8 клас
Літературний брейн – ринг
«Мистецтво античності»
1. Презентація команд (по 6 чоловік в команді).
Вибір назви, девізу, емблеми, капітана команди.
2. Пояснення умов гри (0,5 – 1 хв. на обговорення. Додаткові змагання між турами: конкурс виразного читання віршів, інсценізація уривків з художніх творів і т.п.)
3. Презентація журі.
Хід брейн-рингу
І тур. Закінчи речення:
1 ком. А) Античною називають літературу таких країн:… (Давньої Греції та Давнього Риму)
Б) Античними образами окрилена поезія росіянина… (Пушкіна)
В) Старшою з античних літератур є література… (Давньої Греції)
Г) Найбільший амфітеатр античності, розміщений у Римі – це… (Колізей)
2 ком. А) Антична література проіснувала приблизно з… (ХІ - ІХ ст.. до н.д. до V ст. н.д.).
Б) Над повчальними епізодами римської історії замислювався український поет і мислитель… (Франко)
В) Вергілій, Горацій та Овідій є представниками літератури… (Давнього Риму)
Г) Високого розвитку в Римі зазнало мистецтво живопису фарбами по свіжій штукатурці, який називається… (фресками)
ІІ тур. Конкурс – тест
1 ком. 1. За переказами, Троянську війну розпочали:
А) греки;
Б) троянці;
В) і греки, і троянці одночасно.
2. Якій з богинь Паріс віддав яблуко з написом «Найпрекраснішій»?
А) Афіні;
Б) Афродіті;
В) Гері.
3. Хто був найкращим другом Ахілла?
А) Діомед;
Б) Патрокл;
В) Менелай.
4.Антична традиція зображує його сліпим, проте його твори свідчать, що принаймі від народження він був зрячим. Хто цей поет?
А) Вергілій;
Б) Гомер;
В) Овідій.
5. Який цикл міфів покладений в основу поеми Гомера «Іліада»?
А) про аргонавтів;
Б) троянський;
В) міфи про Одіссея.
2 ком. 1. Яка з давньогрецьких богинь пообіцяла Парісові зробити його могутнім?
А) Афіна;
Б) Гера;
В) Афродіта.
2. На який рік війни сталося падіння Трої?
А) дев’ятий;
Б) десятий;
В) восьмий.
3. Тема поеми Гомера «Іліада»:
А) події Троянської війни;
Б) події останнього року Троянської війни;
В) будівництво Трої.
4. Якими епітетами характеризує автор Ахілла?
А) прудконогий;
Б) шоломосяйний;
В) могутній.
5. Які з богів допомагали троянцям під час війни?
А) Афродіта;
Б) Афіна;
В) Аполлон.
ІІІ тур. Чи добре ви знаєте давньогрецьких богів? (Знайти відповідності)
1 ком. Афродіта - верховний бог, бог неба та грому;
Деметра - бог вогню і ковальства;
Аполлон - бог підземного царства мертвих;
Зевс - богиня краси та кохання;
Гефест - богиня землеробства та родючості;
Аїд - бог науки та мистецтва.
2 ком. Посейдон - богиня сім’ї та шлюбу, дружина Зевса;
Афіна - богиня плодючості і царства мертвих, дружина Аїда;
Артеміда - бог торгівлі і ремісництва, посланець богів;
Персефона- бог морів;
Гермес - богиня мисливства;
Гера - богиня мудрості, справедливої війни.
ІV тур. Конкурс ерудитів
1 ком. 1. Що означає ім’я Прометей? («Той, що передбачає, провидець»)
2. Якому царю служив Геракл? (Еврисфею)
3. Хто такий Кербер? (Пес, який вартував біля воріт царства мертвих)
4. Хто з титанів тримав на своїх плечах небесне склепіння? (Атлант)
5. Цар острова Ітака? (Одіссей)
6. Чиєю дружиною була Єлена? (Менелая)
7. Як звали дочку Деметри? (Персефона, Кора)
8. Хто вигадав Троянського коня? (Одіссей)
9. Як звали дружину Гектора? (Андромаха)
10. Ким доводився Дедалові Ікар? (Сином)
11. Кому допомагала Афіна в Троянській війні: грекам чи троянцям? (Грекам)
12. Ім’я вченого, який відкрив Давню Трою? (Шліман)
13. Що означає вислів «авгієві стайні»? (Бруд, безладдя, занедбані справи)
2 ком. 1. Що означає ім’я Геракл? («Уславлений Герою» або «завдяки Гері»)
2. Яке покарання вигадав Зевс для Прометея? (Прикувати до скелі)
3. Як виглядів Кербер? (Мав три голови, велику гриву з отруйних гадюк, замість хвоста звивався дракон)
4. Що таке Стікс? (Найбільша підземна річка)
5. Як звали дружину Одіссея? (Пенелопа)
6. Хто помер від кохання до самого себе? (Нарцис)
7. За що Дедала вигнали з Афін? (Нібито за причетність до смерті свого талановитого учня Талоса)
8. Хто такий Орфей? (Талановитий давньогрецький співець)
9. Хто з грецьких героїв виконував накази царя Еврисфея? (Геракл)
10. Назвіть імена відомих давньогрецьких драматургів? (Есхіл, Софокл, Еврипід)
11. Хто такий Аїд? (Бог підземного царства, царства мертвих)
12. Скульптор, який закохався у свій витвір? (Пігмаліон)
13. Що означає вислів «ахіллесова п’ята»? (Слабке місце у людини)
V тур. «Впізнай героя» (Визнач твір за уривком. Назвіть автора)
1 ком. 1.«Не говори мені, Гекторе клятий, про жодні угоди!
Як не бува між людьми і між левами клятв непорушних,
Як між вовками і ягнятами згоди не буде ніколи…
Так і між нами не буде любові». (Ахілл, Гомер «Іліада»)
2. « - Яка зрозуміла мова в цього прислужника богів! – вигукнув він. – Хай Зевс не сподівається зробити і з мене такого прислужника. Я не проміняю свої страшні муки на ганебне рабство». (Прометей)
3. « - Та хіба один чоловік таке здужає? – спитав не ймучи віри, елідський цар. – Якби зібрати людей з усієї моєї держави, то і вони не впоралися б за день.
- А я це зроблю сам-один, - спокійно відказав герой.
- Ні, не зробиш! – затявся цар. – Закладаюсь, не зробиш.
- І я закладаюсь, - усміхнувся герой. – Якщо я виграю, ти віддаси мені десятину твоєї худоби, гаразд?» (Діалог Авгія з Гераклом, «Авгієві стайні»)
4. « - О могутня Кіпрідо! Тобі все підвладне на світі. То зроби так, щоб моєю дружиною стала… - митець знітився, не насмілюючись просто сказати: «та, що я вирізьбив з мармуру». Проте богиня кохання, яка незрима була на святі, зрозуміла митця й дала йому доброзичливий знак: тричі на жертовнику спалахнув вогонь, і яскраві омахи сяйнули до неба». («Пігмаліон»)
5. «Тоді герой, який вирізнявся спритністю і тямовитістю, зібрав грецьких царів на раду і мовив: «Наше військо не таке сильне, як десять років тому. Ми втратили славетних героів, а Троя й досі не здолана. Якщо ми не візьмемо місто хитрістю, то не візьмемо його зовсім». Усі вожді зацікавлено позирали на нього, а той, витримавши паузу, стишив голос і запропонував вдатися до підступного плану». (Одіссей, «Троянський кінь»)
2 ком. 1. «Довго – довго дивився він у воду на зажурене гарне обличчя, марно намагався торкнутись його рукою, вустами. І раптом неймовірна думка сяйнула йому, наче блискавка:
- Я збагнув: ти – це я! Горе мені, я полюбив самого себе і тепер від кохання вмираю». (Нарціс)
2. « - Більш я не буду, Пеліде, як досі, тебе уникати.
Тричі оббіг я Пріамове місто священне, не смівши
Стріти твій напад. А зараз – дух мій мене спонукає
Стати грудьми проти тебе – здолаю чи смертю загину». (Гектор, Гомер
«Іліада»)
3. «Ти про ім’я моє славне питаєш, люб’язний? Назву я
Зараз себе, та гостинця віддай, що мені обіцяв ти.
Звусь я Ніхто на ім’я, і Ніким мене батько і мати,
Й товариші мої, й інші, звичайно, усі називають». (Кіклоп Поліфем, Гомер
«Одіссея»)
4. « - Хай Зевс безжурно живе на Олімпі! – гнівно вигукнув він. – Хай тішиться своїми громами та сипле на землю вогнені блискавки. Але настане день, коли справдиться прокляття його батька Кроноса!» (Прометей)
5. «Смертельною була для нього ця рана. Відчув наближення смерті герой. Вирвав він з рани стрілу і впав на землю. Гірко докоряв він богу Аполлонові за те, що він згубив його… Грізний, наче вмираючий лев, підвівся він з землі і вразив ще багатьох троянців. Та ось похололо його тіло. Все ближче смерть. Поточився герой і сперся на спис. Грізно крикнув він троянцям:
- Горе вам, погинете ви! І після смерті мститимусь вам!» («Смерть Ахілла»)
VІ тур. Дайте визначення літературному терміну
1 ком. Трагедія (Трагедія – драматичний твір, який ґрунтується на гострому конфлікті героя із суспільством, оточенням, як правило, закінчується його загибеллю).
Сонет (Сонет – ліричний вірш, який складається з 14 рядків п’ятистопного або шестистопного ямба: 2 чотиривірші та 2 тривірші. «Шекспірівський сонет складається з 3 чотиривіршів та 1 двовірша).
Вічний образ (Вічний образ – літературний або міфологічний персонаж, який має загальнолюдське значення, є актуальним для всіх часів і народів (Дон Кіхот, Гамлет).
2 ком. Рубаї (Рубаї – у східній поезії чотиривірш, часто філософського змісту, в якому римується перший, другий і четвертий рядки, третій не римується).
Кульмінація (Кульмінація – елемент сюжету, момент найвищого напруження дії).
Сатира (Сатира – різновид комічного; гостре нещадне висміювання людських або суспільних вад).
VІІ тур. «Ескіз». Намалювати фантастичних істот давньогрецької міфології (кентавра, циклопа, мінотавра тощо).
4. Підведення підсумків. Оголошення переможців.