з – за сідла

Свою вечерю , дуже просту;

Він пропонує королю

Та всім , хто біля їжу цю

Більш гідно за того пана

Що свято дав на честь монарха

 

 

 

Англійське джерело

Йдеться про гетьмана Івана Мазепу. Перший уривок – слова , які казав сам гетьман у 1707 році. Другий – анафема , що її промовив місце наглядач Московського патріаршого престолу. Третій уривок – з поеми  Байрона «Мазепа». Під час роздавання карток гравцям команди вчитель може враховувати й індивідуальну підготовку учнів. Очевидно , що за першим фрагментом впізнати Мазепу дуже легко завдяки словам «шведська потенція». За другим – дещо складніше. У  третьому необхідно зрозуміти , що мова йде про літню людину , що опинилася в походних умовах із якимось королем. Потім знайти в останніх темах курсу відповідний епізод. Під час розбору завдання з дітьми потрібно вказати на ключові слова, які допомагають «узяти питання» , звернути увагу на те , що оцінки різняться 9 розсудливий політик, який піклується про Україну, - зрадник – романтична фігура), але людина  одна. Тільки поєднуючи різні погляди , ми можемо побачити справжнього Мазепу. Так само  й команда може одержати повноцінні три бали , якщо кожен із її гравців правильно виконає завдання.

 

 

 

Персона 2.

Але  коли  вибухнуло повстання Богдана Хмельницького , яке згодом переросло у Війну  за незалежність України , він був єдиним , хто  після жахливих поразок Речі Посполитої виявився здатним ставити організовану відсіч повстанцям. І його жорстокість була не більшою від тих , проти кого йому доводилося воювати: зрештою , війна – річ не стерильна.

Ю.Рудницький, сучасний український історик

«Про незаслужене тиранство , яке вчинив князь у Погребищах над посланцями Хмельницького ; про виїзд князя зі своїм домом від Лубен  на Любеч за Дніпро; про немирівську різанину, яку вчинив князь, про військові дії між Кривоносом та князем в Махновичах...»

Козацький літопис

Воєвода руський – великий патріот – вітчизни , тому його любить не лише народ , особливо козаки , але й шляхта

 

Шведське джерело 30-х років XVII ст.

Правильна відповідь : Ієремія Вишневецький.

Завдання знову розподілені не лише за оцінками щодо цієї історичної фігури , а й за складністю. У першому уривку фактично повторено дані , які й так повідомляє учням учитель під час вивчення теми . Ключові слова до другого уривка : «незаслужене тиран6ство» , виїзд із домом до Лубен, бій із Кривоносом . У  третьому  уривку – необхідно взяти до уваги посаду , проходження та датування джерела. Безумовно , у третьому випадку потрібна певна широта мислення , т.з. «вихід із площини». Історія поступової «реабілітації» князя  в сучасній науці – це наочна ілюстрація  мультиперспективного підходу . Тут було б доречно  повідомити учням про ту господарську та культурну діяльність  , яку вів Ієремія Вишневецький у своїй «задніпровській державі» до козацького повстання

Персона 3

«Хоч він є Хмельницькому і союзником , все – таки гетьман не може настільки довіряти  йому , щоб залишити країну без охорони»

Венеціанське джерело про розмову з Хмельницьким 1650 р.

«Він сказав : ми раби султана!Невірні руси без сумніву вдають , що вони зацікавлені в договорі. Поки шапка ( польські війська) натискає їх голову , вони обмаюють , мовляв , хочуть служити справі (Османській державі). Але як тільки трапиться нагода , вони пливуть на своїх чайках і пустошать береги Анатолії»

Мустафа Насім, Турецький хроніст

А він лежить – усе лихе позаду. З   Топ- Каян  він не зробить хибний крок. Козацька донька покарала зраду. А не шовковий  портівський шнурок

 

Сучасний український вірш

Правильна відповідь: Іслам – Гірей  ІІІ. Ми звикли звинувачувати  його в зраді  під Зборовом  і Берестечком. Цей факт відбитий у третьому  уривку, де передано легенду про отруєння хана українською невільницею. Гетьман насторожено ставився до союзника 9 перший фрагмент), проте й сам хан , як бачимо , не довіряв козакам 9 другий фрагмент). Цікаво , що , виражаючи на словах відданість султанові , Іслам – Гірей міг мати всі підстави остерігатися сюзерена.  Є версія  , що й у війну з Польщею він вплутався , щоб укріпити своє не дуже міцне положення в стосунках з османською імперією. Як і українську шляхту та реєстрових козаків , хана міг обтяжувати  васальний статус. Згадка в зв’язку з цим традиційного знаряддя політичного вбивства Порти – шнурка-дуже доречна. Усе це , ймовірно , слід обговорити з учнями. Послідовний аналіз усіх обставин життя та діяльності кримського правителя дозволить їм уникнути примітно – дитячого погляду на події минулого : « хороші  «наші» проти  підступних зрадників «чужих».

Завдання 2. Компетентність – просторова  , логічна , мовленнєва

Прочитайте три уривки з фольклорних творів різних країн і скажіть , про який географічний об’єкт йдеться. Свій вибір обґрунтуйте.

А) У казці  одного з європейських народів йдеться про шахрая Пекале, корова якого виїла та витовкла посіви кукурудзи односельців. За це Пекале вирішили втопити , але він хитрістю уникнув розправи, пояснивши здивованим землякам , що залишився живий , оскільки вода в НЬОМУ дуже холодна  - примушує  думати та рухатися швидше.

Б)В українській пісні «Сокіл з орлом, сокіл з орлом купається» сокіл питає орла : «Чи був , орле , чи був, орле , на НЬОМУ? Чи не знаєш про ногаїв?

В) Вірш Шандора Петефі:

У думках парю під небесами

Над веселим та квітучим краєм.

Колосяться ниви, пасовища

Тягнуться між Тісой і НИМ.

Правильна відповідь : Дунай.

Завдання доцільно і навіть необхідно супроводжувати картою України, тна якій видно і фрагменти сусідніх держав. Ключові словак першого уривка -  кукурудза та ім’я   Пекале  (як додаткову ілюстрацію шляху «розкрути» питання можна навести  прізвища футболістів київського «Арсеналу» Румунда Мазілу,  молдованки Софії Ротару і т.д.) . У другому уривку слід  звернути увагу на ногаїв. Ключ до  розшифровки третього фрагмента в схожості прізвищ Петефі та вивченого , ймовірно , раніше Д’єрдя Ракоці. Не говорячи вже про вказівку на Тису. Крім того  , в уривках Б і В ми маємо справу з римою. Таким чином , розбираючи завдання , ми  розвиваємо в учнів логічну та мовленнєву компетентність , розширюємо їх кругозір. Підбиваючи підсумки , доречно було б акцентувати увагу на тому , що річка  Дунай  сама по собі об’єднує народи  та країни Європи. Ексклюзивних прав на неї не має жоден народ.

Завдання 3. Компетентність – хронологічна, інформаційна, мовленнєва , аксіологічна, логічна.

Прочитайте уривки джерел , подумайте , про яку подію йдеться , та заповніть анкету.

  1. «І було у вівторок  4 сивина 5408 р. – татари і православні пройшли через ліс з двох сторін – з одного боку татари , а з  іншого – православні. Коли побачили поляки , що на них нагрянула біда і що проти виступили також і татари , що їх так небагато , а татар і православних більше шістдесяти тисяч , вони намагалися біжати  через ліс на  гору  і в улоговину , але там вони  потрапляли в ями ,   вириті для них , і були оточені татарами і православними .Тоді  багато польських шляхтичів побачили , що Хміль ( та буде стерво його ім’я) долає , що він має успіх в своєму повстанні , і вони зрадили польському королівству , уклали з Хмелем ( та буде стерво його ім’я) союз».                                                                               Натан Гановер
  2. «Війна самая року  MDCXLVIII

А  припало оним ити проміжку лісами в милі от _________ , где Хмелницкій казав запровадити піхоту. Козаків местніх в тіе ліски ,которіе шлях переконали и там позасідали , не дунущаючи переходу табурові лядському. А Хмельницькій с тилу и около з войсками и ордами наступивши  , оное войсько  розгромил з допущенія боязкого»

Літопис Самовидця . Список Козельского

  1. Ще одне повідомлення нам знайти не вдалося , але вважаємо , що воно було б датоване 1058 роком, оскільки :

А) літочислення велося б автором з хіджри, тобто з 622 р.н.е.

Б)автор користувався б  місячним роком , у якому близько 354 днів ; у місяці такого календаря 29 або 30 днів , залежно від  того , чи видно було місячний серп у ніч після 29-го дня місяця.

1) Про яку подію йдеться в уривках? _______________________________________.

Чому ви зробили такий висновок? ________________________________________

2) Представником якого народу був автор

А) першого джерела __________________________

Б) другого джерела ___________________________

В) третього джерела__________________________

3.Чому Ви обрали саме цей народ для визначення автора

А) першого  джерела ___________________________

Б) другого джерела _____________________________

В) третього джерела____________________________

4. Спробуйте скласти текст від імені автора , третього джерела

______________________________________________________________________

5) Якого року ви народилися з погляду автора

А) першого джерела ______________

Б) другого джерела _____________

В) третього джерела________________

6) Якою хронологією , на Вашу думку , слід користуватися при описі подій , що були вивчені нами останнім часом на уроках історії ? Чому Ви так вважаєте?

Правильна відповідь: Корсунська битва. Перше джерело – єврейське , друге – українське , третє – татарське або турецьке.

 

 

doc
До підручника
Історія України 8 клас (Сорочанська Н.М., Гісем О.О.)
Додано
3 січня 2019
Переглядів
677
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку