Майстер-клас для вчителів-предметників «Культура мовлення й спілкування - важливий чинник професійної майстерності вчителя»

Про матеріал
Дана майстерка допоможе вчителям української мови та літератури провести для вчителів-предметників інтерактивне та водночас пізнавальне навчання української мови.
Перегляд файлу

Майстер-клас для вчителів-предметників

«Культура мовлення й спілкування - важливий чинник професійної майстерності вчителя»

Мета: привернути увагу вчителів на правильність їхнього мовлення з метою вдосконалення професійної майстерності

Завдання:

  • створити проблемні ситуації, ситуації пошуку, які сприяли б мотиваційній діяльності власного мовлення;
  • спонукати до самоосвітньої діяльності щодо попередження найбільш уживаних у мовленні акцентологічних, лексичних та граматичних помилок.

Перебіг майстер-класу

Розсадка відбувається відповідно до кольору обраного листка (поділ на групи)

Добрий день, шановні колеги! Шкільний освітній проект для тих, хто хоче вдосконалити свої знання з української мови триває. Саме тому я  рада вітати усіх вас у своїй педмайстерні.

«Культура мовлення й спілкування - важливий чинник професійної майстерності вчителя»

  • Що спонукало мене провести цей майстер-клас? Причин декілька.
  1. Маючи багаторічний досвід у підготовці учнів до ЗНО, доводилося неодноразово чути від них фрази на кшталт: «А вчитель математики(географії) не так вимовляє, наголошує»  і т.д. Отож, як бачимо, для наших учнів ми, учителі, є взірцем.
  2. Приємно те, що багато хто з вас, готуючись до виступу, показового уроку чи просто так, для себе, питає мовної  поради. Отож, як бачимо, ви прагнете до вдосконалення свого мовлення.
  3. І до того ж існує постанова №1033 про мовний режим, яка була офіційно ухвалена Кабінетом Міністрів України від 30 вересня 2009 року. І її ніхто не скасовував. А відтак, не маємо права на помилку. Бо вживання української не повинно обмежуватися лише уроками української мови.
  4. І, звісно, меж людської досконалості не існує.

Сподіваюсь, Ви розумієте, що я не маю на меті сьогодні вказувати на мовні огріхи вчителів під час виступів чи показових уроків. Навпаки – дати певні поради, поділитися певними надбаннями, секретами, мовними фішками.

До речі, про поради. Зараз їх модно називати(особливо серед молоді) лайфхаками Українські відповідники цього слова — «кмітливість», «рецепт», «порада», «знахідка». Лайфхаки - маленька хитрість, корисна порада, набір методів і прийомів, які спрощують процес досягнення певної мети за допомогою різних корисних порад і хитрих трюків.  Зазвичай лайфхакер не створює нових методик, а просто використовує вже наявні.

Маю надію, що мої мовні поради стануть вам в нагоді. Отож, з метою визначилися, а про доцільність майстер-класу, сподіваюся, ми зробимо висновки разом наприкінці нашої зустрічі. Тому закликаю Вас до співпраці.

Способів  вдосконалення власної грамотності у наш час існує багато: різноманітні посібники,  безліч спільнот в Усемережжі і т.д. Було б лише бажання. Пропоную один із них.

Перегляд експрес-уроку від Олександра Авраменка. Слайд 2

Напевно, ви звернули увагу на те, що на початку зустрічі я привіталася: «Добрий день!»

Вітаючись вранці, треба використовувати родовий відмінок, а вдень і ввечері – називний.  Ви логічно запитаєте : «А чому не доброго дня?» А відповідь проста:  така мовна традиція. Етикетні формули – це стійкі сполуки слів, фразеологізми.

Отож, доброго ранку!  Добрий день! Добрий вечір!  Слайд 3

І не забудьте про усмішку! Вона також допоможе розпочати розмову.

До речі,  про посмішку та усмішку Слайд 4

До речі, а славнозвісна Джоконда усміхається чи посміхається?

Отож, бажаю успіху сьогодні усім нам. Сподіваюсь, перший млинець не буде нанівець.

Лайфхак – порада 1

Уперед! Перша порада(лайфхак) від мене

Перегляд слайдів із мовними порадами (Слайди 5-21) та коментарі до них

А зараз пропоную Вам попрацювати спільно над різного виду завданнями. 

Не бійтесь помилитися. Адже, як стверджує  китайська мудрість: «Немає людини, яка б не робила помилок, але той, хто виправляє свої помилки, – мудрець».

Групова робота

Локація 1 Комікси

Виправляти чужі помилки завжди простіше, ніж виявляти власні. Та й цікавіше.

Зредагуйте, будь ласка, репліки з коміксів, уписавши в бульбашки над головою героїв («бабли») правильні.

Локація 2 Наголоси

Правильне наголошування слів  завжди було й буде одним з найбільш проблемних…

Отож пропоную Вам поставити наголоси за допомогою наліпок у поданих словах.

Готові? До роботи!

Локація 3 Час

Відомий поет-мандрівник Григорій  Сковорода одного разу сказав, що найбільша втрата – це втрата часу.

Що б ми робили, якби не знали, котра година? Мабуть, нікуди  б не поспішали і, відповідно, нікуди б не запізнювались… Тож , аби життя не проходило повз, розумні люди і створили годинники.

На жаль, і досі ще багато хто не знає, як треба точно позначати час, і питає: «Скільки зараз годин?» - замість «Котра година?». Чуємо інколи: «Зараз п'ятнадцять годин», - замість – «Зараз третя година дня» або «Зараз п’ятнадцята година».

Щоб уникати таких помилок, потрібно пам’ятати, як правильно вживати числівники на позначення часу.

Саме тому пропоную записати час, який показують дані годинники

Розпочинаємо!

Локація 4  Мовні покручі

Виправляти чужі помилки завжди простіше, ніж виявляти власні. Та й цікавіше.

Зредагуйте, будь ласка, подані словосполучення

Зредагувати мовні покручі

  1.  Прийняти до відома – узяти до уваги
  2. У значній мірі –  значною мірою
  3. Виключення з правил – виняток
  4. Пропуски по хворобі – пропуски через хворобу
  5. Не мішайте мені – не зважайте мені
  6. Самий важливий момент – найважливіший момент
  7. Прийшло в голову – спало на думку
  8. Відкрити підручника – розгорнути підручника
  9. Зустрічаються помилки – трапляються помилки
  10. Оточуюче середовище – навколишнє середовище, довкілля
  11. Оточуючі люди – близькі, знайомі
  12. Бути на хорошому рахунку – мати добру репутацію
  13. В першу чергу – насамперед
  14. Приймати належні міри – уживати належних заходів
  15. На протязі року – протягом року, упродовж року
  16. Перший по списку – перший за списком По вашому проханню на ваше прохання
  17. Через пару хвилин  – через декілька хвилин
  18. Проблема заключається в тому – проблема полягає в тому
  19. Кілька років тому назад  – кілька років тому
  20. Навчатися математиці – навчатися математики

 А ще цікаво:

  • Вікно, кватирку, двері відчиняють і зачиняють.
  • Відкривають планету (очі- фразеологізм)
  • Зошит, книжку розгортають (говорю про наголоси фОрзац, зАкладка, пОзначка та слово береги )
  • До дошки піде Оксана Сухомлін, а не Сухомлін Оксана (хоча у журналі так)

Учителі працюють в групах , а потім відбувається перевірка з участі учителя-словесника.

Ну і наостанок  вам такі цікавинки…


Вокзал – двірець

Аеропорт – летовище

Вертикальний – прямовисний

Горизонтальний – поземний

Екватор – рівноденник

Журнал – часопис

Карта – мапа

Клімат – підсоння

Меридіан – південник

Полюс – бігун

Тротуар – хідник

Фарфор – порцеляна

Фонтан – водограй

Фотокартка – світлина

Бинт – завій

Паралельний – рівнобіжний

Попкорн – баранці

Меню – стравопис

Хакер – зламник

Смог – кіптява

Рецепт – припис

Еритроцити – червонокрівці


Мені було приємно з вами працювати. А вам?

Для цього, щоб відповісти на це запитання, оберіть стікер певного кольору. Якщо ви дізналися багато чого нового, оберіть зелений колір, якщо вам було щось знайоме, оберіть рожевий і напишіть свої враження, побажання, зауваження.

Звісно, осягнути всього за один раз не можна. Можна було б наводити безліч цитат про важливість високого рівня культури вчителя, але допоки ми самі себе не вмотивуємо, нічого не зміниться. Письмо з помилками – то як невмиті руки чи зуби. А те, що ви сьогодні тут, свідчить про ваше бажання розвиватись.

Порада від студентів Гарварду

Навіть зараз твої конкуренти вдосконалюються.

Останній лайфхак від мене  - «Словник учителя»

Мисліть, відчувайте, говоріть, живіть українською!!!

Дякую.

Висновок

Звичайно, нічого в класі не зміниться, якщо вчитель неправильно вимовить слово або використає невдалий зворот. Це лише свідчитиме про низький рівень мовлення цієї людини.  Але педагоги є взірцем для наслідування. Лише володіючи всіма засобами, про які ми сьогодні говорили, ми можемо претендувати на звання культурної людини. Учитель повинен вчитися все життя.

 

docx
Додано
27 червня 2021
Переглядів
790
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку