Майстер-клас " Інтернет-ресурси для створення інтелект-карт."

Про матеріал
Матеріал проведення майстерки допоможе познайомити із основними принципами створення інтелект-карт та з основними їх інтернет –ресурсами.
Перегляд файлу

План проведення майстер-класу:

«Створення інтелект-карт.

Інтернет-ресурси . Огляд та практичне використання»

І. Підготовчо-організаційний етап.

ІІ. Основна частина.

  1. Презентація педагогічного досвіду з використання інтелект-карт в педагогічній діяльності Майстра:
  • коротко характеризуються основні ідеї технології;
  • описуються досягнення в роботі;
  • доводиться результативність діяльності, яка свідчить про ефективність технології;
  • визначаються проблеми та перспективи в роботі Майстра.

      2. Представлення системи роботи:

  • перегляд відео Слухачами;
  • ознайомлення з інтернет –ресурсами (презентація)
  • демонстрування Майстром роботи в програмі MindMeister Слухачам.
  1. Проведення імітаційної гри:
  • майстер проводить захід із Слухачами, демонструючи прийоми ефективної роботи в інших програмах (FreeMind)
  1. Моделювання:
  • Слухачі виконують самостійну роботу з конструювання власної інтелект-карти в режимі технології Майстра;
  • Майстер виконує роль консультанта, організовує самостійну роботу Слухачів і керує нею.

ІІІ. Афішування - представлення виконаних робіт:

1. Рефлексія:

  • проводиться дискусія за результатами спільної діяльності Слухачів і Майстра.
  • Вручення памяток Майстром

 

Модель проведення майстер-класу

 

Зміст етапів роботи

майстер-класу

Дії Майстра

Діяльність учасників

Підготовчо-організаційний

Постановка цілей і завдань:

 

  • Визначення основних понять по темі.
  • Познайомити Слухачів із основними принципами створення інтелект-карт
  • Познайомити з основними інтернет –ресурсами створення інтелект-карт
  • Практично показати створення інтелект-карти в різних програмах
  • Розвивати практичні навички слухачів з даної теми
  • Виховувати бажання працювати креативно

 

Привітання, вступне слово Майстра,

незвичайний початок заняття.

Долучаються до діалогу, виявляють активну позицію, тим самим допомагаючи Майстру в

організації заняття.

 

Основна частина

Зміст майстер-класу:

  • Теоретична частина
  •                  Перегляд відео
  •                  Знайомство з Інтернет-ресурсами(демонстрація презентації)
  •                  Демонстрування практичного використання програми MindMeister Слухачам
  •                  Майстерка із Слухачами, демонстрування  прийомів ефективної роботи по створенню інтелект-карт в інших програмах (FreeMind)

Методичні рекомендації Майстра для відтворення теми майстер-класу.

Показ прийомів, що використовуються у процесі майстер-класу, показ своїх "родзинок" (прийомів) з

коментарями.

Виконують завдання відповідно до означених завдань, індивідуальне

створення задуманого.

Афішування - представлення виконаних робіт

Заключне слово.

Аналіз ситуації за критеріями:

  •                 Оволодіння загально-

інтелектуальними способами діяльності;

  •                 розвиток здатності до рефлексії;
  •                 розвиток комунікативної культури.

Вручення памяток

Організує обмін думками присутніх, дає оцінку тому, що відбувається.

Рефлексія - активізація

самооцінки та самоаналізу з приводу діяльності на

майстер-класі.

Умови результативної роботи Слухачів майстер-класу:

мотивація усвідомленої діяльності всіх Слухачів, які беруть участь у роботі майстер- класу;

підвищення рівня теоретичної та методичної підготовки Слухачів;

готовність Слухачів і Майстра до розвитку власної перетворюючої діяльності на науковій основі;

рефлексія діяльності Слухачів і Майстра в процесі власної практики.

ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА

Саме  те, як ви збираєте, організуєте та використовуєте інформацію, визначає, переможете ви або програєте.

Білл Гейтс

 Інтелект-карта це незамінна маршрутна карта-пам’ятка, яка дозволяє від початку організовувати інформацію так, щоб мозку було легко працювати з нею. За допомогою такої карти кожен зможе швидше та легше запам’ятовувати та згадувати потрібні факти (порівняно з традиційними записами). Застосування інтелект-карт допомагає мислити абсолютно по-новому, максимально використовуючи обидві півкулі головного мозку.

Майндмеппінг (mindmapping, ментальні карти) це зручна і ефективна техніка візуалізації мислення і альтернативного запису.

Карти пам'яті (англ. мind map) спосіб зображення процесу загального системного мислення за допомогою схем. Також може розглядатися як зручна техніка альтернативного запису.

 

 

 

 

 

 

 

 

ОСНОВНІ   ПРИНЦИПИ  СТВОРЕННЯ  МЕНТАЛЬНИХ  КАРТ

Розробка інтелект-карти включає такі основні етапи:

1. У центрі листа малюється центральний образ, що символізує основну ідею.

2. Від центрального образу відходять гілки першого рівня, що розкривають центральну ідею.

3. Від гілок першого рівня (за необхідності) відходять гілки другого рівня, що розкривають ідеї, написані на гілках першого рівня.

4. Скрізь, де це можливо, додаються символи та графіка, що асоціюються з ключовими поняттями/словами.

5. За необхідності малюються стрілки, що сполучають різні поняття на різних гілках.

6. Для більшого розуміння гілки можуть нумеруватися

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Створення інтелект-карт передбачає роботу з декількома кольорами (не менше трьох), оскільки колір це потужний інструмент сприйняття, і використання його з метою виділення і структуризації думок є обов'язковим. Найпростіше використання кольору:

  • малювання центрального образу і гілок, що виходять з нього, одним кольором,
  • кольори гілок підпунктів іншим кольором,
  • а написи над ними третім кольором.

Колір повинен використовуватися якнайефективніше.

Так, на думку Т. Б’юзена для особливо важливих питань бажано виділяти гілки теплими кольорами, а написи над ними робити ахроматичними (чорний і сірий).

 

Інтернет-ресурси для створення інтелект-карт

FreeMind, Bubbl.us, XMind, iMindMap, Mind42, Google, MindNode, MindMeister, Mapul, WiseMapping, Mindomo, Draw.io, MindManager, MindMup.

РЕФЛЕКСІЯ:

Результативність досвіду.

Як показує досвід, розробка ментальних карт викликає зацікавленість в школярів. Під час роботи з ментальними картами діти, опрацьовуючи та структуруючи великі об’єми інформації, задіюють мисленнєві навички не тільки низького, а й високого рівня, і тому школярі набувають:

  • вміння осмислено вивчити матеріал, виділяючи у ньому головне та відкидаючи другорядне;
  • вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;
  • уміння формулювати висновки;
  • вміння складати план дій, самостійного прийняття рішень.

Таким чином в учнів простежується чітке вибудовування алгоритму здобуття нових знань та розвиток усіх компонент ключової компетентності «Уміння вчитись».

Також при колективній роботі з картами, спостерігається формування в дітей наскрізних вмінь, таких як:

  • готовність до розв’язування проблеми;
  • робота з різними видами інформації та доцільне застосування інформаційних технологій;
  • комунікативність, готовність працювати у групах, готовність сприймати та брати до уваги погляди інших;
  • вміння логічно та творчо мислити;
  • вміння оцінювати свою діяльність
  • вміння доводити справу до кінця

Ефективність.

Ефективність інтелект - карт :

  • Наочність. (Всю тему з її численними сторонами діти можуть охопити одним поглядом.)
  • Запам'ятовуваність. (Завдяки роботі обох півкуль мозку, використання образів і кольору інтелект-карт школярі легко запам'ятовують.)
  • Своєчасність. (Інтелект-карта допомагає і учням, і вчителю виявити недолік інформації і зрозуміти, якої інформації не вистачає.)
  • Творчість. (Інтелект-карта стимулює творчість, допомагає дітям знайти нестандартні шляхи вирішення завдання.)
  • Можливість редагування. (Перегляд інтелект - карт через деякий час допомагає учням засвоїти картину в цілому, запам'ятати її, а також побачити нові ідеї та доповнити чи підкорегувати карту.)
  • Привабливість. (Хороша інтелект-карта має свою естетику, і тому розглядати її не тільки цікаво, а й приємно.)

 

Даний метод дає можливість вчителю:

Даний метод дає можливість учням:

  • підвищувати мотивацію, якість знань, конкурентоспроможність учнів;
  • активізувати освітню діяльність;
  • виявляти причини когнітивних труднощів;
  • коригувати знання учнів;
  • організовувати інтерактивне навчання;
  • здійснювати освітній процес згідно принципу природовідповідності;
  • організовувати індивідуальну, групову і колективну форми роботи;
  • конструювати навчальний зміст у відповідності з віковими особливостями учнів;
  • здійснювати диференційований підхід до учнів;
  • організовувати проектне навчання;
  • пришвидшувати процес навчання.
  • економити 50% часу на конспект;
  • концентрувати інформацію;
  • встановлювати візуально чіткі асоціації;
  • покращити запам'ятовування;
  • швидко повторити матеріал;
  • осмислено відтворити інформацію;
  • пришвидшити процес навчання;
  • сформувати вміння працювати з паперовими та електронними джерелами інформації;
  • розвивати творчі та інтелектуальні здібності
  • розвивати пам'ять;
  • розвивати критичне, логічне, асоціативне мислення та всі його рівні;
  • розвивати предметні та комунікативні компетенції;
  • формувати вміння планувати та  організувати робочу діяльність;
  • відповідальність;
  • розвивати вміння вчитись.

Труднощі.

Слабкі сторони інтелект-карт проявляються у тому, що  потрібен час для освоєння технології розробки карт та програмного забезпечення для їх створення. Результати роботи учнів інколи складно передбачити. Часто виникає необхідність подальшої корекції знань, умінь та навичок.

Щоб уникнути труднощів під час застосування карт знань, їх варто вводити в практику поступово. Також намагатись доцільно підбирати завдання, форми роботи на уроці, програмне забезпечення. 

Інтелект карти не повинні стати самоціллю – вони мають бути засобом для створення комфортної атмосфери, яка дасть змогу реалізувати особистісно орієнтований підхід у навчанні.

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Майстер-класи
Додано
1 листопада 2020
Переглядів
1591
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку