Вже доведено, що розвиток дрібної моторики знаходиться в тісному взаємозв'язку з розвитком мовлення, псих. процесів та інтелекту. Існує безліч понять та термінів, які стосуються поняття дрібної моторики та роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Пропоную семінар для педагогів, який було проведено у формі тематичного усного журналу.
Семінар - практикум
підготувала та провела
вчитель-логопед Тимофєєва М.С.
дата проведения: 15.06.2017 г.
Тема: «Розвиток дрібної моторики у дітей – логопатів, як засобу мовленнєвого та інтелектуального розвитку»
Дата проведення: 15.06 2017 р.
Форма проведення: тематичний усний журнал
План заходу
Шановні колеги! Я Вас вітаю на нашому семінарі – практикумі, який буде проходити в формі усного тематичного журналу. Прошу всіх умовно розділитися на дві команди. Вітатися сьогодні з вами будемо по – особливому. Відповідати на вітання будуть ті, кого воно стосується:
Так, як ми всі маємо відношення до роботи з дітьми, які мають вади мовлення, то кожен з вас прийме участь в укладанні нашого тематичного журналу. А щоб дізнатися його тему, треба відгадати загадки:
Загадка для першої команди:
У двох матерів по п’ятеро синів
Загадка для другої команди:
На світ разом народились
І ніколи не різнились -
Схожі, наче близнюки.
Одна другу доглядає,
Одна другу обмиває,
Звикли бачить їх обох:
Дружно зроблять справу вдвох
Виходячи з загадок, як ви вважаєте якою буде тема нашого журналу?
РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОИКИ ЯК ЗАСІБ МОВЛЕННЄВОГО ТА ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ ДИТИНИ – ЛОГОПАТА.
Для того, щоб скласти наш журнал, щоб він був повним, докладним нам потрібно перш за все скласти до нього анотацію. Анотація буде у вигляді синквейну. Давайте повторимо правила складання синквейну:
Дуже добре, анотацію склали, переходимо до сторінки мудрості. У людства ставлення до рук завжди було особливим. По руках робили висновок про здоров’я людини, про те трудяща вона чи білоручка, про професію. Не випадково в мові так багато висловів про руки. Давайте згадаємо деякі вислови:
ОЧАМ СТРАШНО, А РУКИ РОБЛЯТЬ
РОБОТЯЩІ РУКИ І ГОРИ ЗВЕРНУТЬ
ГУБОЮ ГОВОРИ, А РУКАМИ РОБИ
ДЕ РУКИ І ОХОТА, ТАМ СКОРА РОБОТА…
Крім того багато філософів та науковців висловлювалися про значення розвитку дрібної моторики, наприклад:
Ось продовжуємо гортати сторінки нашого журналу і наступна сторінка теоретична. Що ж таке моторика?
Мото́рика (лат. motus — рух) — рухова активність організму або окремих органів. Під моторикою розуміють послідовність рухів, які у своїй сукупності потрібні для виконання будь-якої певної задачі. Вона поділяється на загальну й дрібну моторику, а також моторику певних органів.
Що ж таке дрібна моторика?
Дрібна моторика — це сукупність скоординованих дій м’язової, кісткової і нервової систем людини, часто в поєднанні із зоровою системою у виконанні дрібних, точних рухів кистями і пальцями рук.
Вже доведено, що розвиток дрібної моторики знаходиться в тісному взаємозв’язку з розвитком мовлення, псих. процесів та інтелекту. Існує безліч понять та термінів, які стосуються поняття дрібної моторики та роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.
Я пропоную вам згадати поняття, які пов’язані з темою нашого журналу. «Назви поняття»
Після того, як згадали основні терміни, переходимо до наступної сторінки: «діагностичної»
Визначення рівня дрібної моторики і координації руху рук дає можливість правильно спланувати роботу і дізнатися ступінь просування дітей в мовному розвитку.
Як можна обстежити стан розвитку дрібної моторики у дітей молодшого дошкільного віку?
Діагностики для молодшого дошкільного віку.
Рівень розвитку дрібної моторики у дітей молодшого дошкільного віку можна визначити за допомогою наступних завдань:
Завдання № 1
Виконання за зоровим зразком:
• з'єднуй великий і вказівний пальці в кільце - "O-KEY"
• пальці стиснуті в кулак, вказівний і середній пальці витягнуті - "зайчик"
• вказівний і мізинець - "коза-дереза"
Те ж лівою рукою.
Завдання №2
Виконання за тактильним зразком з виключенням зорового аналізатора:
• з закритими очима показати своєю рукою "зайчика" та "козу"
• відкрити очі - повтор рухів.
Завдання №3
Перенесення пози з виключенням зорового аналізатора:
• Дорослий робить позу на лівій руці, дитина повторює на правій і навпаки ("зайчик" і "коза").
Вчені Н.О. Озерецкий і Н.І. Гуревич в своїй книзі «Психомоторика» запропонували діагностичні методики оцінки психомоторного розвитку дошкільнят, які прості в застосуванні, інформативні за змістом і, як свідчить їх довга перевірка часом, достовірні.
Завдання для дітей 3 - 4 років:
1. Пальчик з носиком вітаються.
Після попереднього показу завдання дитині пропонується закрити очі і доторкнутися вказівним пальцем правої руки: а) кінчика носа; б) мочки лівого вуха.
Завдання повторюється в тій же послідовності іншою рукою.
Оцінка-висновок. Правильно виконане завдання - норма; якщо дитина допускає неточності (доторкається до середини або верхній частині носа, вуха), це свідчить про незрілість його координаційних механізмів і невідповідність віковій нормі.
2. Вклади монети в коробку.
На стіл ставиться картонна коробка розміром 10x10 см, перед якою
на відстані 5 см розкладаються в безладді 20 монет (жетонів, ґудзиків) діаметром 2 см. За сигналом дорослого дитина повинна вкласти якомога швидше всі монети по одній в коробку.
Завдання виконується по черзі лівою і правою рукою.
Оцінка-висновок. Нормою вважається правильність виконання: для ведучої руки - 15 секунд, для іншої – 20 секунд.
3. Намалюй пальцями кружечки.
Протягом 10 секунд вказівними пальцями горизонтально витягнутих вперед рук дитина повинна описувати в повітрі однакові кола будь-якого розміру (руки рухаються в протилежних напрямках).
Оцінка-висновок. Завдання не виконано, якщо дитина обертає руками одночасно в одну сторону або описує круги різної величини.
4. Давай привітаємося (завдання на оцінку механізмів автоматизації рухів провідної руки).
Дорослий пропонує дитині простягнути: а) ліву руку для привітання – «привітаємося» б) спочатку праву руку, потім ліву, обидві руки.
Оцінка-висновок. Якщо дитина впоралася з «привітанням» - це норма. На низький рівень корекції довільних дій вказують зайві рухи: дитина стискає кисть протилежної руки; піднімає плечі; відкриває рот і т. п.
Завдання для дітей 4 – 5 років.
1 блок.
Вправи на повторення фігур з пальців
• «Півник» (долоню вгору вказівний палець впирається на великий, інші пальці розчепирені і підняті вгору);
• «Зайчик» (витягнути вгору середній і вказівний пальці, при цьому безіменний палець і мізинець притиснути великим пальцем до долоні);
• «Прапорець» (чотири пальці – вказівний, середній, безіменний і мізинець – разом, а великий палець опущений вниз, тильна сторона долоні до себе);
• «Виделка» (витягнути вгору три пальці – вказівний, середній і безіменний – розставлені нарізно, великий палець утримує мізинець на долоні).
Всі вправи виконуються після показу. При виконанні складних фігурок можна допомагати дитині прийняти правильну позицію пальців. Далі дитина діє самостійно.
2 блок.
Вправи на домальовування
• Домалюй пряму лінію;
• Домалюй хвилясту лінію;
• Домалюй ламану лінію (тинок)
При виконанні цих вправ, на початку року, звертається увага на те, як дитина тримає олівець, в якій руці, як продовжує лінію олівцем: з натиском або без натиску, лінія тонка, переривчаста, широка.
3 блок.
Робота з папером
• Вирізання ножицями (виявляємо, як у дитини сформована координація рухів рук);
• Згинання аркуша паперу навпіл (виявляємо співдружність обох рук в роботі).
4 блок.
Вправи на координацію рухів.
• «Кулак, ребро, долоня» - спочатку показуємо дітям, як виконати цю вправу разом з нами. Коли дитина запам'ятає послідовність, він виконує вправу за рахунок 1, 2, 3;
• Посолимо капусту. Посолити суп (дитина як би розтирає грудочку солі);
• Катання кульки.
низький рівень – дрібна моторика дуже відстає від вікової норми. Рухи скуті, співдружність пальців, спритність не спостерігаються. Координація рухів рук порушена. Діти можуть виконувати роботу з ножицями; зігнути аркуш навпіл; не вміють правильно тримати олівець, лінії при малюванні переривчасті, ламані. Порушена загальна координація рухів, їх цілеспрямованість, точність. Діти не можуть у наслідувальних рухах, у виконанні дій за зразком, втрачають їх елементи.
середній рівень – загальна і дрібна моторика розвинена досить добре. Але буває, що діти відчувають великі труднощі при швидкій зміні вправ з пальчиків, при вирізуванні, конструювання з паперу.
високий рівень – загальна і дрібна моторика сформовані добре. Добре розвинена координація рухів. Рухи пальців і кистей рук точні, спритні, з усіма завданнями справляються швидко і легко.
Ще існують такі методики, як «Будиночок» Н. І. Гуткіной для дітей 5,5 – 10 років
Тест Куглера (для визначення шкільної зрілості)
Методика «Доріжки» по Л.А. Венгеру
«Графічні диктанти»
Є більш простий спосіб діагностики по руці, виявляє сформованість пальцевої координації, без якої неможливо навчання красивого письма. Візьміть одну руку дитини в свою, обов'язково загородивши її своїм тілом або екраном з отвором для кисті, і доторкайтеся до його пальців. Попросіть на другій руці витягати такий же палець, який ви чіпаєте. Якщо координація в нормі, то трирічна дитина правильно визначить великий палець, а шестирічна - великий, вказівний і мізинець. Середній та безіменний пальці визначать тільки діти з дуже хорошою координацією.
Оригінальний «пальцевий» тест був запропонований в кінці 90-х років дослідником – лікарем A. M. Мустафіним для визначення бюджету здібностей дитини. У чому його суть? Дитину старше 4-5 років просять схрестити безіменний палець з мізинцем. «Чим більше безіменний палець охоплює мізинець, тим вище «бюджет» мозку... Так як цього руху дитина не навчався, то він є елементарним творчим руховим актом», - пише A. M. Мустафін.
Особливим підрозділом діагностичної сторінки є визначення ліворукості у дітей
розрізати папір ножицями;
стерти ластиком малюнок;
нанизати намистини на нитку;
розкласти картки на столі;
перелити воду з однієї ємності в іншу;
взяти склянку в руки;
відкрити і закрити замок;
намотати нитку на котушку;
дістати книгу з полиці;
штовхнути рукою м`яч;
подзвонити в дзвіночок;
почистити зуби;
дістати невеликий предмет ложкою зі склянки;
відкрити пляшку з кришкою, що загвинчується.
Попросіть дитину переплести пальці в замок. Лівша залишить зверху великий палець лівої руки, а правша - правою.
Запропонуйте дитині поплескати в долоні. Провідна рука виявиться зверху.
Попросіть дитину схрестити руки перед собою. Провідна рука знову буде лежати зверху.
Тепер можемо перейти до корекційної сторінки
Сторінка співпраці з батьками
Перша команда складає план консультації для батьків ліворукої дитини
Друга команда складає план консультації для батьків дитини, яка погано бачить клітинку
Сторінка обміну досвідом : що впроваджуєте в роботі з дітьми з метою розвитку моторики, що найбільш подобається вам та дітям, що вважаєте найпродуктивнішим
Мото́рика (лат. motus — рух) — рухова активність організму або окремих органів. Під моторикою розуміють послідовність рухів, які у своїй сукупності потрібні для виконання будь-якої певної задачі.
Дрібна моторика — це сукупність скоординованих дій м’язової, кісткової і нервової систем людини, часто в поєднанні із зоровою системою у виконанні дрібних, точних рухів кистями і пальцями рук.