План проведення майстер-класу:
«Створення інтелект-карт.
Інтернет-ресурси . Огляд та практичне використання»
І. Підготовчо-організаційний етап.
ІІ. Основна частина.
2. Представлення системи роботи:
ІІІ. Афішування - представлення виконаних робіт:
1. Рефлексія:
Модель проведення майстер-класу
Зміст етапів роботи майстер-класу |
Дії Майстра |
Діяльність учасників |
Підготовчо-організаційний |
||
Постановка цілей і завдань:
|
Привітання, вступне слово Майстра, незвичайний початок заняття. |
Долучаються до діалогу, виявляють активну позицію, тим самим допомагаючи Майстру в організації заняття. |
Основна частина |
||
Зміст майстер-класу:
|
Методичні рекомендації Майстра для відтворення теми майстер-класу. Показ прийомів, що використовуються у процесі майстер-класу, показ своїх "родзинок" (прийомів) з коментарями. |
Виконують завдання відповідно до означених завдань, індивідуальне створення задуманого. |
Афішування - представлення виконаних робіт |
||
Заключне слово. Аналіз ситуації за критеріями:
інтелектуальними способами діяльності;
Вручення пам’яток |
Організує обмін думками присутніх, дає оцінку тому, що відбувається. |
Рефлексія - активізація самооцінки та самоаналізу з приводу діяльності на майстер-класі. |
Умови результативної роботи Слухачів майстер-класу:
мотивація усвідомленої діяльності всіх Слухачів, які беруть участь у роботі майстер- класу;
підвищення рівня теоретичної та методичної підготовки Слухачів;
готовність Слухачів і Майстра до розвитку власної перетворюючої діяльності на науковій основі;
рефлексія діяльності Слухачів і Майстра в процесі власної практики.
ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА
Саме те, як ви збираєте, організуєте та використовуєте інформацію, визначає, переможете ви або програєте.
Білл Гейтс
Інтелект-карта – це незамінна маршрутна карта-пам’ятка, яка дозволяє від початку організовувати інформацію так, щоб мозку було легко працювати з нею. За допомогою такої карти кожен зможе швидше та легше запам’ятовувати та згадувати потрібні факти (порівняно з традиційними записами). Застосування інтелект-карт допомагає мислити абсолютно по-новому, максимально використовуючи обидві півкулі головного мозку.
Майндмеппінг (mindmapping, ментальні карти) — це зручна і ефективна техніка візуалізації мислення і альтернативного запису.
Карти пам'яті (англ. мind map) — спосіб зображення процесу загального системного мислення за допомогою схем. Також може розглядатися як зручна техніка альтернативного запису.
ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ СТВОРЕННЯ МЕНТАЛЬНИХ КАРТ
Розробка інтелект-карти включає такі основні етапи:
1. У центрі листа малюється центральний образ, що символізує основну ідею.
2. Від центрального образу відходять гілки першого рівня, що розкривають центральну ідею.
3. Від гілок першого рівня (за необхідності) відходять гілки другого рівня, що розкривають ідеї, написані на гілках першого рівня.
4. Скрізь, де це можливо, додаються символи та графіка, що асоціюються з ключовими поняттями/словами.
5. За необхідності малюються стрілки, що сполучають різні поняття на різних гілках.
6. Для більшого розуміння гілки можуть нумеруватися
Створення інтелект-карт передбачає роботу з декількома кольорами (не менше трьох), оскільки колір – це потужний інструмент сприйняття, і використання його з метою виділення і структуризації думок є обов'язковим. Найпростіше використання кольору:
Колір повинен використовуватися якнайефективніше.
Так, на думку Т. Б’юзена для особливо важливих питань бажано виділяти гілки теплими кольорами, а написи над ними робити ахроматичними (чорний і сірий).
Інтернет-ресурси для створення інтелект-карт
FreeMind, Bubbl.us, XMind, iMindMap, Mind42, Google, MindNode, MindMeister, Mapul, WiseMapping, Mindomo, Draw.io, MindManager, MindMup.
РЕФЛЕКСІЯ:
Результативність досвіду.
Як показує досвід, розробка ментальних карт викликає зацікавленість в школярів. Під час роботи з ментальними картами діти, опрацьовуючи та структуруючи великі об’єми інформації, задіюють мисленнєві навички не тільки низького, а й високого рівня, і тому школярі набувають:
Таким чином в учнів простежується чітке вибудовування алгоритму здобуття нових знань та розвиток усіх компонент ключової компетентності «Уміння вчитись».
Також при колективній роботі з картами, спостерігається формування в дітей наскрізних вмінь, таких як:
Ефективність.
Ефективність інтелект - карт :
Даний метод дає можливість вчителю: |
Даний метод дає можливість учням: |
|
|
Труднощі.
Слабкі сторони інтелект-карт проявляються у тому, що потрібен час для освоєння технології розробки карт та програмного забезпечення для їх створення. Результати роботи учнів інколи складно передбачити. Часто виникає необхідність подальшої корекції знань, умінь та навичок.
Щоб уникнути труднощів під час застосування карт знань, їх варто вводити в практику поступово. Також намагатись доцільно підбирати завдання, форми роботи на уроці, програмне забезпечення.
Інтелект карти не повинні стати самоціллю – вони мають бути засобом для створення комфортної атмосфери, яка дасть змогу реалізувати особистісно орієнтований підхід у навчанні.