Мета: формування в учнів почуття власної гідності і поваги до людей; пізнати себе.
Завдання:
• розвивати вміння поважати інших;
• формувати здатність до вираження своїх почуттів;
• формувати адекватну самооцінку;
• розвивати вміння вести розмову, позитивно впливати на інших людей.
ТРЕНІНГОВЕ ЗАНЯТТЯ «ТВОРІМО ДОБРО І ПОСМІХАЙМОСЯ КОЖНОМУ»
Мета: формування в учнів почуття власної гідності і поваги до людей; пізнати себе.
Завдання:
• розвивати вміння поважати інших;
• формувати здатність до вираження своїх почуттів;
• формувати адекватну самооцінку;
• розвивати вміння вести розмову, позитивно впливати на інших людей.
Вправа «Правила групи»
Мета: актуалізація правил групової роботи. Ведучий пропонує пригадати правила роботи у групі.
Вправа «Доброта»
Мета: визначити і з’ясувати сутність поняття «доброта» і «добрий вчинок».
Учасники пишуть, як вони розуміють поняття «доброта».
Ведучий пропонує дітям згадати і розказати про свої добрі вчинки. Після цього кожен висловлюється. Ведучий допомагає зробити загальний висновок.
Доброта:
• це допомога ближнім;
• повага до інших;
• здатність до співчуття;
• уміння вибачати.
А зараз ми перейдемо до вправи, яка називається «Я тобі вибачаю».
Вправа «Я тобі вибачаю»
Мета: формування вміння вибачати образи. Учасники стають у коло, по черзі пригадують образи, які колись і хтось завдав (якщо їх немає, то вигадують). Ведучий вказує на одного з учасників групи і дає йому завдання: підійти до будь-яких трьох членів групи і вибачити їм образи, почуті у групі. Не можна, щоб учасник вибачав образи, висловлені тим учасником, до якого
він підійшов. Наступним гравцем стає той, до кого підійшов попередній гравець. Ведучий наголошує, що учасники групи мають запам’ятовувати
висловлювані у групі образи і вибачити, не задумуючись, стосуються вони учасників групи чи ні.
Обговорення:
— Що ви відчували, коли виконували цю вправу?
— Що було найважчим?
Вправа «Поважний стілець»
Мета: формування позитивного образу «Я»; підняття самооцінки.
Психолог пропонує учасникам сісти колом. Посередині стоїть порожній стілець, який умовно називають «поважним». Завдання: сідаючи на стілець, зобразити самоповагу, гідність і з упевненістю охарактеризувати себе з позитивного боку. Ведучий дає змогу всім учасниками посидіти на «поважному стільці».
Вправа «Сила дихання»
Мета: навчання дітей за допомогою дихання нормалізувати психологічний стан.
Ведучий. Сядьте зручно і зосередьтеся на своєму диханні. Коли ви видихаєте
повітря, сконцентруйтеся на тому, чого прагнете позбутися. А вдихаючи, побажайте собі сили, енергії, наснаги. Вправу виконують протягом хвилини.
Вправа «Приказки»
Мета: усвідомлення своїх вчинків, формування навичок самоаналізу.
Як ви розумієте такі твердження?
• Дерево міцне корінням, а людина — друзями.
• Брехнею світ пройдеш, та назад не вернешся.
• Пташка красна пір’ям, а людина — своїм знанням.
• Берись дружно — не буде сутужно.
• Хто бреше, тому легше, хто правдує — той бідує.
• Хто чисте сумління має, той спокійно спати лягає.
Ведучий пропонує обговорити прислів’я.
Вправа «Ситуації»
Мета: формування навичок аналізу доброзичливого ставлення.
Необхідно знайти позитивні слова у запропонованих ситуаціях (діти працюють у парах, ситуації надруковані на окремих картках):
1. Друг занедужав;
2. Поділися яблуком;
3. Друг одержав погану оцінку;
4. Хтось зателефонував;
5. Приятель запропонував пограти у гру;
6. Поділися цукерками;
7. Тебе запросили у гості;
8. Однокласник просить поділитися печивом;
9. Ти не можеш виконати прохання друга;
10. Друг штовхнув тебе;
11. Ти заходиш до класу;
12. На заміні ти хочеш узяти участь у грі;
13. Ви зустрілися після розлуки;
14. Сусід тебе скривдив;
15. Ти втішаєш і розраджуєш друга.
Долина і пісок
Дівчина, гуляючи разом із мамою пляжем, запитала:
— Мамо, як мені поводитися, щоб утримати своїх улюблених друзів?
Мама подумала хвилинку, потім схилилась і взяла дві пригорщі піску. Підняла обидві руки вгору і затиснула міцно одну долоню. А пісок утікав крізь її пальці: що більше стискала пальці, то швидше висипався пісок.
Друга долоня була відкритою: весь пісок на ній залишився.
Дівчинка дивилася здивовано, а потім вигукнула…
Обговорення:
— Як ви думаєте, що сказала дівчинка?
— Що треба робити, щоб не втратити друзів?