І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку
Звернення вчителя до учнів
— В екстремальних умовах батько і син зуміли зробити найголовніший вчинок в своєму житті — вчинок, який допоміг їм врятуватися, повірити, знайти один одного, дістатися до самого серця, подарував життя, хоча це було надзвичайно складно, складно для обох. Над цим і поміркуємо на уроці.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання. актуалізація опорних знань
1. Переказ учнями другої умовної частини оповідання, висловлення своїх думок та вражень
2. Виділення елементів сюжету в прочитаних розділах
IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Виразне читання третьої умовної частини оповідання Дж. Олдріджа «Останній дюйм»
2. Словникова робота, обмін враженнями
♦ Чи очікували ви на таке закінчення твору? Наскільки, на ваш погляд, воно реалістичне?
♦ Із якими відомими вам творами ви порівняли б це оповідання за проблематикою, напруженістю дії? («Жага до життя» Дж. Лондона, «Воля до життя» О. П. Довженка, «Альпійська балада» В. В. Бикова та ін.)
3. Складання паспортів-характеристик героїв оповідання
Ім’я |
Бен Аміго |
Герой якого твору |
«Останній дюйм» Дж. Олдріджа |
Вік |
43 роки |
Місце проживання |
Єгипет |
Професія |
Льотчик високого класу зі стажем 20 років |
Рід занять |
Підводна зйомка |
сімейний стан |
Розлучений, має сина, дружина виїхала в Англію, покинувши його із дитиною |
Риси характеру |
Досвідчений, любить свою справу, турбується про забезпечення |
|
сім’ї, спочатку не звертає уваги на виховання сина, потім праг- |
|
не зблизитися, заслужити довіру малого; був часто різкий та |
|
роздратований; сильний, витривалий, прагне будь-що вижити |
|
і врятувати свою дитину |
Ім’я |
Деві |
Герой якого твору |
«Останній дюйм» Дж. Олдріджа |
Вік |
10 років |
Родина |
Батько Бен, мати Джоанна, яка їх покинула й виїхала на батьківщину в Англію |
Душевний стан |
Розгубленість, страх, розпач, біль, відчуття самотності |
Риси характеру |
Кмітливість, витривалість, добра пам’ять та розум, сила духу, відповідальність |
вчинки |
Надав батькові першу допомогу, перев’язав його, дотягнув до літака, виконував усі його поради, підняв літак у небо, керував ним та успішно посадив на аеродромі |
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Спостереження над текстом твору
♦ Яку фразу у першому і останньому описі польоту повторює автор? («Шість дюймів»)
♦ Що таке дюйм?
♦ Прочитайте останні рядки абзацу, де описано посадку. («Він раптом зрозумів, що виживе,— він дуже боявся померти і зовсім не хотів здаватися».)
♦ Як ви гадаєте, чому автор не закінчив своє оповідання цими словами?
♦ Яку роль відіграє остання частина твору?
♦ У чому полягає перемога героїв?
♦ Чого навчила та яку допомогу надала їм екстремальна ситуація?
♦ Як ви вважаєте, чи зміняться їхні взаємини? Наведіть докази. (Див. останній абзац.)
♦ Прокоментуйте назву оповідання. Чи тільки у прямому розумінні вжито словосполучення останній дюйм?
Методичний коментар. У короткому тлумачному словнику української мови слово дюйм (застаріле) означає одиницю міри довжини, близько 25 міліметрів. У творі останній дюйм — це крихітна відстань, яка розділяла батька і сина, відстань їхньої недовіри, непорозуміння Ціною величезних зусиль і невиправних втрат їм пощастило подолати цю відстань. Батько відкрив для себе риси характеру сина, яких раніше не бачив і про які не здогадувався. Син побачив, що батько його любить Пройшовши надзвичайні випробування, вони знаходять шлях до серця один одного Цим шляхом вони й намагатимуться йти в подальшому житті Це і є авторське вирішення проблеми взаємин батька та сина в новелі «Останній дюйм».
VІ. Домашнє завдання
Виразно читати й переказувати третю умовну частину оповідання, виділяти ключові епізоди, коментувати їх, висловлювати свої думки та почуття
VІІ. Підбиття підсумків уроку
РОБОЧА КАРТКА ДО УРОКУ
Тема уроку:Образи Дена і Деві, художні засоби їх створення
Дитина, яка терпитьменше образ,
виростаєлюдиною, яка більше
усвідомлює свою гідність.М.Чернишевський
Завдання 1.
Користуючись цитатами з твору, складіть характеристику образу Дена,.
Завдання 2.
Користуючись цитатами з твору, складіть характеристику образу Деві,.
Завдання 3.
Складіть схему характеристики героїв.
Завдання 4.
Складіть ланцюжок помилок Бена.
Завдання 5.
Складіть ланцюжок якостей Деві що, на вашу думку, допомогли вижити в екстремальній ситуації.
Завдання 6.
Намалюйте малюнок за сюжетом оповідання, який вам найбільше сподобався.
Ліричний герой — образ, що виникає в уяві читача під враженням висловлених у творі почуттів, переживань, роздумів.
Художні засоби (літературні засоби) - прийоми та засоби, які автор художнього твору використовує, оповідаючи історію.
Тема: «Останній дюйм». Образи Бена і Деві, художні засоби їх створення. Віра у внутрішні можливості людини, подолання нею життєвих випробувань, здатність до порозуміння. Утвердження сімейних цінностей.
«…Або все почнеться, або остаточно урветься…»
Дж. Олдрідж
Куточок теорії
Ліричний герой – _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Художні засоби – ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1. Знайдіть у тексті приклади вживання таких художніх засобів:
Епітет – художнє означення ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Алегорія - спосіб двопланового художнього зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями
_____________________________________________________________________________________
Порівняння - художній вислів, у якому один предмет чи явище зіставляється з іншим, чимось на нього подібним
_______________________________________________________________________________________
Гіпербола - художнє перебільшення, яке використовується, щоб підсилити враження
_______________________________________________________________________________________
2. Складіть характеристику головних героїв оповідання
Ім’я |
Деві |
Герой твору |
|
Вік |
|
Родина |
|
Душевний стан |
|
Риси характеру |
|
Вчинки |
|
Ім’я |
Бен Аміго |
Герой твору |
|
Вік |
|
Місце проживання |
|
Професія |
|
Рід занять |
|
Сімейний стан |
|
Риси характеру |
|
3. Як ви гадаєте, чи налагодяться стосунки Бена і Деві в майбутньому. Аргументуйте свою думку (дайте відповідь письмово у зошиті)