Матеріали до Засідання природничо-математичного циклу

Про матеріал

Фізика - наука природнича. Але як зробити , щоб учні цікавилися фізикою? Роздуми вчителя про викладання фізики у школі. На прикладі власного досвіду показано, як зацікавити учнів фізикою.

Перегляд файлу

 

Фізика — наука природнича

Фізика — наука природнича, тому турбуюся про те, щоб кожна дитина усвідомила цілісність світу, природи. Тридцять років працюю в сільській школі й переконалася, що можна й через фізику - складний предмет — просто, делікатно, без примусу виховувати смак до життя, прекрасного, неповторного, якщо вміло скористатися міжпредметними зв’язками. І «розбудити» таким чином тих учнів, кому до вподоби біо­логія, математика, астрономія, географія чи література.

Виходячи з цих позицій, склала  чимало задач і привчаю учнів брати активну участь у їх складанні, при розв’язуванні користувати­ся додатковою і довідковою літературою, ілюструвати розв’язки ціка­вими фактами з біології, астрономії, математики, літератури, малюнками.

Приміром, при вивченні теми «Тиск рідин і газів» , повторивши з учнями попередній матеріал за такими запитаннями:

  • «Чим відрізняється рух птахів і тварин?»,
  • «У яких одиницях вимірю­ється сила?»,

Розповідаю про цікавого птаха — стрижа:

«Посередині травня, після ранніх дощів, настають тихі, теплі дні. Вітер вщухає, щоб не дошкуляти змореним тисячокілометровим перельотом птахам. Вони повертаються додому з Африки. У польоті стрижа легко відріз­нити від ластівки...»

Потім пропоную розв’язати задачу: Стриж розви­ває швидкість близько 160 км/год, а ластівка17,5 м/сек. Порів­няйте їхні швидкості. Чому стриж, який рухається у 2,5 раза швидше, прилітає так пізно?

На наступному етапі уроку проводжу фронтальне опитування за запитаннями:

- «Що таке тиск? У яких одиницях він вимірюється?»,

-  «У чому суть закону Архімеда?»,

- «З чим пов’язані особливості руху тіл у воді?»,

- «Від чого залежить тиск рідини на дно посудини?».

Далі пропоную пригадати «Казку про царя Салтана» О. С. Пушкіна й по­яснити, чому тримається лебідь на поверхні води, не тоне? Потім пригадуємо, які знаємо різновиди лебедів, що живуть на території на­шої країни, разом розв’язуємо кілька варіантів задач, подібних до цих: Обчисліть сили, які діють на лебедя-шипуна, якщо його маса до­рівнює 8 кг. У якій водіпрісній чи солонійплавала казкова лебідь?

 

 

 

 

 

Можна запропонувати задачі про китів. Спочатку пригадуємо, що знаємо про них , цитуємо рядки з казки П. П. Єршова «Горбоконик», після чого з’ясовуємо питання:

  •  «Як кити регу­люють глибину занурення?»

та розв’язуємо задачу: Кит кашалот ма­сою 60 т за допомогою потужного удару хвоста занурився на глибину 500 м. Визначте тиск на цій глибині і виштовхувальну силу.

Два учні працюють біля дошки. Один з них обчислює тиск, а другий — виштов­хувальну силу.

Тим часом з класом пригадуємо, які трактори працюють на  полі (ДТ-75, Т-150, К-400, Т-25, Т-150К). Чому раптом ідеться про трактори? Дуже просто. Хвіст кита має горизонтальні лопаті й розвиває потужність близько 500 кінських сил. Наше зав­дання — порівняти її з потужністю тракторів.

Пропоную і такі запитання:

  •  «Чи зможе кит тягти плоти з лісом по річках? Відповідь обгрунтуйте».
  • «Навіщо риби випускають повітря з плавальних міхурів? Коли саме вони роблять це: пірнаючи на глиби­ну чи піднімаючись на поверхню?»

На уроці з теми «Потужність і робота електрич­ного струму. Живі електростанції» пропоную задачі такого типу: На­пруга електричного імпульсу двометрового електричного ската три­ває 0,03 секунди, досягає 60 В при силі струму 40 А. Яку роботу ви­конує струм, що його виробляє електричний скат, і яка потужність виникає при цьому?

При розряді триметрового південноамериканського електричного вугра напруга досягає 300 В при потужності 1000 Вт, що небезпечно для життя людини. Визначте силу струму і опір цієї риби.

Отже, програму з фізики можна і, на мою думку, необхідно тісно пов’язувати з іншими навчальними дисциплінами. Користь від цього очевидна. У свою чергу на уроках  математики можна використовувати вивченні відповідних тем з інших предметів  такі, наприклад, задачі:

1. Кальмар, рятуючись від хижаків, вилітає з води із швидкістю

750 км/год. Порівняйте швидкість кальмара із швидкістю стрижа, що дорівнює 44 м/с.

2.Африканський слон масою 4 т рухається із швидкістю, 40 кг/год. Визначіть кінетичну енергію слона.

 

 

 

 

3.Кит кашалот масою 45 т занурився на глибину 600 м. Визна­чіть силу тиску. Густина води1030 кг/м.

4.Кит довжиною 25 м і висотою 1,4 м перегородив річку, ширина якої 20 м і глибина 1,2 м. Визначіть тиск води на кита.

5.Потужним ударом хвоста кит масою 50 т піднявся на поверхню, океану. Який об’єм води він витіснив?

6.Обчислити тиск слона на грунт, якщо маса тварини 1,4 т, а площа підошви ноги350 см2.

7.Слон масою 2,5 т рухається по прямій за рівнянням:

 x(t) = t2—5t+1 (координата х вимірюється у метрах). Знайдіть діючу силу F=ma.

8.Лисиця рухається прямолінійно за рівнянням: S = 3t2 + 20t — 5, Знайдіть швидкість і прискорення лисиці за проміжок часу t=5 с.

9.Гепард рухається прямолінійно з швидкістю V(t) =(12t +1) м/с. Знайдіть шлях, пройдений гепардом за перші 5 с.

 

doc
Додано
18 липня 2018
Переглядів
642
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку