Матеріал можна застосувати вчителю літератури під час вивчення життя і творчості Лесі Українки в будь -якому класі , а також під час проведення позакласних заходів, пов'язаних із творчістю поетеси.Вірші, написані ученицею 5-го класу вражають своєю оригінальністю і образністю. Учні будуть мати можливість поглянути на страждання Лесі Українки та її мужню боротьбу з хворобою через призму бачення олюднених істот-болю та фортепіано.
Матеріали до вивчення творчості Лесі Українки
При знайомстві з життям та творчістю Лесі Українки я обов’язково зупиняюся на тому факті з біографії поетеси , як наполегливо Леся боролася зі своєю хворобою. Щоб справити надзвичайно емоційне враження на учнів, я зачитую їм вірші, написані ученицею 5-А класу Першотравенської загальноосвітньої школи №4 Білою Ганною:
Душа фортепіано
Всі думають, що я не бачу ,
Що без душі, не чуть від мене фраз,
А я від горя гірко дуже плачу,
І згадую чудовий час.
Тоді оті маленькі пальчики
Чудово грали музику життя ,
А ті часи, мов сонячнії зайчики,
Вже линули у небуття.
Що може бути гірше того,
Коли дитина хвора тяжко.
Це серце розрива любого,
І витримати це занадто важко.
Коли до ліжечка прикута,
І ті невидимії пута
ЇЇ тримають у полоні,
А іграшка в її долоні
Така ж сумна. як і вона.
Скажіть же, в чім її вина?
Стою я в кімніті, і мертво мовчу
.А хочу заграти. От-от закричу,
Загримаю всіма акордами я зразу.
Щоб відвести від неї біль до сказу,
Щоб встала вона, знов побігла весела,
Зі мною пограла, щаслива.Де ж сила
Її та поділась й раптово так зникла?
Чому ця маленька так швидко поникла?
Лежить ще дівча і в вікно погляда,
А там все буяє-настала весна.
Я так ті часи повернути хотіло,
За неї я знов від душі би зраділо .
Куди не поїде –я поруч завжди…
Ніхто не чекав ось такої біди…
Так хочу, щоб пальчики клавіш торкнулись.
Хвороба злякалась і схаменулась,
Щастя і музика вгору, до неба
Гучно лилися, а горя-не треба !
Хай знову дитя відчува смак життя.
Хай буде щасливим її майбуття!..
Та це лише мрії мої та бажання,
Мені не під силу з недугом змагання,
А в дійсності що?Стою і мовчу,
Мовчу я, мовчу і мовчки кричу…
Дивлюся на неї-
німий свідок болю-
Вклоняюся низько її силі волі…
Січень 2018р
Біла Ганна , 10 років
Душа болю
Я – біль.. Моя у тому суть,
Щоб ви не знали, як вам буть.
Побільше горя і страждання –
Ось головне моє завдання.
Людям гірко – я радію,
Добре це робить вже вмію.
Я щасливий! Перемога!
Де наступна є дорога?
В кому далі оселитись?
Хочу знову веселитись!
Ось волинськими лісами
Дівчинка гуляла,
Захопилася казками,
Мавку десь шукала.
Мабуть, в ній я й оселюся.
І назву це долі грою.
Зможе справиться зі мною?
Згодом я і подивлюся.
Пише вірші, грає вправно,
Але байдуже мені.
Ось тихенько, дуже плавно –
Й біль у неї вже в нозі.
Як же тільки їй боліло!
Знов побігати кортіло!
Та дівча мовчки лежало,
Мучилося, і не знало,
Що попереду – біда,
Буде гірше, й ці літа
Вона в ліжку проведе.
Ще і сум в життя прийде.
Мов тендітне покривало,
Огорне з усіх сторін.
Щастя в Лесі буде мало.
Так чекала гарних змін!
Потай плакала, трималась,
І на краще сподівалась.
Я лиш більше дошкуляв,
Свою силу відчував.
А вона тоді писала,
Мовби сліз тих і не знала:
-Ні, я хочу крізь сльози сміятись,
Серед лиха співати пісні…
Без надії таки сподіватись,
Що я (біль) відступлю. Авжеж, ні!
На волю залізну її все дивився,
Боровся із нею і трохи стомився.
Тоді відступив… Майже нею гордився.
Здається, що й сам я їй підкорився.
Не думав, що важко так буде долати
Таких непохитних, незламних людей.
Чим більше я горя хотів їм додати,
Тим більше боявся я їхніх очей.
Бо мужність і силу в них бачив страшенну,
Відвагу й любов до життя нескінченну…
Минали роки, а вона все крізь сльози сміялась,
А зле їй було - серед лиха співала пісні.
І без надії все рівно вона сподівалась,
Жила під девізом: «Геть думи сумні!»
Біла Ганна, лютий 2018