Україна – це ти!
Наталя Рибальська "Добрий день, матусю Україно!".
Мета: удосконалювати навички виразного читання віршованих творів, інтонувати речення, аналізувати прочитане; розвивати вміння висловлювати свою думку; формувати інтерес до навчання; вчити дітей бачити красу й гармонію навколишнього світу; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять, зв’язне мовлення та вокальні таланти; сприяти духовному розвитку учнів; виховувати патріотичні почуття, прищеплювати любов до своєї Батьківщини
Обладнання: кольорові стрічки, набори малюнків із зображеннями краєвидів нашої держави.
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Актуалізація опорних знань
Вправа «Сонечко»
Діти утворюють коло, в центрі якого вчитель розміщує сонце з промінцями. Промінців стільки, скільки учнів у класі.
— Діти, уявіть, що ви — промінець сонечка. Що ви побачили б на землі, коли ви були б промінцями?
Діти стають на стрічку-промінчик і називають побачене. (Степи, поля, ліси, озера, річки, моря, гори, звірі, птахи, дерева, квіти, будинки, школа, дороги, автобуси, потяги, люди...)
2. Мотивація навчальної діяльності
Вправа «Крісло автора»
— Діти, розкажіть, як ви розумієте слово «Україна».
Україна — наша земля. Ми називаємо Україну нашою Батьківщиною. Батьківщина — це земля не лише ваших батьків, але й дідів і прадідів. Батьківщина — це край, де здавна дзвенить наша рідна мова і материнська пісня. Україна — це безкраї лани пшениці, квітучі поля, вишневі сади. Це гори Карпати і гори Криму. Це широкий Дніпро — Славутич. Україна — це і той край, де ви живете і зростаєте. Україна славиться хлібом, пшеницею. В Україні є Чорне й Азовське моря, багато річок. Україна — мирна країна і хоче жити в злагоді з усіма.
3. Повідомлення теми та мети уроку
4. Вивчення нового матеріалу
Робота над віршем Наталі Рибальської «Добрий день, матусю Україно!» (с. 81)
Робота зі світлиною.
— Діти, розгляньте уважно світлину.
— Хто на ній зображений?
— Як одягнена дівчинка? (В український національний одяг.)
— Як її можна назвати? (Українкою.)
· Читання вірша вчителем.
· Робота зі словами.
Стіна слів: сходить, яблуневі, смерекові, підросту, крапелька, серденька.
— Прочитайте правильно слова.
· Читання вірша учнями. «Щоденні 5». Читання для друга.
— Підготуйтесь і виразно прочитайте вірш.
— Подумайте, із якою інтонацією слід читати цей вірш, аби передати почуття любові до рідної країни.
— Якими словами авторка передає свої почуття, свою любов до України, до її природи?
Фізкультхвилинка
· Перегляд відео і слухання музики.
— До вірша Наталі Рибальської композитор Микола Ведмедеря написав музику. Перегляньте відео і послухайте музику.
6. Закріплення вивченого матеріалу
1) Гра «Незакінчене речення».
Україна — це... (Батьківщина, Вітчизна, держава, країна, батьківська земля).
Україна (яка?)... (найдорожча, наймиліша, найчарівніша, найсвітліша, найрідніша).
Наша держава (яка?)... (суверенна, демократична, незалежна, правова, соборна, вільна, європейська).
У рідному краї дорогі для мене (хто? що?)... (батьки, брати, сестри, друзі, стежка, батьківська хата, школа, українська мова).
2) Гра «Думаємо про Батьківщину».
Діти утворюють коло. Учитель по черзі кидає м'яч кожній дитині та запитує, у яких ситуаціях людина любить свою Батьківщину, а в яких — ні.
· Людина повернулася із лісу з оберемком квітів.
· Садить дерева та квіти біля будинку.
· Миє машину на березі озера.
· Відвезли сміття на сміттєзвалище.
· Викинули сміття на узліссі.
· Звільнили місце в автобусі старенькій жінці.
· Змайстрували годівнички для птахів.
3) Робота над прислів'ями та приказками про Україну.
· Нема на світі другої України, немає другого Дніпра.
· Наша слава — Українська держава.
· Без верби і калини немає України.
· Вкраїна — мати, за неї треба головою стояти.
· Жити — Вітчизні служити.
· Людина без Вітчизни, як соловей без пісні.
· За народ і волю віддамо життя і долю.
· За морем тепліше, та вдома миліше.
· Будь-кому мила своя країна.
· Що країна, то родина.
· Нове у нас тепер життя — старому не буде вороття.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
2. Домашнє завдання
Виразне читання вірша (с. 81); відповіді на запитання в кінці тексту.