Урок. Валентин Чемерис. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». Гумористична повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі.

Про матеріал
Учні повторюють відомості про гумор, знайомляться з біографією В. Чемериса, із змістом повісті; розвивають читацькі навички, роблять коментар прочитаного або почутого, виховують життєлюбство, оптимізм у будь-яких ситуаціях.
Перегляд файлу

 

8 клас

 

Тема.  Валентин Чемерис. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». Гумористична повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі.

 

Мета: повторити відомості про гумор,  ознайомити учнів із біографією В. Чемериса, із змістом повісті, розкрити ідейно-тематичне навантаження твору, удосконалювати вміння працювати з текстом; розвивати читацькі навички школярів, їх мислення, увагу, спостережливість, уміння робити коментар прочитаного або почутого, виховувати  життєлюбство, оптимізм у будь-яких ситуаціях, підготовки їх до реалій життя.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Обладнання: портрет В. Чемериса,  текст повісті, картки.

                                                                         Епіграф:  Спини мене отямся і отям,                                      .                                                                                              така любов буває раз в ніколи

                                                                                                                      Ліна Костенко

 

 

ПЕРЕБІГ  УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку

  1. Слово вчителя.

   Доброго дня, діти! Сьогодні ми знову поринемо у світ гумору. Давайте подаруємо один одному усмішку. Вона додасть настрою та надії, що все буде добре. Арабський письменник та філософ  Сааді говорив: «Учень, який вчиться без бажання – це птах без крил». Я бажаю вам, щоб на сьогоднішньому уроці кожен з вас був орлом -  птахом з найбільшими крилами.

 

     2. «Дерево побажань».

     

F:\Дерево пожеланий на свадьбу - шаблон 1.jpg

 

 Які ваші очікування від уроку?

 

Запишіть свої побажання на клейких   листочках і приклейте їх до дерева бажань.

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Вона прийшла.
Вона прийшла непрохана й неждана,
І я її зустріти не зумів.
Вона до мене випливла з туману
Моїх юнацьких несміливих снів.

Вона прийшла, заквітчана і мила,
І руки лагідно до мене простягла,
І так чарівно кликала й манила,
Такою ніжною і доброю була.

І я не чув, як жайвір в небі тане,
Кого остерігає з висоти…
Прийшла любов непрохана й неждана —
Ну як мені за нею не піти?

Василь Симоненко

Вчитель.  Кохання – це рушій життя на землі, це напруження всіх сил, людських і нелюдських, подолання всіх перешкод. Так було в усі часи, в усіх країнах. Свідчення того, що кохання завжди заполоняло душу людини, є велика кількість художніх творів, які дійшли до нас крізь століття. Про любов написано багато, про неї складають романи,  поеми,  вірші…  Імен поетів, які писали і пишуть на цю тему, дуже багато. Та чи все сказано? Звичайно, ні. У кожної людини своє життя, свій світ зі своїм неповторним коханням.

  • А що таке кохання?

Прийом «Довідкове бюро»

Учні-теоретики зачитують тлумачення слова «кохання»

(Кохання – це почуття приязності однієї людини до іншої)

 

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

     Визначення цілей уроку

     Робота з епіграфом

ІV. СПРИЙМАННЯ ТА ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Знайомство з письменником.

Інсценізація «Інтерв’ю з письменником»

  • Валентине, скажіть, будь ласка, коли і де ви народилися?
  • Народився я 8 липня 1936 року у селі Заїчинці Семенівського району Полтавської області.
  • Валентине, який навчальний заклад ви закінчували та звідки почали свій професійний шлях?
  • Закінчив я літературний інститут ім. О. М. Горького (Москва), працював на підприємствах Придніпров'я, в редакціях обласних газет, Дніпропетровському видавництві «Промінь». В 1989—1993 рр. — голова Дніпропетровської організації Спілки письменників України, працював в Адміністрації Президента України головним консультантом Президента з питань літератури (1993—1994).

В 1996—2000 р.р. – секретар Національної Спілки письменників України, член її Президії  і  Вищої Ради.

Багато років працював у редакції газети «Літературна Україна» заступником головного редактора й завідуючим відділом сатири «Вишняк».

  • З якого року ви почали свій творчий шлях та які жанри літератури переважають у вашій творчості?
  • Видаюся з 1962 року, в тому числі й іноземними мовами. Свій творчий шлях  розпочав як сатирик–гуморист. Загалом у мене вийшли в 1962—2015 р.р. історичні твори, фантастика, гумор, романи - есе. Також видав 20 веселихзбірок — гуморески, пародії, веселі повісті. Серед них: «Вибори таємного агента», «Як стати щасливим», «Коли спокушає диявол», "Операція «Земфіра», «Царська охота» та інші. Я — автор багатьох романів,  ряду творів для дітей. Твори мої друкувалися російською мовою, а також мовами колишніх республік СРСР; виходили німецькою, болгарською, румунською, польською та іншими мовами світу.
  • Які маєте нагороди?
  • Нагороджений орденами  князя Володимира Великого (І, ІІ, ІІІ ступенів), святого архистратига Михаїла, Св. Кирила й Мефодія, Андрія Первозданного ІІ ступеня, Почесною грамотою і медаллю Кабміну України та іншими відзнаками. Заслужений працівник культури України.
  • Дякую, Валентине Лукичу, за приємну розмову.

 

  1. Робота над змістом твору.
  1. Чи уважний ти читач. “Кому належать слова».
  • «…Я читав у романах. Перед дуеллю герой мусить усю ніч ходити по хаті і думати про даму свого серця» ( Федько)
  • «Вітька? Чого ти ото проти ночі виєш?..» (батько Вітьки)
  • «І яка вона трясця виє серед ночі під хатою? А бодай йому позакладало!!» (баба Хівря)
  • «Та чи вони сплять там у своїй газеті? Дочекаються, що Галя покохає когось іншого!» (Вітька)
  • «А чого це твій орел сьогодні на мокру курку схожий?» (Галя)
  • «Стійте! А хіба ви насправді?Хіба це не гра?» (Петро)
  •  
  1. Робота в парах. Відновити порушену послідовність у плані до змісту першої частини повісті

 

Сон Вітька

8

Вітькине розчарування в Галі

7

Творчі муки Федька Котигорошка

1

Зілля, що приворожує

4

Серенада Вітька

2

Арешт

10

Перше побачення

6

Любовне послання для Галі

5

Радість Вітьки

11

Дуель

9

Лист в газету

3

  1. Читання вибіркових уривків тексту учнями.

 

  1. Словникова робота

Сомбреро (ісп. sombrero, від sombra — тінь), іспанський широкополий капелюх; С. з соломи, мачули або пальмового листя поширені в країнах Латинської Америки, зокрема в Мексиці.

 Серенада - любовна пісня, звернена до жінки; зазвичай включає мотив  запрошення на побачення. Походить від «серени» — «вечірньої пісні» провансальських трубадурів. 

 Рандеву -  заздалегідь обумовлене побачення.

  1.  Давайте з вами  визначимо тему та ідею твору.

       Тема твору: розповідь про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі:дружбу і перше кохання , вірність і перший поцілунок , дуель і перше побачення.

         Ідея: уславлення почуття кохання.

             Проблематика: -  дружба;

                                          -  перше кохання;

                                          -  дитячі проблеми (в дорослому житті)

                    

  1. Бесіда за змістом твору.
  • Чи сподобалися вам прочитана перша частина твору? Чим саме?
  • Коли і де відбуваються події? Хто герої?
  • Яка незвичайна подія мала статися в селі Великі Чаплі?
  • Чому саме дуель? Що таке дуель?
  • Що відчуває Вітька напередодні дуелі?
  • Хто підтримує хлопця?
  • Чому Вітька вибрав секундантом саме Федька?
  • Які поради давав Федько Вітькові щодо освідчення в коханні
  • Стисло перекажіть, як хлопці готувались до виконання серенади?
  • Чим закінчилася спроба освідчитися серенадою?
  • Чи засмутилися хлопці , що потерпіли фіаско?
  • Як Галя дізналася про Вітьчині почуття?
  • З яким настроєм ішов Вітька на перше побачення?
  • Які події призвели до дуелі?
  • Коли Вітька теж зрозумів, що подобається Галі?

 

  •  
  1. Робота в групах

1 група За однією легендо Любов і Щастя уклали союз ніколи не розлучатися. З тих пір, якщо з чийогось життя іде Любов, разом з нею йде і Щастя. Зараз ми разом з головним героєм будемо крокувати до щастя, до кохання і прослідкуємо, які вчинки він робив для досягнення мети ( 1 частина тексту)

 

 Серенада вірш в газету приворотне зілля любовне послання рандеву дуель

 

2 група – пояснити значення фразеологізмів, використаних у творі.

 Під лежачий камінь вода не тече,

 в поті чола,

 голова йде обертом,

 передав куті меду,

 вискочив, наче окропом ошпарений,

 гори перевернути,

 тягнути ноги,

 падати духом.

 

  1. Робота з епіграфом.

 

V. ПІДСУМОК УРОКУ

 

          1) Давайте з вами поглянемо на наше «Дерево побажань», чи розквітло воно?  Чи здійснилися ваші побажання на сьогоднішньому уроці?

 2)  Якби я був Вітьком…

 3)  Якби я була Галею....

 4)  Який слід залишила  повість в моїй душі?

 

 

VІ.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

  1. Дочитати повість.
  2. Написати міні – твір на тему: «Щоб стати щасливим потрібно..»
docx
Додано
19 липня 2021
Переглядів
2580
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку