Познайоми з кращими зразками музичного мистецтва, розвивати музичний слух, музичну пам' ять, вмхоувати любов до прекрасного.
Зображальні та виражальні
можливості музики
урок у 5-б класі ,
провела учитель
музичного мистецтва
Буклей віта миколаївна
2019
2019
Мета:
ЗАВДАННЯ:
ТЕХНІЧНЕ ОСНАЩЕННЯ:
МАТЕРІАЛИ:
МУЗИЧНИЙ РЕПЕРТУАР:
ВІДЕОРЕПЕРТУАР:
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слайд 1. Перегляд фрагменту відеокліпу на музику Поля Моріа
Дещо несподівана музика звучить у нас на початку нашої зустрічі.
ІІІ. Повідомлення теми і мети заняття
Так, дійсно, нас чекають несподівані й цікаві зустрічі зі світом тварин. Допоможе нам це зробити музика знаменитого французького композитора Шарля Каміля Сен-Санса. А говоритимемо ми про зображальні і виражальні можливості музики.
ІV. виклад нового матеріалу
Слайд 2. Французький композитор, піаніст, органіст, диригент і педагог Шарль Каміль Сен-Санс народився у 1835 році в Парижі. Слайд 3.
Слайд 4. У дитинстві Каміль Сен-Санс був одним із феноменально обдарованих вундеркіндів, яких тільки знала історія музики. Із двох з половиною років Сен-Санс почав навчатися гри на фортепіано у сестри своєї бабусі, уже в п’ять років публічно виступав в одному з паризьких салонів. У шість років він став складати музику, а в десять відбувся його дебют як піаніста. Цей виступ можна вважати початком його виконавської кар’єри.
В 13 років вступає до Паризької консерваторії по класу органа і композиції.
Слайд 5. Сен-Санс володів видатними якостями виконавця і тому користувався особливою популярністю як піаніст та органіст.
Слайд 6. Творча діяльність К.Сен-Санса також була дуже напруженою й плідною. Він писав симфонії та концерти, сюїти, хорові та камерно-інструментальні твори, опери.
Творив Каміль Сен-Санс з неймовірною швидкістю і без видимих зусиль. Твір, про який ми говоритимемо сьогодні, свій давній задум, фантазію ще з дитячих років композитор написав за кілька днів, усамітнившись у маленькому австрійському містечку. Яку назву дав цьому твору автор ви дізнаєтесь, розгадавши кросворд-криптограму.
Слайд 7. Назва твору складається з двох слів, кожна літера слова зашифрована під цифрою українського алфавіту.
15 |
1 |
21 |
18 |
1 |
3 |
1 |
16 |
|
23 |
3 |
1 |
21 |
11 |
18 |
К |
а |
р |
н |
а |
в |
а |
л |
|
т |
в |
а |
р |
и |
н |
Це завдання ми виконуватимемо, працюючи в парах. Один із партнерів пари розгадуватиме перше слово, а інший – друге слово.
Слайд 8. Сюїта «Карнавал тварин», що має підзаголовок «Зоологічна фантазія» є одним з найоригінальніших творів Сен-Санса, в якому втілилися спогади дитинства композитора.
У жартівливому, дотепному творі Сен-Санс яскраво продемонстрував звукозображальні і виражальні можливості музики.
Це програмовий твір гумористичного характеру, в якому відчувається легкість жанрових замальовок.
Слайд 9. СЮЇТА – це цикл різнохарактерних інструментальних п’єс, об’єднаних спільним художнім задумом.
Слайд 10. Сюїту «Карнавал тварин» було написано для камерного ансамблю.
Слайд 11. КАМЕРНИЙ АНСАМБЛЬ – група музикантів, що виконує твори камерної музики.
КАМЕРНА МУЗИКА – вид музичного мистецтва – вокальна, інструментальна, вокально-інструментальна музика, створена для виконання невеликим складом музикантів в невеликих приміщеннях для домашнього музикування.
Для якого ж складу виконавців була написана зоологічна фантазія?
Про це нам розповість дерево знань. Над цією вправою ми попрацюємо, об’єднавшись у групи. Слайд 13.
Всі учасники об’єднуються в групи по 3-4 чоловіки. Кожна група по черзі «зриває» 1 плід. На екрані з’являється слайд з зображенням музичного інструмента і його звучанням. Порадившись між собою, учасники групи повинні назвати музичний інструмент, зображений на малюнку. Якщо відповідь буде неправильною, право відповіді переходить до інших груп.
Слайд 14. Так, дійсно, названі вами інструменти, а саме: два фортепіано, дві скрипки, віолончель, контрабас, флейта, кларнет, ксилофон, фісгармонія ввійшли до складу камерного ансамблю, що виконує сюїту «Карнавал тварин».
Слайд 15. Відеокліп на музику вступу до сюїти. Різні тварини «прийшли» на незвичний карнавал. Композитор не тільки змалював образи тварин, а й передав їхню поведінку у жартівливій формі.
Слайд 16. Сюїта «Карнавал тварин» складається з 14 номерів, музика яких дуже цікава.
V. Сприймання і аналіз музики
Слайд 17. Особливу популярність здобула 13-а частина сюїти. Послухайте музичну замальовку»Лебідь» із сюїти «Карнавал тварин» Каміля Сен-Санса.
Завдання гри: «кореспондент» складає опитувальник (перелік питань) до певного музичного твору й опитує однокласників про їх ставлення до музики.
В кінці роботи потрібно зробити короткий аналіз.
В ролі кореспондента виступатиму я.
«Дозвольте представитися – кореспондент журналу «Музичний калейдоскоп». Ви щойно прослухали музичну замальовку «Лебідь» з сюїти «Карнавал тварин» Каміля Сен-Санса. Мені б хотілося, щоб ви поділилися своїми враженнями про цей твір.
Висновок.
Проаналізувавши ваші роздуми, я прийшла до висновку, що, дійсно, ніжна, задушевна, меланхолійна, мрійлива музика п’єси «Лебідь» зобразила неквапливий, плавний, граціозний і величний рух птаха. Музика твору виразила світлі, замріяні, ліричні почуття.
– Отже, п’єсу Каміля Сен-Санса „Лебідь” із сюїти „Карнавал тварин” можна вважати втіленням ліричного образу.
Дійсно «Лебідь» – це яскраве торжество музичної лірики, одна з найкращих мелодій (віолончель у супроводі фортепіано). З її прохолодною й чистою, зворушливою поезією мало що можна порівняти. Зрозуміла й блискуча доля «Лебедя» – твір швидко відокремився від «Карнавалу тварин» і став жити самостійно як концертна п’єса.
Ви вже притомилися. Мабуть, варто трішки перепочити.
Сядьте зручніше. Закрийте очі. Слайд 18.
На фоні музики
Уявіть, що ви зі своїми родинами чи друзями відпочиваєте біля водойми. Ви насолоджуєтеся спілкуванням з природою: глибоко вдихаєте свіже повітря, прислухаєтесь до звуків природи – кумкання жаб, співу птахів. Аж раптом ви почули якісь дивні звуки, що подібні до змаху крил великого птаха. Ви відкриваєте очі і шукаєте того, хто потривожив ваш спокій.
Подивилися направо, перевели погляд вліво – нічого підозрілого немає. Глянули вверх – можливо над вами дійсно низько пролетів якийсь птах. І там ви нічого не помітили. Поглянули на річку – і о, диво, ви не вірите власним очам – на воді плавають два білих лебеді. Ви не можете відірвати погляд від цих двох красенів, заворожено слідкуєте за їхніми рухами. В вашій підсвідомості тихо починає звучати ніжна, чарівна мелодія французького композитора Каміля Сен-Санса, справжня «мелодія кохання».
Слайд 19. (відео фрагмент «Пісня кохання»). Повторне слухання п’єси «Лебідь» із сюїти «Карнавал тварин» К.Сен-Санса
– Чи можна уявити певний образ, не знаючи назви твору? Давайте з вами спробуємо прослухавши невеликі фрагменти, вгадати яку назву дав твору автор. Слайди 20-29. Я вам пропоную невелике підказку: на фоні музики будуть перегортатися слайди з зображенням тварин. Серед них буде і герой п’єси.
VI. Підсумок заняття
Музика буває настільки зображальною і виражальною, що ми не лише чуємо, а наче бачимо образ, відчуваємо його настрій, почуття. Каміль Сен-Санс на прикладі зоологічної фантазії яскраво продемонстрував звукозображальні і виражальні можливості музики. Він майстерно не тільки змалював образи тварин, а й передав їхню поведінку, виразив настрій своїх героїв.
Підходить до завершення наше заняття. І мені б хотілося пересвідчитися чи в доступній формі я пояснила вам тему заняття, чи залишилося в вашій пам’яті інформація про автора Зоологічної фантазії, і безпосередньо про сам твір. Я пропоную перевірити ваші знання у формі тестового опитування.
Додаток 1
Відома інтерактивна технологія колективного обговорення, що широко використовується для вироблення кількох вирішень конкретної проблеми. Мозковий штурм спонукає учнів проявляти уяву та творчість, дає можливість їм вільно висловлювати свої думки.
Мета «мозкового штурму» чи «мозкової атаки» в тому, щоб зібрати якомога більше ідей щодо проблеми від усіх учнів протягом обмеженого періоду часу.
1.2 Розгадування криптограми
Криптограма – зашифрований текст, що розміщується у клітинках за певними цифрами. Текст цього запису можна розгадувати за літерами алфавіту або за допоміжними зашифрованими словами, до яких додається. Буква за поданими цифрами переноситься у клітинки зашифрованого тексту.
1.3 Робота в парах
За умов парної роботи всі діти в класі отримують рідкісну за традиційним навчанням можливість говорити, висловлюватись. Цей вид діяльності дає учням час подумати, обмінятись ідеями з партнером і лише потім озвучувати свої думки перед класом. Вона сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватись, критичного мислення, вміння переконувати і вести дискусію.
Використання такого виду співпраці сприяє тому, що учні не можуть ухилятися від виконання завдання. Під час роботи в парах можна швидко виконати вправи, які за інших умов потребують великої затрати часу.
1.4 Вправа «Дерево знань»
Ще один вид роботи, який допомагає активізувати розумову діяльність учнів – «дерево знань». Перед учнями находиться «дерево знань» (гілочка). На ньому висять плоди – запитання. Запитання різної складності. Кожна група по-черзі зриває і дає відповіді на дане запитання. Перед тим як дати відповідь, учні можуть порадитися із представниками своєї групи.
1.5 Робота в групах «Два – чотири – всі разом»
Ще один варіант кооперативного навчання, що є похідним від парної роботи, ефективний для розвитку навичок спілкування в групі, вмінь переконувати та вести дискусію.
1.6 Вправа «Асоціативний кущ»
Серед інтерактивних методів навчання вчителі велику увагу приділяють методу побудови асоціативного куща, який ще називають «логічне дерево», гірлянда асоціацій.
На початку роботи вчитель визначає одним словом тему, над якою буде проводитися робота, а учні згадують все, що виникає в пам’яті стосовно цього слова. Спочатку висловлюють найстійкіші асоціації, потім – другорядні. Вчитель фіксує відповіді у вигляді своєрідного «куща», який поступово «розростається».
1.7 Гра «Кореспондент»
Завдання гри: скласти опитувальник до однієї з тем музичної програми чи певного музичного твору й опитати однокласників, друзів, батьків, знайомих про їх ставлення до музики.
В кінці роботи потрібно зробити короткий аналіз.
1.8 Релаксаційна хвилинка
Релаксація – це розслаблення або зниження тонусу після напруженої розумової діяльності.
Мета проведення релаксації – зняти напругу, дати дітям невеликий відпочинок, викликати позитивні емоції, гарний настрій, що веде до поліпшення засвоєння матеріалу.
1.9 Гра «Музична вікторина»
Основне значення музично-дидактичних ігор – формувати у дітей музичні здібності в доступній ігровій формі, допомогти їм розібратись в співвідношенні звуків за висотою, розвивати в них чуття ритму, тембровий і динамічний слух, прагнення до самостійних дій із застосуванням знань, отриманих на музичних заняттях.
Музично-дидактичні ігри збагачують дітей новими враженнями, розвивають у них ініціативу, самостійність, здатність до сприйняття, розрізненню основних властивостей музичного звуку.
Музично-дидактичні ігри допомагають дитині в цікавій для неї формі почути, відрізнити, порівняти деякі властивості музики, а потім діяти з ними.
1.10 Тестова перевірка за ПК
Сьогодні досить актуально використовувати тестову перевірку знань й умінь учнів. Існують різні види тестів, але найсучасніша технологія – це використання персонального комп’ютера. Користуюся програмами “ADTester” та “Test” . Дані програми дають можливість швидко перевірити рівень знань учнів та об’єктивно оцінити їх знання. Дітей же приваблює новизна опитування, можливість відразу після закінчення роботи побачити свою оцінку.
1.11 Рефлексія
У перекладі з латинської слово "рефлексія" означає "звернення назад". Вона проводиться найчастіше на початку або в кінці уроку, коли необхідно мотивувати дітей на урок або підвести підсумок, повторити і узагальнити вивчене, оцінити результат.
Додаток 2
2.1 Тестове завдання
Оберіть правильну відповідь.
1