Кількість годин: 2
Навчальний модуль «Ландшафтний дизайн»
Тема 4. Проєктування садової ділянки зображувальними засобами. Проєктування куточку дитячого майданчика зображувальними засобами.
Мета:
- закріпити знання про ландшафт та ландшафтний дизайн як засіб організації середовища при виконання проєкту «Куточок дитячого майданчика»;
- розвивати конструкторські здібності, креативне мислення, просторову уяву, охайність і старанність;
- виховувати творчі й духовні якості, бажання створювати макети дитячого майданчика, культуру інтелектуальної праці, заохочувати студентів до художньо-конструктивної творчості.
Здобувач освіти повинен знати:
- універсальні закони та прийоми дизайну;
- сучасні конструкційні матеріали для ландшафтного дизайну куточку дитячого майданчика;
- декоративні елементи ландшафтного дизайну дитячого майданчика;
- поняття «проєкт», «технічне завдання», «ескізний проєкт», «технічний проєкт», план благоустрою визначеної ділянки;
- послідовність виконання ескізного проєкту ландшафтного дизайну дитячого майданчика;
- основні вимоги до ландшафтного дизайну визначеної території (дитячого майданчика).
Здобувач освіти повинен вміти:
- застосовувати основні прийоми ландшафтного дизайну проєктування для створення власного проєкту;
- дотримуватися основних правил та вимог ландшафтного дизайну у процесі проєктуванні куточку дитячого майданчика;
- застосовувати свої конструкторські здібності при виконанні проєкту ландшафтного дизайну (дитячого майданчика).
Засоби навчання: аркуш паперу форматом А4, кольоровий олівець.
Література
1. Татушинський В.І. Технології (рівень стандарту): підруч. для 10 (11) кл. закл. загал. серед. освіти. Київ : «Педагогічна думка», 2018. 216 с.
2. Технології (рівень стандарту): підруч. для 10 (11) кл. закл. загал. серед. освіти / І.Ю. Ходзицька, Н.І. Боринець, В.М. Гащак та інші. Харків : Вид-во «Ранок», 2018. 60 с.
3. Черняєва К.В. Основи ландшафтного дизайну: [підручник] / К.В. Черняєва. : Фітон, 2010. 120 с.
4. Шумега С.С. Дизайн. Історія зародження та розвитку дизайну. Історія дизайну меблів та інтерєра : навчальний посібник / Станіслав Шумега; Прикарпатський ун-т ім. В.С. Стефаника, Ін-т культури і мистецтв. Київ : Центр навчальної літератури, 2004. 298 с.
Зміст практичного заняття
Матеріал для ознайомлення
Теоретичний матеріал, який може бути корисним під час виконання практичного завдання
ВИМОГИ ДО ДИТЯЧИХ МАЙДАНЧИКІВ
Майданчик для дітей повинен бути не тільки цікавим і розвиваючим, а й безпечним. Незалежно від типу майданчика, кількості і типу каруселей та гойдалок на ньому, існують 10 вимог і обмежень:
● На майданчику повинно бути протиковзаюче або протиударне покриття. Заборонено використовувати бетон або асфальт як покриття для дитячих майданчиків – при падінні на них можна травмуватися. Бажано використовувати деревну стружку або кору, траву, пісок або гумову плитку.
● Безпеку дитячих майданчиків забезпечують паркани і огорожі. Вони захищають від проникнення на майданчик автомобілів або мотоциклів, не дозволяють паркуватися прямо на майданчику, а також обмежують переміщення маленьких дітей. Паркани завадять малюкові піти далеко від майданчика і заблукати. Коли є паркан, батькам простіше стежити за дитиною, так як площа, де вона знаходиться, обмежена огорожею.
● Сходи для гірок повинні доходити до самої землі, щоб маленьким дітям було зручніше забратися.
● Гірка – самий травмонебезпечний атракціон, до нього висуваються особливі вимоги. Остання ділянка скату повинна проходити на висоті не більше 35 мм над землею. Радіус заокруглення повинен бути більше 50 мм, ділянка ковзання повинна мати бортики висотою до 50 мм.
● Відстань від сидіння до землі на гойдалках має бути від 40 до 60 см.
● У кожного дитячого майданчика повинен бути відповідний паспорт безпеки. Майданчики, побудовані раніше 2005 року, потрібно реконструювати.
● Площадка повинна бути віддалена від інших великих об’єктів, особливо парковок або великих супермаркетів. В ідеалі, майданчик повинен бути огороджений від інших об’єктів деревами або чагарником, а також парканом.
● Огорожа дитячого майданчика повинна бути такою, щоб в осередках або між прутами не застрягали дитячий одяг, щоб діти не могли сидіти або стояти на паркані.
● Майданчики краще розташовувати на східній стороні, щоб захистити від сонця.
● Всі елементи каруселей, гірок та гойдалок повинні бути виготовлені з гіпоалергенних матеріалів, які захищені від корозії, вивітрювання, високої вологості, загоряння, вандальних дій зловмисників та атмосферних опадів.
ДИЗАЙН ДИТЯЧОГО МАЙДАНЧИКУ
Правильні елементи ігрового майданчика дозволяє забезпечити всебічний розвиток дитини. Це простір для різних ігор. При створенні дизайну потрібно продумати кожну деталь, щоб стимулювати фізичний і розумовий розвиток. Дитина може брати участь в заняттях різного змісту:
● Активні. Дизайн стимулює фізичну активність.
● Сенсорні. При оформленні використовуються конкретні текстури поверхонь.
● Творчі. Благоустрій території сприяє прояву фантазії, самовираження.
● Маніпуляційні. Це будівництво споруд, заливка, просіювання та інші заняття.
● Соціальні. Розміщення об'єктів продумано так, щоб діти могли взаємодіяти один з одним.
● Споглядальна. Територія ігрової зони дозволяє розглядати, думати, мріяти, відпочивати.
●
При проєктуванні дизайнер та його команда враховують такі принципи
ДОСТАТНІЙ ПРОСТІР
Огорожа – обов'язковий елемент дитячої ігрової зони. Але споруда не повинна здаватися обмеженою, замалою.
Правильний майданчик складається з відкритих, але безпечних конструкцій, які проглядаються з різних точок. важливо продумувати розташування кожного елемента. Це сприяє підвищенню безпеки, Дозволяючи батькам контролювати, де присутні діти, як вони грають. Відкриті споруди виглядають повітряно, легко.
УМОВИ ДЛЯ ТВОРЧОСТІ
При створенні подібних об'єктів дотримуються будівельних норм, створюють гойдалки, щоб розгойдуватися, та гірки, на яких можна з'їжджати вниз. Але малюки і підлітки придумують нестандартні гри, які не вписуються в рамки звичайних вимог. Тому при проведенні планувальних робіт наші співробітники дозволяють використовувати елементи майданчика по-різному.
ЗОНУВАННЯ
Побудувати ігрову зону для підлітка і дошкільника - не одне й те саме. Для дітей різного віку потрібно створювати окремі зони. Якщо допускає площа, виділена для будівництва ігрової зони, потрібно розмежувати її, наповнивши відповідними компонентами.
ОСОБИСТИЙ ПРОСТІР
Характер у всіх дітей різний. Хтось любить бути в центрі уваги, а комусь подобаються спокійні заняття на самоті. Інтереси і характери малюків обов'язково враховують при розстановці елементів. На ділянці виконують монтаж конструкцій, призначених для рухливих ігор в компанії, а також спокійних занять на самоті.
ПРИРОДНІ КОЛЬОРИ
Яскравий колір привертає малюків, але не потрібно оформляти простір, використовуючи всі кольори веселки. Тон потрібно компонувати з урахуванням сумісності відтінків. Для дітей старшого віку спортмайданчик виготовляють в природних тонах.
БЕЗПЕЧНІ МАТЕРІАЛИ
При виготовленні елементів конструкції обов'язково враховують санітарні правила. Опори, перекриття, верхні покриття виготовляють з безпечних матеріалів, які не виділяють шкідливих, токсичних речовин. Пластик і метал відповідають вимогам пожежної безпеки, дозволяють створювати конструкції будь-якої конфігурації.
СЕЗОН
Експлуатація майданчика можлива влітку і взимку. Тому при монтажі використовують матеріали, які не піддаються перепадів температури.
МІСЦЯ ДЛЯ БАТЬКІВ
На майданчику обов'язкове установка лавок. Можна, можливо розміщувати альтанки, гойдалки-лавочки, де комфортно буде відпочивати дорослим.
ВЗЯТТЯ ДО УВАГИ ДУМКИ ДІТЕЙ
При розробці параметрів зони необхідно заздалегідь продумати габарити території, а також всі деталі облаштування (гірки, драбинки та ін.). При цьому враховуються побажання дітей.
Практична робота
Виконання ескізного проєкту ландшафтного дизайну визначеної території.
Виконання плану куточку дитячого майданчику з умовними позначеннями та описом матеріалів для макету, початок виконання елементів макету куточку дитячого майданчику.
Рекомендації до виконання
1. Чітко проаналізувати зразки планів та умовних позначень куточків дитячих майданчиків (мал.1).
Мал 1 Зразки приблизних планів
2. Згадати техніки ручної обробки матеріалів з яких будуть виконуватися основні конструкції дитячого майданчика. Поетапне їх виконання відповідно до власних планів (приблизні конструкції мал.2)
Мал.2 Приблизні конструкції для дитячого майданчика
3. Продумати: покрокове виконання макету.
4. Виконання макету дитячого майданчику на основі формату А4.
План дитячого майданчику оцінюється за такими критеріями
Критерії оцінювання
1. Завдання виконано повністю, креативно і творчо.
2. Композиція плану правильна.
3. Умовні позначення та опис матеріалів відповідають ескізному варіанту.
4. Наповнення майданчику відповідає віковій категорії дітей, що вказав автор макету.
5. Бездоганна охайність роботи.