Матеріли до уроків " Задачі від літературних героїв"

Про матеріал
Цікаві задачі з фізики для учнів 7-11 класів поставлені літературними героями такими як Шерлок Холмс, Робінзон Крузо, Незнайко та іншими. Можна використовувати як під час уроку так і в позакласній роботі.
Перегляд файлу

Додаток В

Задачі від літературних героїв

Задачі Робінзона Крузо.

  1. Робінзон Крузо попробував воду, вона виявилася солоною. « Як із солоної води зробити прісну?» - це питання не давало йому спокою. .приладів ніяких немає, але є печера, в якій так холодно, що навіть вода вночі замерзає. Як Робінзону отримати із солоної води прісну?
  2.  Почало темніти. Робінзон подумав про вогнище, але сірників не було. Як розпалити вогнище без сірників?
  3. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e0/Robinson_Crusoe_and_Man_Friday_Offterdinger.jpg/200px-Robinson_Crusoe_and_Man_Friday_Offterdinger.jpgРобінзон уважно дослідив свій одяг і знайшов кілька монет. Вони були золоті і срібні. « Навіщо цей непотріб?», - подумав він. Робінзон довго  і вдумливо дивився на  монети, а потім розклав їх на купки: а) монета для розпалювання вогнища. (Як за допомогою монети можна розпалити вогнище? Із якого металу повинна бути ця монета?); б) монета – лікар.                             ( Як монета може вилікувати? Із якого металу повинна бути ця монета?); в) монета – риболов.( Як за допомогою монети можна спіймати рибу?); г) монети для посуду ( Який посуд зібрався виготовити Робінзон?); д) монета – математичний прилад ( Який прилад зібрався виготовити Робінзон?). А монети, що залишилися Робінзон вирішив використати для виготовлення фізичного приладу. Який прилад можна виготовити, використовуючи монети?
  4. Вогнище палало гарно, було тепло. Робінзон взяв великий листок якоїсь рослини, згорнув його кульком. Отриману склянку наповнив водою, сходивши до водоспаду. « Було б добре скип’ятити воду»,- подумав він. Якими способами можна скип’ятити воду в такій склянці?
  5. Робінзон почав будувати житло. Йому негайно знадобився рівень  – прилад для перевірки чи горизонтальна поверхня. Як виготовити найпростіший рівень?
  6. Вода у водоспаді була чиста, холодна, смачна. Робінзон набрав води в саморобний горщик і задумався: « Як зберегти воду довгий час в глиняному горщику в спеку, щоб вона залишалася холодною?»
  7.  Робінзон помітив, якщо в кувшині чи горщику залишити воду спекотного дня, то до вечора вона випарується і її стане менше. Як запобігти випаровуванню води?
  8. Віз з вантажем застряг. Розвантажувати його не можна, допомоги чекати немає звідки. Як бути Робінзону? Як легше зрушити з місця завантажений віз: прикладаючи силу до вантажу, корпусу воза чи до коліс?
  9.  Робінзон стояв на високій скелі, внизу шуміло море. « Яка висота скелі?» - подумав він. Якими способами можна виміряти висоту скелі? 

 

 

 

Задачі від літературних героїв

1.  «Іспанці тримали в осаді тоді англійську фортецю Гібралтар. Я проник до англійців. З високої стіни Гібралтара я побачив через підзорну трубу, що іспанці націлюють жерло своєї гармати якраз у те місце, де ми стояли. Не гаючи жодної хвилини, я наказав, щоб на те саме місце була поставлена гармата. Як тільки гармату підкотили до мене, я спрямував її дуло прямо в дуло ворожої гармати. Обидві гармати вистрілили одночасно. Трапилось те на що я розраховував: у передбачуваній мною точці обидва ядра – іспанське і наше – зіткнулися з неймовірною силою і вороже ядро полетіло назад. Ви розумієте: воно полетіло назад до іспанців. Наше ядро їм завдало клопоту: воно вцілило в їхній корабель, який відразу пішов на дно.»

Распе Е. «Пригоди барона Мюнхаузена.»

  • Чи можна повірити в історію з «супервлучним пострілом», коли обидва ядра після зіткнення почали рухатись в одному напрямку?

 

images12. «Було це під час війни з турками. Одного разу, рятуючись від турків, спробував я перестрибнути верхи на коні через болото. Але кінь не дострибнув до берега, і ми з розгону шубовснули у широку баюру. Шубовснули – і почали тонути. Порятунку не було. Болото з жахливою швидкістю засмоктувало все глибше і глибше. Ось уже тулуб мого коня зник в смердючій багнюці, і вже й  моя голова почала занурюватися в трясовину і звідти стирчить лише косичка мого парика. Що було робити? Ми обов’язково загинули б, якби не дивовижна сила моїх рук. Я страшний силач. Схопивши себе за цю косичку, я з усіх сил смикнув вгору – і без великих зусиль витягнув з болота і себе і свого коня, якого міцно стиснув обома ногами, як щипцями.»

Распе Е. «Пригоди барона Мюнхаузена.»

  • Чи міг барон Мюнхаузен витягнути себе з болота за волосся?
  • Чому велосипедист, підтягуючи о себе руль, може підняти себе разом зі  своїм велосипедом?

 

3. «Містер Денді…взяв пляшку – тарах у денце! Корок вилетів як з гармати! При цьому  «Біда» дістала такий поштовх, що помітно просунулась вперед. Ми втрьох стали на кормі і один за одним почали вибивати корки. Три корки залпом вилетіли з гучним звуком і впали в море…а «Біда» тим часом рухалась вперед, набираючи швидкість.»

А.Некрасов «Пригоди капітана Врунгеля.»

  • Чи правдоподібна з точки зору фізики ця історія?
  • Який спосіб руху тут описаний?

 

4. В романі М. Шолохова  «Піднята цілина» є епізод про те, як дід Щукар об ївся телятиною і заслаб на живіт. Щоб вилікувати його, доктор поставив йому на живіт макітру.

5. «Ой, живіт мені порве! Ой, рідненький, звільніть! – закричав дід Щукар, але спроби відірвати макітру виявилися невдалими. Тоді Давидов узяв колоду і вдарив нею по дну макітри, вона розсипалася, і повітря із свистом рвонуло з під черепків.»

  • Чому не вдалося зняти макітру, а довелося розбити її?
  • Чи правильно з погляду фізики письменник описав поведінку повітря після того, як розбив макітру?

 

  1. «…я подивився на барометр. Тепер я вже був на п’ять верст над землею і відчув, що повітря мені не вистачає, і я став часто дихати. Я смикнув за шнур, щоб випустити газ й опуститися, але чи то я заслаб, чи зламалось щось, - клапан не відкривався… «Якщо я не зупиню кулю, - подумав я, - то вона лопне, і я загину!..» Я з усієї сили схопився за шнур і смикнув. Слава Богу, клапан відкрився.»

Л. Толстой « Розповідь аеронавта»

  • Чи правда, що повітряна куля на великій висоті може лопнути?
  • Чи дійсно на такій висоті важко дихати? Чому?

images (1)7.«О п’ятій годині ранку барометр показував, що мандрівники досягли висоти в 7 тисяч п’ятсот футів. Таким чином, вони знаходилися на плоскогір’ях, там, де вже закінчувалися дерева…»

Ж. Верн «Діти капітана Гранта»

  • За допомогою якого приладу можна виміряти атмосферний тиск?
  • Який тиск показав барометр? Вважати 1 фут = 0,3 метри.

 

8.«Найпростіша прикмета – це дим від багаття. То він стовпом піднімається угору, то спокійно тече угору, вище від найвищих верб, то стелиться туманом по траві, то починає метатися навколо вогню…Дивлячись на дим, можна точно сказати, чи буде завтра дощ… або…сонце підніметься в глибокій тиші, у синіх прохолодних туманах.»

К.Паустовський «Мещерська сторона»

  • Як, з точки зору фізики, пояснити цю прикмету?
  • Яка сила змушує підніматися вгору дим?

 

9.Множина червоної ікри, неначе товчена цегла, плямами покриває в різних місцях море. Ікра ця вночі сяє нестерпним фосфоричним світлом. Учора світло було  таке сильне, неначе з-під судна виривалось полум’я, навіть на парусах відбивалась заграва, позаду корми стелилася широка полум’яна вулиця.

І. А. Гончаров «Фрегат «Паллада»»

  • Чим викликане світіння біля берегів Японського моря, описане автором
  1. День починає помітно блідніти. Обличчя людей приймають страшний відтінок, тіні людських фігур лежать на землі бліді, нечіткі…Але поки залишається тонкий серповидний обід сонця, все ще складається враження дуже блідого дня…І ось ця іскра зникла…Кругле, темне, іншорідне тіло, ніби павук,  впилося в яскраве сонце…

В. Короленко «На затемненні»

  • Чому відбуваються сонячні затемнення?
  • Чому тіні стали блідими і нечіткими?
  • Яку форму набуде тінь від кулі під час часткового сонячного затемнення?

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Матеріали до уроків
Додано
14 лютого 2021
Переглядів
621
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку