Матеріал буде цікавим як для вчителів, так і для керівників ЗНЗ
1. На сучасному етапі розвитку суспільства інформаційні технології стали невід'ємною частиною життя людини.
2. Вони перестали бути окремою обмеженою сферою економіки і бізнесу.
3. Сьогодні ІКТ виступають об'єднувальною основою для побудови світового інформаційного співтовариства, активно впливають на визначення вектора світового прогресу....
На сучасному етапі розвитку суспільства інформаційні технології стали невід’ємною частиною життя людини. Вони перестали бути окремою обмеженою сферою економіки і бізнесу. Сьогодні ІКТ виступають об’єднувальною основою для побудови світового інформаційного співтовариства, активно впливають на визначення вектора світового прогресу. Виклики сьогодення
свідчить про небувалий і прискорений процес „зміни віх”, так: Для переходу від усного способу навчання до письмового знадобилось 500 млн. років. Від письмових форм до друкованих – 5 тис. років. Від друкованих до форм із застосуванням радіо, телефону, кіно – більше 500 років. Ретроспективний аналіз історії розвитку форм і методів людського навчання І, нарешті, понад 50 років відбувався перехід до сучасних форм (кабельне телебачення, відеомагнітофон, калькулятори, ПК).
Розвиток ІКТ та їх використання в освітіШвидкий розвиток технічних і програмних можливостей персональних комп’ютерів, розповсюдження інформаційно-комунікаційних і креативних технологій створюють реальні можливості для їх використання в системі освіти з метою розвитку творчого потенціалу людини в процесі навчаннята забезпечення наступності навчання між різними ланками навчально-виховних закладів освіти.
Система “вухо-мозок” пропускає за секунду 50 одиниць інформації;а система “око-мозок” – 500 одиниць;90 відсотків всієї інформації учні отримують за допомогою зору;10 відсотків за допомогою слуху. використання аудіовізуальних засобів скорочує на 40% необхідний для навчання час і на 20% збільшує обсяг засвоєної інформації.«Краще один раз побачити, ніж 100 разів почути»
Особливості розвитку сучасних школярів. За висновками психологів сучасні діти значно відрізняються від своїх батьків, а саме: Вони засвоюють інформацію в більш швидкому темпі, при цьому їхнє реальне життя і спілкування сконцентроване в інтернет-мережі, а не на вулицях міста;Мозок дитини працює як спеціальна програма,яка дає можливість легко засвоїти принципи роботи на комп’ютері та інших числових приладах. Зважаючи на те, що сучасні діти відрізняються від попередніх поколінь,їм складно навчатися в школі за старими принципами. На уроках дітям нецікаво і нудно, до того ж їм важко організувати самостійну роботу, внаслідок складнощів з процесом запам’ятовування навчального матеріалу. Нове покоління учнів, яке стикаається з традиційною загальноосвітньою системою навчання отримало назву «digital natives» - термін можна розшифрувати як корінний житель цифрового суспільства.
Проблеми сучасних школярів. Сучасні діти від самого початку своєї появи на світ взаємодіють з цифровими технологіями, що викликає виникнення певних проблем у школі, а саме: З мотивацією – учень вважає недоцільним вчити великий за обсягом матеріал або писати твір, якщо є можливість все це знайти в інтернеті. Але, при цьому сильно страждають почерк и грамотність учня, З аналітикою –в учнів відсутній аналітичний підхід до вивчення матеріалу, вони не можуть узагальнювати матеріал, робити висновки. З зосередженністю– дитина через постійне знаходження в інтернеті, не вміє концентрувати увагу. Від цього страждає концентрація –дитина перестає розуміти зміст довгих речень.Із пам’яттю – діти не розуміють навіщо чомусь навчатися і запам’ятовувати на уроці, якщо є пошуковики в інтернеті... Зараз читаючі діти зустрічаються вкрай рідко, оскільки цей процес для їх динамічного головного мозоку надто повільним.
Діти і комп’ютер – думка науковців: “за” і “проти”Як показують новітні дослідження: комп’ютери погіршують результати навчання школярів;виявилися для багатьох дітей просто справжніми "вбивцями часу, і це погіршує успіхи в школібільшість дітей використовують комп’ютер щоб грати в комп’ютерні ігри та спілкуватися з друзями", дисфункціональне використання сучасних медіа, яке призводить до того, що для дітей на перший план виходять їхні успіхи в комп’ютерних іграх, а успіхи в школі стають другорядними.
В той же час неможливо уявити собі сучасну успішну людину, яка б не володіла комп’ютером. Сучасному вчителю необхідно іти в ногу з часом, опановуючи інноваційні технології навчання;Потрібно розвивати набутий поколінням досвід навчання трансформувати його на більш сучасному рівні з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, без яких сьогодні не можливий розвиток компетентностей кожного учня.
7. Потреба у самоактуалізації (реалізація своїх мети, здібностей, розвиток власної особистості) 6. Естетичні потреби (гармонія, порядок, краса) 5. Пізнавальні потреби (знати, уміти, розуміти, досліджувати) 4. Потреба в повазі (компетентність, досягнення успіху, схвалення, визнання) 3. Потреба у визнанні й любові (належати до громади, бути визнаним, кохати й бути коханим) 2. Потреба у безпеці (почуватися захищеним, позбутися страху й не 1. Фізіологічні потреби людини (органічні) потреби (голод, спрага, сексуальний потяг та ін.)…Піраміда Маслоу
Види мотивів. Мотив є формою прояву потреби людини (мотив фр. - спонукальна причина, привід до дії). Це - спонукання до діяльності, відповідь на те, заради чого вона відбувається. Мотиви спрямовують, організовують пізнання, надають йому особистісного значення. Мотиви, які безпосередньо не пов’язані з діяльністю, але впливають на її успішність, є зовнішніми мотивами. Внутрішні мотиви пов’язані безпосередньо із самим процесом учіння, його результатами. Внутрішня мотивація — це спонукання до якоїсь діяльності завдяки власному внутрішньому прагненню задовольнитися роботою. Ви дієте під впливом внутрішньої мотивації, якщо займаєтеся чимось, що вам подобається
Види мотивів. Зовнішні мотиви. Внутрішні мотиви. Пов’язані безпосередньо із самим процесом учіння, його результатами. Види: Широкі-пізнавальні;Учбово-пізнавальніМотиви самоосвіти. Позитивне ставлення дитини до школи. Допитливість. Довіру до вчителя;Прагнення бути дорослим;Прагнення мати шкільні речі тощо.
Зміст навчання і мотивація. Зміст навчання, його значущість для школяра є підґрунтям мотиваційної сфери. Від змісту навчання залежить спрямованість школяра, тобто мотиви навчання. Виокремлюють п'ять типів ставлення до навчання:негативне;байдужне або нейтральне;позитивне аморфне;позитивне пізнавальне, усвідомлене;позитивне відповідальне, особистісне.
Роль навчальної мотивації в початковому навчанні школярів. Молодший шкільний вік сприятливий до того, щоб закласти основу для вміння та бажання вчитися. Від рівня сформованості навчальної мотивації залежить обсяг зусиль яких учень докладає у своєму навчанні. Важливо, аби увесь процес навчання викликав у дитини інтенсивне внутрішнє спонукання до знань, розумової праці.
Типові причини небажання дітей вчитися. Причина перш. Невміння дітей учитися і долати труднощіпізнавальної діяльностіПричина друга. Великий обсяг програмового матеріалу, якийтреба засвоїти і запам’ятати. Причина третя. Вплив відволікаючих чинників. Навчання вимагає від школяра все більше часу не тільки в школі, ай вдома.
Причини зниження мотивації навчаннянеправильний підбір вчителем навчального матеріалу, що призводить до недовантаження чи перевантаження школярів;невміння будувати стосунки з учнями;недостатньо диференційований підхід вчителя;низький рівень знань школяра;несформованість прийомів самостійної роботи в учня;негативні приклади товаришів, що мають вплив на дитину.
Корисні поради для стимуляції навчання Спирайтесь на бажання дитини. . Використовуйте ідентифікацію. Враховуйте інтереси й нахили. Використовуйте наміри. Заохочуйте бажання досягти визнання. Шукайте чесноти, схвалюйте успіхи, давайте дитині шанси. Зробіть діяльність привабливою. Іноді просто говоріть «Треба!».«Це потрібно зробити! Ти ж вольова людина!». Використовуйте ситуацію.
За можливості скасувати нагороди і призи за правильно виконанні завдання;Якомога менше використовувати на уроках ситуацію змагання. Намагатися не нав'язувати навчальної мети «зверху». Пам'ятати ,що покарання за неправильне вирішення навчальних завдань є найостаннішим і найменш ефективним заходом, який негативно впливає на ставлення дитини до навчання. Намагатися уникати встановлення часових обмежень тому що це не лише пригнічує розвиток творчості, а й перешкоджає розвиту внутрішньої мотивації. Умови підвищення внутрішньої мотивації
Технологія – це наука про способи розв’язання задач людства за допомогою технічних засобів. Педагогічна технологія – це науково обґрунтована педагогічна система, яка гарантує досягнення певної навчальної мети через чітко визначену послідовність дій, націлених на розв’язання проміжних цілей, наперед визначений кінцевий результат. Будь-яка педагогічна технологія - це інформаційна технологія, оскільки основу технологічного процесу навчання складає отримання і перетворення інформації. Більш вдалим терміном для технологій навчання, що використовують комп'ютер, є комп'ютерна технологія. Ключові поняття «Технологія» і «Педагогічна технологія»
ІКТ - інформаційні комп’ютерні технології навчанняце процес підготовки і передачі інформації, засобом здійснення яких є комп'ютер. сукупність педагогічних методів і технічних засобів, направлених на реалізацію навчальної мети шляхом використання інформаційних технологій на основі комп’ютерних мереж, що максимально забезпечує ефективність навчального процесу.
Застосування ІКТ в початковій школі – вимога часу. Школа має готувати майбутнє покоління відповідно до вимог часу. Запровадження інформаційно-комунікаційних технологій у початковій ланці – це не данина моді, а необхідність сьогодення, оскільки більшість дітей ознайомлюються з комп’ютером набагато раніше, ніж це їм може запропонувати школа. Для учнів початкових класів застосування інформаційно-комунікативних технологій навчання передусім є інструментом розвитку їх здібностей, де оволодіння навичками практичної роботи має відбуватись мимохіть – легко, без напруження…
Напрями запровадження ІКТ-навчання. Створення презентацій до уроків;Створення навчальних слайд-фільмів;Робота з ресурсами Інтернет;Виконання творчих домашніх завдань;Використання готових навчальних програм;Використання електронних підручників;Розробка і використання авторських програм;Використання у виховній роботі;Створення власних тест-програм з використанням готових електронних оболонок;Ведення електронної документації (класні журнали і щоденники).
Функції комп’ютера у процесі навчання{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}ФункціїПризначення функції Функція навчанняджерело навчальної інформації;наочність;тренажер;засіб діагностики і контролю. Функція робочого інструментазасіб підготовки текстів (текстовий редактор);засіб підготовки таблиць (табличний редактор);засіб побудови графіків;пошукова система;засіб моделювання.
Функції комп’ютера у процесі навчання{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}ФункціїПризначення функціїОб’єкт вивченняпроцес програмування;створення програмних продуктів. Колектив співробітництвакомунікація з великою аудиторією (локальні комп’ютерні мережі);телекомунікації у глобальній мережі Internet. Середовище дозвіллякомп’ютерні ігри;комп’ютерне відео та музика.
Мультимедія – це спеціальна інтерактивна технологія, що забезпечує за допомогою технічних і програмних засобів роботу з анімованою комп’ютерною графікою і текстом, мовою, високоякісним звуком, нерухомими зображеннями і рухомим відео. Найбільш вдалою формою для учнів 1-4 класів є коп’ютерна презентація. Мультимедіа –технологіїнавчання
Мультимедійний урок (комбінований) в початковій школі складається частин, які мають таку послідовність:оголошення теми уроку;вступ (вступна бесіда);пояснення нового матеріалу з використанням мультимедійної демонстрації;формування практичних навичок;тестові завдання;підведення підсумків уроку. Структура мультимедійного уроку
Значення мультимедійних презентацій в початковій школі для учнів: Робить заняття цікавими й розвиває мотивацію;Надає більше можливостей для участі в колективній роботі, розвитку особистих і соціальних навичок;Учні легше сприймають і засвоюють складні питання в результаті більш ясною, ефективної та динамічної подачі матеріалу; Дозволяє використовувати різні стилі навчання, викладачі можуть звертатися до всіляких ресурсів, пристосовуючись до певних потреб;Учні починають працювати більш творчо і стають впевненими в собі.
Викликають великий інтерес в учнів, яка виражається у зростанні кількості питань, що задаються дітьми, та пошуку відповідей на складні запитання. Зростає кількість учнів, які готують самостійно додаткову інформацію до уроку. Дані уроки також сприяють формуванню комп'ютерної грамотностіВплив уроків з ІКТ-навчання на учнів
Вимоги до оформлення презентаціїУ змістовій частині слід розміщувати короткі тези;Обсяг інформації на кожному слайді має бути не більшим за одну тезу, одне визначення, кілька фактів, формул, дат; Для урізноманітнення подачі матеріалу слід використовувати різні типи слайдів (текстові, табличні, графічні);Діаграми не слід робити дуже складними. Вони мають містити не більше 5 елементів;Ілюстрації слід застосовувати такі, на яких добре видно всі деталі. Вони мають бути якісними, достатньо контрастними
Вимоги до розміщення текстів на слайдахтекст та слайдах повинен бути «читабельним»;заголовки повинні відрізнятися від основного тексту;найважливіші слова слід намагатися розміщувати в центральній частині слайда;коментарі та підписи до ілюстрацій доцільно подавати меншим шрифтом унизу слайда;Розгорнуті речення на слайдах подаються лише за необхідністю цитування.
На кожному слайді має бути не більше двох картинок. Анімація можлива один раз протягом 5 хвилин Шрифти слід обирати такі, які легко прочитати при різних типах освітлення. Вони мають бути чіткими й контрастними до тла слайда. Розмір шрифту на слайдах повинен бути не менше 24-28 пунктів. Вся презентація повинна бути витримана в одному стилі (однакове оформлення всіх слайдів: фон, назва, розмір, колір, накреслення шрифту; колір і товщина різних ліній і т.п.). Також слід врахувати:
На кожному слайді має бути не більше двох картинок. Анімація можлива один раз протягом 5 хвилин Шрифти слід обирати такі, які легко прочитати при різних типах освітлення. Вони мають бути чіткими й контрастними до тла слайда. Розмір шрифту на слайдах повинен бути не менше 24-28 пунктів. Вся презентація повинна бути витримана в одному стилі (однакове оформлення всіх слайдів: фон, назва, розмір, колір, накреслення шрифту; колір і товщина різних ліній і т.п.). Також слід врахувати:
У цікавій, динамічній, ігровій формі учні молодших класів опановують комп’ютерні засоби та одночасно удосконалюють свої знання з певних навчальних предметів, розвивають пам’ять, просторову уяву, логічне мислення, творчі здібності. Таким чином, з точки зору дидактики ІКТ дозволяють:забезпечити зворотній зв’язок в процесі навчання;зробити навчання більш інтенсивним, та ефективним за рахунок реалізації можливостей;підвищити унаочненість навчального процесу;забезпечити пошук інформації із різноманітних джерел;ІКТ дозволяють:
Використання інформаційних технологій на уроці є потужним мотиваційним стимулом. Збільшення часу безпосередньої роботи за комп'ютером молодшого школяра ініціює низку негативних наслідків: перезбудження нервової системи, втому очей, статистичне напруження м'язів спини і шиї, загальну стомлюваність організму. Тому, якою б привабливою не була навчальної діяльність з використанням комп'ютера на уроці, необхідно суворо дотримуватися встановлених санітарних норм. Проте вчителям слід пам’ятати:
Використання ІКТ у навчальному процесі дозволяє:посилити освітні ефекти;підвищити якість засвоєння матеріалу;побудувати індивідуальні освітні траєкторії учнів;здійснити диференційований підхід до учнів з різним рівнем готовності до навчання;організувати одночасно дітей, що володіють різними здібностями і можливостями.
Але хочу застерегти від надмірного захоплення комп’ютером!Усе корисне в міру. Комп'ютер не повинен замінювати такі традиційні засоби навчання, як крейда, дошка, олівець, зошит, ножиці тощо. Він є лише одним з компонентів мотивації навчання, яким повинен оволодіти учень. Комп’ютер не повинен витісняти інші компоненти мотивації до навчання
Результативність досвіду. Зростання позитивної мотивації на уроках із застосуванням ІКТ;Підвищення рівня використання наочності на уроці;Підвищення продуктивності навчально-виховного процесу;Якісна зміна взаємовідносин між учасниками навчально-виховного процесу;Зростання якості знань.
Ріст навчальної мотивації учнів за період навчанняу 1-2 класах{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Сума балів підсумкового рівня мотивації1 клас2 клас балІ с.ІІ с.І с.ІІ с.ІДуже високий рівень мотивації41-49 ІІВисокий рівень мотивації33-40 20 %50 %ІІІНормальний, або середній рівень мотивації25-3260 %50 %60 %50 %ІVЗнижений рівень мотивації15-2420 %50 %20 % VНизький рівень мотивації5-1420 %
Саме використання ІКТ дає нам можливість змінити зміст освіти та сприяє :кращому сприйняттю й засвоєнню дітьми навчального матеріалу;зростанню інтересу до пізнання;індивідуалізацію навчання;розвитку творчих здібностей учнів;скороченню видів роботи, що стомлюють дітей;використанню різних аудіовізуальних засобів (музики, графіки, анімації) для збагачення змісту і посилення мотивації навчання;більш динамічній подачі матеріалу;формуванню в учнів адекватної самооцінки та створенню умов для самостійної роботи;самоосвіті й самовдосконаленню особистості учня й учителя;засвоєння і учнями, і учителями нових важливих знань, умінь, навичок.
Використання ІКТ в початковій школі дозволяєПроводити уроки на високому естетичному рівніЗдійснювати диференційований підхід до учнів з різним рівнем готовності до навчання. Активізувати пізнавальну діяльність учнів. Навчати одночасно дітей з різним рівнем підготовки. Підсилювати освітні ефекти. Застосовувати різнорівневі завдання. Підвищувати якість засвоєння матеріалу. Здійснювати дистанційне навчання
Для того, щоб запроваджувати в навчально-виховний проце початкової школи ІКТ-навчання існує велика кількість мультимедійних продуктів, а саме:комп'ютерних енциклопедій, досконалих навчаючих програм, ілюстрованих комп'ютерних книг, навчальних ігор, що розвивають здібності дитини. Спеціальних освітніх сайтів. Пропоную Вам деякі з них: Вчителю на замітку…