Стаття "Розвиток пізнавальної активності молодших школярів в процесі проведення нестандартних уроків"

Про матеріал

В даній статті розкривається спосіб підвищення ефективності уроку шляхом впровадження нестандартних уроків. Також визначено його поняття, типи та особливості проведення.

Перегляд файлу

Розвиток пізнавальної активності молодших школярів в процесі проведення нестандартних уроків

Важливим способом підвищення ефективності уроку є багатоманітність видів діяльності на уроці. Костянтин Ушинський казав, що дитина потребує діяльності без зупинки і втомлюється не діяльністю, а її одноманітністю, односторонньою формою. Особливо важливо дотримуватися цієї вимогливості в початковій школі. Молодші школярі засвоюють знання краще, якщо на уроці чергуються різноманітні і недовготривалі види роботи, а ще краще якщо навчання проходить в формі казки, подорожі, гри, тобто за принципом „навчання - гра” „гра - навчання”.

Тому у педагогічній діяльності потрібно використовувати нестандартні уроки, і при їх підготовці дотримуватися таких правил:

  • Урок має бути продуманим до дрібниць, щоб його етапи логічно випливали один з одного, а учні розуміли, чому, що і за чим вони роблять на занятті.
  • Корисно діяти за принципом «Краще один раз побачити, ніж сто разів почути». Наочність має бути динамічною, щоб показати невидиме: хід міркувань, зв'язок між поняттями.
  •  Учнів потрібно ретельно готувати до усвідомлення теми уроку, а не записувати її наперед.

Намагатися організовувати навчальну діяльність таким чином, щоб кожен (обов'язково кожен) відчув силу успіху у навчанні, вчасно підтримати учня, похвалити навіть за незначні кроки.

Нестандартний урок - імпровізоване навчальне заняття, що має нетрадиційну структуру. Такі уроки спрямовані на активізацію навчально-пізнавальної діяльності учнів, бо вони глибоко зачіпають емоційно-мотиваційну сферу, розвивають творче мислення, збуджують творчі сили, формують дух змагань.

Як показує практика, нестандартні уроки більше подобаються учням, ніж буденні навчальні заняття. Одним з видів нестандартного уроку є урок-казка. Казка може бути народною або ж можна її написати самостійно, спираючись на той матеріал, що вивчається в класі.  Наприклад, в основі уроку лежить казка Рукавичка. Спочатку можна запропонувати  дітям відгадати, яка казка розпочинається словами: «Йшов дід лісом, і загубив дід (що?)…? (рукавичку). Згадавши сюжет казки, урок продовжується.

При цьому, дуже важливим є використання ілюстрації до казки. Вони доповнюють її, дають наочно – образне уявлення про казкових героїв. Хід уроку розгортається таким чином, що кожне звірятко, яке хоче жити у рукавичці, приносить учням нові завдання: робота з підручником, словникова робота тощо. Виконавши їх правильно, звірятка залишаються в ній жити.

Таким чином, проведений урок сприятиме вивченню і закріпленню нового матеріалу, а також розвитку пізнавальної активності. Крім того, на уроці, пануватиме гарний настрій, а це - запорука продуктивної праці. 

  З метою перевірки знань, умінь і навичок проводиться урок-гра. Навіть пасивні на уроках діти захочуть взяти участь у грі. Гра дарує дітям радість і захоплення, дає змогу привернути увагу й тривалий час підтримувати інтерес до тих важливих і складних завдань на яких у звичайних умовах зосередити увагу не завжди вдається.

Всім відомо, що коли вчитель проводить урок-гру чи використовує елементи дидактичної гри на уроці (цікавинки, ігри, кросворди, загадки, ребуси, практичні заняття, рольові ігри, застосовує інтерактивні методи навчання, комп’ютерні технології навчання ), то навчання перетворюється в захоплюючий процес. Тому вважаю, що на уроці повинно бути якнайбільше завдань, які б спонукали дитину до улюбленої діяльності.

Поняття «подорож» охоплює такий зміст: поїздка або пересування пішки поза межі перебування, але тільки в уяві, подумки, за допомогою власної фантазії. Учні сидять в класі за партами і одночасно  подорожують за допомогою вказівок і порад учителя. Тут учитель уже виступає в ролі капітана корабля, штурмана, ведучого і т. ін., а школярі є мандрівниками, які, слідують за вчителем.

Один з найкращих спроб вдосконалення уроку є нестандартні  уроки з інтегрованою основою, які спрямовані на творчий пошук, всебічний розвиток особистості кожного школяра зокрема.

Інтегровані уроки –  це уроки, де матеріал вивчається блоками з декілька предметів. Інтегрований урок має такі особливості: по – перше, допомагає учням здійснити засвоєння знань з предмета в сукупності з іншими науками; по – друге, сприяє формуванню пізнавального інтересу; по – третє, забезпечує узагальнення наявних знань, уміння використовувати їх у процесі вивчення інших наук.

 Проведення уроку – вікторини в початкових класах буде результативним лише за вмілої підготовки вчителем цього уроку.  В основі вікторини лежать запитання, на які мають відповісти окремі учні чи команди, тому від змісту, форми та характеру запитань залежатиме результат вікторини. Складаючи запитання вікторини, вчитель повинен урахувати вік інтереси, розумовий розвиток, рівень знань учнів свого класу.

 Готуючи уроку-вікторину, вчитель не повинен забувати, що головне завдання цієї форми навчання – дати учням знання з певної теми.  Усі запитання вікторини повинні бути цікавими і нестандартними. Не менш важливим є підбиття підсумків вікторини. Логічним закінченням уроку-вікторини повинно бути оголошення переможців і оцінювання учнів

Урок – КВК, насамперед, сприяє формуванню самостійності мислення, стимулює розвиток творчих здібностей, а також розширює кругозір.

Це своєрідна гра-змагання команд веселих і кмітливих, що розгортається на уроці. Характерною ознакою такого уроку є його насиченість позитивними емоціями. Безперечно. Що урок, повний емоцій, на довгий час збережеться у пам’яті учнів. До того ж, він, сприяє засвоєнню знань, розвиває активність, спостережливість, дотепність.

Для уроку – КВК притаманними є певні особливості, які відрізняють його від усіх інших типів нестандартних уроків і які слід урахувати під час його підготовки та проведення. Перш за все треба організувати, як мінімум, дві команди, які братимуть участь у КВК. Команди повинні знайти собі цікаві назви та обрати капітанів. Другим важливим моментом уроку – КВК є наявність журі, яке оцінюватиме гру команд. Склад журі може бути різноманітним, включаючи і вчителя і учнів з активу класу, а також запрошених представників адміністрації школи, батьків. Головним критерієм під час формування складу журі повинна бути не його кількість, а об’єктивність. Щодо змісту уроку КВК, то його повинні формувати такі конкурси, які б мали триєдину мету (навчальну, виховну, розливальну) і за тривалістю вмістилися б у відведений для уроку час. Саме при формуванні змісту уроку КВК не варто забувати, що це урок, а не виховний захід, тому необхідно дотримуватися всіх функцій і завдань навчального заняття.

Крім вищезазначених є багато інших типи нестандартних уроків. А саме:    рольові ігри, ділова гра, круглий стіл або конференція, прес-конференція,  урок відкритих думок, урок-змагання, урок-вікторина, урок-суд, аукціон знань, урок-диспут, урок-турнір, урок-еврика, міжпредметний інтегрований урок, урок-конкурс, урок творчості, урок-вистава, огляд знань, урок-гра, урок-залік, урок-мандрівка,  урок-змагання,  урок-діалог,  урок-брифінг, актуальне інтерв’ю, рольова ділова гра, урок-лекція.

Нестандартні уроки впливають на розвиток творчого мислення молодших школярів та результативність процесу навчання: знання набувають якості системності, уміння стають узагальненими, комплексними, посилюється світоглядна спрямованість пізнавальних інтересів учнів, ефективніше формуються їхні переконання і досягається всебічний розвиток особистості.

1

 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
7 квітня 2018
Переглядів
973
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку