1
Українська мова
9-Б клас Дата ________
УРОКИ № 84-85
ТЕМА: Кома і крапка з комою у безсполучниковому складному реченні
Мета: удосконалювати вміння учнів знаходити безсполучникові складні речення, правильно їх будувати, ставити розділові знаки між частинами безсполучникових речень; збагачувати словниковий запас здобувачів освіти; розвивати культуру мовлення, логічне мислення; виховувати інтерес до вивчення української мови.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок (удосконалення мовної і мовленнєвознавчої компетенції).
Засоби навчання: підручник, роздавальний матеріал.
Перебіг уроку
III. Осмислення змісту й послідовності застосування способів виконання дій. Експрес-опитування за темою «Складне речення».
Ознайомлення учнів з порядком синтаксичного розбору БСР.
Робота з текстом.
— Прочитайте поезію Т. Шевченка. Знайдіть БСР, визначте (усно) граматичні основи.
Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть.
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають, ідучи, дівчата,
А матері вечерять ждуть.
Сім’я вечеря коло хати,
Вечірня зіронька встає.
Дочка вечерять подає,
А мати хоче научати,
Так соловейко не дає.
Поклала мати коло хати
Маленьких діточок своїх,
Сама заснула коло їх.
Затихло все, тільки дівчата
Та соловейко не затих.
Робота біля дошки.
— Запишіть речення, зробіть їх повний синтаксичний розбір.
Робота з підручником.
Виконання вправ.
Самостійна робота. Творче конструювання.
— Перебудуйте складносурядні та складнопідрядні речення на безсполучникові. Підкресліть граматичні основи, поясніть уживання розділових знаків.
— Продовжте речення, утворивши безсполучникове. Поясніть уживання розділових знаків.
Учні ставлять по черзі один одному питання про БСР.
Взаємоопитування.
Учні ставлять по черзі один одному питання про БСР.
«Мікрофон».
— У виконанні яких завдань виникали труднощі?