Майстер-клас для педагогів: «Мовленнєві цікавинки»
Тема. Формування мовленнєвої компетентності молодших школярів на
уроках української мови та читання
Мета. Презентувати слухачам загальну систему досвіду з означеної проблеми; розглянути поетапне формування мовленнєвої компетентності молодших школярів. Розвивати мовленнєву компетентність і власну, і співрозмовників, актуалізувати знання про активні й інтерактивні методи навчання.
Завдання: формування мотивації вивчення мови; забезпечення гармонійного розвитку усіх видів мовленнєвої діяльності (слухання, говоріння, читання і письма); формування комунікативних умінь; опанування найважливіших функціональних складових мовної системи з урахуванням особливостей фонетичної і граматичної систем.
Форма проведення: майстер – клас.
Хід майстер - класу
І. Вступ
- Добрий день, шановні колеги. Я, Трилевська Лариса Іванівна – вчитель Соледарської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №13 з поглибленим вивченням англійської мови, працюю над проблемою «Формування комунікативної компетентності молодших школярів на уроках української мови та читання». Запрошую вас на майстер – клас «Мовленнєві цікавинки».
Вирішення проблем мови є актуальною темою, тому що вміння спілкуватися з людьми є однією з умов досягнення життєвого успіху. Сьогодні існує безліч методик, за допомогою яких можна регулювати процес розвитку мови у дітей. Я хочу поділитись з вами деякими з них.
ІІ. Організаційний момент
Давайте поставимо долоні разом:
Від тертя м`яких долонь,
Ми здобудемо вогонь.
Ой долонькам горяче,
Ох і полум’я пече.
Бути активним;
Говорити, що думаєш;
Не критикувати;
Говорити від свого імені.
ІІІ. Основна частина
На сьогоднішньому майстер-класі я пропоную вам зібрати осінній букет із квітів. Для цього потрібно виконати завдання. Під час формування комунікативної компетентності я застосовую такі прийоми:
Асоціативний кущ (Осінь)
Вправа «Робота зі словом»
Зі слова листопад скласти якнайбільше слів, використовуючи тільки ті букви, з яких воно складається.
Листопад
Лист, липа, стадо, опади, сто, сито, лис, сила, сало.
• Складіть речення зі словом листопад.
Вправа «Безкінечне речення» або «Сніжний ком»
Дібрати до головного слова додаючи по одному залежному слову так, щоб утворювалися речення. Наприклад, початкове слово осінь.
Настала осінь.
Настала золота осінь.
Нарешті настала золота осінь.
Гра «Несінитниця»
Склади речення
Коли? Який? Хто? Як? Що робить? Де?
Метод послідовних асоціацій.
- Усі ви знаєте, як діти швидко запам’ятовують фрази з мультфільмів, реклам і скільки часу вони витрачають на вірш, який треба вивчити. Пропоную вам вправу, яка покаже що немає поганої пам’яті, а є невміння нею користуватися.
- Приготуйте ручку і листочок. Я прочитаю 15 слів, ви уважно їх слухаєте, потім вам треба буде записати їх і бажано у тій же послідовності в якій я читала: 1.Шофер, 2.метро, 3.неділя, 4.заєць, 5.диван,6.вулиця,7.медаль, 8.портфель, 9.театр, 10.черевики, 11.ведмідь, 12.середа, 13.завдання, 14.герой, 15.вересень.
(запишіть слова, порахуйте скільки їх, в середньому запам’ятовують до половини плюс мінус 2 слова)
- Як же запам’ятати таку кількість слів у правильному порядку, це дуже легко. Давайте пов’яжемо ці слова між собою у неймовірну, неправдиву історію, я почну, а ви продовжите. Шофер їхав у метро, була неділя…
- (Тепер знову запишіть слова)
ІV. Підсумок
Працюючи разом, ми зібрали осінній букет.
Бажаю вам, щоб кожна квіточка принесла вам сили, здоров΄я, натхнення, творчих успіхів, нехай здійснюються ваші бажання.
Вправа «Вільний мікрофон»