Вимова і правопис слів з ненаголошеними [e], [и] в коренях, які перевіряються наголосом.
Мета: формувати в учнів правила правильної вимови слів з ненаголошеними [e], [и] в корені слова; ознайомити з правилом перевірки ненаголошених [e], [и]; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати фонематичний слух, орфографічну зіркість, увагу, мислення; виховувати естетичні почуття, любов до природи рідного краю, до поетичного слова.
Обладнання: великий кошик, рушник, дари саду і городу (яблука, груші, горіх, сливи, морква, гарбуз, виноград), ілюстрації осінніх пейзажів, листочки з записаними складами, таблиця «Вимовляй так», картки з завданнями, мікрофон, роздаткові кольорові смужки.
Тип уроку: комбінований.
Форма проведення: урок – гра – змагання «Осінній кошик»
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1.1. Привітання з учнями
- Діти, сьогодні до нас на урок завітали гості. Привітаймося.
Станьте, діти, всі скоріше.
Усміхніться всім миліше.
Привітайтесь: «Добрий день!»
Продзвенів дзвінок: «Дзелень!»
Зараз сядуть дівчатка, а за ними і хлопятка.
1.2. Створення сприятливого психологічного комфорту.
На який урок вас запросив дзвінок? ( Учні відповідають.)
- Підніміть в руці кольорову смужечку, яка подобається вам понад усе.
(Діти піднімають смужки. Якщо смужка темного кольору, то в дитини тривожний психологічний стан або поганий настрій, можливо, учень погано почувається. Бажано таку дитину не викликати до дошки).
- Погляньте мені в очі, усміхніться, поділіться гарним настроєм з товаришем. Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях ми і розпочнемо урок.
Отож,
Слайд 1
ІІ. МОВНО - ПОЕТИЧНА РОЗМИНКА(вірш Алфавіт)
- Наші декламатори підготували для вас загадки у віршах.
Завдання: дібрати до загадки римовану відгадку.
1. Більше й більше листя з кленів
Облітає з кожним днем!
По траві іще зеленій
Між дерев в саду ідем.
Йдемо по листу золотому,
Мов по килиму м`якому,
Що на весь прослався сад.
Здрастуй, місяць…(листопад).
М. Познанська
2. В парках і садочках
На доріжки й трави
Падають листочки
Буро - золотаві.
Де не глянь навколо -
Килим кольористий,
Віти напівголі,
Небо синє, чисте.
Метушні нема...
Тихо з пензлем ходить… ( осінь золота ).
Т. Коломієць
- Як ви здогадались, за якими ознаками?
Осінь – чарівниця завітала до нас на урок. Вона бажає всім роздати свої дари, але щоб їх отримати треба старанно працювати, всі завдання осені виконати.
Слайд 2
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
1. Каліграфічна хвилинка
- Перевірте, чи готові ви до роботи.
Зошит свій я відкриваю
та під нахилом кладу,
І всім друзям покажу,
як красиво я пишу.
- Перевірте свою поставу під час письма за таблицею «Пиши правильно».
- Різкий осінній вітер розвіяв листочки, на яких осінь записала слово.
Зберіть його правильно і прочитаєте назву предмета, з яким осінь прийшла до нас на урок.
к |
ко |
ик
|
ши |
Слайд 3
- Запишіть правильно букву «ка» та з`єднання букв. (Вчитель здійснює показ на дошці).
- Запишіть, яке слово утворилося. (Кошик).
- Який синонім до цього слова? (Козубок).
( Вчитель майже протягом всього уроку дістає з кошика дари осені, а перед цим пропонує загадку, щоб діти здогадалися про те, що дістає. На овочах і фруктах-завдання).
- Відгадуючи загадки ви відгадки записуєте в свій кросворд, а в кінці уроку ми дізнаємось в яку країну ми з вами мандрували. Отож щасливої вам дороги!!!
2. Словникова робота
1.Загадка. Без вікон, без дверей повна хата людей. (Гарбуз)
Слайд 4
- Ап . льсин, л . мон, ц . буля, абр.кос.
