Міністерство культури та стратегічних комунікацій України
Управління культури та охорони культурної спадщини
Черкаської обласної військової адміністрації
Черкаський музичний фаховий коледж ім. С.С. Гулака-Артемовського
Відкритий урок
з інтегрованого курсу «Природничі науки. Фізика»
за темою:
«Маятник твого серця»
викладача циклової комісії
«Загальноосвітні, гуманітарні
та соціально-економічні дисципліни » Кондес Лариси Іванівни
Тема: Маятник твого серця
Мета: Ознайомити учнів з математичним маятником, з формулою Гюйгенса для періоду коливань математичного маятника, навчитися визначати частоту пульсу, робити розрахунки за формулою, розвивати креативне мислення. Обладнання: заготовки паперових сердечок, нитки, «тягарці»,ножиці.
План.
1.Перевірка д/з .Фізичний диктант. 2. Новий теоретичний матеріал: математичний маятник, формула Гюйгенса, перетворення формули. 3. Розрахунок довжини нитки за частотою скорочення серця та виготовлення математичного маятника твого серця . 5. Оформлення стенду. 6. Підсумок уроку. 7. Домашнє завдання.
Хід уроку. 1. Перевірка домашнього завдання. Фізичний диктант. Закінчити речення. - Коливання – це будь який процес, під час якого стан тіла ….. - Коливання бувають …. - Гармонічні коливання- це коливання, у яких зміни … - Амплітуда коливання - це максимальне …. - Одне повне коливання - це коли тіло проходить … - Періодом коливання називають інтервал ….. - Частота коливань – це кількість … - Вільні коливання – це коливання у яких … - Осцилограф – це прилад для … - Вимушені коливання – це коливання, що відбуваються під …. - Резонанс - це явище, при якому збільшується … - Демпфер – це прилад , який ….
2. Формулювання теми та визначення мети уроку.
Учні записують у зошити тему уроку. Пишеться на дошці: Математичний маятник .Маятник твого серця.
Новий матеріал складається з двох частин. Спочатку зробимо теоретичні розрахунки, а потім виготовимо модель особистого маятника. Записуємо означення. Математичним маятником називають тіло невеликих розмірів, підвішене на тонкій нерозтяжній нитці, масою якої можна знехтувати, тобто вона мала в порівнянні з масою тіла. Це - ідеальна модель. Маятники, які коливаються під впливом сили тяжіння Землі – це фізичні маятники. Якщо ми відхилимо від положення рівноваги тіло, то воно почне коливатися з деяким періодом , який описав Гюйгенс формулою
довжина нитки, прискорення вільного падіння. Винесемо довжину нитки із рівняння: спочатку піднесемо до квадрату ліву й праву частини рівняння.
, потім ; замінимо період на частоту
Кінцевий результат
3. Довжину нитки для маятника коливань вашого серця визначає кожен учень індивідуально : - виміряти частоту свого пульсу ( кількість ударів серця за 1 хв.); - переводимо всі одиниці виміру в систему СІ; - робимо розрахунки; - записуємо на всі розрахунки на зворотній стороні заготовленого сердечка; - відмірюємо нитку необхідної довжини; - прикріплюємо тягарець до нитки; - нитку прикріплюємо до сердечка; - маятник коливання твого серця ГОТОВИЙ!
3. Визначаємо найкреативніше або найгарніше оформлене сердечко, яке посяде центральне місце на стенді .Оформляємо стенд таким чином:
4.( Вчитель) Це є творчий підхід до вивчення фізичних процесів і ні в якому разі не є реальним. Всі ви із задоволенням виконували завдання і було дуже цікаво на уроці. Що ви дізналися нового? - Математичний маятник ( означення) - Фізичний маятник (поняття) - Формула Гюйгенса ( промовляється, записується) - Математичні перетворення формули - навчилися правильно робити розрахунки ( в одній системі СІ)
Оцінювання роботи учнів на уроці.
5. Домашнє завдання.
Виготовити аналогічну модель для члена сім’ї
Примітка: такий урок дуже цікаво було б провести до Дня закоханих і стенд розмістити в коридорі навчального закладу.