Урок комбінований, пов'язаний з вивченням нової теми. У ході уроку використовуються різноманітні форми роботи, такі як уміння учнями робити досліди, та давати їм узагальнення, обговорення проблемного питання та ін.
Тема уроку: «Будова і функції органів травлення. Травлення в ротовій порожнині. Лабораторна робота № 4. Дія ферментів слини на крохмаль.»
Мета уроку: розкрити значення механічної та хімічної обробки їжі в ротовій порожнині; ознайомити учнів з будовою зубів, властивостями ферментів і рефлекторною регуляцією виділення травних соків; формувати практичні навички проведення лабораторних досліджень;
розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, спостерігати, робити висновки;
виховувати потребу в здоровому способі життя.
Основні поняття і терміни: травлення, ферменти, травний канал, ротова порожнина.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, комбінований.
Сирий матеріал, який надходить у завод,
проходить довгий ряд цехів,
у яких він піддається відомій механічній
і головним чином хімічній обробці й через
бокові ворота переводиться в магазин тіла.
І. П. Павлов
1. Організаційний єтап.
2. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності:
Дайте відповідь на питання: Усім відома російська приказка: “Когда я ем, я глух и нем”. Чи можна одночасно розмовляти та вживати їжу?
Робота з роздаточними матеріалами: (Перевірка Д/З, дайте відповіді “ТАК” або “НІ”)
1 вариант:
1. Енергія, що надішла з їжою, мае бути врівноважена енергетичними витратами. (+)
2. Енергетичні потреби людини не залежать від ії діяльності віку, статі. (-)
3. У травному каналі частина речовин рощеплюеться на простіші, а потім розноситься за допомогою крові. (+)
4. Людина запасає глюкозу, а не глюкоген. (-)
5. Асіміляція — процес в результаті якого звільняеться енергія, яка необхідна для життєдіяльності організму.(-)
6. Білки — це основний будівельний матеріал для клітин, тканин, органів. (+)
7. Білки, які надходять з їжею, розщеплюються до амінокислот.(+)
8. Вуглеводи містяться в продуктах рослинного походженя (картопля, хліб та їн.) (+)
9. Білки теж мають енергетичну цінність, але людина не здатна накопичувати додаткову кількість білка, як зщапас.(+)
10. До органічних речовин їжі належить вода та мінеральні речовини. (-)
11. Важливим складником наших кісток є кальцій.(+)
12. Авітаміноз — це вітамінне голодування організму. Що настає при споживанні їжі з недостатнім вмістом вітамінів.(-)
2 вариант
1. Вітаміни це біологічно активні речовини, необхідні для нормальної життєдіяльності організму. (+)
2. Організм дитине не потребує додаткової енергії у зв'язку з інтенсивним ростом і розвитком. (-)
3. Життєдіяльність людини забеспечується здатністю організму перетворювати одні види енергії в інші. (+)
4. Дисиміляція — розщеплення органічних речовин, під час якого енергія поглинається. (-)
5. Для забеспечення добових потреб людині достатньо 250 г жиру.(+)
6. Незамінні речовини — це ті речовини, які потрабляють в організм людини з їжею.(+)
7. Обмін речовин в організмі людини не змінюється залежно від ії стану та роботи, яку вона виконує.(-)
8. Сіль, яку ми вживаємо є джерелом натрію, якій обов'язково повинен бути в організмі.(+)
9. Обмін білків, жирів, вуглеводів регулюється нервовим центром, якій розташован в середньому мозку.(-)
10. Жири зберігаються в організмі майже без води.(+)
11. Без води організм не може підтримувати сталу температуру тіла, зберігати еластичність шкіри.(+)
12. В організмі людини вітаміни не утворюються. Тому вони мають надходити з харчовими продуктами.(+)
3 Вивчення нового матеріалу:
В епіграфі до нашого уроку І. Павлов порівняв людський організм зі складним заводом, а їжа проходить по цехах цього заводу, зазнаючи певних перетворень. Травлення їжі та її засвоєння — велике таїнство природи, довгий шлях зі складною обробкою проходять продукти харчування, перш ніж поживні речовини будуть підготовлені для надходження у кров.
Під час уроку ми разом з вами будемо подорожувати по травній системі, ви дізнаєтеся багато нового і цікавого.
Повідомлення теми і мети уроку
План уроку:
1. Особливості травлення в ротовій порожнині
2. Слинні залози і їх функції.
3. Будова зуба.
4.Захворювання зубів. Профілактика та лікування.
Розповідь вчителя (використання презентації)
1. Процес травлення починається в ротовій порожнині. Її утворюють дві щоки, верхня і нижня щелепи, на яких розташовані зуби. Щелепи вкриті яснами. У нижній частині ротової порожнини є язик – орган смаку. Він бере участь у перемішуванні та проковтуванні їжі й формуванні мовлення.
«Ось-ті і пані слина! Бач, яка краса!» - говорив так про слині великий російський фізіолог Іван Петрович Павлов.
Слина – продукт секреції слинних залоз. Вона містить 99% води, солі, органічні речовини – білки і слиз (муцин). Слина зволожує їжу, перетворює її на м'яку слизьку грудку, яка легко проковтується.
3. Ферменти слини амілаза і мальтаза починають розщеплювати складні вуглеводи на простіші. Спочатку амілаза розщеплює полісахариди до дисахаридів, далі дисахариди під дією мальтази розщеплюються до моносахаридів (глюкози). У слині є також фермент лізоцим, який сприяє загоєнню ран слизової оболонки ротової порожнини і знищує мікроорганізми.
4. Зуби – кісткові органи, розташовані в ротовій порожнині. У дорослої людини 32 зуби. За формою і функціями розрізняють: різці, ікла, малі та великі кутні зуби. Зуб складається з кореня, шийки і коронки. На кожній щелепі спереду розташовані по 4 різці, поряд із ними – по одному іклу, далі з кожного боку є два малі і три великі кутні зуби.
Є навіть приказка «Хто довго жує, той довго живе». Колись плантатори, вибираючи собі рабів, дивилися їм в рот, на стан зубів. Рабів з хворими зубами або без зубів вони не брали. Чому обробці їжі і станом ротової порожнини надається таке важливе значення?
Механічна обробка їжі за допомогою зубів забезпечує зменшення її частинок, завдяки цьому вона легше перетравлюється. Це полегшує роботу всіх органів травної системи і шлунку в першу чергу, зберігаючи їх нормальну працездатність. У людей, які погано пережовують їжу або у яких відсутні деякі зуби, частинки їжі залишаються великими, і вони звалюють додаткове навантаження на шлунок, з якої він може не впоратися. Це часто призводить до захворювання шлунково-кишкового тракту. Ось чому плантатори не брали рабів без зубів, вони не хотіли витрачати свої гроші на їх лікування, а хворий раб не зможе добре працювати
5. Внутрішня частина зуба м'яка – пульпа, зовнішня – тверда, до якої входять емаль, дентин і цемент.
6. Перші, так звані молочні зуби, з'являються приблизно у 6 місяців, а в 10-12 років змінюються на постійні. Остання пара зубів – зуби мудрості – виростають до 25 років.
Зуби виконують складну роботу, тому вони можуть псуватися і руйнуватися, якщо не доглядати за ними правильно. Необхідність догляду за зубами була обґрунтована вперше голландцем А. Левенгуком у 17 столітті. Він виявив багато мікробів у себе в роті навіть після ретельного протирання зубів сіллю. Він з іронією говорив, що у всьому Сполученому Королівстві не знайдеться стільки жителів, скільки живих звіряток знаходиться в його власному роті. Ці мікроби потрапляють в тріщини зубів і викликають їх запалення.
7. Найпоширішщю хворобою зубів є карієс. Він виникає внаслідок руйнування емалі з утворенням порожнин у стінці зуба. Важливу роль у розвиткові карієсу відіграє мікрофлора порожнини рота, зокрема стрептококова. Розвитку карієсу сприяють також нестача вітамінів (особливо групи В), солей кальцію, фосфору, фтору.
8. Профілактика карієсу:
Вранці і перед сном чистити зуби.
Після їжі порожнину рота прополіскувати теплою водою.
Не розкушувати занадто твердої їжі.
Не вживати відразу після занадто холодної їжі гарячої, і навпаки.
Щороку проходити медичне обстеження у стоматолога.
Своєчасно лікувати хворі зуби.
Запишіть тему та мету лабораторної роботи. Перш ніж приступити до експерименту, давайте згадаємо, як можна в продуктах виявити крохмаль? Яка якісна реакція на нього?
( Якщо на продукт, у складі якого міститься крохмаль, капнути йод, з'являється синьо-фіолетове фарбування. )
Исследование вы будете выполнять в группах. Ход эксперимента описан в инструктивных картах, которые лежат у вас на столах. После выполнения опытов общий вывод работы мы сформулируем вместе. Работать вы должны аккуратно. В чашках у вас налит слабый раствор йода, случайное попадание которого на руки не окажет на них никакого воздействия. После работы приведите свое рабочее место в порядок. Читайте внимательно инструктивные карты. Желаю успеха!
Физкультхвилинка
Зарядка у нас буде проходити наступним чином: я вам називаю твердження, якщо ви згодні зі мною, то на рахунок 1,2,3,4 опускаєте голову по черзі то вперед, то назад, а якщо не згодні, то на такий же рахунок нахиляєте голову вправо, вліво:
* Харчові продукти складаються з поживних речовин.
* Білки - основне джерело енергії для організму.
Тепер те ж саме, але схиляємо тулуб:
* Жири можуть бути тільки тваринного походження.
*Вуглеводів міститься більше в їжі рослинного походження.
Молодці! Сідайте, продовжуйте працювати.
Лабораторна робота № 4
Тема: Дія ферментів слини на крохмаль
Мета: визначити органічну речовину, на яку впливають ферменти слинних залоз, та умови протікання процесу.
Обладнання: два добре накрохмалені клаптики тканини, вата, сірник, розчин йоду.
Хід роботи
1. Один клаптик накрохмаленої білої тканини опустити в розчин йоду.
Висновок: У присутності крохмалю йодна проба виявляє
(Під час занурення клаптика в розчин іоду він синіє, бо крохмаль від йоду дає таке забарвлення. Це є якісна реакція йоду на крохмаль.)
2. Вушною паличкою нанесіть у центр серветки краплю води, Потримайте між долонями (зігрійте) протягом 10 хв. Опустить у розчін йоду. Що ви бачите?
Висновок: Чи діє вода на крохмаль?
3. Змочить вушну паличку слиною і нанесіть краплю слини в центр третьої серветки.Зажміть серветку між долонями, потримайте 10 хвилин. Опустіть серветку в розчин йоду. Що ви спостерігаєте?
Зробіть малюнок, позначте білу пляму на синій фон.
Висновок: Крохмаль під дією ферментів слини__________ за температури 37градусів перетворюється на_________ , тому посинення від йоду______________________________________________________________
(Учні пояснюють, що слина містить ферменти, які розщеплюють складні вуглеводи (наприклад, крохмаль — до глюкози).
Які це ферменти? (Амілаза, мальтаза))
4. Нанесіть краплю слини на серветку, як у п.3 Покладіть серветку на льод, потримайте 10 хвилин. Опустіть у розчин йоду. Що ви спостерігаєте?
Висновок: Чи залежить від температури дія ферментів слини на крохмаль?
5. Порівняти результати дослідів. Заповніть таблицю.
№ досліду |
Склад суміші |
Температура |
Спостереження |
Висновки |
1 |
Крохмальному + йод |
20 |
__________________________________________________________ |
________________________________________________ |
2 |
Крохмаль + йод + вода
|
37 |
___________________________________________________________________________________________________________________ |
________________________________________________________________________________________________ |
3 |
Крохмальному + слина + йод |
37 |
_______________________________________________________________________________________________ |
________________________________________________________________________________ |
4 |
Крохмальному + слина + йод |
0 |
________________________________________________________________________________________________ |
________________________________________________________________________________ |
Під час виконання Лабораторної роботи перегляд фільму “Травлення”
Проблема: (Після проведення роботи дайте відповідь на питання)
Дата ___________________ ПІ, клас____________________________
Вариант1
1. Енергія, що надішла з їжою, мае бути врівноважена енергетичними витратами.
2. Енергетичні потреби людини не залежать від ії діяльності віку, статі.
3. У травному каналі частина речовин рощеплюеться на простіші, а потім розноситься за допомогою крові.
4. Людина запасає глюкозу, а не глюкоген.
5. Асіміляція — процес в результаті якого звільняеться енергія, яка необхідна для життєдіяльності організму.
6. Білки — це основний будівельний матеріал для клітин, тканин, органів.
7. Білки, які надходять з їжею, розщеплюються до амінокислот.
8. Вуглеводи містяться в продуктах рослинного походженя (картопля, хліб та їн.
9. Білки теж мають енергетичну цінність, але людина не здатна накопичувати додаткову кількість білка, як зщапас.
10. До органічних речовин їжі належить вода та мінеральні речовини.
11. Важливим складником наших кісток є кальцій.
12. Авітаміноз — це вітамінне голодування організму. Що настає при споживанні їжі з недостатнім вмістом вітамінів.
Дата ___________________ ПІ, клас____________________________
Вариант2
1. Вітаміни це біологічно активні речовини, необхідні для нормальної життєдіяльності організму.
2. Організм дитине не потребує додаткової енергії у зв'язку з інтенсивним ростом і розвитком.
3. Життєдіяльність людини забеспечується здатністю організму перетворювати одні види енергії в інші.
4. Дисиміляція — розщеплення органічних речовин, під час якого енергія поглинається.
5. Для забеспечення добових потреб людині достатньо 250 г жиру.
6. Незамінні речовини — це ті речовини, які потрабляють в організм людини з їжею.
7. Обмін речовин в організмі людини не змінюється залежно від ії стану та роботи, яку вона виконує.
8. Сіль, яку ми вживаємо є джерелом натрію, якій обов'язково повинен бути в організмі.
9. Обмін білків, жирів, вуглеводів регулюється нервовим центром, якій розташован в середньому мозку.
10. Жири зберігаються в організмі майже без води.
11. Без води організм не може підтримувати сталу температуру тіла, зберігати еластичність шкіри.
12. В організмі людини вітаміни не утворюються. Тому вони мають надходити з харчовими продуктами.
Порівняти результати дослідів. Заповніть таблицю.
№ досліду |
Склад суміші |
Температура |
Спостереження |
Висновки |
1 |
Крохмальному + йод |
20 |
__________________________________________________________ |
________________________________________________ |
2 |
Крохмаль + йод + вода
|
37 |
___________________________________________________________________________________________________________________ |
________________________________________________________________________________________________ |
3 |
Крохмальному + слина + йод |
37 |
_______________________________________________________________________________________________ |
________________________________________________________________________________ |
4 |
Крохмальному + слина + йод |
0 |
________________________________________________________________________________________________ |
________________________________________________________________________________ |
КОМУНАЛЬНІЙ ЗАКЛАД ОСВІТИ
“НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС №138
“ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД 1 СТУПЕНЯ – ГІМНАЗІЯ”
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Розробка відкритого уроку:
«Будова і функції органів травлення. Травлення в ротовій порожнині. Лабораторна робота № 4. Дія ферментів слини на крохмаль.»
(9 клас)
Вчитель біології
Самойленко О.Г.
Дніпропетровськ
2015 р.