- Які букви потрібно вставити в дані слова?
- Чи можна підібрати перевірні слова? Чому?
- Хто нам знову прийде на допомогу?
- Перша група шукає по словнику написання слова апельсин, друга – лимон, третя – абрикос і четверта - цибуля.
- «Сфотографуйте» оченятами і «покладіть» на поличку пам’яті написання цих слів.
Слайд 5
.
- Я знайшла в кошику листівку. ( Зачитую)
Дорогі діти !
- Їжте цибулю, лимони, апельсини і будьте здорові! Осінь.
- До чого нас закликає осінь?
- Яке це речення за метою висловлювання? ( Спонукальне)
- Запишемо речення і підкреслимо ненаголошені е, и.
(Діти записують речення під диктовку вчителя).
- На домашнє завдання вам було знайти за допомогою інтернету , чи в художній літературі загадки, прислів»я, приказки про овочі та фрукти .
3. Робота з деформованим реченням-прислів`ям
2. Загадка. Їх на гронах не злічити,
Як вживати – треба мити.
В їжу, у вино, на сік,
Вистачить на цілий рік! (виноград)
Завдання. Відновіть прислів`я, запишіть його в зошити.
Слайди 6,7
Деформоване: за, іде, собою, осінь, несе, дощі
Відновлене: Осінь іде, за собою дощі несе.
- Як ви розумієте це прислів`я?
- Яке це речення за метою висловлювання?
- Яке за інтонацією?
- Знайдіть і підкресліть основу речення.
- Поширене чи непоширене?
- -Знайдіть у реченні слово, яке відповідає такій схемі:
-
О ´= О = ому=
|
- В якому слові ненаголошений голосний вимовляється нечітко? (Несе).
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
- Сьогодні ми формуватимемо вміння правильної вимови слів з ненаголошеними [e], [и] в корені слова, будемо вчитися перевіряти написання слів з ненаголошеними [e], [и] в коренях слів.
Слайди 8, 9
- Як ви думаєте, чого навчить вас цей урок? Продовжіть речення:
- Цей урок навчить мене… (правильно вимовляти слова з ненаголошеними [e], [и] в коренях слів).
- Я хочу навчитися …(правильно писати слова ненаголошеними [e], [и] в корені слова).
- Після уроку я зможу…(знаходити слова з ненаголошеними [e], [и] в корені, перевіряти цю орфограму).
Вчитель: - Отож, не пропустіть ні одного ненаголошеного голосного, які всюди приховала осінь.
Слайд 10
1. Створення проблемної ситуації. (інценізація)
- Послухайте казочку «Хитрі близнюки» (Вивішую малюнки двох близнюків. В одного на грудях - буква И, а в іншого - буква Е )
- Жили - були на світі двоє близнюків. Одного звали И, другого Е. Вони були так схожі між собою, що часом, використовуючи це, любили жартувати. І тоді у багатьох словах замість И чувся Е, і навпаки, замість Е - И. Так було і цього разу. Ось погляньте, у слові зе(и)мля чується наближено звук [ и ], а в слові ли(е)сток чується наближено звук [ е ].
Слайд 11
- То як же нам правильно написати: [ е ] чи [ и] (Думки дітей )
2. Вирішення проблемної ситуації
- Та ось, дітки, де не візьмись, з'явився дядечко Наголос. А близнюки побоювались свого старого родича,бо він був дуже серйозний (вивішую малюнок).
-І от тільки дядечко Наголос «погукав» близнюків, сталося диво : близнюки стали на свої місця, а самі слова змінились:
Слайд 12
була земля - стало землі,
був листок - стало листя.
(На дошці пари слів)
-І з того часу, коли близнюки починали бавитися, міняючись місцями в словах, з'являвся дядечко Наголос і швидко наводив лад.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Ознайомлення з особливостями літературної вимови слів з ненаголошеними [e], [и] в корені
3 Загадка. Сам маленький, а шуба дерев'яна. (Горіх)
Робота з підручником
- Осінь хоче подивитися, чи вмієте ви розмовляти з підручником. Відкрийте вправу 174 на сторінці 78.
Слайд 13
1) Спостереження за особливостями вимови.
2) Пригадування правил про вимову ненаголошених голосних, які вивчалися у 2 класі .(віршик)
Нагадують учні з груп
* Наголошені звуки [e], [и] вимовляються чітко
* Ненаголошений звук [e] у вимові наближається до [и]: ст[еи]пи, оз[еи]ро.
* Ненаголошений звук [и] у вимові наближається до [e]: л[ие]сток, ж[ие]ття
4. Загадка.
Як достигнуть – наче мед -
І не вирватись з тенет!
Ос від них не відігнати,
Люблять теж їх смакувати!(груша)
3) Вправляння у правильній вимові за таблицею « Вимовляй так»
Робота в групах
- Розгадайте шараду, запишіть відгадку.
· Корінь від слова грибочки, суфікс від слова хмарне (небо), закінчення від слова зимовий.(Грибний)
· Корінь від слова синові, суфікс і закінчення від слова голосочок.(Синочок)
· Префікс від слова заходить, корінь від слова покликати.(Заклик)
- Що об´єднує всі ці слова?( Ненаголошені[e], [и] вкорені слова).
- Які перевірні слова ви добирали?
- Пригадайте , які голосні звуки вимовляються чітко? (Наголошені).
- Отже, як перевірити написання цих слів? ( Наголосом).
4. Робота над правилом ( с. 79) (Слайд 14)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА Слайд 15
( Виконується під музичний супровід)
5. Загадка. В земляній сиджу коморі, а коса моя надворі. (Морква)
5. Робота в парах впр.176 Слайд 16
VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
6. ЗАГАДКА
Чи то жовта,
Чи то синя
Соковита господиня.
Чи то сонце,
Чи то злива —
Пригостить нас влітку...
(Слива)
1. Творчий диктант
Інтерективна гра «Переплутались рядки, ти їх швидко віднови»
(Робота в парах)
Завдання. Скласти віршик з рядків. Записати в зошит. Слайд 17
Й ненароком розлила. 4
Хмарка йшла на іменини 1
В подарунок дощ несла 3
До сестрички, до хмарини, 2
Перевірка роботи: зачитують по одній парі з кожного ряду.
Перевірка слів з ненаголошеними[e], [и] в корені слова.
7. Загадка
Народжується з квітки,
Його всі люблять дітки,
Заліза в нім багато,
Рум'яне і хрустке.
А ну, скажіть, малята,
То що ж воно таке?
(Яблуко)
2. Гра – змагання по групам
Вправа 177
3. Інтерактивна гра «Експрес -інтерв´ю»- метод «Мікрофон»
- Осінь, як і кожна пора року, чимось подобається, а чимось-ні.
- Пригадайте свої спогади про осінь і скажіть про це.
- Починаємо так:
«Мені осінь подобається тому, що…»
«Мені осінь не подобається тому, що…»
4. Літературно - логічна гра « Доскажи словечко»
Осінь приходить у край непомітно,
Тиха у неї ( хода).
Небо високе сміється блакитно,
В річці синіє (вода).
Я нагадаю прикмети охоче:
Зменшились дні і подовшали (ночі).
Запам´ятайте прикмети народні:
Дні хоч ще теплі, а ночі ( холодні).
Уся дітвора тепла ще бажає,
А листя пожовкле з дерев ( облітає).
Скоро від холоду згинуть комахи,
Нічого їсти буде для ( птахи).
Осінь від нас непомітно відходить ,
Підсумок нашій роботі ( підводить).
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
- Осені і мені сподобалась ваша робота на уроці.
- Пам´ятаєте, на початку уроку ми казали , чого очікуємо від уроку?
- В яку країну ми потрапили? Де живе……
Побажання Лікаря Айболіта Слайд 19
- Чи збулися ваші сподівання?
- Самооцінка