Мета: перевірити рівень навчальних досягнень учнів з теми, проаналізувати складнощі, що виникають під час виконання завдань з метою їх доопрацювання у формі консультаційних занять; розвинути логічне мислення, уміння робити узагальнення, формулювати визначення і поняття; виховати толерантне ставлення до оточуючих.
Додаток А
Тематична контрольна робота на тему: «Транспорт речовин»
Варіант 1.
Початковий рівень
За кожне правильно виконане завдання – 0,5 бала
Завдання 1-6 мають по чотири варіанти відповідей, із яких лише ОДНА ПРАВИЛЬНА.
1. Укажіть людину, яка при переливанні крові приймає кров:
А) донор;
Б) переносник;
В) реципієнт;
Г) потерпілий.
2. Визначте показник аналізу крові, що є ознакою недокрів’я:
А) збільшення кількості тромбоцитів;
Б) збільшення кількості еритроцитів;
В) зниження кількості еритроцитів;
Г) збільшення кількості тромбоцитів.
3. Камера серця, у якій починається мале коло кровообігу:
А) ліве передсердя;
Б) праве передсердя;
В) лівий шлуночок;
Г) правий шлуночок.
4. Вуглекислий газ утворюється у:
А) легенях;
Б) еритроцитах;
В) клітинах тіла;
Г) повітроносних шляхах.
5. Кров транспортує вуглекислий газ:
А) за допомогою лейкоцитів;
Б) за допомогою тромбоцитів;
В) за допомогою еритроцитів;
Г) за допомогою лейкоцитів та еритроцитів.
6. Оберіть варіант, де частини кровоносної системи записані в руху крові по великому колу кровообігу:
А) лівий шлуночок – легенева артерія – легенева вена – усі органи тіла – праве передсердя;
Б) правий шлуночок – легенева артерія – легенева вена – ліве передсердя;
В) лівий шлуночок – аорта – усі органи тіла – порожнисті вени – праве передсердя;
Г) правий шлуночок – аорта – усі органи тіла – порожнисті вени – праве передсердя;
Середній рівень
За кожне правильно виконане завдання – 1 бал
Дайте визначення поняттю:
1. Кровообіг – це …
2. Артерії – це …
3. Серце – це …
Достатній рівень
За кожне правильно виконане завдання – 1,5 бали
Дайте максимально розгорнуту відповідь на запитання:
1. Порівняйте будову стінок артерій та вен. Поясніть причини відмінностей між ними.
2. Дати визначення крові та охарактеризувати її склад, вказати функції, які вона виконує.
Високий рівень
За кожну правильну відповідь – 2 бали:
1. Поясніть, у чому полягає взаємозв’язок між кровоносною системою й органами дихання в організмі людини.
2. Заповніть таблицю:
Ознака для порівняння формених елементів крові |
Еритроцити |
Лейкоцити |
Тромбоцити |
Будова клітини |
|
|
|
Форма клітини |
|
|
|
Функція |
|
|
|
Кількість в 1 см3 |
|
|
|
Тривалість життя |
|
|
|
Місце утворення |
|
|
|
Місце руйнування |
|
|
|
Особливості |
|
|
|
Тематична контрольна робота на тему: «Транспорт речовин»
Варіант 2.
Початковий рівень
За кожне правильно виконане завдання – 0,5 бала
Завдання 1-6 мають по чотири варіанти відповідей, із яких лише ОДНА ПРАВИЛЬНА.
1. Укажіть людину, яка при переливанні крові віддає кров:
А) донор;
Б) переносник;
В) реципієнт;
Г) потерпілий.
2. Визначте показник аналізу крові, що є ознакою запального процесу в організмі:
А) збільшення кількості тромбоцитів;
Б) збільшення кількості еритроцитів;
В) зниження кількості еритроцитів;
Г) збільшення кількості лейкоцитів.
3. Камера серця, у якій починається велике коло кровообігу:
А) ліве передсердя;
Б) праве передсердя;
В) лівий шлуночок;
Г) правий шлуночок.
4. По артеріях рухається:
А) кров, що насичена вуглекислим газом;
Б) кров, що насичена киснем;
В) кров з низьким тиском;
Г) змішана кров.
5. Кров транспортує кисень:
А) за допомогою лейкоцитів;
Б) за допомогою тромбоцитів;
В) за допомогою еритроцитів;
Г) за допомогою лейкоцитів та еритроцитів.
6. Оберіть варіант, де вказана правильна послідовність руху крові по малому колі кровообігу:
А) артеріальна кров рухається від лівого шлуночка через артерії, капіляри, вени по всьому тілу та повертається венозною кров’ю до лівого передсердя;
Б) венозна кров рухається від правого шлуночка через артерії, капіляри, вени до легень повертається артеріальною кров’ю до лівого передсердя;
В) венозна кров рухається від лівого шлуночка через артерії, капіляри, вени по всьому тілу та повертається венозною кров’ю до лівого передсердя;
Г) артеріальна кров рухається від правого шлуночка через артерії, капіляри, вени по всьому тілу та повертається венозною кров’ю до правого передсердя.
Середній рівень
За кожне правильно виконане завдання – 1 бал
Дайте визначення поняттю:
1. Резус-фактор – це …
2. Вени – це …
3. Легені – це …
Достатній рівень
За кожне правильно виконане завдання – 1,5 бали
Дайте максимально розгорнуту відповідь на запитання:
1. Вкажіть види кровотеч та дайте їм характеристику. Сплануйте систему дій при зовнішній кровотечі та носовій кровотечі.
2. Дати визначення серцю та охарактеризувати його функції і властивості.
Високий рівень
За правильну відповідь – 2 бали:
1. Поясніти механізм кровообігу, вказавши всі структури, органи й гази, що беруть у ньому участь.
2. Заповніть таблицю:
№ п/п |
Структура (частина серця) |
Особливості будови |
Функції |
1. |
Навколосерцева сумка – перикард |
|
|
2. |
Зовнішній шар – епікард |
|
|
3. |
Середній шар – міокард |
|
|
4. |
Внутрішній шар – ендокард |
|
|
5. |
Серцева перегородка |
|
|
6. |
Стулкові клапани |
|
|
7. |
Півмісяцеві клапани |
|
|
8. |
Праве і ліве передсердя |
|
|
9. |
Правий і лівий шлуночок |
|
|
КОНСПЕКТ УРОКУ З БІОЛОГІЇ ДЛЯ УЧНІВ 8 КЛАСУ
Тема: «Тематична контрольна робота на тему: «Транспорт речовин».
Мета: перевірити рівень навчальних досягнень учнів з теми, проаналізувати складнощі, що виникають під час виконання завдань з метою їх доопрацювання у формі консультаційних занять; розвинути логічне мислення, уміння робити узагальнення, формулювати визначення і поняття; виховати толерантне ставлення до оточуючих.
Базові поняття й терміни: серцево-судинна система, кровообіг, серце, серцевий цикл, кров, судини, кровотечі, велике та мале кола кровообігу.
Обладнання й матеріали: індивідуальні картки з варіантами завдань (додаток А).
Форми й методи роботи: метод проблемних запитання, тести як форма роботи, форма відкритих запитань.
Тип уроку: урок перевірки засвоєних знань.
Концепція уроку:
Прогнозовані результати: учні чітко обґрунтовують значення серцево-судинної системи для функціонування живого організму, розуміють будову серця та пояснюють роль його властивостей, дають конкретні відповіді за запитання індивідуальних карток на рівні своїх навчальних можливостей.
Хід уроку:
Доброго дня. Сідайте, будь ласка, на місця й готуємося до написання тематичної контрольної роботи на тему: «Транспорт речовин».
Ми з вами закінчили розділ з біології людини, з якого отримали знання про транспортну систему речовин в організмі людини, її складові компоненти, їх будову та механізми функціонування. Домашнім завданням ви опрацювали й зафіксували в зошиті у вигляді схем інформацію зі с. 106-107 вашого підручника [4], виконали тест-оцінювання, як підготовку до сьогоднішньої письмової роботи.
Я бажаю вам максимум зосередженості, вдалих завдань та реалізації всіх своїх знань, умінь і навичок під час виконання контрольних завдань.
Учитель коментує записи в контрольному зошиті, роздає варіанти із завданнями контрольної роботи, пояснює організаційні запитання щодо виконання тестів та відкритих запитань. Час виконання письмової роботи – 40 хв.
Мною розроблено два комплекти завдань контрольної роботи за темами «Транспорт речовин» (додаток А) або «Дихання. Транспорт речовин» (додаток Б). Учитель обирає пакет із завданнями для тематичного контролю залежно від загального (середнього) рівня навчальних досягнень учнів, наявності резервних годин на підготовку до контрольної роботи.
Учитель пропонує школярам бланки із варіантами завдань для виконання.
Проаналізувати завдання контрольної роботи, зробити роботу над помилками та провести само оцінювання.
Список використаної літератури:
КОНСПЕКТ УРОКУ З БІОЛОГІЇ ДЛЯ УЧНІВ 8 КЛАСУ
Тема: «Тематична контрольна робота на тему: «Транспорт речовин».
Мета: перевірити рівень навчальних досягнень учнів з теми, проаналізувати складнощі, що виникають під час виконання завдань з метою їх доопрацювання у формі консультаційних занять; розвинути логічне мислення, уміння робити узагальнення, формулювати визначення і поняття; виховати толерантне ставлення до оточуючих.
Базові поняття й терміни: серцево-судинна система, кровообіг, серце, серцевий цикл, кров, судини, кровотечі, велике та мале кола кровообігу.
Обладнання й матеріали: індивідуальні картки з варіантами завдань (додаток А).
Форми й методи роботи: метод проблемних запитання, тести як форма роботи, форма відкритих запитань.
Тип уроку: урок перевірки засвоєних знань.
Концепція уроку:
Прогнозовані результати: учні чітко обґрунтовують значення серцево-судинної системи для функціонування живого організму, розуміють будову серця та пояснюють роль його властивостей, дають конкретні відповіді за запитання індивідуальних карток на рівні своїх навчальних можливостей.
Хід уроку:
Доброго дня. Сідайте, будь ласка, на місця й готуємося до написання тематичної контрольної роботи на тему: «Транспорт речовин».
Ми з вами закінчили розділ з біології людини, з якого отримали знання про транспортну систему речовин в організмі людини, її складові компоненти, їх будову та механізми функціонування. Домашнім завданням ви опрацювали й зафіксували в зошиті у вигляді схем інформацію зі с. 106-107 вашого підручника [4], виконали тест-оцінювання, як підготовку до сьогоднішньої письмової роботи.
Я бажаю вам максимум зосередженості, вдалих завдань та реалізації всіх своїх знань, умінь і навичок під час виконання контрольних завдань.
Учитель коментує записи в контрольному зошиті, роздає варіанти із завданнями контрольної роботи, пояснює організаційні запитання щодо виконання тестів та відкритих запитань. Час виконання письмової роботи – 40 хв.
Мною розроблено два комплекти завдань контрольної роботи за темами «Транспорт речовин» (додаток А) або «Дихання. Транспорт речовин» (додаток Б). Учитель обирає пакет із завданнями для тематичного контролю залежно від загального (середнього) рівня навчальних досягнень учнів, наявності резервних годин на підготовку до контрольної роботи.
Учитель пропонує школярам бланки із варіантами завдань для виконання.
Проаналізувати завдання контрольної роботи, зробити роботу над помилками та провести само оцінювання.
Список використаної літератури: