Майстер -клас " Використання методу 6 капелюхів на уроці читанння, 2 клас"

Про матеріал
Майстер- клас для вчителів початкових класів " Використання методу 6 капелюхів мислення на уроці читання".
Перегляд файлу

Тема. Використання методу « Шість капелюшків мислення » на уроках читання в НУШ ( за технологією розвитку критичного мислення).

 

Мета: Розширити знання учасників майстер-класу про інноваційні технології в сучасній освіті  та їхню роль в реалізації діяльнісного підходу в навчанні молодших школярів. Ознайомити з методом Едварда де Боно «Шість мислячих капелюхів». Розвивати творче мислення, уяву, фантазію. Виховувати бажання застосовувати здобуті знання і навички у повсякденній праці.

 

Обладнання: плакати і конверти з завданнями,  шість різнокольорових капелюхів, дидактичний  матеріал.

Хід заняття

І. Вступне слово вчителя

     Давня народна мудрість говорить: «Якщо твої плани розраховані на рік – сій хліб, якщо на десятиліття – посади дерево. Якщо твої плани розраховані на століття – навчай та виховуй дітей!»

     Наші плани розраховані на століття, і тому головне завдання для нас – це навчання та виховання дітей - майбутнього України.

 « Навчання без  міркування-марна праця» ( Конфуцій).

« Щоб не перетворити дитину в склад знань, комору правил та формул, треба вчити її мислити» ( В. Сухомлинський)

 Вчитель оголошує тему та мету майстер-класу.

Пропоную такий девіз нашої співпраці:

 Діяти активно!

Думати оперативно!

Сперечатись доказово!

Для всіх обов'язково!

Згодні? Тоді починаємо!

ІІ Психологічне налаштування на роботу.

Посміхніться! Зніміть посмішку зі свого обличчя та поділіться нею з сусідом, отримайте посмішку від сусіда та прикрасьте нею своє обличчя!

ІІІ Вправа « Очікування »

 У кожного з вас є паперовий капелюшок. Напишіть, будь ласка, на ньому свої очікування від майстер - класу.  Покладіть їх поки що поруч.

Я очікую плідної співпраці та гідної оцінки методу « 6 капелюшків».

ІV Розповідь про автора методу «Шість мислячих капелюхів»

     Едвард де Боно (1933-2021 ) – популярний психолог, доктор медицини і філософії, номінант на Нобелівську премію у галузі економіки, викладач Кембриджського Університету, автор 45 книг, засновник техніки «мислення про мислення».  У 1967 році ввів  термін  «латеральне мислення», під яким розумів специфічний процес обробки інформації, спрямований на зміну існуючої стереотипної моделі сприйняття навколишньої дійсності, створення нових альтернативних підходів до розв'язання проблеми. Саме латеральне мислення Едвард де Боно вважав основою креативності.

 Його методики широко використовуються як у дитячих садках, школах, так і в діяльності міжнародних організацій і найбільших корпорацій. Едвард де Боно вивчає мислення як навичку, яку можна і потрібно розвивати. Його вправи тренують і розвивають процес мислення і можуть застосовуватися на уроках в початковій школі як окремі інтерактивні методи.

 

V Легенда про старого Капелюшника.

Охарактеризувати основні ідеї методу критичного мислення « 6 капелюхів» нам допоможе

Легенда про старого майстра.

 

Притча про старого майстра

Колись давно, а може, й недавно, жив на світі старий мудрий майстер. З усіх земних багатств був у нього лише кольоровий фетр. Але майстер мав золоті руки й прекрасну мудру душу. Він дарував людям щось більше, ніж головні убори ― капелюхи, кепки, панами й чепчики. Забравши своє замовлення, люди виходили з майстерні старого Капелюшника одухотвореними, рішучими і натхненними. Чи ж варто говорити, як славився своїм умінням Майстер, які вдячні були йому люди за капелюхи, які несли Великий секрет Великого Майстра?..

Минали роки. Настав час, коли Майстер покинув цей світ, залишивши своїм шістьом синам свою славу, майстерню, обрізки кольорового фетру й... шість різнокольорових капелюхів ― білий, чорний, жовтий, червоний, зелений і синій. Капелюхи були настільки вишукані, що, певно, мали б належати дуже багатій і успішній людині.

― Мабуть, основна батьківська спадщина ― це ті гроші, які нам заплатить замовник капелюхів, ― вирішили сини майстра. Безумовно, вони коштують дуже дорого і ми станемо багаті! Ми поділимо гроші порівну й помандруємо світом, щоб знайти свою долю, ― планували сини.

Але спливав час, а багатий замовник так і не з'явився.

― Дивно, ― міркували сини, ― останнє замовлення майстра мало бути найдорожчим. Але якщо ніхто за ним не приходить, може, ми залишимо ці капелюхи собі?

І сини вирішили поділити між собою батьківську спадщину.

Минуло чимало часу, перш ніж сини старого майстра знову зібралися разом під дахом батьківської майстерні. Сидячи біля вогню, кожний із них розповів свою історію, і всі були вражені тим, як спадщина Майстра вплинула на його долю.

Допоможіть мені, будь ласка. Зачитайте, ким став кожен з синів.

 

Син, який узяв собі Білий капелюх, став поважною людиною, посів високий пост радника в одній могутній країні, став чітким, послідовним і незворушним. Розповідаючи історію свого життя, він перелічував факти й події, опускаючи свої переживання. Брати дивувалися таким змінам, але слухали з великою повагою.

 

 

 

Володар Чорного капелюха став дотепним і в'їдливим. Розповідаючи про людей, з якими його звела доля, він влучно описував їхні слабкі сторони й недоліки, створюючи гротескові портрети. Здавалося, він живе в країні дріб'язкових і тупуватих людей, хоча було відомо, що мешканці міста, у якому оселився другий син майстра, були гідними громадянами. Отже, і цей син Капелюшника зробив непогану кар'єру, тому що вмів заздалегідь попереджувати місцевого бургомістра про помилкові рішення.

Жовтий капелюх зробив третього сина оптимістом. Виявилося, що він живе в найкращому місті, жителі якого ― чудові люди. Він радіє сонцю, вирощує квіти й займається благодійництвом.

 

Виявилося, що четвертий син Капелюшника став актором, сценічне ім'я якого всім п'ятьом було добре відоме! Хазяїн Червоного капелюха був актором без амплуа! Завдяки його емоційності й чутливості він геніально грав і драматичні, і комічні, й трагічні ролі. Як і хотів, він став дуже знаменитим. Але ― от лихо! ― у звичайному житті йому так і не вдалося навчитися стримувати свої почуття...

Хазяїн Зеленого капелюха був знаменитий, але скромний. Він прекрасно малював, складав вірші й писав музику. До всього, за що б не брався, він підходив по-своєму, нетрадиційно. Він мав чимало винаходів у різних галузях. Найбільші фірми запрошували його консультантом, його ідеї принесли успіх багатьом людям.

Останній із синів Капелюшника зняв свій Синій капелюх, і всі брати побачили, скільки мудрості й любові випромінюють його очі. Він став Учителем, багато хто звертався до нього за порадою, а король довірив йому виховувати спадкоємця...

 

Сини старого Майстра зрозуміли, яку дивовижну спадщину залишив їм батько. І захотілося кожному з них зняти свій капелюх, адже він вже багато чого навчив, і приміряти капелюхи іншого кольору. Так брати розвинули в собі нові якості, що дозволило їм стати щасливими.

З тих пір минуло багато, а може, і небагато часу, але різнокольорові капелюхи живуть серед людей і дозволяють себе одягати тим, хто прагне навчитися чогось нового...

 

VІ. Теоретичні основи методу.

-Метод « 6 капелюхів»- це психологічна рольова гра.  Учень, одягаючи певний капелюх, подумки або вголос мислить так, як вимагає колір цього капелюха. Учні вчаться мислити про одне й те ж саме з різних позицій, а в результаті отримуємо одну картину. Це простий практичний спосіб розділення процесу на 6 етапів. Метод розвиває в учнів творче, критичне мислення і толерантність.

 

Білий капелюх – інформація

      Білий капелюх символізує нейтральну інформацію. Учень у білому капелюсі ставить питання такого роду:

- Яка інформація у мене є?

- Яка інформація мені потрібна?

- Якої інформації мені не вистачає?

- Як мені одержати відсутню інформацію?

     Тобто, міркуючи з білим капелюхом на голові, учень пригадує особисті знання і вміння, пробує визначити, якої інформації недостатньо, які прогалини є в знаннях, окреслює джерела, де можна знайти і доповнити потрібну інформацію, користуючись словниками, енциклопедіями, довідниками, картами, таблицями, схемами.

     Білий капелюх використовується для того, щоб спрямувати увагу на наявну відсутню інформацію.

     На цьому етапі ефективно використовувати інтерактивні вправи «мозковий штурм», «асоціативний кущ».

 

Червоний капелюх – емоції

     Червоний колір наводить на думку про вогонь і тепло. Він пов’язаний з почуттями, емоціями. Це формування свого ставлення до подій і їх учасників.

     В учня з червоним капелюхом з’являється можливість відкрито виразити чи описати свої почуття й інтуїцію.

     Варто використовувати  вправи «скажи по-іншому», «група слів».

 

Жовтий капелюх – позитив

     Жовтий колір наводить на думку про сонце й оптимізм. Мета мислення учня під жовтим капелюхом – довести здійснення ідей. Учень робить пряме зусилля знайти достоїнства й переваги. Ставить запитання:

- Що в цьому гарного?

- Які переваги?

- Яка перспектива?

     Навіть якщо ідея нікому не подобається, Жовтий Капелюх просить знайти в ній гарні сторони. Отже, Жовтий Капелюх – це простеження позитивних сторін явища, переваг та досягнень.

 

Чорний капелюх – критика

     Чорний колір нагадує про мантію судді. Чорний означає обережність.

      Чорний Капелюх застерігає і змушує думати критично:

- Що може статися поганого або піти не так?

     Дозволяє дати волю критичним оцінкам, побоюванням й обережності. Він застерігає нас від нерозважливості дій, вказує на можливі ризики і підводні камені. Користь від такого мислення безсумнівна, якщо нею не зловживати.

     Жовтий і Чорний Капелюхи можуть брати слово одночасно, вести діалог між собою.

     Варто використовувати ігри «Судді – адвокати», «Добре – погано», вправу «дискусія».

 

Зелений капелюх – креатив

     Мета Зеленого Капелюха – розширити діапазон можливих варіантів.

     Зелений колір нагадує про рослини, ріст, енергію, життя. Під зеленим капелюхом учень вносить пропозиції й обговорює нові ідеї та альтернативи, говорить про варіанти існуючих ідей. Коли використовується зелений капелюх, учень прикладає творчі зусилля.

     Використовуються вправи «логічний ланцюжок», «передбачення».

Синій капелюх – узагальнення

    З синім кольором згадується небо, море, вода. Синій капелюх – символізує знання, роздуми про мислення. Це – контроль, підбиття підсумків, висловлення спостережень та коментарів. Під синім капелюхом учень упорядковує послідовність застосування капелюхів і підсумовує досягнення.

     Використовуються вправи «ситуація», «взаємне навчання», «інтрига», «сенкан».

 

Метод « 6 капелюхів» можна використовувати на різних уроках в початковій школі.

Послідовність приміряння капелюшків є  такою: перше слово надається білому капелюшку (щоб ознайомитись з інформацією), останнім слід вислухати синій капелюшок та підсумувати роботу. Які капелюшки одягати далі нам підкаже тема уроку. Але невеличке застереження: у початкових класах після чорного капелюшка треба вислухати жовтий – це урівноважить думки і не дозволить сконцентруватись на негативі.

Це може бути як індивідуальна форма роботи, так і групова.

Ми  розглянемо як одну форму роботи, так і іншу.

 

VІІ. Практична робота. Фрагмент уроку читання в 2 класі. Тема уроку:

« Прилітайте, пернаті, до нас!»  Грицько Бойко « Прилітайте під вікно».

 ( за підручником Н. Кравцової, В. Романової, А. Савчук).

Індивідуальна робота за методом « 6 капелюхів мислення».

1. Вправа « Передбачення». І починаємо з зеленого капелюха!

- Як ви думаєте, про кого автор буде розповідати у вірші? Чому ви так вважаєте? Про яку пору року вірш?

2. Слухання вірша в аудіозаписі. Щоденні 5: Слухання та розуміння.

3 Первинне сприймання. Аналіз змісту.

Білі капелюшки.

- Який за жанром твір ви слухали?

  • Про яку пору розповів автор?
  • Про кого цей твір?
  • Як автор називає пташок?
  • Чи справдились ваші сподівання?
  • Читання для себе.
  • Грицько Бойко
  • Прилітайте під вікно
  •  
  • Сніг-сніжок! Сніг-сніжок!
  • На снігу сліди пташок.
  • Це горобчики стрибали,
  • мабуть, їстоньки шукали.
  • Та поживи, бач, нема,
  • замела усе зима…
  • Ой ви, пташки куцохвості,
  • наші друзі, наші гості,
  • прилітайте під вікно-
  • є в кормушці вам пшоно.

 

  • Знайдіть слова, що римуються.
  • Щоденні 5: Читання для себе: чи змінювався настрій вірша? Коли у вас виникали негативні емоції, а коли- позитивні і чому?

Чорні та жовті  капелюшки.

  • Вибіркове читання.
  • Читаючи які рядки, ви відчували тривогу, неспокій? Чому? ( Та поживи, бач, нема, замела усе зима…)
  • Яке речення треба читати здивовано? ( Це горобчики стрибали, мабуть, їстоньки шукали.)
  • Яке речення треба читати радісно? ( Сніг-сніжок! Сніг-сніжок! )
  • Які рядки вірша дали надію на те, що з пташками все буде гаразд? ( Останні рядки вірша).

Червоні капелюхи

  • Позначте смайликами, які є у вас в конвертах( треба покласти відповідний смайлик біля строфи чи рядка вірша), як змінювався настрій вірша та ваш настрій.
  • Які емоції ви відчули, коли прочитали вірш

3 Щоденні 5. Читання для друга(  Виразне читання вірша).

4 Щоденні 5. Висловлююсь за змістом прочитаного.

Сині  капелюхи.

  • До чого, на вашу думку, закликає автор твору?
  • Як ви допомагаєте птахам взимку?

 

Групова робота .

 

Правила роботи в групі

Слухати… (уважно)

Міркувати… (глибоко)

Висловлювати… (власну думку)

Цінувати… (думку іншого)

1. Білі капелюхи.

Підготувати та повідомити цікаву  інформацію про синичку та горобця.

( Тека « Птахи України» ).

2. Чорні капелюхи та жовті капелюхи працюють разом.

Складають таблицю: чим небезпечно підгодовувати пташок ( чорні) , а чим потрібно ( жовті).

Слова для довідок: хліб,солоне сало, несолоне сало, пшениця, просо, пшоно, смажене насіння, сире насіння, горох, морква, гарбуз.

3. Червоні капелюхи.

Вправа « Мозаїка»: скласти прислів’я про пташок, прочитати з відповідною інтонацією,  пояснити, як ви їх розумієте.

Де багато пташок- там нема комашок.

Як багато птиць- не буде гусениць.

 

4. Зелені капелюхи.

За малюнком та опорними словами скласти вірш  про допомогу пташкам взимку.

 

5. Сині капелюхи.

Скласти сенкан зі словом « птахи».

Птахи.

Співучі, веселі.

Радують, знищують, захищають.

Птахи щебечуть під вікном.

Друзі.

Рефлексія.

Сьогодні я дізнався про…

Найбільще сподобалось…

Складно було…

Самооцінювання за допомогою цеглинок Лего

 

V ІІІ. Визначення позитивних та негативних сторін методу

Переваги методу

1. Зазвичай розумова праця уявляється нудною та абстрактною. «Шість капелюхів» дозволяє зробити її яскравим і захоплюючим засобом управління своїм мисленням.

2. Кольорові капелюхи – це метафора, яка добре запам’ятовується, яку легко застосувати.

3. Метод можна використовувати на будь-якому рівні складності, від дитячих закладів до ради директорів.

4. Мислення учасників стає більш сфокусованим, конструктивним і продуктивним.

5. Метафора капелюхів є свого роду рольовою мовою, на якій легко обговорювати тему і переключати мислення, відволікаючись від особистісних переваг і нікого не ображаючи.

6. Метод дозволяє уникнути плутанини, оскільки тільки один тип мислення використовується всією групою в певний проміжок часу.

7. Метод визначає значимість усіх компонентів роботи над завданням (проектом) – емоцій, фактів, критики, нових ідей.

Недоліки методу

1. Для ефективного застосування потрібні розвинена уява й ретельне тренування.

2. Велике психологічне навантаження.

3. Очікуваний результат.

 

- Як бачимо, сильних сторін значно більше, ніж слабких.

 

ІХ. Рефлексія майстер-класу.

 

 

Чи справдились ваші сподівання від майстер-класу?

 

Покладіть свій капелюшок в один із конвертів з зображенням:

Пані в капелюсі: подобається, буду застосовувати.

Шафа: мені все потрібно ще обміркувати.

Валіза: не сподобалось, застосовувати не буду.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Буздуган Марина
    Дякую! Дуже цикаво.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Веремійчук Світлана Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 лютого 2022
Переглядів
9127
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку