Азарова Наталія Петрівна,
учитель української мови і літератури
Смілянської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів №4
Смілянської міської ради
Черкаської області
Матеріали до уроку позакласного читання
Сучасна українська фантастика
7 клас
1. Тема.
У дружбі сила героїв твору «Марічка і Червоний король» Марини Рибалко
2. Назва твору, автор.
«Марічка і Червоний король»(«Подорож туди, де сніг») Марини Рибалко
3. Відомості про автора.
Рибалко (Товстенко) Марина
Народилася 17 квітня 1979 року в смт Недригайлів Сумської області. Перша вища освіта – інженер-еколог, Сумський державний університет. Працює за фахом на «Серійному заводі «АНТОНОВ» (наразі перебуває у декретній відпустці).
Друга вища освіта – дизайнер ландшафту, Державна академія керівних кадрів культури і мистецтв.
Основні літературні твори – казки та оповідання. Виходили друком в журналах «Однокласник» та «Пригоди», у «Великій дитячій газеті», у сумській газеті «ДС-Экспресс» та першій збірці «Освідчення».
Фентезійна повість «Подорож туди, де сніг» - перша літературна спроба великого обсягу, і вже відзначена нагородою - диплом І-го Всеукраїнського конкурсу «Золотий лелека».
Інші нагороди:
- Перемога в міжнародному конкурсі «Гранослов-2005» зі збіркою «Освідчення»;
- Друге місце в конкурсі газети «ДС-Экспресс» «Городской романс» за оповідання «Іграшковий песик».
4. Анотація про твір.
Будьте обережнішими зі своїми бажаннями! Адже коли дуже-дуже захотіти, можна потрапити поза межі Реальності! А там… поруч зі звичайними людьми живуть дракони, розбійники, королі природних стихій, котрим притаманні людські почуття – саме це привабило дівчинку із реальності - Марічку. Але чи варто змінювати родину, рідну домівку, рідний Київ на невідоме, непізнане? Тим паче, коли тебе шукають найкращі друзі - Денис, Максим, Іринка. Пошук шляху до повернення власного «я», боротьба зі злом на цьому шляху. Віра людини в свої сили, впевненість у правильності дій, підтримка оточуючих дозволяють здійснити неможливе.
Тож повернення можливе тільки тоді, коли сила дружби здолає всі випробування і з’єднає в єдине ціле амулет «Скіфське сонце».
5.Ключові і предметні компетенції:
- комунікативно-мовленнєву – удосконалювати вміння висловлювати власні думки щодо певного кола питань;
- власне читацьку – сприяти формуванню вмінь давати особистісну оцінку прочитаному на основі читацьких вражень та авторської позиції; добирати цитати з твору на підтвердження власних думок;
- ціннісно-світоглядну – формувати вміння визначати й аргументувати оцінне ставлення до прочитаного;
- творчо-діяльнісну – формувати інтерес до розв'язання проблеми творчо; навички образно-асоціативного мислення;
- інтелектуальну – формувати вміння працювати з різного роду інформацією;
- інформаційно-пізнавальну – удосконалювати прийоми самостійного здобуття знань, активізувати бажання й необхідність працювати в умовах постійного пошуку інформації;
- самоосвіти й саморозвитку – розвивати навички самоосвітньої роботи, пошукової діяльності;
Наскрізні змістові лінії:
«Громадянська відповідальність»
«Підприємливість»
6. Паспорт твору
7. Запитання і завдання твору.
1. Виберіть правильну відповідь. Трилогія – це…
А. три самостійні твори одного автора (літературні, музичні), пов'язані єдністю задуму, сюжету тощо.
Б. це ідеальна форма літературного твору.
В. це три твори, у яких три автори.
2. Поставте в правильному порядку книги трилогії «Марічка і Червоний король»
1.Марічка і Червоний Король.
Місто непокірних
2.Марічка і Червоний Король.
Подорож туди, де сніг
3.Марічка і Червоний Король.
Останній перелесник
3. Метод незакінченого речення дає можливість учням висловити власні ідеї, порівнюючи їх з іншими. Вони вчаться висловлювати свої думки коротко, переконливо.
Пропоную вам закінчити речення: «Дружба для мене – це…»
4. Створіть сенкан на тему «Дружба».
Сенкан має чітку структуру. Це 5-рядкова відповідь. Походить від французького слова «п’ять». 1-ий рядок має містити слово, яке позначає тему (це іменник); 2-ий рядок – опис теми, який складається з двох слів (2 прикметники); 3-ій рядок – визначає дію, пов’язану з темою, три слова – дієслова; 4-ий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і виражає ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного; 5-ий рядок складається з одного слова; у ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Наприклад:
Дружба
Дитяча, міцна
Допомагати, підтримувати, довіряти
Хто має друзів, той – щасливий
Взаємність
5. Літературна вікторина
1. Хто допоміг дітям потрапити у потойбіччя? (бабуся Надя)
2. У кого перетворився Максим, мандруючи світами? (у чорного кота)
3. Хто викрав Іринку? (цигани)
4. Хто приєднався до Максима і Дениса у мандрівці і пошуках дівчат. (розбійник Паша)
5. З ким утекла Марічка із замку Червоного Короля? (із драконом)
6. Як допоміг Юрко у пошуках рідного міста Марічці? (прихистив у себе дома і відшукав у бібліотеці, хто може переносити у реальність)
7. Які назви зустрічав в одній дуже рідкісній книзі в бібліотеці Білого Міста і навіть законспектував батько Юрка? (Київ, Україна)
8. Які розваги сподобалися Марічці у гостях Короля Мороза? (катання на санчатах та лижах)
9. Що подарувала Марічка маленькій Марусі за прилисток? (чоботи і шубу)
10. Що вимагала Арсеніка за свою допомогу від Марусі? (плащ вогню)
11. Яким чином захищала Марічка себе і Кульбабку від чорних на скелях? (створювала магічні вогняні кулі)
12. Що прочитала Марічка всередині скриньки про Перетворюючий Грот? (Перетворюючий Грот зможе пройти лише єдина дівчина, яка відповідає трьом умовам)
6. Цитатна характеристика «Хто це?», «Де це?»
1. Дівчинка вийшла, розправила довгу спідницю, розчесала волосся. Щойно вона наблизилася до вогнища, де вже зібрався натовп, люди почали перезиратися і перешіптуватися… Хто це?(Іринка)
2. Потім він згадав, як прибіг з лану і побачив метушню, почув плач і гучні крики. Деякі будинки горіли. Батько зустрів його край села і схвильовано наказав чимдуж мчати у ліс і пересидіти ніч у пустій норі…Хто це? (Пашка)
3. Рів навколо замку заповнювало полум’я, а не вода. Щоправда, і звичайний рів з водою Марічка бачила лише в кіно…Де це? (замок Червоного Короля)
4. – Коли сидів сьогодні на березі озера, рибалив, почув якийсь дивний звук. Ну не знаю, з чим і порівняти …
- Так пароплав гуде!
Хто це?(дракончик Кульбабка)
5. А на обід давали різноманітне морозиво, горіхи, сушені фрукти і багато всього смачного. Не вистачало лише чогось смачного, іноді так хотілося звичайного чаю! Де це? (у Білому палаці Короля Мороза)
6. Доріжка раптом загубилася в непролазних хащах. Довелося обходити. І ці чагарники ніяк не були схожими на Зелене Королівство. Де це? (гори Скаженого Дракона)
7. Це був величезний дядько з зеленою бородою і веселими зеленими вусами. Його невеличкі меткі оченята сміялися. Хто це?(Зелений Король)
8.Всі вони виглядали надзвичайно красивими, їм пасувало дивне вбрання з пошматованої чорної шкіри, але разом з тим щось у них відчувалося неприємне, відразливе. І це враження посилював холодний липкий туман, що розповзався від їхніх ніг навсібіч. Хто це?(слуги Чорної Королеви)
9. минуло три години – і попереду з’явилася невеличка сіренька споруда. Зблизька Денис із Максом роздивилися, що вона складена зі сріблястого каміння. Всередині виявилося затишно, щоправда, не надто тепло. Де це? (Долина Білих Каменів)
10.Потім вона кружляла навколо човна, то збільшуючи, то зменшуючи коло, пірнала разом із Максом і красиво високо стрибала, наче дельфін. Хто це? (Русалка)
11. Саме для цього необхідно було обплисти острів здалеку і підійти до скельного берега, де немає варти. Де це? (Острівна в’язниця)
12. – Привіт…Ти хто?
- Дякую, що не сказала: «Ніколи не бачила котів, які вміють розмовляти. Я - …»
Хто це? (Максим)
Список використаних джерел
1. Ігрові технології навчання на уроках української мови і літератури. 5-11 класи / Упорядник Л.В.Бутрин. – Тернопіль-Харків: Ранок, 2010.-176с.
2. Марічка і Червоний король. Подорож туди, де сніг/Марина Рибалко. – Львів: вид-во Старого Лева,2016.-267с.
3. http://maxima-library.org/knigi/genre/b/379060