Урок. "Часи дієслова. Теперішній час"

Про матеріал
Розширити знання учнів про час як граматичну категорію дієслова; звернути їх особливу увагу на зміну дієслів у теперішньому часі; розвивати уважність, вдумливість, аналітичне мислення; виховувати любов до краси слова.
Перегляд файлу

 

Тема. Часи дієслова. Теперішній час

Мета: Розширити знання учнів  про час як  граматичну категорію дієслова; звернути їх особливу увагу на зміну дієслів у теперішньому часі;  розвивати уважність,  вдумливість, аналітичне мислення; виховувати любов до краси слова.

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання. Підручник з української,  роздатковий матеріал: сигнальні картки, таблиця «Дієслово»

Хід уроку:

Ну, й візьмемо – дієслово,

само підказує, що діє слово!

Ще й прикладу до нього не навів,

                                         А вже до півдесятка слів.

Д.Білоус

І. Організаційний момент.

1 Перевірка готовності класу до уроку.

2. Перевірка присутності / відсутності учнів на уроці.

 3.Вправа «Очікування». Чого кожен з вас очікує від уроку?

Я очікую, що …( Я очікую, що на уроці буде цікаво; дізнаюсь про щось корисне, важливе; будемо працювати в  парах).

Цей урок навчить мене … (Цей урок навчить мене робити висновки, складати розповіді, висловлювати своє ставлення до почутого… )

   Вчитель: Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку: ви повинні опанувати матеріал про теперішній час; удосконалити пунктуаційні та орфографічні навички, уміння аналізувати, систематизувати, доводити й обґрунтовувати.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда за питаннями.

- Що таке дієслово? (Самостійна частина мови, що означає дію чи стан предмета).

- Які три часи ви знаєте? (Теперішній, минулий і майбутній).

- Які дії характеризує теперішній, минулий і майбутній час? (Дію, яка відбувалась у минулому, дію, яка відбувається в даний момент і дію, котра відбуватиметься в майбутньому)

2. Підготовча вправа.(Розподільний диктант)

Запишіть слова у три колонки: теперішній час, минулий і майбутній.
Думає, бігав, працювала, сидите, збудують, розмовляють, писатиму, ухвалив,розглянемо, виступатимуть, зробив, співає, розповість, захворіла, стукає, житиме, посміхаєшся, буде просити, прибіг.

Минулий час

бігав

працювала

ухвалив

 зробив

прибіг

Теперішній час 

думає

сидите

розмовляють

співає

 захворіла

 стукає

посміхаєшся

Майбутній час

збудують

писатиму 

розглянемо

виступатимуть

розповість

житиме

буде просити

 

ІІІ. Повідомлення теми.

1. Оголошення теми. Запис її на дошці.

2. Мотивація навчання.

Сьогодні ми повинні поглибити свої знання про теперішній час дієслова  для того, щоб вміти правильно будувати речення і гарно висловлюватись. Саме дієслово є тим механізмом,що запускає в дію інші частини мови. Хто знає, чи дізнались би ми про минуле нашого народу, коли б не минулий час,а майбутній час дозволяє нам поглянути далеко вперед у майбутнє. Теперішній же час вказує на події, факти, які відбуваються в момент мовлення про них.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1.На дошці записані речення (усна вправа).

Природа прокидається від зимового сну. Оживають дерева, кущі, зацвітають перші квіти. Киває білосніжною голівкою підсніжник,повертають до сонця блакитні очі проліски. Ліс переповнюється співом. Птахи співають на всі голоси.

Завдання:знайдіть дієслова,поставте до них запитання. Чи можемо ми за допомогою запитань визначити час дієслів?А число?

Висновок: дієслова теперішнього часу можуть вживатися в однині та множині.

 

2. Робота з підручником (параграф 9, сторінка 32-33, опрацювання вголос теоретичного матеріалу).

 

V. Закріплення вивченого.

1. Вступні вправи (на проєкторі)

Висновок: дієслова теперішнього часу можуть вживатися в однині та множині.

 

2. Робота з підручником (параграф 9, сторінка 32-33, опрацювання вголос теоретичного матеріалу).

VІ. Закріплення вивченого.

1. Вступні вправи (на проекторі)

-Запишіть речення, підкресліть дієслова, визначте їх час, число і рід, де це можливо.

Гаї шумлять - я слухаю, хмарки біжать – милуюся. (Тичина)

Рослина тягнеться до сонця, народи - до миру. (Народна творчість)

Шелестять дерева, оздоблюють квіти нашу путь. (Дмитарко)

Сповзають сутінки, осінній вечір надходить несподівано. (Збанацький)

-Завдання: записати прислів’я у зошит, додаючи кінцівку, підкреслити дієслова, визначити час та вид.

Народ скаже,як…зав’яже.

На чорній землі білий хліб…родить

Весняний день рік..годує

Одна ластівка весни не…несе.

Діло майстра…величає.

Ранні пташки росу п’ють. а пізні слізки…ллють

Осінь прийде-дощі…приведе.

Що посіяв,те й…пожнеш.

 (Коли речення записані у зошит, учні по черзі виходять до дошки і дописують слово, пояснюють орфограми)

 

Музичний диктант « Я молода на базар ходила»

   2.Вправи за інструкцією.

Я зачитую дієслова в  неозначеній формі, а ви записуєте в зошит їх у теперішньому часі.

Стояти, битися, завмирати, слухати, бігти, відкривати.

 

3.Творча вправа (у парах) (проектор).

а) Читання вірша, заміна неозначеної форми, що в дужках, дієсловами теперішнього часу.

1. Хвиля очі( розкривати),

(потягатися), (зітхати),

Млосно( дивитися) на місяць,

(Усміхатися) йому.

2. (Стогнати) ясен над водою,

(стогнати) лози, (губити) сльози,

(в'янути) квіти, (плакати) вітер,

хвиля ж знов (жартувати) з кимсь.

б) Пояснення вживання розділових знаків та орфограм у вірші. (Коми при однорідних присудках.)

 

3.Тренувальний диктант

Ластівки над вікном Я прокидаюся під ластів'ячий щебет. Спочатку крізь сон чую чарівний спів. Згодом в очах прояснюється вікно. У вікні мерехтять сонячні зайчики. То ластівки тріпочуть крильцями. Ластів'ята попискують, а їхні батьки носять їм комашок. Я знаю, де вони сидять. У сіренькому гніздечку над вікном.

4.Вправа  із сигнальними картками. Після зачитування слова учні піднімають картки відповідного кольору. Напр.:синій-минулий, зелений-теперішній. червоний-майбутній. Прокинулось, встає, здобуду, падають, будуть чекати, скресає. подумали, люблю, перевірили, розгорнемо, освітлює, прокинувся, відзеленів, стежитиму, зробимо, рятує, пірнув, попередили,

привітають, неславили, обідають, зрадіють.

 

5.Творче  завдання «Вільне письмо».

Написати твір-мініатюру, використовуючи дані дієслова.

Мрію, слухаю, опадає, сподіваюся, дощить, відбуваються, починає, телефоную, радію, пригріває.

 

VІІ. Підсумок уроку.

Вправа  «Мікрофон».

1.На які часи розподіляються дієслова?

2.У чому полягає особливість поділу дієслів на часи?

3.Чим характеризуються дієслова теперішнього часу?

4.Які граматичні  категорії властиві дієсловам теперішнього часу?

 Оцінювання знань учнів, мотивація оцінки.

-         Чи був урок цікавим? Чого ви досягли на ньому?

 Д/з : Вивчити правила,  скласти діалог на вільну тему, використовуючи дієслова у різних часових формах. Підкреслити  дієслова.

 

 

docx
Додано
18 грудня 2023
Переглядів
336
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку