Матеріали до заняття з математики для 6-го класу "Перпендикуляр, що проходить через середину відрізка та його властивості." (план-конспект, презентація, тест самоконтролю)

Про матеріал

Запропоновану розробку доцільно використовувати для самостійного ознайомлення учнів 6-го класу з навчальним матеріалом.

Тема заняття «Перпендикуляр, що проходить через середину відрізка та його властивості.

Мета заняття: Сформувати поняття про перпендикуляр, серединний перпендикуляр до відрізка; познайомити з властивостями серединного перпендикуляра; формувати вміння будувати серединний перпендикуляр до відрізка; навчити застосовувати здобуті знання до розв'язування задач на побудову.

Алгоритм роботи з матеріалом заняття

1.Прочитати теоретичні відомості про перпендикуляр, серединний перпендикуляр

2.Ознайомитись з алгоритмом побудови серединного перпендикуляра

3.Розглянути приклади розв'язування задач

4.З метою самоперевірки відповісти на контрольні питання та виконати тестові завдання

Перегляд файлу

Тест самоконтролю до заняття

 

Початковий рівень

  1.  Через задану точку до прямої можна провести…
  1. безліч перпендикулярів
  2. три перпендикуляри
  3. єдиний перпендикуляр
  4. чотири перпендикуляри

 

  1. Що називають відстанню від заданої точки А до  прямої а?
  1. Будь-яку пряму, проведену з точки А до прямої а
  2. Її не можна визначити однозначно
  3. Відстань від точки А до середини перпендикуляра  
  4.  Довжину перпендикуляра, проведеного з точки А до прямої а    

 

 

      Середній рівень

  1. В точці А знаходиться табір літнього відпочинку. На березі річки кілька пляжів: В, С, D та Е. Яка з доріг веде до найближчого пляжу? 
  1. АВ
  2. AD
  3. АЕ
  4. АС

 

 

  1. Задано: відрізок АВ та CE — серединний перпендикуляр до відрізка AB. Визначити довжину AB, якщо BC= 48 см.
  1. 24 см
  2. 48 см
  3. 96 см
  4. 72 см

 

 

  1. Який з відрізків АВ, АС чи AD є перпендикуляром до прямої р?
  1. жоден
  2. АС
  3. AD
  4. АВ

 

 

  1. З точок А та В, що не належать прямій m. Визначте, які прямі побудовано перпендикулярно до прямої m
  1. АО та ВО
  2. АС та ВD
  3. АК та ВN
  4. CK та DN

 

 

 

  1. Задано трикутник АВС. Знайдіть відстань від точки В до сторони АС
  1. 2 см
  2. 2,5 см
  3. 3 см
  4. 1,5 см

 

 

  1. Що визначає розміщення точок, рівновіддалених від заданих точок А, В?
  1. середина відрізка АВ
  2. серединний перпендикуляр до відрізка АВ
  3. трикутник з основою АВ
  4. коло з діаметром АВ

 

  1. На рисунку BCAB, ADAB. Назвіть відрізок, який визначає відстань від точки C до прямої AB
  1. ВС
  2. АD
  3. CD
  4. AB

 

Високий рівень

  1. На прямокутній системі координат побудовано відрізок АВ: А (-13; 4),         В (5; 4). Визначити координати точки, через яку проходить серединний перпендикуляр до цього відрізка
  1. (0; 4)
  2. (1; 5)
  3. (-4; 7)
  4. (4; 6)

 

  1. До прямої MN проведено перпендикуляр АО. . Знайдіть кути та
  1. 40о; 50о
  2. 30о; 60о
  3. 20о; 70о
  4. 140о; 150о

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Формувати поняття про перпендикуляр, серединний перпендикуляр до відрізка; познайомити з властивостями серединного перпендикуляра; формувати вміння будувати серединний перпендикуляр до відрізка; навчити застосовувати здобуті знання до розв'язування задач на побдову

Номер слайду 3

Означення Перпендикуляр до заданої прямої, це відрізок прямої, що побудовано перпендикулярно до даної, який має за один зі своїх кінців точку перетину з заданою прямою Серединний перпендикуляр до відрізка - це перпендикулярна до відрізка пряма, яка проходить через його середину. А С В а А а В

Номер слайду 4

Властивості перпендикуляра, що проходить через середину відрізка Кожна точка серединного перпендикуляру знаходиться на однаковій відстані від його кінців. AB- відрізок, C — середина AB, m — серединний перпендикуляр до AB, M∈m. Обернена властивість: кожна точка, що лежить на однаковій відстані від кінців відрізку, лежить на серединному перпендикулярі до нього

Номер слайду 5

Дано: М – довільна точка а, а- серединний перпендикуляр до відрізка АВ. Довести: МА=МВ Доведення: Якщо М АВ, то М співпадає з точкою О  МА=МВ. 2) якщо М  АВ, то  АМО=  ВМО за двома катетами (АО=ВО, МО- спільний катет)  МА=МВ. А М B O a

Номер слайду 6

Обернено: Кожна точка, рівновіддалена від кінців цього відрізка, лежить на серединному перпендикулярі до нього. А N m B O Дано: NА=NВ, пряма m – серединний перпендикуляр до відрізка АВ. Довести: N – належить прямій m. Доведення: 1) Нехай N  АВ, тоді N співпадає з O, та N лежить на прямій m. 2) Нехай N АВ, тоді:  АNВ – рівнобедрений (AN=BN)  NO медіана  висота  АNВ  NO AB. 3) Через точку О до прямої АВ можно провести лише один серединный перпендикуляр  NO та m співпадають  N  а.

Номер слайду 7

Побудова серединного перпендикуляра до відрізка (використовуючи циркуль та лінійку) Нехай АВ – заданий відрізок. Побудуємо два кола з центрами у точках А і В, з радіусом АВ. Ці кола перетинаються у двох точках М1 та М2. Відрізки АМ1 , АМ2, ВМ1, ВМ2 рівні між собою, як радіуси відповідних кіл. Проводимо пряму М1 М2 . З того, що точки М1 та М2 рівновіддалені від кінців відрізка АВ робимо висновок, що вони належать серединному перпендикуляру до цього відрізка. Отже, пряма М1 М2 – шуканий серединний перпендикуляр до відрізка АВ.

Номер слайду 8

Приклад: Доведіть, що кожна точка, яка рівновіддалена від кінців відрізка, належить його серединному перпендикуляру Розглянемо точку М. Якщо точка М належить прямій АВ, то вона співпадає з серединою О відрізка АВ, а отже, лежить на його серединному перпендикулярі. Якщо точка М не належить прямій АВ, то маємо рівнобедрений, бо АМ = ВМ (за умовою). Відрізок МО – медіана цього трикутника, а отже, його висота. Тобто: Таким чином, пряма МО, якій належить точка М, є серединним перпендикуляром до відрізка АВ.

Перегляд файлу

Приклади вирішення та оформлення завдань до уроку

«Перпендикуляр, що проходить через середину відрізка та його властивості»

 

Приклад 1. Доведіть, що кожна точка, яка рівновіддалена від кінців відрізка, належить його серединному перпендикуляру

 

 

 

 

 

 

 

 

Дано: відрізок АВ,

,

АМ = ВМ

АО = ВО

Довести: МО – серединний перпендикуляр

 

 

Доведення

Якщо точка М належить прямій АВ, то вона співпадає з серединою О відрізка АВ, а отже, лежить на його серединному перпендикулярі.

Якщо точка М не належить прямій АВ, то маємо рівнобедрений , бо АМ = ВМ (за умовою). Відрізок МО – медіана цього трикутника, а отже, його висота. Тобто: .

Таким чином, пряма МО, якій належить точка М, є серединним перпендикуляром відрізка АВ.

Доведено

 

 

 

Побудова за допомогою циркуля

Приклад 2. Побудувати пряму, яка проходить через задану точку А, перпендикулярно до заданої прямої а

 

 

Дано: відрізок а,

точка А

Побудувати: перпендикуляр через точку А до прямої а

 

Побудова

З метою виконання необхідної побудови важливо відмітити, що існують два випадки розв’язування, в залежності від розміщення точки А відносно прямої а:

  • ;
  • .

Однак, незалежно від розміщення точки А, розв’язок базується на побудові серединного перпендикуляру.

Побудуємо коло з центром у точці А, яке перетинає пряму а у будь-яких двох точках P та Q. З того, що АP = АQ  маємо рівновіддалену точку А від кінців відрізка PQ. Тобто, точка А належить серединному перпендикуляру цього відрізка. Будуємо серединний перпендикуляр до відрізка PQ, який є прямою, що проходить через точку А, перпендикулярно до заданої прямої а.

Перегляд файлу

План-конспект заняття

 

№ з\п

Матеріали плану-конспекту заняття

1

Тема заняття 9 «Перпендикуляр, що проходить через середину відрізка та його властивості»

2

Мета заняття:

Сформувати поняття про перпендикуляр, серединний перпендикуляр до відрізка; познайомити з властивостями серединного перпендикуляра; формувати вміння будувати серединний перпендикуляр до відрізка; навчити застосовувати здобуті знання до розв’язування задач на побудову

3

Алгоритм роботи з матеріалом заняття

  1. Прочитати теоретичні відомості про перпендикуляр, серединний перпендикуляр
  2. Ознайомитись з алгоритмом побудови серединного перпендикуляра
  3. Розглянути приклади розв’язування задач
  4. З метою самоперевірки відповісти на контрольні питання та виконати тестові завдання

4

Теоретичні відомості

Перпендикуляр до даної прямої, це відрізок прямої, що побудовано перпендикулярно до даної, який має за один зі своїх кінців точку перетину з даною прямою (рис.1)

Рис.1

Довжина перпендикуляра, проведеного з заданої точки до прямої, називається відстанню від цієї точки до цієї прямої.

Серединний перпендикуляр до відрізка – це перпендикулярна до відрізка пряма, яка проходить через його середину (рис.2)

Решебник по алгебре для 5 класса, автор Зубарева, Мордкович,…

Рис.2

5

Додатковий матеріал для «розумників»

Властивості перпендикуляра, що проходить через середину відрізка:

Теорема: Кожна точка серединного перпендикуляру знаходиться на однаковій відстані від його кінців (рис.3)

svoystva seredinnogo perpendikulyara

Рис.3

Обернена теорема: кожна точка, що лежить на однаковій відстані від кінців відрізку, лежить на серединному перпендикулярі до нього

Алгоритм побудови серединного перпендикуляра до відрізка:

  • через кінці заданого відрізка АВ проводяться два кола з однаковими радіусами, рівними довжині самого відрізка. Під час побудови одержано дві точки перетину кіл: М1  та М2;
  • через точки перетину кіл проводиться пряма М1М2. Одержана пряма - шуканий серединний перпендикуляр до заданого відрізку;
  • одержана точка О – точка перетину серединного перпендикуляра М1М2 з відрізком АВ.

 

Рис.4

6

Практичне застосування серединного перпендикуляра:

Побудова прямих кутів на місцевості

Для побудови прямих кутів на місцевості використовують спеціальні прилади, найпростішим з яких є екер (рис.5). Екер складається з двох брусків, які розміщені один до одного під прямим кутом та закріплені на тринозі. На кінцях брусків насаджені шпильки таким чином, що прямі, які проходять через них, взаємно перпендикулярні.

Рис.5

З метою побудови на місцевості прямого кута із заданою стороною ОА, встановлюють триногу з екером так, щоб схил знаходився точно над точкою О, а напрям одного з брусків співпадав з напрямом променя ОА. Суміщення цих напрямів здійснюється за допомогою віхи, яка розміщується на промені. Після чого відбувається проведення прямої лінії у напрямку іншого брусу (пряма ОВ на рис.6). Одержується прямий кут АОВ

Рис.6

 

 

 

 

Перегляд файлу

Відповіді до тесту самоконтролю до заняття

 

Ключ до тесту:

№ заняття

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Відповідь

В

Г

Б

В

Б

В

А

Б

А

В

А

Кількість балів

0,5

0,5

0,5

0,5

1

1

1

1

1

2

3

 

 

 

Рекомендації, для подальшої роботи з курсом:

  1. Якщо результат проходження тесту для самоконтролю становить 10-12 балів, то здійснюється  перехід до наступного заняття
  2. Якщо результат проходження тесту для самоконтролю становить менше 10 балів, то потрібно повернутися назад до вивчення матеріалу заняття № 9

 

zip
Додано
23 липня 2018
Переглядів
4907
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку