Розробка майстер - класу з теми «Використання інтерактивних методів на уроках інформатики для розвитку всіх видів мислення та пізнавального інтересу учнів». Розробка доповнена презентацією.
Майстер-клас
«Використання інтерактивних методів на уроках інформатики для розвитку всіх видів мислення та пізнавального інтересу учнів»
Мета:
Завдання:
Прогнозований результат майстер - класу:
Використовувані засоби та обладнання:
Форма проведення: Лекція з елементами бесіди + Практичні завдання.
Хід заняття
Слайд 1
1 . Організаційний початок
Ви чуєте, дзвенить дзвінок?!
Я починаю наш урок!
2 . Мотиваційний початок
Шановні колеги! Дозвольте представитися: Жилєнков Даніїл Юрійович, вчитель інформатики Міньківського НВК «ЗНЗ І-ІІІ ступенів – ДНЗ». Я радий вітати Вас на майстер-класі. Сьогодні я хочу поділитися з Вами своїм невеликим, але важливим досвідом роботи щодо впровадження інтерактивних вправ та методів в навчально-виховний процес.
Слайд 2
Особливу увагу я приділяю використанню методу проектів. Я впевнений, що Ви знайомі з цією формою роботи і широко використовуєте її. Я працюю за цією технологією тільки другий рік, але хочу звернути увагу на деякі особливі, на мій погляд, моменти.
Слайд 3
3. Представлення матеріалу.
Проектно-дослідницька діяльність – це дуже сучасний засіб для навчання дітей. Тут ми можемо виділити багато «плюсів»:
Слайд 4
Сьогодні ми обмежені в часі, і я не зможу Вам продемонструвати, як працює метод проектів на практиці. Але в своїй роботі я використовую ще багато інших інтерактивних вправ та методів. На різних етапах роботи віддаю перевагу певним методам та вправам.
Слайд 5
От і зараз ми почнемо наш урок з організаційного етапу. (Виконуємо вправи організаційного етапу).
Організаційний етап
Самоналаштування |
- Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте : Я зможу сьогодні добре працювати на уроці. Я особистість творча. Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці. |
Девіз творчих та винахідливих |
Дітям пропонується перед початком роботи промовити такі слова: Видумуй, пробуй, твори! Розум, фантазію прояви! Активним і уважним будь І про кмітливість не забудь! |
Слайд 6
Під час актуалізації опорних знань часто використовую такі методи як «Зайвий термін» та «Мозаїка». Потренуємося з Вами. На Ваших партах є картки під №1 з вправою «Зайвий термін». Вам потрібно знайти зайвий термін у рядку. Виконайте вправу за 30 секунд. Потім обміняйтеся та перевірте результати один одного. (Виконують вправу «Зайвий термін»). Наступне завдання. На Ваших столах є кольорові прямокутники зі словами. Давайте складемо цю мозаїку із слів, щоб отримати, прочитати та запам’ятати необхідні в інформатиці терміни. На виконання вправи 30 секунд. (Виконують вправу «Мозаїка»). Кожен читає, що вийшло.
Етап актуалізації опорних знань
Вправа «Зайвий термін» |
Командам видається аркуш з термінами. У кожній з приведених груп один термін є «зайвим». Учням необхідно викреслити цей термін та пояснити своє рішення. Роздаю картки. |
Мозаїка |
Учні отримують картки, на яких запропоновано набір слів, з яких потрібно скласти задані поняття. Роздаю картки. |
Слайд 7
Під час перевірки домашнього завдання найчастіше використовую різноманітні тести, у тому числі тестові завдання в спеціальних середовищах на комп’ютері. А сьогодні ми з Вами перевіримо готовність до уроку за допомогою методу «Пошта». На Ваших партах є чисті аркуші. Зараз Ви напишете на них адресу своєї парти вул..Навчальна, №стільця, своє ім’я, ім’я людини, якій Ви відправляєте листа, сьогодні пропоную обрати сусіда по парті, для економії часу, та запитання з теми «Графіка», на яке ви хотіли б почути відповідь. Відправляєте листа. Адресат письмово відповідає за 30 секунд і відправляє листа назад. (Виконуємо вправу «Пошта»). Ви задоволені відповідями? На уроці з учнями потрібно прокоментувати кожний лист, але зараз ми пропустимо цей етап вправи, бракує часу.
Етап перевірки домашнього завдання
Тестові завдання |
Цей методичний прийом останнім часом став надзвичайно популярним та має велику кількість варіацій. |
Пошта |
Кожному учню пропонується визначити свою «адресу» в класній кімнаті. Ряди парт гратимуть роль вулиць, самі парти або столи — будинків. Учні на аркушах записують питання за текстом домашнього параграфа, пишуть адресу однокласника (1-ша Зелена вулиця, будинок 3, Олені), свою зворотну адресу і з допомогою листоноші відправляють записку адресату. Адресати повинні письмово відповісти на питання. За командою вчителя гра зупиняється й оцінюються декілька «листів». Найвищу оцінку одержують ті, хто поставив цікаве питання й отримав на нього правильну відповідь. Роздаю чисті аркуші-листи. Тема для питань «Графіка». |
Слайд 8
Переходимо до вивчення нового матеріалу. На уроках часто використовую вправу «Заміни букву». От і Вам пропоную виконати цю вправу. На Ваших партах є картки з вправами. Виконайте будь ласка їх, обміняйтеся картками для перевірки. Поставте один одному смайлик, який буде відповідати правильності виконання завдання. На вправу у Вас 30 секунд. (Виконують вправу). Усі отримали смайлики з посмішками? Молодці.
Вивчення нового матеріалу
Вправа «Заміни букву»
|
Учитель роздає картки, на яких записані слова, в яких треба замінити букву, щоб отримати слово, пов’язане з інформатикою. Роздаю картки. |
Учитель — учень |
Працюючи в парах, учні вивчають різний навчальний матеріал, потім один стає «вчителем» та пояснює іншому прочитане, після чого вони міняються ролями |
Слайд 9
А тепер пригадаємо основні правила техніки безпеки в комп’ютерному класі. Використаємо прийом «Світлофор». Якщо я читатиму правильне ствердження – піднімайте зелену карту, якщо хибне – червону. (Виконуємо вправу)
Етап перевірки знань фактичного матеріалу, основних понять, глибини осмислення, контролю та самоперевірки
«Світлофор»
|
«Світлофор» — це лише довга смужка картону, з одного боку червона, із другого — зелена. Дітям роздаються червоні та зелені картки. Якщо твердження правильне, то учні піднімають зелену картку, а якщо не правильне, то червону. Роздаю картки. Ставлю запитання з техніки безпеки. |
Запитання:
Слайд 10
На етапі закріплення, узагальнення та контролю найчастіше використовую методи «Знайди помилку» і експрес-тести. (Самому прочитати з презентації про Знайди помилку)
Етап первинного закріплення, застосування, узагальнення контролю, корекції та систематизації знань
Знайди помилку |
Цей методичний прийом можна застосувати як командну гру. Кожна команда готує вдома (або на уроці) текст з помилками з певної теми і пропонує його іншій команді. Для економії часу можна обмінятися текстами, які були заготовлені наперед. Користь подвійна — чия команда краще, заховає свої помилки і хто більше і швидше знайде. |
Експрес-тести |
Учні вибирають один варіант відповіді з кількох запропонованих |
Слайд 11
При підбитті підсумків уроку запитую учнів «Як би ти оцінив свої здобутки на уроці?». Щоб відповісти на питання пропоную наступний прийом «Умовні знаки». Я Вам читаю ствердження, якщо воно Вам зараз підходить підніміть руку. Так ми побачимо, хто як засвоїв матеріал. (Читаю і дивлюся на умовних учнів)
- «Я все розумію, що було представлено на майсер-класі, я все роблю правильно»
- «Мені була зрозуміла більша частина матеріалу, але я ще іноді припускаюся помилок»
- « Я майже нічого не розумію, новий матеріал для мене складний».
Молодці! Я радий, що матеріал Вами засвоєний.
Підсумок уроку
Умовні знаки |
Запитую учнів: «Як би ти оцінив свої здобутки на уроці?» Пропоную підняти руку, якщо висловлювання Вам підходить. - «Я все розумію, я все роблю правильно» - «Мені була зрозуміла більша частина матеріалу, але я ще іноді припускаюся помилок» - « Я майже нічого не розумію, нове правило для мене складне» |
Слайд 12
На етапі ознайомлення з домашнім завданням використовую наступні прийоми: лотерею – кожен сам обирає собі завдання з кошика, також пропоную завдання на «продаж» з різними цінами-балами за виконання, і, найулюбленіше, яке почав використовувати зовсім недавно, творчі завдання – учні розробляють дидактичні матеріали, а потім ми всі використовуємо їх на уроках.
Етап ознайомлення з домашнім завдання
Безпрограшна лотерея |
Цей прийом добре спрацьовує на уроках філологічного й математичного циклу і там, де є можливість вибору письмових завдань. Діти дістають із коробок номери завдань (вправ, задач). Як варіант один з учнів дістає завдання з коробки для свого ряду (на групу дітей). |
Ярмарок-продаж |
Ярмарок-продаж, на якому вчитель «продає» домашнє завдання, установивши кожному бальну ціну. |
Творчість працює на майбутнє |
Формула: учні виконують творче домашнє завдання — розробляють дидактичні матеріали. Якщо учитель регулярно користується цим прийомом, то за декілька років роботи у нього накопичуються безцінні посібники. |
Слайд 13
4. Узагальнююче слово
Є безліч цікавих і корисних інтерактивних методів та вправ. Зробити урок незабутнім в наших з Вами руках. Використовуючи інтерактивні методи навчання ми досягнемо мети – виховати всебічно розвинену сучасну особистість.
Слайд 14
5. Підведення підсумків
Методичний урок наближається до завершення. Але будь-який урок вимагає підведення підсумків.
По черзі звертаюся до кожного.
На майстер класі я…
Рефлексія
Підіб'ємо підсумки (онтологічна складова)
|
Один з найпоширеніших прийомів усної рефлексії, що, як правило, застосовується на етапі завершення уроку,— це промовляння за такою схемою: На уроці я...
|
Слайд 15
6. Заключне слово
Дякую за увагу та бажаю творчих успіхів, великих досягнень та здійснення всіх Ваших проектів!
Вправа «Заміни букву»
|
Вправа «Заміни букву»
|
Вправа «Заміни букву»
|
Вправа «Заміни букву»
|
|
|
|
|
Відповіді
Вправа «Заміни букву»
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Команда - це |
повідомлення
|
що |
спонукає |
до |
|
|
Виконавець - це |
об’єкт |
здатний |
виконувати |
команди |
|
|
Алгоритм - це |
скінченна |
послідовність |
команд |
виконання |
|
|
Комп’ютерна програма - це |
алгоритм |
опрацювання |
даних |
записаний |
|
|
Ярлик - це |
посилання
|
на |
інший |
об’єкт |
|
|
Файлова система - це |
складова |
операційної |
системи |
яка |
|
|
Система команд - це |
набір |
команд |
які |
може |
|
|
Операційна система - це |
комплекс |
програм |
призначений |
для |
|
|
виконання |
певної
|
дії |
|
|
|
|
яких |
приводить
|
до |
розв’язання |
поставленої |
задачі |
|
спеціальною |
мовою
|
та |
призначений |
для |
використання |
комп’ютером |
операційної |
системи
|
|
|
|
|
|
забезпечує |
збереження
|
даних |
на |
носіях |
даних |
|
виконати |
виконавець
|
|
|
|
|
|
забезпечення |
виконання
|
інших |
програм |
|
|
|