Матеріали до уроку повторення в кінці року (орфографія і пунктуація) "Цікаві факти із біографії Тараса Шевченка"

Про матеріал
Матеріал можна використати як роздаткоий матеріал під час повторення у кінці року, а також поглибити знання фактами з біографії Т.Шевченка
Перегляд файлу

Українська мова

9 клас

Повторення в кінці року (орфографія і пунктуація)

(на матеріалі цікавих фактів про Тараса Шевченка)

  1. Ш…вченка назвали Тарасом ч…р…з близ..кість до ім…нин адже 25 лютого (9 березня) коли він народився за (Ю, ю)ліанс…ким кал…ндарем було св…ято (С, с)в…ятого Тарасія.
  2. Він виріс в с…лі К…релівка а не К…рилівка як пишуть (у,в) всіх підручниках. Назва села походить від сільсько/господарського інструменту “керели” схожого на граблі.
  3. Може скласт…ся враж…н…я що всі с…ляни були (не)щасними й що сім’я Тараса була зл…денною. Це (не) так. Тарас народився (у,в) кріпацькій але (не) дуже бідній сім…ї і належав Вас…лю Енгельгардту (з, із) народж…н…я. До слова Василь був пл…мін…иком Гр…горія Пот…омкіна (у,в) Одесі є Потьомкінс…кі сходи на його чес…ть.
  4. Мама Тараса була віл…ною с…лянкою яка одружилася (з,із) кріпаком. Один (з, із) дідів за матір…ю Яким Бойко мав кузню й пасіку. А батько чумакував. П…р…повідаючи Богдана Тихолоза (кандидата філологічних наук, – ред.) батько був дал…ко/бійником на т…перішній манір мав копійку. Також батько ст…л…махував. За Тихолозом  мав своє СТО. Гроші (у, в) сім…ї були. Можливо у них навіть була слуга на господарстві але це здогадки.

 

  1. Дід Іван який був (і, й)мовірним сві…ком (К, к)оліївщини і батько Григорій були грамотними (і, й) “(що)н…ділі ч…тали Мінею”. У Тараса були 5 рідних братів і сестер шоста д…тина померла. Так-от (з, із, зі) усіх навчився читати й писати тіл…ки він. Батько вирішив інв…стувати в н…ого бо бачив що Тарас дуже вирізня…ся з/поміж інших.
  2. Батько Тараса бачив що Тарас (не) придатний для хатн…ого (і,й) сіл…с…кого господарства. (У, в) …ого ус…ному заповіті були такі слова Синові моєму Тарасу з мого хазяйства нічого (не) потрібно. (З, із) нього буде або щось дуже добре або в…лике л…дащо. Саме тому Тарас був єдиним кого у 8 років від…али до дяківської школи. Як(би) (у, в) сім’ї були тотальні злидні то коштів на дяківську школу точно (не) було (б).

 

  1. Одного разу Тарас потрапив на навчан…я до дяка який зловживав алкоголем ві…шмагав п…яного дяка який спав (і, й) втік від нього.
  2. (У, в) дяківс…кій школі був такий старший учень щось схоже на старосту якого наз…вали “консул”. Він мав допомагати п…дагогам бити рі…ками інших дітей за (не)послух. Тарас посідав таку позицію.
  3. Історія жит…я Шевченка це історія успіху кріпака. Він “селф-мейд-мен” або людина яка зробила себе сама. Як-от є феномен “бразил…с…ких хлопч…ків” коли єдиний спосіб для хлопців із бразильских нетрів вибитися (з, із, зі) бідності  стати фу…болістами.

А для Шевченка єдиний спосіб вибитися (у, в) краще життя  стати художником-богомазом. Це  той хто малює ікони. У 12–15 років він був готовий ходити с…лами 15–20 км шукаючи собі наставника. Це  історія про шалену жагу до знан…ь.

 

  1. Перші гроші Тарас заробив допомагаючи ві…співувати (не)біжчиків. Він був помічником священ…ика.
  2. Після смерті батька (і, й) матері (у, в)се справді було сумно але він (не) страждав (у, в)се життя як про це пишуть. Коли Тараса викупили (з, із, зі) кріпа…тва він в…конував портрети на замовл…н…я. Пов…рнувшись (у, в) Україну він малював дуже багатих (і, й) заможних людей за солідні гонорари.
  3. У Тараса (не) тр…малися гроші. Він добре заробляв але міг шви…ко витратити їх. Поч…наючи від (не)д…шевих подарунків родичам закінчуючи тим щоби витратити їх відпоч…ваючи (з, із, зі) товар…шами.

      13. Нам ро…повідають що Тараса ві…правили на панщину. Тоді (у, в) Павла

           Енгельгар…та сина Вас…ля який (у, в)же помер була потреба (у, в) хлопчику-  

           козачку. (У, в) нас це спр…ймають як пр…ниж…н….я мовляв Тарас покойовий

           слуга. Але на фоні (у, в)сіх …ого одно/літків  це абсолютно інший соціал…ний

           статус. Ти (не) працю…ш (у, в) полі а п…р…буваєш (у, в) панс…ких покоях

           бач…ш ел…менти ар…стократичної пов…дінки. З/поміж інших хлопців Тарас

           умів ч…тати (і, й) п…сати.

 

  1. Усі знають вірш Мені тр…на…цятий м…нало там (і, й)де…ся про Оксану Коваленко. Як/би Тараса (не) забрали (з, із, зі) села в…лика (і, й)мовірність що він був/би селянином і одружився/би (з, із) Оксаною. Оп…нившись (у, в) Віл…но (тепер Вільнюс, – ред.) коли йому було 16 він позна…омився (з, із, зі) полькою Ядвігою Гусиковською. Він був щиро закоханий (і, й) навіть опанував польську мову щоби бути ближчим до коханої (і, й) краще розумітися. Однак тоді станове суспільство мало жорсткі рамки полька була вільною людиною (і, й) вони (не) могли бути разом.
  1. Ви зна…те шкіл…ну історію про/те що г…ніал…ний художник Карл Брюл…ов намалював портрет поета Василя Жуковського. Його розіграли (у, в) лот…рею сер…д імп…раторс…кої сім…ї зібрали трохи біл…ше половини суми яку треба було від…ати. За викуп від…али 2,5 тисячі рублів. Нині це понад 40 тисяч доларів. Це дуже в…ликі гроші на ті часи співмірні (з, із, зі) річним доходом мален…кого маєтку чи села. Але це (не) була найбільша сум…а за яку в…купали художників чи інших талановитих людей.
  2. Ш…вченку часто допомагали ін…ші люди. Коли він оп…нився в П…т…рбурзі ни…ка зна…омств допомогла …ому стати вільною людиною його викупили (з, із, зі) кріпа…тва. (І, й) навколо ц…ого є багато міфів. (І, й)деться про пр…дворну еліту Петербурга де було багато вихідців (з, із, зі) (У, у)країнських з…мель. Вони допомагали всім “направо й наліво”. Бачачи талант вони викупляли людей. Так (і, й) допомогли Тарасу.
  1. Шевченко навчався (у, в) (А, а)кадемії мистецтв (у, в) Петербурзі. (У, в) Академії величезну увагу пр…діляли античним (і, й) (Б, б)іблійним сюжетам. Його початкові роботи  це Смерть Сократа Смерть Лукреції. Крім Академії Тарас постійно самонавчався. Тоді (не) було Вікіпедії а наприклад треба було ві…відувати Ермітаж ро…мовляти з іншими художниками.

 

  1. До кінця життя Шевченко самонавчався (у, в) грав…юрі (і, й) робив в…л…чезні новов…еден…я. Він пр…їхав (з, із, зі) заслання і сказав що (не) хоче займатися олійними портретами почав (у, в)читися (у, в) гравера Федора Йордана. Тоді його називали (Р, р)осійським Рембрандтом за манеру п…р…давання світло/тіні.
  1. Ж…вучи довго (у, в) Петербурзі пише  що любить Київ але там він прожив 17 років. Того часу в Петербурзі було багато українців.
  2. Найбільший міф що Тарас п…сав для с…лян. По/перше селяни (не) вміли читати (й, і) тільки десь наприкінці 19 століття їм почали ро…казувати хто такий Тарас Шевченко. Осві…чені люди тоді  були п…р…важно дворяни. Його публіка  вихі…ці (з, із, зі) України які про неї пам…ятали. (З, із, зі) 30-х років у Петербурзі була мода на все малоросійське українське. Це була найближча екзотика.

