8 клас
Тема. Валентин Чемерис. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». Гумористична повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі.
Мета: повторити відомості про гумор, ознайомити учнів із біографією В. Чемериса, із змістом повісті, розкрити ідейно-тематичне навантаження твору, удосконалювати вміння працювати з текстом; розвивати читацькі навички школярів, їх мислення, увагу, спостережливість, уміння робити коментар прочитаного або почутого, виховувати життєлюбство, оптимізм у будь-яких ситуаціях, підготовки їх до реалій життя.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет В. Чемериса, текст повісті, картки.
Епіграф: Спини мене отямся і отям, . така любов буває раз в ніколи
Ліна Костенко
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку
Доброго дня, діти! Сьогодні ми знову поринемо у світ гумору. Давайте подаруємо один одному усмішку. Вона додасть настрою та надії, що все буде добре. Арабський письменник та філософ Сааді говорив: «Учень, який вчиться без бажання – це птах без крил». Я бажаю вам, щоб на сьогоднішньому уроці кожен з вас був орлом - птахом з найбільшими крилами.
2. «Дерево побажань».
Які ваші очікування від уроку?
Запишіть свої побажання на клейких листочках і приклейте їх до дерева бажань.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Вона прийшла.
Вона прийшла непрохана й неждана,
І я її зустріти не зумів.
Вона до мене випливла з туману
Моїх юнацьких несміливих снів.
Вона прийшла, заквітчана і мила,
І руки лагідно до мене простягла,
І так чарівно кликала й манила,
Такою ніжною і доброю була.
І я не чув, як жайвір в небі тане,
Кого остерігає з висоти…
Прийшла любов непрохана й неждана —
Ну як мені за нею не піти?
Василь Симоненко
Вчитель. Кохання – це рушій життя на землі, це напруження всіх сил, людських і нелюдських, подолання всіх перешкод. Так було в усі часи, в усіх країнах. Свідчення того, що кохання завжди заполоняло душу людини, є велика кількість художніх творів, які дійшли до нас крізь століття. Про любов написано багато, про неї складають романи, поеми, вірші… Імен поетів, які писали і пишуть на цю тему, дуже багато. Та чи все сказано? Звичайно, ні. У кожної людини своє життя, свій світ зі своїм неповторним коханням.
Прийом «Довідкове бюро»
Учні-теоретики зачитують тлумачення слова «кохання»
(Кохання – це почуття приязності однієї людини до іншої)
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Визначення цілей уроку
Робота з епіграфом
ІV. СПРИЙМАННЯ ТА ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Інсценізація «Інтерв’ю з письменником»
В 1996—2000 р.р. – секретар Національної Спілки письменників України, член її Президії і Вищої Ради.
Багато років працював у редакції газети «Літературна Україна» заступником головного редактора й завідуючим відділом сатири «Вишняк».
Сон Вітька |
8 |
Вітькине розчарування в Галі |
7 |
Творчі муки Федька Котигорошка |
1 |
Зілля, що приворожує |
4 |
Серенада Вітька |
2 |
Арешт |
10 |
Перше побачення |
6 |
Любовне послання для Галі |
5 |
Радість Вітьки |
11 |
Дуель |
9 |
Лист в газету |
3 |
Сомбреро (ісп. sombrero, від sombra — тінь), іспанський широкополий капелюх; С. з соломи, мачули або пальмового листя поширені в країнах Латинської Америки, зокрема в Мексиці.
Серенада - любовна пісня, звернена до жінки; зазвичай включає мотив запрошення на побачення. Походить від «серени» — «вечірньої пісні» провансальських трубадурів. Рандеву - заздалегідь обумовлене побачення. |
Тема твору: розповідь про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі:дружбу і перше кохання , вірність і перший поцілунок , дуель і перше побачення.
Ідея: уславлення почуття кохання.
Проблематика: - дружба;
- перше кохання;
- дитячі проблеми (в дорослому житті)
1 група – За однією легендо Любов і Щастя уклали союз ніколи не розлучатися. З тих пір, якщо з чийогось життя іде Любов, разом з нею йде і Щастя. Зараз ми разом з головним героєм будемо крокувати до щастя, до кохання і прослідкуємо, які вчинки він робив для досягнення мети ( 1 частина тексту)
Серенада → вірш в газету → приворотне зілля → любовне послання → рандеву → дуель →…
2 група – пояснити значення фразеологізмів, використаних у творі.
Під лежачий камінь вода не тече,
в поті чола,
голова йде обертом,
передав куті меду,
вискочив, наче окропом ошпарений,
гори перевернути,
тягнути ноги,
падати духом.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
1) Давайте з вами поглянемо на наше «Дерево побажань», чи розквітло воно? Чи здійснилися ваші побажання на сьогоднішньому уроці?
2) Якби я був Вітьком…
3) Якби я була Галею....
4) Який слід залишила повість в моїй душі?
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