В практиці, часто стикаєшся з такою проблемою як, «мама знає все краще, тому що мати!». Вона озвучує думки дитини, її бажання, емоційний стан і навіть дії які він при цьому повинен виконувати. Дитина ж при цьому або проявляє повну байдужість, або іде в протест.
Майстер-клас для педагогів «Форми спілкування педагогів з батьками»
Психолог: Доброго дня, шановні колеги! Сьогодні я проведу майстер-клас на дуже важливу, потрібну тему: «Форми спілкування педагогів з батьками».
Почати нашу зустріч мені хочеться словами Фредеріка Перлза :
Ви прийшли в цей світ не для того, щоб жити відповідно до моїх очікувань. Так само, як і я прийшов сюди не для того, щоб виправдати ваші. Якщо ми зустрінемося і порозуміємося - це прекрасно. Якщо ж ні, то нічого не поробиш.
Психолог: Я запрошую учасників для проведення майстер-класу. Зараз я покажу вам кілька ігор і вправ для налагодження контакту батьків з педагогами, для їх зближення і порозуміння.
Вправа «Передавання руху по колу»
Мета:
Усі учасники сідають у коло. Один із учасників групи починає дію з уявним предметом так, щоб цю дію можна було продовжити. Сусід цього учасника по колу повторює його дії та продовжує їх. У такий спосіб уявний предмет «обходить» коло учасників і повертається до першого гравця. Той називає предмет, який він передавав, і кожний із учасників також називає, у свою чергу, який предмет передавав саме він. Після обговорення вправу повторюють ще раз.
Психолог: Ось ви всі і посміхнулися. Зробивши щось приємне людина, стає краще, чистіше, світліше. Тому ми повинні бути уважними один до одного. Не тільки говорити але і слухати, спостерігати.
Психолог: В практиці, часто стикаєшся з такою проблемою як, «мама знає все краще, тому що мати!». Вона озвучує думки дитини, її бажання, емоційний стан і навіть дії які він при цьому повинен виконувати. Дитина ж при цьому або проявляє повну байдужість, або іде в протест.
Я пропоную таким батькам вводити в спілкування з дитиною такий метод як «Година тиші». Які форми взаємодії ми при цьому використовуємо?
І зараз я пропоную пограти в улюблену дитячу гру «Дзеркало»
Вправа "Дзеркало"
Мета: дати можливість відчути дзеркальне відображення своїх дій, вчинків.
Хід вправи. Учасники групи об’єднуються на пари, стають обличчям один проти одного. Перший учасник робить рухи руками, головою, всім тілом. Завдання другого полягає в тому, щоб повторити ці рухи, бути "дзеркальним відображенням" першого. За командою ведучого учасники міняються ролями. Кожна пара самостійно обирає складність рухів та темп виконання.
Психологічний коментар: учасники обмінюються своїми враженнями, адже не завжди легко і приємно повторювати чужі рухи. Як висновок, скористаємося народною мудрістю: стався до людей так, як би ти хотів, щоб ставились до тебе. Простий, але ефективний спосіб "притягувати" гарний настрій – завжди думати про те, що ви хочете, тобто про приємне і позитивне. Адже буде матеріалізовано саме те, про що думалося частіше і довше.
Гра «Руки розмовляють»
Психолог: Для зняття зайвої напруженості батьків, наприклад, під час батьківських зборів, можна провести гру «Руки розмовляють» в неї можна пограти і з дитиною: Для цього об’єднайтеся в пари і поверніться обличчям один до одного. Я буду давати завдання ви мовчки їх виконуєте, тільки руками.
Варіанти завдань парам:
Психолог: Це гра, допомагає більшому емоційному зближенню за рахунок тілесного контакту, поліпшується порозуміння між собою. (Сідають). І зараз, погравши в цю гру, я сподіваюся ви теж стали ближче один до одного.
Гра «Я знаю 5 імен»
Психолог: Давайте з вами згадаємо дитячу гру з м’ячом «Я знаю 5 імен». Утворити коло, зараз я буду кожному з вас кидати м'яч і задавати питання, а ви повинні швидко на нього відповісти.
Психолог: Така гра, проведена з батьками, дозволить зрозуміти наскільки батьки добре знають свою дитину і близькі з нею.
Гра «Тренування інтонації»
Психолог: Щоб усвідомити значення інтонації для досягнення мети впливу вихователя в спілкуванні з батьками.
Вимовите фразу: «Мені не байдужі успіхи Вашої дитини».
Яка інтонація найбільш прийнятна в спілкуванні з батьками?
«Де живуть мої почуття?»
Психолог: Всі наші почуття живуть всередині нас. У нас живуть почуття: Радість, Смуток, Інтерес, Страх, Злість, Любов. Кожне почуття живе в своєму будинку. Кожному роздається силует людської фігури. Додаток 1. Ми спробуємо зараз визначити, в якому саме місці живуть ваші почуття.
- Уявіть собі, що ви зараз дуже злі на кого-небудь або що-небудь. Постарайтеся всім тілом відчути свою злість. Відчуйте, де знаходиться ваша злість в вашому тілі? Як ви її відчуваєте? Може, вона схожа на вогонь в животі? Заштрихуйте червоним олівцем місце, де ви відчули злість.
- Уявіть, що ви чогось злякалися. Що вас може налякати? Представили? Де знаходиться ваш страх? Заштрихуйте це місце чорним олівцем.
- А зараз згадайте, від чого ви сумуєте? Де знаходиться ваша смуток? Візьміть синій олівець і зафарбуйте це місце.
- Уявіть, що ви зараз чогось сильно радієте, вам легко, весело. Де живе ваша радість? Заштрихуйте це місце жовтим олівцем.
- Згадайте тих, кого ви любите? Що ви відчуваєте при цьому? Де ви відчули любов, в якому місці вона у вас живе. Візьміть зелений олівець і заштрихуйте це місце.
- Подивимося, що у нас вийшло. Всі фігурки різні. Чому?
- Висновок: ми всі дуже різні і відчуваємо, теж по-різному, і індивідуальний підхід до батьків, важливий так само як і при роботі з дітьми. Ми повинні навчитися, в спілкуванні бути Терплячими, уміти любити і прощати.
Вправа " Подарунок”
Мета: вчитися приймати і передавати невербальну інформацію , формувати мімічну та пантомімічну виразність.
Хід вправи: кожний учасник по черзі робить подарунок своєму сусідові ліворуч (за годинниковою стрілкою). Подарунок потрібно зробити мовчки, за допомогою міміки і жестів. Той, хто отримує подарунок намагається зрозуміти, що йому дарують. Коли всі отримають подарунки, учасники по черзі висловлюються, які подарунки вони одержали. Якщо учасник тренінгу не може сказати, що йому подарували, відгадує група.
Рефлексія: що дає нам виконання цієї вправи?
Групове прощання. Вправа " Комплімент ”
Мета: створити емоційний комфорт учасників тренінгу.
Хід вправи: тримаючи в руках "чарівну паличку” тренер звертається до учасників тренінгу :”Французький письменник Томас Пейн одного разу в колі друзів сказав: "Якщо одним словом можна ощасливити людину, яким же негідником треба бути, щоб це слово не сказати”. Різкувато, але вірно. Це слово - комплімент. Комплімент – це приємне схвалення на чиюсь адресу.
Будьте щирими, коли говорите комплімент, інакше Вам не повірять. Брехливої похвали не кажіть. Подумайте, чи є у Вас хороші слова для друзів. Спробуймо зробити один одному комплімент. Той, у кого в руках "чарівна паличка” говорить комплімент наступному учаснику, передаючи "чарівну паличку”. Вправа закінчується, коли всі одержали компліменти.
Група аплодує собі за продуктивну роботу на занятті.
І в кінці нашої зустрічі я вам пропоную 7 обов'язкових правил для успішної роботи по взаємодії з батьками.
Сім обов'язкових правил:
Дякую всім за роботу.
Психолог: Успіхів Вам!
Додаток 1