 

  1. Перший Кобзар який вийшов у 1840 році накладом 1000 пр…мірників розкупили за 2 тижні. Це було вау!
  2. Тарас навчався (у, в) Академії мистецтв мав три срібні м…далі другого ступ…ня але мріяв про золоту медаль першого ступеня. Тоді б за державний кошт можна було поїхати (у, в) Італію. А нам зда…ся що з/ранку до вечора Тарас мріяв про Україну.
  3. Десь із 26 років він був супер/зіркою серед вихідців з України. Навколо нього було багато масонів але він масоном не міг бути бо народжений (у, в) рабстві. Вони дуже вплинули на формуван…я його світо/гляду. Він гостював (у, в) їхніх маєтках (у, )в Україні.

 

  1. Тарас (не) знав (Ф, ф)ранцузьку мову. Він пробував її вчити але (не) вивчив. (У, в) його арсеналі були (У, у)країнська (Р, р)осійська (і, й) (П, п)ольська.

 

  1. Усі кажуть що Шевченко дуже мало прожив  47 років. Але це була більш ніж с…редня тр…валість життя чоловіків того часу.

 

  1. Ви чули що Тарасу стоїть найбільше (у, в) світі пам…ятників. І що? (Не)правда що про Шевченка знають (у, в) всьому світі. Шевченка ні/хто (не) знає по/за колишнім радянським простором. Те що Тарасу найбільше пам’ятників (у, в) світі означає що його культ в основі української ід…нтичності.

Наші люди коли їхали в еміграцію сприймали Шевченка як св…ятиню. І коли вони там ос…лялися то будували церкву школу (і, й) пам…ятник Шевченку. Наша громада так маркувала тер…торію.

(У, в) моєї бабусі був портрет Шевченка серед ікон. І це те що об…єднує (У, у)країнський простір. А ще були мешканці сіл між Україною й Білоруссю які називають себе “тутейші”.  Щоби поділити кордон між радянськими Україною й Білоруссю вирішили села де є портрети Шевченка записувати українськими а села де ця територія закінчується білоруськими. Це потужний маркер ідентичності.

 

  1. Коли друзі Шевченка (у, в)лаштували перепоховання це була чи (не) перша акція солідарності українців (у, в) (Р, р)осійській імперії. Григорій Честахівський сказав що Шевченко колись говорив поховати його в Кан…ві. Це не так. Але добре що так сталося. Бо (у, в) Києві  багато похованих героїв а в Каневі  один.
  2. Тарас зробив (у в)се щоби ми героїзували (і, й) багато знали про козаків. Наприклад про гайдамаків ми знаємо (не) (з, із, зі) підручників історії а (з, із, зі) поеми Гайдамаки.
  3. Коли жив Шевченко більшість етнічного українства були селянами тому Тарас майже всюди (у, в) шапці та кожусі  образ  простий (і, й) зрозумілий. Натомість Тарас міський чоловік. Якщо ви заберете історію народження (у, в) кріпацькій сім’ї то (з, із, зі) 15 років він жив (у, в) Вільно (тепер Вільнюс, – ред.) а потім протягом 17 років (у, в) Петербурзі. Це людина вихована (у, в) столичній міській культурі в дуже (Є, є)вропеїзованому місті. Він був частиною мистецької еліти Петербурга (і, й) душею компанії. Як/би Тарас Шевченко жив сьогодні то був/би відомим доволі скандальним блог…ром (і, й) успішним митцем.

 

doc
До підручника
Українська мова 9 клас (Голуб Н.Б, Ярмолюк А.В.)
Додано
6 травня
Переглядів
258
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку