Майстер - клас "Ейдетика"

Про матеріал

Майстер - клас "Таємниці ейдетики. Впровадження ейдетичних технік при проведенні самопідготовки" розроблений для вихователів групи подовженого дня та батьків учнів початкових класів.

Перегляд файлу

Тема:  „Таємниці ейдетики. Впровадження ейдетичних технік при проведенні самопідготовки." 

Автор майстер – класу:Киливник Наталія Георгіївна, вчитель початкових класів ЗОШ І-ІІІ ст. №9 Покровської міської ради

Аудиторія:батьки учнів початкових класів ЗОШ І-ІІІ ст. №9 Покровської міської ради.

Структура майстер – класу: майстер – клас складається з двох етапів: теоретичного та практичного.

Мета:ознайомити  батьків з використанням методів  піктограм і невербальних асоціацій для вивчення віршів напам'ять зі своїми дітьми; розвивати зорову пам'ять, фантазію,творчу уяву, асоціативне мислення, уміння усвідомлювати позитивні якості особистості;виховувати почуття віри в самого себе; давати можливість кожному відчути смак перемоги над собою.

Завдання:

1.Ознайомити учасників з поняттям « ейдетика»  та прийомами ейдетики.

2.Сприяти розвитку творчої активності, розкриттю внутрішнього потенціалу кожного учасника через виконання практичних завдань, навчити мислити послідовно, асоціативно.

3.Виховувати почуття віри в самого себе та своїх дітей.

Головна ідея майстер – класу: ейдетика — це можливість запам'ятовувати інформацію за допомогою образів через  ігрову систему,  яка спирається   на вміння уявляти і фантазувати, і не тільки за допомогою зорових уявлень, а й відчуттів.

Форма проведення:лекція – бесіда, практичне заняття з ейдетики.

Вид майстер – класу:сумісна робота педагога з аудиторією.

Література: Н.С.Калинович «Впровадження ейдетичних технік при проведенні самопідготовки в ГПД» ,

Інтернет - ресурси:http://abetkaland.in.ua/category/pochatkova-shkola/gpd/

Перепелиця Т.О. Ейдетика: Навчіть учня вчитися. Методи ефективного запам’ятовування за освітньою технологією «Школа ейдетики». – Дніпропетровськ. – ФЕЛ, 2011.

Тривалість: 40 хвилин

 

1 етап:

«Людина, що не знає нічого, може навчитися; справа тільки в тому, щоб запалити в ній бажання вчитися»

                                                                                           Д.Дідро

«В уяві, створюючи образ, ми проектуємо майбутні події. Хто про що думає, в більшості випадків те і отримує».

                                                                                          Марія Мантессорі.

 

Сучасний світ живе в складні часи постійного інформаційного навантаження. Кожна людина,а також дитина,  постійно занурюється в потік інформації: з телевізора, інтернету, книг. Цей потік  настільки великий, що кілька років тому в психології з’явилися терміни «інформаційний стрес» і «інформаційне перевантаження». Засвоїти всю інформацію, що «входить» неможливо, та й непотрібно. А ось навчитися грамотно з нею працювати, може стати корисним умінням в сучасних реаліях. Існують ряд  сучасних  методик, що допомагають дітям розвивати мислення, мову, пам’ять, уяву, що так необхідно при навчанні.

     Самопідготовка - це невід’ємна складова навчального процесу. Вона є його логічним продовженням, містить систему самостійних  вправ, що забезпечують повторення, засвоєння, поглиблення матеріалу.

Основним завданням  сучасної початкової школи  є якісне навчання і розвиток кожної особистості. Під час проведення самопідготовки  важливо і необхідно допомагати молодшим школярам використовувати різні способи запам’ятовування необхідної інформації і допомогти опанувати ті з них, які видалися найефективнішими для кожної дитини.

Протягом всього навчання дітей батьки досить часто стикаються з тим, що учням складно запам’ятати навчальний матеріал, вивчити вірші та ін.

Як допомогти дитині запам’ятати необхідну інформацію та вчасно пригадати її? Як пробуджувати інтерес до навчання та спонукати до мовленнєвої активності? На ці запитання відповідає ейдетика.

Ейдетика – це методика навчання, яка розвиває здатність мислити образами, вчить методам запам’ятовування інформації, сприяє розвитку уяви. «Ейдос» – у перекладі з грецької мови означає «образ». Іншими словами, ейдетика – це ігрова методика запам’ятовування інформації, в основі якої лежить вміння уявляти різні образи та фантазувати.

Перевага образного мислення – миттєве засвоєння інформації. Образне мислення сприймає картину в цілому, на відміну від логічного, яке дотримується принципу послідовності.

Логічне мислення та тренування пам’яті безумовно потрібні, але для досягнення високих результатів слід скористатися ейдетикою.

Такий різновид образної пам’яті, як фантазування, дозволить учням з легкістю працювати з будь-якою кількістю інформації, складний навчальний матеріал  перетворювати в простий, а найнудніший - зробити цікавим. Завдяки цьому відтворювати цей матеріал буде просто і легко. При цьому підвищується рівень самооцінки та зацікавленості у навчанні. Можна з легкістю запам’ятовувати дати, числа, обличчя, імена, іншомовні слова, тексти, вірші та інше. При цьому використовувати різні прийоми та методи ейдетики, а саме:

  • Метод «зачіпок»
  • Метод «піктограм»
  • Метод «кінестетичної пам’яті»
  • Метод складання розповіді
  • Метод логічних скорочень
  • Метод трансформації
  • Метод моделювання

Саме  використання елементів ейдетики дозволяє кожній дитині комфортно, легко та з задоволенням здобувати нові знання в будь-якому віці, запам’ятовувати новий матеріал швидко і якісно.

 

2 етап:

     Шановні гості, із задоволенням запрошую вас до сумісної роботи. Саме  сьогодні ми будемо вчитися запам’ятовувати швидко і згадувати легко, керувати своєю увагою, активізувати уяву, розвивати мислення, включати позитивний настрій.А для того, щоб ми з вами гарно та ефективно попрацювали, я пропоную всім познайомитися та об’єднатися у групи.

Знайомство. Дослідницько – творча вправа «Хто Я?»

(Мета: розширити уявлення про себе, різні сторони свого «Я»; допомогти бачити свій потенціал)

       Зараз у нас дуже гарна пора року -  зима, вона нам приносить мороз, сніг та красу. Тому для знайомства я хочу запропонувати гру– знайомство під назвою «Сніговий  ком». Я буду передавати сніжний ком,  але він незвичайний, він теплий від наших сердець. Вам треба взяти сердечко з кому та прикріпити на дошку, назвавши своє ім’я. Кожен наступний учасник називає ім’я попередніх учасників, а потім своє.

          Ось ми і познайомилися. А що ж ви очікуєте від сьогоднішнього заняття? Я очікую плідної роботи, гарного настрою та відкритого  спілкування. Зараз я пропоную всім присісти на свої місця та утворити групи для роботи, відштовхуючись від того, які позначки ви отримали при вході у клас.

Я хочу наше заняття розпочати з питання: « Чи всім дітям легко вчитися?»

          А для того, щоб  зясувати, чому всі діти вчаться  по – різному, я хочу запропонувати вправу, яка називається «Я – особистість».

Вправа «Я – особистість».

Мета: підсилювати самоідентичність та розвивати самоповагу,позитивне оцінювання відмінностей між людьми.

Для виконання цієї вправи вам необхідно взяти листочок паперу  того кольору, який вам більше сподобався, скласти його навпіл по вертикалі, та способом рвання паперу сформувати силует людини. Так як все в людині симетрично,  то ми формуємо  половинку силуету. Розгорніть та подивіться на свою проекцію. На голові напишіть свою соціальну роль у суспільстві, на правій руці – найулюбленішу страву, на лівій руці – найулюбленіше заняття, на правій нозі – свою мрію, на лівій нозі – де вам подобається відпочивати.

Подивіться на проекції людей у кожній групі, чи схожі вони зовнішньо, за улюбленими справами. Який висновок ми можемо зробити?

Висновок: Всі люди, які нас оточують, різні за зовнішнім виглядом, мріями,уявою, бажаннями, розумовими здібностями, але, не зважаючи ні на що, ми всі – особистості. Кожна людина (дитина) наділена своїми задатками, які ми повинні розвивати. Саме це допоможе зробити сумісна робота школи та батьків.

Метод «Мозковий штурм»

(Мета:розвивати креативне мислення; сприяти самовираженню особистості)

Учасникам треба відповісти на запитання: «Що на вашу думку допомагає дитині успішно навчатися?» ( Розвиток пам’яті, уваги, уяви, процесів мислення)

Кінезіологічна вправа

(Мета: активізація творчих здібностей, стимуляція розумової діяльності)

Учасникам майстер – класу пропонується виконати рухи за зразком вчителя, які сприяють активізації роботи тієї частини мозку, що сприяє увазі та образному мисленню.Саме ці вправи можна проводити вдома перед початком виконання домашніх завдань. (Розминка для мозку)

Під час проведення самопідготовки батьки досить часто  стикаються з тим, що учням складно запам’ятатинавчальнийматеріал, вивчитивірші та інше. Як допомогти дитині запам’ятати необхідну інформацію та вчасно пригадати її? Як пробуджувати інтерес до навчання та спонукати до мовленнєвої активності? На ці запитання відповідає ейдетика.

Прийом ейдетики. Метод «зачіпок».

(Мета: вчити мислити послідовно, асоціативно; розвивати творчу уяву, фантазію, образне мислення учнів)

     Чи всі ми знаємо послідовність планет Сонячної системи? Щоб дитині швидко запам’ятати правильну послідовність назв планет, треба кожну назву arc-15437-1_bigstock-solar-system-9695753 (1).jpgприєднати (причепити) до якогось образу (слова). Наприклад: Меркурій (Марійка), Венера (вийшла), Земля (з), Марс (магазину), Юпітер (Юрко), Сатурн (сидів), Уран (У), Плутон (Палатці). Запам’ятавши вислів «Марійка вийшла з магазину, Юрко сидів у палатці», можна відтворити послідовність розташування планет Сонячної системи.

Релаксація.

(Мета: опанувати навички саморегуляції та зберегти більш рівний емоційний стан)

Зараз закрийте очі, сядьте зручно і уявіть себе у всесвіті, навколо кружляють різні планети, і великі, і малі, але вони безлікі, і ось з’являється наша рідна Земля,  гарна, красива, яскрава. Вона обертається навколо сонця, нас вітає і запрошує  до себе. Ми повертаємося з нашої подорожі, відкриваємо очі - і ось вона, наша красуня, у зимову пору року.

Прийом ейдетики. Метод «піктограм».

(Мета:вчити запам’ятовувати за допомогою активізації уяви, образного мислення, використавши  малюнки.)

За зразком вчителя пропонується скласти піктограму до вірша «Зима»І.Роговенко. При складанні піктограм необхідно  дотримуватися рядків, щоб не збилася рима.

               ЗИМА
Я дивлюся у віконце – 
Прямо в очісвітитьсонце,
Гладить щічки, гріє носик.
Гей, сидітивдомадосить.

«Мамо, де моїсанчата?
Я піду на двіргуляти,
Сонце тепле мене кличе,
Побіжу до ньогошвидше».

О. Роговенко

Прийом ейдетики. Метод «кінесептичної пам’яті»

(Мета: розвивати просторову орієнтацію та уявлення; тренувати вміння розслаблятися, швидко знімати втому, знаходитися в доброму гуморі.)

За зразком вчителя пропонується прочитати вірш «Зима» І.Роговенко з використанням рухів.

Для того, щоб запамятати будь-яку інформацію або вірш, не треба повторювати дуже багато разів. Необхідно два рази повторити, потім через 20 хвилин, перед сном та вранці. І вся інформація буде відтворена.

 

Прийом ейдетики. Метод складання розповіді.

(Мета:створити атмосферу творчого пошуку, підштовхнути до вираження своєї індивідуальності, розвивати мислення, мовлення, активізувати позитивний настрій)

Вчителем пропонується послідовно запам’ятати  вісім малюнків. Вибірково запитується, скільки малюнків можуть відтворити батьки, а далі пропонується пов’язати малюнки між собою, використавши складену розповідь.

Результат пошуку зображень за запитом "сніжинка"https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRmLGr4k7TrDlBxeGCPXxlWCCjID1ru04qiJNcshOT2Ey3tbc7gPwhttp://www.alp-vikno.te.ua/images/window_sample.jpghttp://2.bp.blogspot.com/_yXBpb1S9VY0/TMcOveHV6oI/AAAAAAAAAG0/p937UEWBTk0/s1600/2.jpg433321119.jpg

 

Пов’язане зображенняyaki-yagodi-i-frukti-mozhna-davati-ditini.jpg24544.png507.jpg27362.jpeg

Рефлексія.

(Мета:формувати активність рефлексії, розвивати гнучкість та оригінальність мислення)

    Ось і наближається до завершення наша сумісна робота, тому я пропоную оцінити діяльність своєї групи. Якщо, на вашу думку, група працювала активно, то на дошку прикріпіть сніжинку.

    А зараз я хочу запропонувати обміркувати та з’ясувати, чи виправдалися ваші сподівання. Якщо так, то прикріпіть промінчик, якщо ні – хмарку.

 Подивіться на нашу снігову бабу, яка вона гарна та привітна, наче шепоче:

0_71dc5_4ee03109_xl1.png

Усміхніться всім навколо:

Небу, сонцю, снігу, людям.

І всім вам обов’язково

День цей добрим буде.

 

Я хочу побажати всім міцного здоровя, миру, добробуту, злагоди, впевненості.

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Майстер-класи
Додано
7 квітня 2018
Переглядів
4956
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку