Урок. Валентин Чемерис. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». Гумористична повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі.

Про матеріал
Учні повторюють відомості про гумор, знайомляться з біографією В. Чемериса, із змістом повісті; розвивають читацькі навички, роблять коментар прочитаного або почутого, виховують життєлюбство, оптимізм у будь-яких ситуаціях.
Перегляд файлу

 

8 клас

 

Тема.  Валентин Чемерис. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». Гумористична повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі.

 

Мета: повторити відомості про гумор,  ознайомити учнів із біографією В. Чемериса, із змістом повісті, розкрити ідейно-тематичне навантаження твору, удосконалювати вміння працювати з текстом; розвивати читацькі навички школярів, їх мислення, увагу, спостережливість, уміння робити коментар прочитаного або почутого, виховувати  життєлюбство, оптимізм у будь-яких ситуаціях, підготовки їх до реалій життя.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Обладнання: портрет В. Чемериса,  текст повісті, картки.

                                                                         Епіграф:  Спини мене отямся і отям,                                      .                                                                                              така любов буває раз в ніколи

                                                                                                                      Ліна Костенко

 

 

ПЕРЕБІГ  УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку

  1. Слово вчителя.

   Доброго дня, діти! Сьогодні ми знову поринемо у світ гумору. Давайте подаруємо один одному усмішку. Вона додасть настрою та надії, що все буде добре. Арабський письменник та філософ  Сааді говорив: «Учень, який вчиться без бажання – це птах без крил». Я бажаю вам, щоб на сьогоднішньому уроці кожен з вас був орлом -  птахом з найбільшими крилами.

 

     2. «Дерево побажань».

     

F:\Дерево пожеланий на свадьбу - шаблон 1.jpg

 

 Які ваші очікування від уроку?

 

Запишіть свої побажання на клейких   листочках і приклейте їх до дерева бажань.

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Вона прийшла.
Вона прийшла непрохана й неждана,
І я її зустріти не зумів.
Вона до мене випливла з туману
Моїх юнацьких несміливих снів.

Вона прийшла, заквітчана і мила,
І руки лагідно до мене простягла,
І так чарівно кликала й манила,
Такою ніжною і доброю була.

І я не чув, як жайвір в небі тане,
Кого остерігає з висоти…
Прийшла любов непрохана й неждана —
Ну як мені за нею не піти?

Василь Симоненко

Вчитель.  Кохання – це рушій життя на землі, це напруження всіх сил, людських і нелюдських, подолання всіх перешкод. Так було в усі часи, в усіх країнах. Свідчення того, що кохання завжди заполоняло душу людини, є велика кількість художніх творів, які дійшли до нас крізь століття. Про любов написано багато, про неї складають романи,  поеми,  вірші…  Імен поетів, які писали і пишуть на цю тему, дуже багато. Та чи все сказано? Звичайно, ні. У кожної людини своє життя, свій світ зі своїм неповторним коханням.

  • А що таке кохання?

Прийом «Довідкове бюро»

Учні-теоретики зачитують тлумачення слова «кохання»

(Кохання – це почуття приязності однієї людини до іншої)

 

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

     Визначення цілей уроку

     Робота з епіграфом

ІV. СПРИЙМАННЯ ТА ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Знайомство з письменником.

Інсценізація «Інтерв’ю з письменником»

  • Валентине, скажіть, будь ласка, коли і де ви народилися?
  • Народився я 8 липня 1936 року у селі Заїчинці Семенівського району Полтавської області.
  • Валентине, який навчальний заклад ви закінчували та звідки почали свій професійний шлях?
  • Закінчив я літературний інститут ім. О. М. Горького (Москва), працював на підприємствах Придніпров'я, в редакціях обласних газет, Дніпропетровському видавництві «Промінь». В 1989—1993 рр. — голова Дніпропетровської організації Спілки письменників України, працював в Адміністрації Президента України головним консультантом Президента з питань літератури (1993—1994).

В 1996—2000 р.р. – секретар Національної Спілки письменників України, член її Президії  і  Вищої Ради.

Багато років працював у редакції газети «Літературна Україна» заступником головного редактора й завідуючим відділом сатири «Вишняк».

  • З якого року ви почали свій творчий шлях та які жанри літератури переважають у вашій творчості?
  • Видаюся з 1962 року, в тому числі й іноземними мовами. Свій творчий шлях  розпочав як сатирик–гуморист. Загалом у мене вийшли в 1962—2015 р.р. історичні твори, фантастика, гумор, романи - есе. Також видав 20 веселихзбірок — гуморески, пародії, веселі повісті. Серед них: «Вибори таємного агента», «Як стати щасливим», «Коли спокушає диявол», "Операція «Земфіра», «Царська охота» та інші. Я — автор багатьох романів,  ряду творів для дітей. Твори мої друкувалися російською мовою, а також мовами колишніх республік СРСР; виходили німецькою, болгарською, румунською, польською та іншими мовами світу.
  • Які маєте нагороди?
  • Нагороджений орденами  князя Володимира Великого (І, ІІ, ІІІ ступенів), святого архистратига Михаїла, Св. Кирила й Мефодія, Андрія Первозданного ІІ ступеня, Почесною грамотою і медаллю Кабміну України та іншими відзнаками. Заслужений працівник культури України.
  • Дякую, Валентине Лукичу, за приємну розмову.

 

  1. Робота над змістом твору.
  1. Чи уважний ти читач. “Кому належать слова».
  • «…Я читав у романах. Перед дуеллю герой мусить усю ніч ходити по хаті і думати про даму свого серця» ( Федько)
  • «Вітька? Чого ти ото проти ночі виєш?..» (батько Вітьки)
  • «І яка вона трясця виє серед ночі під хатою? А бодай йому позакладало!!» (баба Хівря)
  • «Та чи вони сплять там у своїй газеті? Дочекаються, що Галя покохає когось іншого!» (Вітька)
  • «А чого це твій орел сьогодні на мокру курку схожий?» (Галя)
  • «Стійте! А хіба ви насправді?Хіба це не гра?» (Петро)
  •  
  1. Робота в парах. Відновити порушену послідовність у плані до змісту першої частини повісті

 

Сон Вітька

8

Вітькине розчарування в Галі

7

Творчі муки Федька Котигорошка

1

Зілля, що приворожує

4

Серенада Вітька

2

Арешт

10

Перше побачення

6

Любовне послання для Галі

5

Радість Вітьки

11

Дуель

9

Лист в газету

3

  1. Читання вибіркових уривків тексту учнями.

 

  1. Словникова робота

Сомбреро (ісп. sombrero, від sombra — тінь), іспанський широкополий капелюх; С. з соломи, мачули або пальмового листя поширені в країнах Латинської Америки, зокрема в Мексиці.

 Серенада - любовна пісня, звернена до жінки; зазвичай включає мотив  запрошення на побачення. Походить від «серени» — «вечірньої пісні» провансальських трубадурів. 

 Рандеву -  заздалегідь обумовлене побачення.

  1.  Давайте з вами  визначимо тему та ідею твору.

       Тема твору: розповідь про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі:дружбу і перше кохання , вірність і перший поцілунок , дуель і перше побачення.

         Ідея: уславлення почуття кохання.

             Проблематика: -  дружба;

                                          -  перше кохання;

                                          -  дитячі проблеми (в дорослому житті)

                    

  1. Бесіда за змістом твору.
  • Чи сподобалися вам прочитана перша частина твору? Чим саме?
  • Коли і де відбуваються події? Хто герої?
  • Яка незвичайна подія мала статися в селі Великі Чаплі?
  • Чому саме дуель? Що таке дуель?
  • Що відчуває Вітька напередодні дуелі?
  • Хто підтримує хлопця?
  • Чому Вітька вибрав секундантом саме Федька?
  • Які поради давав Федько Вітькові щодо освідчення в коханні
  • Стисло перекажіть, як хлопці готувались до виконання серенади?
  • Чим закінчилася спроба освідчитися серенадою?
  • Чи засмутилися хлопці , що потерпіли фіаско?
  • Як Галя дізналася про Вітьчині почуття?
  • З яким настроєм ішов Вітька на перше побачення?
  • Які події призвели до дуелі?
  • Коли Вітька теж зрозумів, що подобається Галі?

 

  •  
  1. Робота в групах

1 група За однією легендо Любов і Щастя уклали союз ніколи не розлучатися. З тих пір, якщо з чийогось життя іде Любов, разом з нею йде і Щастя. Зараз ми разом з головним героєм будемо крокувати до щастя, до кохання і прослідкуємо, які вчинки він робив для досягнення мети ( 1 частина тексту)

 

 Серенада вірш в газету приворотне зілля любовне послання рандеву дуель

 

2 група – пояснити значення фразеологізмів, використаних у творі.

 Під лежачий камінь вода не тече,

 в поті чола,

 голова йде обертом,

 передав куті меду,

 вискочив, наче окропом ошпарений,

 гори перевернути,

 тягнути ноги,

 падати духом.

 

  1. Робота з епіграфом.

 

V. ПІДСУМОК УРОКУ

 

          1) Давайте з вами поглянемо на наше «Дерево побажань», чи розквітло воно?  Чи здійснилися ваші побажання на сьогоднішньому уроці?

 2)  Якби я був Вітьком…

 3)  Якби я була Галею....

 4)  Який слід залишила  повість в моїй душі?

 

 

VІ.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

  1. Дочитати повість.
  2. Написати міні – твір на тему: «Щоб стати щасливим потрібно..»
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Tetjana Matvijiwyn
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 липня 2021
Переглядів
3761
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку