Тема: Україна в роки правління гетьмана І.Виговського.
Мета: охарактеризувати політичне становище Гетьманщини після смерті
Б.Хмельницького, визначити засади внутрішньої та зовнішньої
політики гетьмана І.Виговського; розвивати в учнів вміння самостійно
працювати з текстом і на їх основі робити висновки та узагальнення,
давати характеристику історичним подіям, які відбулися за
гетьманування І.Виговського; виховувати повагу до історичного
минулого українського народу.
Обладнання: підручник, портрет І.Виговського, стінна карта, ілюстративний
матеріал.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Тема: Україна в роки правління гетьмана І.Виговського.
Мета: охарактеризувати політичне становище Гетьманщини після смерті
Б.Хмельницького, визначити засади внутрішньої та зовнішньої
політики гетьмана І.Виговського; розвивати в учнів вміння самостійно
працювати з текстом і на їх основі робити висновки та узагальнення,
давати характеристику історичним подіям, які відбулися за
гетьманування І.Виговського; виховувати повагу до історичного
минулого українського народу.
Обладнання: підручник, портрет І.Виговського, стінна карта, ілюстративний
матеріал.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Гра „Правда-неправда”.
московським царем умов українсько-московського договору.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Політична та економічна ситуація в Україні, що склалася по смерті Б.Хмельницького, була досить складною. Вона визначалася такими
факторами:
у Польщі.
- У ході війни не відбулося об’єднання всіх українських земель.
- Посилилося соціальне напруження в суспільстві.
- Погіршилося матеріальне становище козацтва.
- У розореної війною державі не було коштів на платню козакам за
службу. Козацька ж старшина тим часом збагачувалася за рахунок
прибутків з оренди.
На Запорозькій Січі назрівав соціальний вибух. Запорожці вимагали для себе
платні. Вони домагалися права безперешкодно ходити за здобиччю у татарські і турецькі володіння, лунали також заклики йти походом на городову старшину.
На новообраного гетьмана, який повинен був обійняти цю посаду після смерті Хмельницького, покладалося важливе завдання – ліквідувати соціальне напруження в українському суспільстві й продовжити боротьбу
за національне визволення українських земель та об’єднання їх в одній державі.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Повідомлення теми та мети уроку.
Розповідь учителя.
Як того бажав Б.Хмельницький, гетьманом після його смерті став 16-річний Юрій. У середовищі козацької старшини сформувалися угрупування, що не поділяли принципу спадковості гетьманату й розгорнули боротьбу за владу.
У боротьбі за гетьманську булаву найуспішніше діяв І.Виговський 1657й (1657 -1659 ). 15 вересня 1657р. Старшинська рада в Чигирині обрала до повноліття Юрія Хмельницького гетьманом Виговського. Проте вже в жовтні
козацька рада в Корсуні обрала його ж повноправним гетьманом без будь – яких обмежень.
ПОВІДОМЛЕННЯ учня про Виговського.
Вчитель.
Постать Виговського в історії України посідає особливе місце. Він фактично перейняв гетьманську булаву з рук Б.Хмельницького. Очолюючи Генеральну військову канцелярію, Виговський мав не одну нагоду довести свою вірність розпочатій справі – визволенню України. Він знав багато державних таємниць, був знайомий із багатьма іноземними політичними діячами, брав участь у всіх походах гетьмана. Проте чимало козаків не любили Виговського, називали „ляхом” за шляхетне походження.
ВНУТРІШНЯ ПОЛІТИКА. Самостійна робота з текстом.
Завдання. Опрацювати текст, відповісти на запитання.
- Якими принциповими рисами відрізнялася внутрішня політика І. Виговського від політики Б.Хмельницького.
-Яких, на вашу думку, прорахунків припустився Виговський у своїй соціально-економічній політиці?
- До чого це призвело?
- Яка роль Москви в подіях 1657р. на території Гетьманщини?
РОБОТА З ДОКУМЕНТОМ
„Дослідник про політику Московського царства проти Війська Запорозького”
- Чи можна перемогу Виговського назвати „піровою”?
Вчитель.
Фактично, ці події започаткували період громадянської війни. В українській історії його також називають добою Руїни (уперше був вжитий істориком М.Костомаровим).
РУЇНА – (1658-середина 80-х рр.. 17 ст.) – це трагічний період історії України, який почався після смерті Б.Хмельницького. Характеризується внутрішньою боротьбою козацької старшини за владу, вторгненням в Україну іноземних держав, що призвело до втрати територіальної цілісності; занепаду Української держави, господарської розрухи, катастрофічного скорочення населення, втрати української культури, ускладнило процес розвитку української нації.
ЗОВНІШНЯ ПОЛІТИКА. Самостійно опрацювати текст, виписати в зошити основні засади зовнішньої політики І.Виговського.
Виконати завдання 2 і 3до пункту.
ГАДЯЦЬКИЙ ДОГОВІР. Колективна робота з текстом (визначити умови договору за планом).
Вчитель.
Так як Москва широко втручалася в справи Української держави, Виговський починає шукати інших союзників і виношує ідею об’єднання України з Польщею на федеративних засадах. У вересні 1658р. під Гадячем була зібрана козацька рада, яка ухвалила польсько-український договір.
УМОВИ ДОГОВОРУ.(за планом)
ВЧИТЕЛЬ. Становище Виговського після підписання Гадяцького договору різко ускладнилося. У широких масах українського народу, у середовищі рядового козацтва поворот до державного об’єднання з Польщею викликав гостре невдоволення. Народ вбачав в Польщі запеклого ворога. Ця угода викликала невдоволення навіть серед прибічників гетьмана. Не підтримали Виговського і запорозькі козаки на чолі з Іваном Сірком.
-Діти, а як ви оцінюєте Гадяцький договір?
МОСКОВСЬКО-УКРАЇНСЬКА ВІЙНА 1658-1659рр.
Розповідь вчителя.
Гадяцька угода спричинила погіршення українсько-російських відносин. У квітні 1559р. російське військо на чолі з князем Трубецьким рушило в Україну і взяло в облогу місто Конотоп.
Робота з підручником.
Завдання. Опрацювати текст, дати відповіді на запитання.
Запитання:
- Чим закінчилася Конотопська битва?
ВЧИТЕЛЬ. Конотопська битва не поклала край розбрату в Україні. В країні знову назрівала громадянська війна.
Завдання: Опрацюйте ІІІ абзац пункту 1, дайте відповідь на запитання.
- Чому, незважаючи на перемогу під Конотопом, Виговський не зміг відвернути спалаху громадянської війни і втримати гетьманську булаву?
V. Узагальнення та систематизація знань.
ВЧИТЕЛЬ.
Історики дають різні оцінки діяльності І.Виговського. Одні вважають його зрадником українського народу, інші – патріотом, оборонцем її прав та інтересів. Хотілося б почути і вашу думку з цього питання.
ІСТОРИЧНИЙ ДИКТАНТ.
Закінчіть речення:
VІ. Підсумок.
У період гетьманства І.Виговського через внутрішні та зовнішні чинники в Україні спалахнула громадянська війна. Укладений із поляками Гадяцький договір не знайшов підтримки в більшої частини населення, що стало головною причиною втрати Виговським булави.
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати 23 параграф підручника, дати характеристику І.Виговському як історичному діячеві.