Презентація на тему "Література середньовічної Європи: основні тенденції та жанрово-тематичне розмаїття"

Про матеріал
Презентацію можна використати при проведенні вступного уроку до теми «Література середньовічної Європи: основні тенденції та жанрово-тематичне розмаїття». Матеріал знайомить учнів із літературою середньовічної Європи, її хронологічними межами, етапами й основними напрямками розвитку, жанрово-тематичним багатством середньовічної європейської літератури.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ЛІТЕРАТУРА ЄВРОПЕЙСЬКОГО СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ

Номер слайду 2

Мета уроку:навчальна: ознайомти учнів із літературою середньовічної Європи, її хронологічними межами, основними тенденціями розвитку, жанрово-тематичним розмаїттям;розвивальна: розвивати образне й логічне мислення учнів, навички самостійної роботи, складання опорних схем, уміння виокремлювати головне, робити узагальння та висновки;виховна: прищеплювати учням шанобливе ставленнядо духовних надбань попередніх поколінь.

Номер слайду 3

Європейське Середньовіччя триває з V ст. по ХV ст. У літературі європейського Середньовіччя визначають три основні етапи:раннє (ІV ст. по ХІ ст.) – час панування усної народної творчості;зріле (ХІІ ст. по ХІІІ ст.) – час формування писемних літератур, виникнення германських і романських мов, розвиток оригінальних літературних жанрів. 3) пізнє (ХІV ст. по ХV ст.) – період переходу від Середньовіччя до Відродження.«Королевою» літературного процесу Середньовіччя була ЛІРИКА.

Номер слайду 4

На розвиток літератури й культури Європи в середні віки надзвичайний вплив мало християнство, яке поступово витіснило язичництво й посіло монопольне становище в усіх сферах життя. Під впливом християнства змінюється світогляд людини Середньовіччя.

Номер слайду 5

Світогляд людини Середньовіччя. В основі всієї системи цінностей лежить релігійна ідея любові й відданості єдиному Богу. У центрі Всесвіту – Бог.Єдине досконале створіння – це Бог. Людина – гріховне, нице створіння, яке приходить у цей тимчасовий світ, аби страждати й стражданнями спокутувати свою грішність, та заслужити собі вічне життя після смерті.для середньовічної людини світ поділявся на дві частини: земну і духову. Земний світ – видимий, ниций, сповнений страждань і випробувань. Духовний – небесний, вищий, чистий, вічне потойбічне царство Боже. (Дуалістичне світосприйняття)Під впливом християнства змінюються моральні пріоритети. Якщо в античності головною була громадянська доблесть, то найвищими моральними цінностями в добу Середньовіччя стали вірність Богу, вірність своєму сеньйору та сюзерену.

Номер слайду 6

Приблизно до ХІІІ століття в Західній Європі формуються три особливі літературні напрями, що розвивались паралельно: героїчний епос, релігійна (клерикальна) та лицарська літератури. З середини ХІІІ століття в Європі швидко починає розвиватися ще один напрям – міська література.

Номер слайду 7

ЛІТЕРАТУРА СЕРЕДНЬОВІЧНОЇ ЄВРОПИРелігійна (клерикальна, церковна) література. Героїчний епос. Лицарська(куртуазна)література. Релігійна література спочатку створювалася латиною, а починаючи з ХІ ст. – романськими й германськими мовами. Жанри: житія святих, видіння, молитви, гімни, полемічні твори на релігійну тематику; театральні жанри – містерії, міраклі, мораліте. Творцями й виконавцями героїчного епосу були мандрівні співці: жонглери (у Франції), шпільмани (у Німеччині), хуглари (в Іспанії). Твори: «Пісня про Роланда»(Франція), «Пісня про Нібелунгів» (Німеччина), «Пісня про мого Сіда»(Іспанія). Лицарська поезія (ХІ – ХІІ ст.)представлена творчістю провансальських поетів – трубадурів (від прованс. trobar - знаходити, вишукувати, імпровізувати), які за походженням найчастіше були лицарями. Трубадуриу своїх віршах уславлювали військову звитягу й кохання віддалік (платонічне). Створили культ Прекрасної Дами: побожне преклоніння й служіння коханій жінці, оспівування її краси й чеснот. Жанри: сирвента (пісня на військову тематику), канцона (пісня про любов лицаря до Прекрасної Дами). Представники: Бертран де Борн, Джауфре Рюдель та ін. Яскравим прикладом міської літератури є життєрадісна й жартівлива лірика вагантів – мандрівних ченців, студентів (від лат. vagantes - бродячі люди). Свої веселі вірші писали переважно латиною. Міська (світська)література. Лицарський роман (ХІІ – ХІІІ ст.) Анонімні великі за обсягом епічні твори про пригоди мандрівних лицарів, що подорожують світом і здійснюють численні подвиги заради лицарської звитяги й на честь Дами серця. Одним з найкращих лицарських романів є «Роман про Трістана та Ізольду».

Номер слайду 8

Лицарська або куртуазна література. Лицарська поезія(ХІ – ХІІ ст.) Лицарський роман (ХІІ – ХІІІ ст.) Тематика: васальна залежність, служіння сеньйору, кохання до прекрасної дами й служіння їй, бажанням власної слави;заглиблення у внутрішній світ особистості;а також теми сатиричної, політичної, дидактичної спрямованості.Ідеї: захист й поширення християнської релігії, боротьба проти «невірних»; вірність обов'язку; уславлення радощів життя; співування самоцінності людських почуттів.

Номер слайду 9

Лицарська поезія. Тема поезії: кохання, суспільно-політичні проблеми, питання мистецтва, світ природи. Новаторство:працювали над метрикою, строфікою, римою, мелодією. Провансальські трубадури(ХІ – ХІІ ст.)(від прованс. trobar - знаходити, вишукувати, імпровізувати)Жанри:альба, серена, кансона, сирвента, тенсона, пасторела. Створили культ. Прекрасної Дами Видатні трубадури: Джауфре Рюдель, Бертран де Борн, Бернарт де Вентадорн, Маркабрю та інші. Поетичний досвід трубадурів використали поети пізніших часів — А. Данте, Ф. Петрарка, Дж. Боккаччо, Г. Гейне, А. Рембо, О. Блок.

Номер слайду 10

Лицарський роман Фольклорні джерела. Античні джерела. Античний цикл. Про Олександра(невідомий автор)Про Трою(Бенуа де Сент Мора)Про Фіви(невідомий автор)Про Енея(невідомий автор)Цикли лицарських романів. Візантійський цикл. Флуар і Бланшефлор. Бретонський цикл. Про святий Грааль. Про Трістана та Ізольду. Артурівський цикл«Персеваль, або Повість про Грааль»(Кретьєн де Труа)«Парцифаль» (Вольфрам фон Ешенбах)Ерек і Еніда(Кретьєн де Труа)Івейн(Кретьєн де Труа)Ланселот(Кретьєн де Труа)Кліжес(Кретьєн де Труа)

Номер слайду 11

ГЕРОЇЧНИЙ ЕПОС «ПІСНЯ ПРО РОЛАНДА»Французький героїчний епос «Пісню про Роланда» начебто вперше було виконано в 1106 році Турольдом (ким він був, невідомо.)Записана «Пісня про Роланда» була наприкінці ХІІ ст. В основі «Пісні …» лежить справжній історичний факт, творчо інтерпретований автором: однорічний похід французького короля Карла у 778 р. до Іспанії, в результаті якого в Ронсенвальській ущелині загинув увесь ар’єргард (останній загін прикриття) французького війська, очолюваний маркграфом Хруотландом. Короткочасний похід фантазією автора перетворюється у семирічну війну франків з маврами. Для свого твору автор поеми використав лише факт походу й загибелі ар’єргарду франків, решта – породження його вигадки. Таке творче переосмислення історичних подій, «неповний» історизм називається квазіісторизм. Героїчна поема складається з трьох частин: 1. Зрада Ганелона. 2. Смерть Роланда. 3. Помста за Роланда. Провідною темою поеми є зображення боротьби проти іноземців-іновірців за «красуню-Францію», за християнську віру й короля Карла.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Момот Ірина Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Поїзд Валентина Савівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Тетяна Штагер Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
7 листопада 2021
Переглядів
14808
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку