Матеріали до уроку позакласного читання "«28 днів із життя Бурундука» Іван Андрусяк"

Про матеріал
Дані матеріали до уроку позакласного читання "«28 днів із життя Бурундука» Іван Андрусяк" допоможуть учителю організувати цікавий та пізнавальний урок
Перегляд файлу

Азарова Наталія Петрівна,

учитель української мови і літератури

 Смілянської загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів №4

 Смілянської міської ради

 Черкаської області

Матеріали до уроку позакласного читання

Сучасна українська дитяча література

7 клас

1. Тема.

«28 днів із життя Бурундука» – спроба розповісти про катаклізми дорослішання з гумором.

2. Назва твору, автор.

«28 днів із життя Бурундука» Іван Андрусяк

3. Відомості про автора.

Іван Михайлович Андрусяк народився 28 грудня 1968 року в селі Вербовець на Гуцульщині (Косівський район Івано-Франківської області). Вищу філологічну освіту отримав в Івано-Франківському державному педагогічному інституті ім. В.С. Стефаника, а управлінську – в Українській академії державного управління при Президентові України та The University of North London. Мешкає в Києві, працює редактором і журналістом. Лауреат літературного конкурсу видавництва "Смолоскип" і премії "Благовіст". Учасник численних антологій і поетичних фестивалів. Тексти перекладалися англійською, німецькою, польською та вірменською мовами.

З 2005 року Іван Андрусяк звертається до дитячої літератури — в часописах, альманахах і антологіях друкуються вірші, які згодом увійшли до книжки «М'яке і пухнасте» (2010); а 2007 року виходить друком повість-казка для дошкільнят і молодших школярів «Стефа і її Чакалка». Дошкільнятам адресовані «Звіряча абетка» (2008) і «Зайчикова книжечка» (2008) — вірші й віршовані казки; а також повість-гра «Хто боїться Зайчиків» (2010), удостоєна першої премії літературного конкурсу «Золотий лелека». Дітям молодшого і середнього шкільного віку адресовані веселі пригодницькі повісті «Сорокопуди, або Як Ліза і Стефа втекли з дому» (2009) і «Кабан дикий — хвіст великий» (опублікована в журналі «Барвінок», листопад 2009 — лютий 2010); а старшокласників зацікавить книжка біографічних оповідань «Іван Андрусяк про Дмитра Туптала (св. Димитрія Ростовського), Григорія Квітку-Основ'яненка, Тараса Шевченка, Ніла Хасевича і Олексу Довбуша» (2008) та багато інших творів.

4. Анотація про твір.

   Бурундука насправді звуть Іваном Бондаруком. Але прізвисько до товстенького щокатого відмінника прилипло, наче скотчем причеплене. І хоч хлопець не лише уроками цікавиться, а й у футбол залюбки гасає, ніхто не сприймає його всерйоз. Тож хлопець вирішує додати собі виграшних балів в очах однокласників, заручившись допомогою… нечистої сили! Зі курячого «зноска», знайденого у бабусиному курнику, хлопець, наслухавшись оповідок бабуні, намагається виростити антипка – маленького домовичка. Про те, на які жертви довелося піти хлопцеві, щоб надбати собі доморощеного дідька, йдеться в повісті «8 днів з життя Бурундука». А з оповідань, які також увійшли до книжки, читач дізнається, як Бурундук розгадував таємницю загадкових нічних кроків, які лунали зі старого креденса, намагався стати алхіміком і вистежував дівчинку, якій симпатизує.

5.Ключові і предметні компетенції:

- комунікативно-мовленнєву – удосконалювати вміння висловлювати власні думки щодо певного кола питань;

- власне читацьку – сприяти формуванню вмінь давати особистісну оцінку прочитаному на основі читацьких вражень та авторської позиції; добирати цитати з твору на підтвердження власних думок;

- ціннісно-світоглядну – формувати вміння визначати й аргументувати оцінне ставлення до прочитаного;

- творчо-діяльнісну – формувати інтерес до розв'язання проблеми творчо; навички образно-асоціативного мислення;

- інтелектуальну – формувати вміння працювати з різного роду інформацією;

- інформаційно-пізнавальну – удосконалювати прийоми самостійного здобуття знань, активізувати бажання й необхідність працювати в умовах постійного пошуку інформації;

- самоосвіти й саморозвитку – розвивати навички самоосвітньої роботи, пошукової діяльності.

Наскрізні змістові лінії:

«Громадянська відповідальність»

 «Підприємливість»

6. Паспорт твору

  1. «28 днів із життя Бурундука»
  2. Іван Андрусяк
  3. Епос
  4. Повість та оповідання
  5. Тема. Захоплююча пригодницька історія, сповнена іскрометного гумору і тонкого розуміння дитячої психології історія про реальні проблеми, які хвилюють сучасних школярів.

Головна ідея. Письменник описує ці сцени з гумором, проте головну увагу концентрує на дитячій психології, наголошуючи на тому, що тільки завдяки власним зусиллям можна досягти омріяної мети.

6) твір насичений стійкими словосполученнями та порівняннями для гумористичного спрямування, наприклад: «…Смійся собі, на здоров’я, скільки завгодно,…але не насміхайся», «чого гріха таїти», «це понад мої сили!», «було б непереливки», «треба клепку мати», «краса – вона скрізь краса», «Лялечка, а не пас!», «Що завгодно – тільки не це!!!», «Ййяху!!! Оце круто та! Я про таке й не мріяв!»,  «Ні, дівчатка – це зло! Ніколи в житті не діліться з ними таємницями – жодними!», «хвацька така історія…»,  «…На, - каже, алхіміку ти  бісів…», «А оце вже мат»,  «Як завжди, невчасно – карма в нього така.», «не клей дурня, Іване».

7. Запитання і завдання твору.

1. Виберіть із запропонованих варіантів те, що характерне для повісті і оповідання.

 

2.  Підготуйте повідомлення про історію створення книги «28 днів із життя Бурундука».

Повідомлення учня.

Вперше скорочену версію повісті «8 днів із життя Бурундука» було опубліковано в журналі «Барвінок» у 2010 році. У 2012 році повний варіант історії з ілюстраціями Ганни Осадко надрукувало видавництво «Грані-Т». У 2015 році в «Клубі сімейного дозвілля» вийшла нова книга Івана Андрусяка – «Закоханий Бурундук та інші розбишацькі історії», у якій було вміщено повість «Завдання з фізики». Через 2 роки «Фонтан казок» видав збірку, у яку потрапили вже відомі повісті «8 днів із життя Бурундука» (повна версія), «Завдання з фізики» та 2 нові історії – оповідання «Креденс» та «Алхімік».

3. Розставте в правильному хронологічному порядку історії з книги  «28 днів із життя Бурундука» . Яка книга вам найбільше сподобалася після прочитання?

4. Дайте відповідь на запитання, переглянувши відео про презентацію книжки "Вісім днів із життя Бурундука" Іваном Андрусяком  (https://chclip.net/video/3YvcSZ-Diqk/презентація-книжки-вісім-днів-із-життя-бурундука.html).

Андрусяк Іван Михайлович

  • Чи згодні ви з думкою автора?
  • Чи змінилася думка після перегляду відео щодо прочитаної книги?

5. «Мозковий штурм»

Які проблеми порушує книга Івана Андрусяка «28 днів із життя Бурундука» ?

Очікувані відповіді

  • Проблема цінності дитинства;
  • дружби, взаємодопомоги;
  • добро і зло;
  • відповідальність за свої вчинки;
  • першого кохання;
  • стосунки батьків, дорослих і дітей.

6. Визначте головні риси  Івася Бондарука. Які риси переважають: позитивні чи негативні? Створіть схему.

Наприклад:

 

7. Згадайте ситуації, у яких Івась виявив себе:

  • як фантазер;
  • як кмітлива людина;
  • як сміливець;
  • виявив безвідповідальність.

8. Чи правильно зробив Івась, що розповів про алхімію друзям і зробив хімічний експеримент із сережкою?  (Відповідь на це запитання можна знайти, виконавши інтерактивну вправу «Дерево рішень».)

 


 

Наприклад, рішення І: правильно зробив, діти повинні знати більше і розвиватися. Позитивне – друзі дізналися про Нільса Бора; негативне – Іванюк, Оленка і Івась вирішили повторити досліди славетного хіміка.

Рішення ІІ: неправильно зробив, тому що не слід було повторювати хімічний експеримент та ще й з цінною річчю. Позитивне – дослід вдалий: золота сережка розчинилася у кислотах, Івась довів друзям, що прекрасний алхімік; негативний – могли постраждати діти, сережку Оленки вже назад не повернути. 

9. Міні-диспут «Чи завжди потрібна й корисна чесність» (запропонувати розглянути ситуацію щодо купівлі порошку в магазині).

10. Поєднайте ліву і праву колонки.

 

Відповідь.

 

  • Поясніть у чому особливість кожної логічної пари у схемі. Використовуючи інформацію схеми, перекажіть оповідання «Креденс».

11. Літературна вікторина.

  1. Чому Івася називали Бурундуком? («Ну, та чого гріха таїти – я таки трохи товстенький. Щокастий, як каже мама.»)
  2. Через що Івась не зміг забити гол у ворота суперника? (Задерихвістку, дівчинку з паралельного класу, яка йому подобалася.«…Та їй до футболу, як свині до… нашої морської свинки! Аж ні – приперлася, баньки повитріщала, кісочки в різні боки старчать, і бантики на них жовтенькі, мов прапорці… Як тут..»).
  3. Які оцінки отримував наш герой у школі? (Був відмінником)
  4. Яку книгу прихопив Івась із собою до бабусі? ( «Айвенго» Вальтера Скотта).
  5. Як називала бабуся маленьке яєчко,що знайшов Івась? (« Не просто собі яєчко, а особливе. Його зніщєм називають, або ще зноском, і курка несе його останнім, коли вже всі яйця знесла, тільки воно лишилося…Так от, старі люди кажуть, що з того зніща можна вивести, прости Господи, дідька. Маленького такого, домашнього – його ще антипком або хованцем називають…», «…А коли людина виводить, то він нібито людині на цьому світі у всьому допомагає – а вже що буде на тому світі, то хіба Бог святий зна…» )
  6. На які випробування вирішив піти Івась заради здійснення мрій? (Вивести зі знища антипка)
  7. Для чого Іванкові потрібен чортик? ( Щоб допоміг йому «…  Забити команді Іванюка п’ять голів! Залізти догори ногами по тому клятому канату аж під стелю!Перестрибнути через дурного козла з переворотом у повітрі! Бодай хоч загриміти в кабінет директора з якимось особливо екзотичним порушенням…», одним словом, прославитись.)
  8. Чи досягає Івась поставленої мети? ( Так. На нього нарешті звернули увагу).
  9. Що саме для Івася понад його сили, коли батьків немає вдома? («…мені зовсім не важко й гречаної каші зварити, а не лише макаронів, та ще й помідору з огірком на салат порізати, щоправда без цибулі. Але приспати сестричку – це понад мої сили!»)
  10.  Про кого був найстрашніший вірш, який зачитав Івась для сестрички Люби? («Обережно! В домі нашім завелася люта шашіль. Як захоче,  то усе, що завгодно, поризе!»)
  11.  Який спадок дістався родині Івася від тітки Юстини? (Креденс)
  12.  Який подарунок хотів отримати Івась від Святого Миколая? («…я приблизно знав, а найголовніший подарунок – набір юного хіміка, з яким хотів обладнати собі маленьку лабораторію, - навіть сам обрав в Інтернеті й ще й місяць тому ніби випадково переслав татові на пошту гіперпосилання, а він у мене такі «натяки» розуміє.»)
  13.  Що налякало Івася вночі у його кімнаті? (Але ж мені приверзлось – я справді чув ці кроки! І вчора вночі, й сьогодні!... І тут у темряві й тиші знову пролунала ці звуки: Цок…цок…цок)
  14. То хто ж живе у креденсі, на думку тата? (Шашіль)
  15.  Яку книгу читав хлопець, коли захворів на бронхіт? («Фауст» Гете)
  16. Що загубила Олена Зайка, і через це плакала, коли прийшла в гості до Івася? (Золоту сережку)
  17.  Які почуття була в Івася, коли він погодився на дослід з кислотами? («А мені і дивно, і цікаво, і страшно, то з мене вся школа сміятиметься. Зайко постарається – вона така… Зате якщо вийде, то завтра вся школа про мене гудітиме: Бурундук золото розчиняє!»)
  18.  Чи розчинилася зовсім сережка під час дитячого експерименту? (Так)
  19.  Чому Івась сказав такі слова: «Отак завжди: вигадують якусь дурню, а я тепер мушу придумувати, як викрутитися…» (Тому що Оленка зателефонувала і повідомила про те, що знайшлася загублена сережка вдома і необхідно повернути іншу, з якою робили досліди. )
  20.  Ким уявив себе Івась і для чого вистежував об’єкт ОЗ? (Уявив агентом Гриднем, вистежуючи свою однокласниця, щоб з’ясувати, куди вона прямує після школи. Ця дівчинка викликала у нього захоплення і була першим коханням)
  21.  Кого зустрів Івась у магазині, коли виконував операцію як агент Гридень? («Отакої! Це ж коза, себто Керя! Ото вляпався!... Керя – це ми так скорочено нашу класну керівничку позаочі називаємо. Або ж Коза – бо в неї дівоче прізвище Козинюк.»)
  22.   Як пояснив хлопець мамі, для чого купив пральний порошок? (Хотів лезо подивитися в магазині, бо борода вже з’являється, а тут підійшла класний керівник, то ж соромно правду сказати, і тому пояснив, що мама послала за порошком)
  23. Звідки Івась дізнавався про почуття кохання? І які зробив висновки? (З багатьох прочитаних книг, «але всі вони якісь дивні: кохання в них або велике і смертельно нещасне, або велике і страшенно сопливе, або велике і … взагалі не кохання. Чого тільки не вигадають ці письменники замість того, щоб написати правду…»)
  24.  В яку папку в комп’ютері зберіг Івась інформацію з Гула про дівчинку, якою він зацікавився? (Папка «Завдання з фізики»)
  25.  Чому Оленка назвала Івася майже «нормальним хлопцем?» (Тому що почав, як і інші спілкувати в Інтернеті та погодився піти на дискотеку.)
  26.  Як ви думаєте, чому хлопець утік із дискотеки?
  27.  Кого він випадково зустрів у магазині після втечі? (Дівчину із агентської операції, Зірку. )

Список використаних джерел

1. Ігрові технології навчання на уроках української мови і літератури. 5-11 класи / Упорядник Л.В.Бутрин. – Тернопіль-Харків: Ранок, 2010.-176с.

2. 28 днів із життя Бурундука /  Іван Андрусяк. Художник Ганна Осадка. – К.: Фонтан казок, 2017. – 216 с.

3. http://vityska.pp.ua/2017/05/30/28-днів-із-життя-бурундука-іван-андруся/

4. https://bookyspace.com/2017/12/28-dniv-iz-zhyttya-burunduka-vidguk-na-knygu/

5. http://www.ukrlib.com.ua/bio/printit.php?tid=6537

6. https://uk.wikipedia.org/wiki/Андрусяк_Іван_Михайлович

docx
Додано
5 лютого 2019
Переглядів
18147
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку