Матеріали "Якою буде фізкультура у НУШ (теоретичний аспект)"

Про матеріал
Якою буде фізкультура у школах НУШ? Презентовано модельну програму з фізичної культури для 5-6 класів, яку розпочнуть пілотувати і апробовувати у 5-х експериментальних класах НУШ. Основне завдання програми – здійснювати не спортивну підготовку учнів, а розвивати їхні фізичні якості.
Перегляд файлу

 

Якою буде фізкультура у школах НУШ (теоретичний аспект)

 

Федір Федорчук, вчитель фізичної культури

Воскодавського ліцею Гощанської селищної ради

 

Цьогоріч презентовано модельну програму з фізичної культури для 5-6 класів, яку  розпочнуть пілотувати і апробовувати у 5-х експериментальних класах НУШ. Основне завдання програми – здійснювати не спортивну підготовку учнів, а розвивати їхні фізичні якості.

Модельна програма передбачає обов’язкові 3 години фізичної активності на тиждень, і це не залежить від типу закладу освіти. Водночас рухова активність дітей у школах має становити 6 годин на тиждень.

Окрім того, програма передбачає формувальне оцінювання. Формувальне оцінювання уможливлює відстеження вчителем процесу просування учня до освітніх цілей, корегування освітнього процесу на ранніх етапах, а учневі – усвідомлення більш високої відповідальності за самоосвіту. Головна мета уроків — щоб дитина рухалась, отримувала емоційне задоволення, не переживаючи про проходження нормативів.

Метою навчання «Фізичної культури», як складника відповідної освітньої галузі Державного стандарту базової середньої освіти, є

гармонійний фізичний розвиток особистості учня, підвищення функціональних можливостей організму, вдосконалення життєво необхідних рухових умінь та навичок, розширення рухового досвіду через формування стійкої мотивації учнів до занять фізичною культурою і елементів фізкультурно-спортивної діяльності.

Мета реалізовується комплексом таких навчальних, оздоровчих і виховних завдань:

– формування загальних уявлень про фізичну культуру, її значення в житті людини, збереження та зміцнення здоров’я, фізичного розвитку;

– розширення рухового досвіду, вдосконалення навичок життєво необхідних рухових дій, використання їх у повсякденній та ігровій діяльності;

– розширення функціональних можливостей організму дитини через цілеспрямований розвиток основних фізичних якостей і природних здібностей;

– формування ціннісних орієнтацій щодо використання фізичних вправ як одного з головних чинників здорового способу життя;

– формування практичних навичок для самостійних занять фізичними вправами та проведення активного відпочинку;

- формування високого рівня розвитку моральних якостей.

Логіка навчального матеріалу структурована таким чином, щоб зберегти наступність і послідовність вивчення тем від 5 до 6 класу,  врахувати інтегровані, міжпредметні (з предметами соціальної та здоров’язбережувальної галузі) та міжгалузеві зв’язки (з громадянською та  історичною, природничою, мовно-літературною та іншими освітніми галузями).

Навчальна програма побудована за модульною системою. Вона містить інваріативну (обов’язкову) та варіативну складову. До  інваріативної частини належать модуль: теоретико-методичні знання та загальна фізична підготовка, зміст якого реалізовується упродовж кожного уроку. Практично кожен вид спорту (фізкультурно-спортивної діяльності) може бути представлений у вигляді варіативного модуля.

Програма кожного варіативного модуля має містити методичні вказівки, щодо засобів забезпечення наскрізного розвитку фізичних якостей протягом його вивчення.

Змістове наповнення варіативної складової освітній заклад формує самостійно із модулів, запропонованих модельною програмою. На вибір учнів упродовж року має бути запропоновано 12-16 варіативних модулів. Вибір варіативного модулю учнем/ученицею відбувається на початку кожної чверті із 3-4 модулів запропонованих освітнім закладом. Кожної навчальної чверті/триместра учень/учениця обирає нові варіативні модулі.

Наприкінці кожної чверті в освітньому закладі проводяться оздоровчі масові заходи (ігри, змагання, челенджі, квести тощо), які охоплюють усіх учнів/учениць і спрямовані на закріплення і вдосконалення вивчених варіативних модулів. Окремі заходи можуть проводитися в режимі уроку з фізичної культури. Доцільно до проведення масових заходів долучати батьків (інших членів родини) у якості учасників і глядачів.

Критеріями відбору варіативних модулів є: наявність матеріально-технічної бази, регіональні традиції, кадрове забезпечення та бажання учнів. Бажання учнів визначається обов’язковим опитуванням завчасно до початку чверті.

Курс фізичної культури структурований за варіативними модулями [3] Перелік модулів


Інваріантний модуль:

Теоретико-методичні знання та загальна фізична підготовка

Варіативні модулі:

1. Аеробіка,

2. Акробатичний рок-н-рол;

3. Алтимат фризбі,

4. Бадмінтон,

5. Баскетбол 3х3,

6. Баскетбол,

7. Бейсбол,

8. Бойовий хортинг,

9. Велоспорт,

10. Військово-спортивні ігри,

11. Волейбол,

12. Вудбол,

13. Гандбол,

14. Гімнастика,

15. Городки,

16. Дзюдо,

17. Дитяча легка атлетика,

18. Доджбол (вибивний)

19. Корфбол,

20. Лакрос,

21. Лижна підготовка,

22. Настільний теніс,

23. Падел,

24. Панна (вуличний футбол),

25. Петанк,

26. Піклбол,

27. Плавання,

28. Пляжний бадмінтон (airschatl),

29. Пляжний бейсбол (гилка)

30. Пляжний волейбол,

31. Регбі-5,

32. Рухливі ігри,

33. Самбо,

34. Скандинавська ходьба,

35. Сквош,

36. Сумо,

37. Фістбол,

38. Флорбол,

39. Футзал,

40. Хокей на траві,

41. Хортинг,

42. Чирлідинг,

43. Шорт-гольф;

44. Cool Games


 


Варіативні модулі – тлумачення:

1. Аеробіка - комплекс фізичних вправ (ходьба, біг, стрибки та ін.), які виконують під музику – один з найпопулярніших видів оздоровчої фізичної культури.

2. Акробатичний рок-н-рол - вид спорту, що поєднує елементи спортивного танцю, спортивної акробатики; змагальна форма танцю, що бере початок від лінді-хопу.

3. Алтимат фризбі -  це командна гра з літаючим диском без контакту з супротивником. Мета гри доволі складна: не просто відправити диск в очкову зону суперника, а там його мусить зловити гравець команди, яка прагне відзначитися в цій зоні.

4. Бадмінтон - спортивна гра, яка проводиться на невеликому майданчику, поділеному сіткою на 2 рівні частини. На них розташовуються супротивники, які за допомогою ракетки намагаються перекинути волан (коркова або пластмасова півсфера з пір'яним або нейлоновим обрамленням) через сітку на іншу половину корту так, щоб супротивник не зміг відбити його назад.

5. Баскетбол 3х3 -  один з видів баскетболу, що грається двома командами на одному баскетбольному кільці.

6. Баскетбол -  спортивна командна гра з м'ячем, який закидають руками в кільце із сіткою (кошик), закріпленою на щиті на висоті 3 метри 5 сантиметрів (10 футів) над майданчиком.

7. Бейсбол - портивна гра з м'ячем і битою. Гра відбувається між двома командами з дев'яти гравців, які по черзі грають у захисті та в нападі. Завдання команди, яка грає в нападі, — заробити ран (пробіжку).

8. Бойовий хортинг - це сучасне українське бойове мистецтво, створене в Україні.

9. Велоспорт - е переміщення по землі з використанням транспортних засобів (велосипедів), які урухомлює м'язова сила людини.

10. Військово-спортивні ігри - офіційна назва групи спортивних ігор, які суміщають в собі елементи спортивних змагань та тактику ведення бойових дій.

11. Волейбол - спортивна гра з м'ячем, у якій дві команди змагаються на спеціальному майданчику, розділеному сіткою. 

12. Вудбол - командна спортивна гра, ціллю якої є при найменшій кількості ударів забити м’яч у дерев’яні ворота за допомогою битки у формі молота. 

13. Гандбол - командна спортивна гра, олімпійський вид спорту. В гандбол грають на спеціальному майданчику між двома командами по сім спортсменів у кожній (шість польових гравцiв та воротар).

14. Гімнастика - система підібраних фізичних вправ, методичних прийомів для зміцнення здоров'я, гармонійного фізичного розвитку.

15. Городки - Спортивна гра, суть якої полягає в змаганні двох команд по 5 чоловік у кожній, що намагаються меншим числом ударів вибити з го́рода (у 2 знач.) всі наявні фігури.

16. Дзюдо - японське бойове мистецтво і вид спорту, що виникло на основі дзюдзюцу.

17. Дитяча легка атлетика - охоплює вона декілька дисциплін водночас: біг, стрибки, метання та спортивна ходьба. 

18. Доджбол (вибивний) - гра, в якій головна задача - попасти м'ячем у кожного противника.

19. Корфбол - командна гра з м'ячем, багато в чому подібна до змішаного нетболу. Для гри необхідний майданчик, поділений на дві зони. Крім того потрібні два стовпи (3,5 м, або коротші для юних учасників), два кошики, м'яч та дві команди — по вісім чоловік у кожній: двоє учасників із кожної команди у кожній зоні (напад та захист). Один суддя. Гра досить проста. Очко здобувається закиданням м'яча до кошика іншої команди. Після здобуття двох очок наступає зміна зон: захисники стають атакувальними гравцями, а атакувальні гравці захисниками. Після першої частини гри команди міняються зонами — незалежно від результату.

20. Лакрос - командна гра з твердим гумовим м'ячем, який переносять полем за допомогою кросів — сіток на довгій ручці. Це дуже видовищний вид спорту: за гарної гри м'яч стрімко літає полем, ледь торкаючись землі. У лакрос грають і чоловіки і жінки.

21. Лижна підготовка - обов'язковий мінімум занять на лижах з фізичного виховання у загальноосвітніх школах, вищих навчальних закладах різного профілю; рекомендується в якості спортивної розваги включати в заняття з фізичного виховання в дошкільних навчальних закладах і пересування на лижах.

22. Настільний теніс - олімпійський вид спорту, у якому використовують спеціальні ракетки та ігровий стіл, розмежований сіткою навпіл. Гра може проходити між двома суперниками або двома парами суперників.

23. Падел - ракетний вид спорту. Він відрізняється від виду спорту, відомого в США та Канаді як паддл теніс. У падель зазвичай грають у парному розряді на закритому майданчику, приблизно на 25% меншому від розміру тенісного корту.

24. Панна (вуличний футбол) - це один з різновидів вуличного футболу. У неї грають в форматі один на один. Головна родзинка - це правило «прокинутого м'яча» між ніг суперника. Майданчик для панни повинен бути з воротами.

25. Петанк - один з різновидів боулзу, метою якого є, стоячи всередині кола (обома ногами торкаючись землі), кинути порожнисті металеві кулі якомога ближче до маленької дерев'яної кулі.

26. Піклбол - це різновид спорту з ракеткою, який поєднує в собі елементи бадмінтону, тенісу та настільного тенісу. Два або чотири гравці використовують тверді ракетки з дерева або композитних матеріалів для удару по перфорованій полімерній кульці, подібній до Wiffle Ball, через сітку.

27. Плавання - вид спорту, в якому метою є я проплисти зазначену відстань, не порушуючи при цьому техніки способу плавання, який використовується.

28. Пляжний бадмінтон (airschatl) - спортивна гра, яка проводиться на невеликому майданчику на піску.

29. Пляжний бейсбол (гилка) - народна спортивна гра з м'ячем та палицею-битою. М'яч для гри іноді називали «свинкою». Традиційний варіант гри в «гилку просту» передбачає наявність двох гравців, майданчика, палиці та м'яча («свинки»). Суть гри зводиться до того, що гравець із палицею розташовується за полем, б'є («гили́ть») м'яч в поле, де інший гравець має впіймати м'яч на льоту. Якщо м'яч не було впіймано — він повертається до того, хто бив, для наступного удару. Зловлений м'яч дає право гравцям змінити ролі. Вважається, що краще грає той, хто вміє спрямовувати м'яч палицею в бажаний сектор поля, подалі від польового гравця, щоб його було важко відразу впіймати[8]. Для такої гри достатньо двох людей. Але гра стає цікавішою зі збільшенням кількості учасників.

30. Пляжний волейбол - популярний вид спорту, гра на розділеному високою сіткою піщаному майданчику, в якому дві команди, що перебувають по різні боки сітки перекидають через неї м'яч, як правило, руками з метою приземлити його на чужій половині і не допустити падіння м'яча на своїй половині майданчика.

31. Регбі-5 - Різновид безконтактного регбі з використанням додаткового спортивного обладнання – 2-х стрічок на наліпках (тегів). Цей вид регбі найчастіше використовується в якості навчання новачків, а також для популяризації регбі серед дітей і підлітків. Ця гра основана на найпростіших і базових правилах класичного регбі.

32. Рухливі ігри - це активна рухлива діяльність дітей, для якої характерні творчі рухливі дії, мотивовані її сюжетом. Ці дії частково обмежуються правилами, спрямованими на подолання різних труднощів. Зміст рухливої гри складає її сюжет (тема, ціль, завдання), правила і рухливі дії.

33. Самбо - це вид боротьби, який, насамперед, є самообороною.

34. Скандинавська ходьба - вид фізичної активності, у якій використовується методика занять і техніка ходьби з використанням спеціальних палиць, схожих на лижні.

35. Сквош - ігровий ракетковий вид спорту в закритому приміщенні. Два гравці відбивають м’яч від стіни. 

36. Сумо - вид єдиноборства, в якому два борці виявляють сильнішого на круглому полі. Цей вид спорту походить із Японії і вважається одним з видів бойових мистецтв.

37. Фістбол -  популярний командний вид спорту, гра на розділеної навпіл сіткою або стрічкою трав'яний майданчику (розміром 50х20 метрів), в якій дві команди, що знаходяться по різні сторони сітки, перекидають через неї м'яч, як правило, руками, з метою приземлити його на чужій половині і не допустити більше одноразового торкання м'яча на своїй половині майданчика. Гравці мають право допустити до 3 торкань м'яча руками і одного торкання м'яча землі, причому після кожного удару або пасу (в одному розіграші очка). Гра ведеться до перемоги в трьох сетах, кожен сет грається до 20 очок.

38. Флорбол - командний вид спорту. Один з різновидів хокею, грається пластиковим м'ячем, удари по якому завдають ключкою. Ціль гри: забити м'яч у ворота суперника.

39. Футзал - це спортивна гра, відноситься до розряду командних. По суті, це той же класичний футбол. Єдине і ключова відмінність полягає в тому, що гравці «ганяють» м’яч не по зеленому газону футбольного поля, а на твердому терафлексі в закритому приміщенні

40. Хокей на траві- командна спортивна гра (по 11 чоловік у команді) на спеціально розміченому майданчику 81-91×50-55 м протягом 60 хвилин (4 тайми по 15 хвилин з перервою). Спортивні снаряди — ключка і м'яч.

41. Хортинг -  це сучасне українське бойове мистецтво, створене в Україні. Засновники цього єдиноборства пояснюють, що слово хортинг походить від назви острова Хортиця, де розташовувалася Запорозька Січ. 21 серпня 2009 року, Міністерство молоді та спорту України, офіційно визнало хортинг як вид спорту (наказ № 3000).

42. Чирлідинг - вид спорту, який поєднує в собі елементи шоу і видовищних видів спорту (танці, гімнастика та акробатика).

43. Шорт-гольф - нова система для початкового навчання дітей грі у гольф, яка повністю імітує справжню гру. Обладнання ShortGolf максимально наближене до реального, що дозволяє прискорити розвиток навичок гри в гольф та забезпечити легкий перехід на професійне гольф обладнання.

44. Cool Games - проведення всеукраїнського спортивно-масового заходу серед школярів

 

Список використаної літератури

  1.               Наказ МОН, Мінмолодьспорт № 1141/4088 від 27.10.2021 року «Про затвердження Концепції розвитку щоденного спорту в закладах освіти» https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/85327/
  2.               В Україні розвиватимуть щоденний спорт у школах https://osvita.ua/school/85329/
  3.               Модельна навчальна програма «Фізична культура. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти - https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Fiz.kult.5-6.kl.Pedan.ta.in.12.08.pdf
  4.               Вебінар: роз'яснення модельної програми з фізкультури для 5-6 класів https://www.youtube.com/watch?v=_ahY2lgqcBU

 

 

 

docx
Додано
6 квітня 2022
Переглядів
1306
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку