Азарова Наталія Петрівна,
учитель української мови і літератури
Смілянської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів №4
Смілянської міської ради
Черкаської області
Матеріали до уроку позакласного читання
Сучасна українська дитяча література
7 клас
1. Тема.
«28 днів із життя Бурундука» – спроба розповісти про катаклізми дорослішання з гумором.
2. Назва твору, автор.
«28 днів із життя Бурундука» Іван Андрусяк
3. Відомості про автора.
Іван Михайлович Андрусяк народився 28 грудня 1968 року в селі Вербовець на Гуцульщині (Косівський район Івано-Франківської області). Вищу філологічну освіту отримав в Івано-Франківському державному педагогічному інституті ім. В.С. Стефаника, а управлінську – в Українській академії державного управління при Президентові України та The University of North London. Мешкає в Києві, працює редактором і журналістом. Лауреат літературного конкурсу видавництва "Смолоскип" і премії "Благовіст". Учасник численних антологій і поетичних фестивалів. Тексти перекладалися англійською, німецькою, польською та вірменською мовами.
З 2005 року Іван Андрусяк звертається до дитячої літератури — в часописах, альманахах і антологіях друкуються вірші, які згодом увійшли до книжки «М'яке і пухнасте» (2010); а 2007 року виходить друком повість-казка для дошкільнят і молодших школярів «Стефа і її Чакалка». Дошкільнятам адресовані «Звіряча абетка» (2008) і «Зайчикова книжечка» (2008) — вірші й віршовані казки; а також повість-гра «Хто боїться Зайчиків» (2010), удостоєна першої премії літературного конкурсу «Золотий лелека». Дітям молодшого і середнього шкільного віку адресовані веселі пригодницькі повісті «Сорокопуди, або Як Ліза і Стефа втекли з дому» (2009) і «Кабан дикий — хвіст великий» (опублікована в журналі «Барвінок», листопад 2009 — лютий 2010); а старшокласників зацікавить книжка біографічних оповідань «Іван Андрусяк про Дмитра Туптала (св. Димитрія Ростовського), Григорія Квітку-Основ'яненка, Тараса Шевченка, Ніла Хасевича і Олексу Довбуша» (2008) та багато інших творів.
4. Анотація про твір.
Бурундука насправді звуть Іваном Бондаруком. Але прізвисько до товстенького щокатого відмінника прилипло, наче скотчем причеплене. І хоч хлопець не лише уроками цікавиться, а й у футбол залюбки гасає, ніхто не сприймає його всерйоз. Тож хлопець вирішує додати собі виграшних балів в очах однокласників, заручившись допомогою… нечистої сили! Зі курячого «зноска», знайденого у бабусиному курнику, хлопець, наслухавшись оповідок бабуні, намагається виростити антипка – маленького домовичка. Про те, на які жертви довелося піти хлопцеві, щоб надбати собі доморощеного дідька, йдеться в повісті «8 днів з життя Бурундука». А з оповідань, які також увійшли до книжки, читач дізнається, як Бурундук розгадував таємницю загадкових нічних кроків, які лунали зі старого креденса, намагався стати алхіміком і вистежував дівчинку, якій симпатизує.
5.Ключові і предметні компетенції:
- комунікативно-мовленнєву – удосконалювати вміння висловлювати власні думки щодо певного кола питань;
- власне читацьку – сприяти формуванню вмінь давати особистісну оцінку прочитаному на основі читацьких вражень та авторської позиції; добирати цитати з твору на підтвердження власних думок;
- ціннісно-світоглядну – формувати вміння визначати й аргументувати оцінне ставлення до прочитаного;
- творчо-діяльнісну – формувати інтерес до розв'язання проблеми творчо; навички образно-асоціативного мислення;
- інтелектуальну – формувати вміння працювати з різного роду інформацією;
- інформаційно-пізнавальну – удосконалювати прийоми самостійного здобуття знань, активізувати бажання й необхідність працювати в умовах постійного пошуку інформації;
- самоосвіти й саморозвитку – розвивати навички самоосвітньої роботи, пошукової діяльності.
Наскрізні змістові лінії:
«Громадянська відповідальність»
«Підприємливість»
6. Паспорт твору
Головна ідея. Письменник описує ці сцени з гумором, проте головну увагу концентрує на дитячій психології, наголошуючи на тому, що тільки завдяки власним зусиллям можна досягти омріяної мети.
6) твір насичений стійкими словосполученнями та порівняннями для гумористичного спрямування, наприклад: «…Смійся собі, на здоров’я, скільки завгодно,…але не насміхайся», «чого гріха таїти», «це понад мої сили!», «було б непереливки», «треба клепку мати», «краса – вона скрізь краса», «Лялечка, а не пас!», «Що завгодно – тільки не це!!!», «Ййяху!!! Оце круто та! Я про таке й не мріяв!», «Ні, дівчатка – це зло! Ніколи в житті не діліться з ними таємницями – жодними!», «хвацька така історія…», «…На, - каже, алхіміку ти бісів…», «А оце вже мат», «Як завжди, невчасно – карма в нього така.», «не клей дурня, Іване».
7. Запитання і завдання твору.
1. Виберіть із запропонованих варіантів те, що характерне для повісті і оповідання.
2. Підготуйте повідомлення про історію створення книги «28 днів із життя Бурундука».
Повідомлення учня.
Вперше скорочену версію повісті «8 днів із життя Бурундука» було опубліковано в журналі «Барвінок» у 2010 році. У 2012 році повний варіант історії з ілюстраціями Ганни Осадко надрукувало видавництво «Грані-Т». У 2015 році в «Клубі сімейного дозвілля» вийшла нова книга Івана Андрусяка – «Закоханий Бурундук та інші розбишацькі історії», у якій було вміщено повість «Завдання з фізики». Через 2 роки «Фонтан казок» видав збірку, у яку потрапили вже відомі повісті «8 днів із життя Бурундука» (повна версія), «Завдання з фізики» та 2 нові історії – оповідання «Креденс» та «Алхімік».
3. Розставте в правильному хронологічному порядку історії з книги «28 днів із життя Бурундука» . Яка книга вам найбільше сподобалася після прочитання?
4. Дайте відповідь на запитання, переглянувши відео про презентацію книжки "Вісім днів із життя Бурундука" Іваном Андрусяком (https://chclip.net/video/3YvcSZ-Diqk/презентація-книжки-вісім-днів-із-життя-бурундука.html).
5. «Мозковий штурм»
Які проблеми порушує книга Івана Андрусяка «28 днів із життя Бурундука» ?
Очікувані відповіді
6. Визначте головні риси Івася Бондарука. Які риси переважають: позитивні чи негативні? Створіть схему.
Наприклад:
7. Згадайте ситуації, у яких Івась виявив себе:
8. Чи правильно зробив Івась, що розповів про алхімію друзям і зробив хімічний експеримент із сережкою? (Відповідь на це запитання можна знайти, виконавши інтерактивну вправу «Дерево рішень».)
Наприклад, рішення І: правильно зробив, діти повинні знати більше і розвиватися. Позитивне – друзі дізналися про Нільса Бора; негативне – Іванюк, Оленка і Івась вирішили повторити досліди славетного хіміка.
Рішення ІІ: неправильно зробив, тому що не слід було повторювати хімічний експеримент та ще й з цінною річчю. Позитивне – дослід вдалий: золота сережка розчинилася у кислотах, Івась довів друзям, що прекрасний алхімік; негативний – могли постраждати діти, сережку Оленки вже назад не повернути.
9. Міні-диспут «Чи завжди потрібна й корисна чесність» (запропонувати розглянути ситуацію щодо купівлі порошку в магазині).
10. Поєднайте ліву і праву колонки.
Відповідь.
11. Літературна вікторина.
Список використаних джерел
1. Ігрові технології навчання на уроках української мови і літератури. 5-11 класи / Упорядник Л.В.Бутрин. – Тернопіль-Харків: Ранок, 2010.-176с.
2. 28 днів із життя Бурундука / Іван Андрусяк. Художник Ганна Осадка. – К.: Фонтан казок, 2017. – 216 с.
3. http://vityska.pp.ua/2017/05/30/28-днів-із-життя-бурундука-іван-андруся/
4. https://bookyspace.com/2017/12/28-dniv-iz-zhyttya-burunduka-vidguk-na-knygu/