17 липня о 18:00Вебінар: Відеоуроки: як створювати якісний контент для Ютубу

Майстер-клас "Критичне мислення як засіб формування творчих здібностей молодших школярів"

Про матеріал
Дана розробка допоможе ознайомитися з технологією розвитку критичного мислення як з одним із видів новітніх технологій в світі, структурою уроку критичного мислення, формувати компетенції практичного застосування стратегій критичного мислення на уроках; формувати в учасників необхідність самовдосконалення та розвитку їх професійної компетентності; сприяти підвищенню професійної компетентності педагогів, прагненню до самоосвітньої діяльності; презентувати власний досвід роботи та показати результативність діяльності з теми.
Перегляд файлу

 

Майстер-клас

для вчителів початкових класів

 «Критичне мислення як засіб формування та розвитку творчих здібностей молодшого школяра»

Підготувала: вчитель початкових класів Зачепилівської ЗOШ І-ІІІ ст Зачепилівської районної ради Харківської області

Краснік Олена Степанівна

Спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, старший вчитель

Дата проведення: 10.01.2020

Місце проведення: Зачепилівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Форма проведення: майстер - клас

Цільова група: учителі початкових класів, які працюють по НУШ

Модератори: Юрій Буланов, директор Зачепилівської ЗОШ І-ІІІ ступенів, Олена Корінна, завідувач РМК; Наталія Мирна, методист РМК;  Краснік О.С, вчитель початкових класів Зачепилівської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Тема. «Критичне мислення як засіб формування та розвитку творчих здібностей молодшого школяра»

Мета: ознайомити з технологією розвитку критичного мислення як з одним із видів новітніх технологій в світі, структурою уроку критичного мислення, формувати компетенції практичного застосування стратегій критичного мислення на уроках;

формувати   в   учасників   необхідність самовдосконалення  та  розвитку  їх  професійної компетентності;

сприяти підвищенню професійної компетентності педагогів, прагненню до самоосвітньої діяльності;

 презентувати власний досвід роботи та показати результативність діяльності з теми.

Структура майстер-класу:

Вид   роботи

Орієн

товний

Час (хв.)

Ресурсне забезпечення

1

Зустріч гостей. Реєстрація.

Вступне слово директора школи.

Запрошення на ранкову зустріч.

Вправа «Вітання»

2

Пісня «Добрий ранок, Україно»

2.

Вправа «Очікування: сходинки в дитинство».

3

Плакат дороги дитинства.

Ступні червоного, синього, жовтого кольорів, білого та голубого кольорів, вирізані з паперу.

Ручки для письма

 

Вправа «Щоденні новини»

1

Слайд «Прикмети дня»

3.

Інформаційний блок «Критичне мислення як засіб формування та розвитку творчих здібностей молодшого школяра»

10

Слайди

4.

Практичний блок «Освітня технологія розвитку критичного мислення молодших школярів»

- Метод «Ромашка Блума»

 

 

 

-Технологія «Шість капелюхів мислення»:

    - індивідуальна робота;

    - гра «Порушена послідовність» (групова)

- Стратегія «Фішбоун»

 

 

 

-Метод «Кубик Блума»

-Технологія «Сторітеллінг»

 

     -«Авторське крісло»

 

 Слайди, презентації, відеоролики, проекти

 

Ромашка, виготовлена з паперу, текст оповідання В.Сухомлинського «Ластівка з перебитим крилом».

6 капелюхів різного кольору, картки з поясненням, копія сторінки підручника з твором Н. Забіли «Дощ іде»

 

Плакат з малюнком риб’ячого скелету, текст української народної казки « Кирило Кожум’яка».

Куб, виготовлений з паперу.

Картки з малюнками для створення історій.

Крісло

7.

     Підсумки майстер-класу.

   Результати вправи

   «Очікування». Метод «Вільний

    мікрофон».

5 хв.

Аркуші паперу, картина, скотч

 

Хід семінару

(Звучить пісня Н. Май «Добрий ранок Україно!»)

І. Зустріч гостей.

Вступне слово директора школи.

Запрошення на ранкову зустріч. Привітання.

Пісня «Добрий ранок, Україно»

Вчитель: Колом сонечко іде,

За собою день веде.

Станьмо разом, станьмо в колі –

Станем сонечком у школі!

Прийшов час ранкової зустрічі, займіть свої місця у колі друзів.

(Гості і вчитель встають у коло)

 

  1. Вправа «Вітання»

Вчитель. – Добрий день, шановні колеги! Коли ми, українці, вітаємося, то зичимо здоров´я, хорошого настрою один одному. Тож, подаруємо собі життєвої енергії, щастя, радості!               В народі кажуть – будь-яку роботу починай красиво, а закінчуй – блискуче. Отже і ми так спробуємо.

-Я буду говорити  по черзі привітання, а ті з вас, хто може віднести себе до вказаних категорій людей, відповідатимуть : «Добрий день!».

-В кінці «Добрий день!» говоримо всі разом:

- «Добрий день, веселі!»

-«Добрий день, успішні!

-«Добрий день, здорові!»

-«Добрий день, щасливі!»

-« Добрий день, веселі, успішні, здорові, щасливі!»

 -Давайте розпочнемо наш день з теплих слів,

З вами ми одна сім’я.

Ви всі тут, а також я.

Дружно за руки візьмемось,

Один одному всміхнемось.

Хай проблеми нас минають,

Щирі посмішки засяють!

Я Олена, (всі називають по колу своє ім’я)

Бажаю всім чудового дня.

  1. Вправа «Очікування»

Мета: сприяти формуванню побажань учасників щодо участі їх у майстер-класі; формувати їх професійні прагнення; підвищення рівня інформованості щодо даної проблеми.

Обладнання: На ватмані паперу зображення дороги дитинства, вирізані з паперу дитячі ступні різного кольору (по 4  червоних, білих, жовтих, зелених, голубих) (1)

Учитель: Шановні колеги! - Перед Вами неповний сенкан. (Слайд 2) Визначивши ключове слово, Ви дізнаєтеся про кого ми будемо говорити на нашій зустрічі:

1.  ????????

2. Веселі, безтурботні.

3. Радіють, граються, навчаються.

4. Наше майбутнє і опора.

5. Квіти життя.

Учитель: Діти. Правильно.

Нема світлішого нічого в цілім світі,

Як сонце ясне й чисті небеса.

Нема нічого кращого, як діти,

Бо в них любов, надія і краса.

Тому щоденно маєм пам’ятати,

Який би пост не обіймали ми.

Весь жар душі потрібно їм віддати,

Щоб діти виросли хорошими людьми!

Учитель. Шановні колеги! Перед вами дитячі ступні різного кольору. Оберіть ступню того кольору, який вам подобається і об’єднайтеся в групи по кольорах, займіть свої місця. 

Учитель. Психологи доводять, що червоний колір означає оптимізм, гарний настрій; жовтий колір – пізнання істини; синій колір - душевний підйом, білий колір — це найсвітліший з кольорів, символ чистоти і невинності. Він приносить спокій і гарне самопочуття, пом'якшує емоції, служить хорошими ліками від стресу, дає відчуття свободи. Зелений – природний, заспокійливий і розслаблюючий колір, символізує твердість і стійкість. З таким настроєм ви сьогодні прийшли на практичний семінар і на майстер-клас. А які у вас очікування від сьогоднішнього дня?

У кожного з учасників на дитячих ступнях  записане незакінчене речення: «Від сьогоднішнього семінару я очікую…..». Прошу кожного записати продовження речення і відкласти ступні на край столу. 

  1.  Вправа «Щоденні новини»

Учитель: Отже, чудовий день нам слід починати, А при цьому й пам’ятати. Сьогодні 10 січня 2020 року. У всьому світі цей день святкують як день своєрідних людей (унікальність, незвичність, дивацтва), А ще у 1863 році у Лондоні була пущена перша лінія підземки (11 січня – день Метро)

У народному календарі 10 січня – Мардонія. Цей день називали Рождественським М’ясоїдом. У цей день починали справляти весілля. Зазвичай цього дня було морозно, а тому в народі казали: «Прийшов Мардоній до нас – приніс червоний жупан для нас».

Святкують як попередні дні, але не працюють. Особливо остерігалися прясти, можна було виконувати лише найнеобхіднішу роботу.

В цей вечір намагалися якнайбільше співати колядок.

Надворі холодно, тож слід ретельніше турбуватися про своє здоров’я. Народні прикмети цього дня: (слайд 3)

  1. Іній на деревах – до хлібородного року.
  2. Снігопад обіцяє хороший врожай грибів і ягід.
  3. Якщо день сонячний і морозний, то рік буде врожайним.
  4. Якщо ворони на снігу гніздяться, то скоро потеплішає. А ось якщо вони збираються на верхівках дерев в зграї, гряде похолодання.
  5. На вулиці не видно маленьких пташок – буде снігопад.
  6. Гуси лапи підтискають – до холодів.
  7. Туман стоїть над полем – до тепла.
  8. Заєць прибіг до людського житла – до сильних морозів.

 

ІІ. Інформаційний блок «Критичне мислення як засіб формування та розвитку творчих здібностей молодшого школяра»

Інформаційний блок семінару  я хочу розпочати з однієї християнської притчі «У крамниці Бога».

«Одного разу жінці приснився сон, що за прилавком крамниці стояв Господь Бог.

- Господи! Це Ти? - вигукнула вона з радістю.

- Так, це Я, - відповів Бог.

- А що у Тебе можна купити? - запитала жінка.

- У мене можна купити все, - прозвучала відповідь.

- У такому разі дай мені, будь ласка, здоров'я, щастя, любові, успіху і багато грошей.

Бог доброзичливо посміхнувся і пішов в підсобне приміщення за замовленим товаром. Через деякий час він повернувся з маленькою паперовою коробочкою.

- І це усе?! - вигукнула здивована і розчарована жінка.

- Так, це усе, - відповів Бог. - Хіба ти не знала, що в моєму магазині продається тільки насіння?»

Щоб не перетворити дитину в склад знань, комору формул та правил необхідно вчити її мислити, проростивши в ній зернини творчості, ідей з багатьох точок зору відповідно до їх змістових зв'язків, порівняння їх з іншими ідеями.

Тема семінару: «Критичне мислення як засіб формування та розвитку творчих здібностей молодшого школяра»

 (Слайд 4) Критичне мислення – це процес обмірковування власних думок та причин виникнення певної точки зору, що передбачає послідовний ланцюжок операцій мислення.

Слайд 5) Критичне мислення входить до загальної структури мислення в  процесі пізнання і є мисленням вищого порядку, включає в себе загальне та предметне мислення, характеризується усвідомленістю, самостійністю, рефлексивністю, цілеспрямованістю, обґрунтованістю, контрольованістю та самоорганізованістю.

Структура мислення виглядає наступним чином:

    загальне мислення;

    предметне мислення (історичне, математичне тощо);

    критичне мислення.

Кожний наступний рівень включає в себе попередній:

1) загальне мислення — це загальний процес обробки інформації;

2) предметне мислення — це процес обробки інформації з певного предмету за допомогою методів наукового дослідження, збагачений предметними та методологічними знаннями;

3) критичне мислення — це процес контролю за перебігом загального та предметного мислення, їх вдосконалення. Кожний тип мислення має свій змістовний  (знання) та операційний (процедури) блоки.

Без перебільшення можна сказати, що вміння своєчасно отримувати необхідну інформацію для ухвалення, після її обробки і аналізу, відповідного рішення - ключ до успіху в кар'єрі і житті сучасної людини. На перший план виходить завдання розвитку критичності мислення. Зараз необхідно не тільки оволодіти інформацією, але і критично її оцінити, осмислити, застосувати. Постає проблема: Зустрічаючись з новою інформацією, учні повинні уміти розглядати нові ідеї вдумливо, критично, з різних точок зору, роблячи висновки щодо точності і цінності даної інформації.

Навчати дітей так, щоб у них розвивалося критичне мислення, важче, ніж просто повідомляти їм окремі факти і закономірності.

Розвиток критичного мислення – це дуже важливий аспект не лише у навчанні, а й у повсякденному житті, де герої є реальними, а їхні вчинки конкретні. Навчити учнів мислити критично – означає правильно поставити запитання, спрямувати їх увагу в правильне річище навчити самостійно робити висновки та знаходити альтернативне рішення.

(Слайд 6) Нині вчителі, які займаються критичним мисленням, успішно використовують ієрархію цілей Б. Блума, який вказував на шість галузей його застосування:

  •      Оволодіння знаннями із тієї галузі пізнання, яка підлягає вивченню, та суміжних.
  •      Осмислення – співставлення нових знань із набутими раніше.
  •      Застосування – використання вивченого у нових ситуаціях. При цьому ставиться мета: підтримати або відхилити позицію автора.
  •      Аналіз – критичне осмислення, концентрація уваги на окремих частинах інформації (вміння порівнювати вивчене із тим, що вже відомо із інших джерел.
  •      Синтез – критичне осмислення, концентрація уваги на з’єднанні окремих частин у нове знання (вміння узагальнювати відібрані дані, аналізувати з метою формулювання остаточних висновків.

На думку відомого фахівця з цієї проблеми М.Ліпмана, критичне мислення є «вміле відповідальне мислення, що дозволяє людині формулювати надійні вірогідні судження, оскільки воно:

а) засновується на певних критеріях;

б) є таким, що самокоректується;

в) випливає з конкретного контексту».

( Слайд 7) Виділяють такі ключові моменти критичного мислення:

 Володіння певними прийомами, які в сукупності створюють перевірену на практиці ефективну методологію опрацювання інформації.

 Здатність до формулювання самостійних суджень, спрямованість на творчу мисленнєву діяльність, а не на репродуктивне мислення, що базується на жорстких алгоритмах і стереотипах.

 Самокорекція, скерована на використання критичного мислення як методу, зверненого на виправлення чи покращення власних суджень – мисляча людина постійно має піддавати свої мисленнєві процеси рефлексії.

 Уважне й чуйне ставлення до контексту, адже загальні критерії мислення мають безперервно перевірятися на адекватність і на можливість зміни в кожному конкретному випадку.

(Слайд 8) Будь-яка використовувана в технології розвитку критичного мислення форма роботи, будь-який метод має ґрунтуватися на трьох фазах. 

І. Евокація. «Зерно саджають у родючий  ґрунт» - фаза актуалізації  (заохочування, виклик, передбачення ), під час якої вчитель спрямовує учнів на те, щоб вони думали над темою і ставили запитання. Учнів треба зацікавити,  схвилювати, спровокувати.

 ІІ фаза -  Осмислення «Зерно пускає коріння та проростає» - фаза побудови знань ( усвідомлення) вчитель підводить учнів до формулювання запитань, пошуку, осмислення матеріалу, відповідей на попередні запитання, визначення нових запитань і намагання відповісти на них.

Учнів необхідно ознайомити зі змістом нової інформації (читання, розповідь, лекція, експеримент). Школярі активно перевіряють власне розуміння того, що читають, чують або досліджують. Ця фаза відбувається в основній частині уроку.

ІІІ фаза – Рефлексія «Пшениця починає колоситись» - фаза консолідації -  міркування (рефлексія) – найкраща фаза  уроку.

Учитель спонукає учнів до саморефлексії, до самоаналізу своєї діяльності, до міркування та осмислення, що це означає для них, як це змінює їхнє попереднє уявлення, зрештою, як вони зможуть це використовувати.

Утворюється розмаїття думок, серед яких діти можуть вибрати правильну. Учні перетворюють отримані і знання на власні.

(Слайд 9) Застосування технологій критичного мислення передбачає таку структуру уроку.

 

ІІІ. Освітня технологія розвитку критичного мислення молодших школярів».

 

Шановні колеги! У сьогоднішній роботі я не беру до уваги вимоги до уроку, правила роботи в групах. Моє завдання – розкрити суть стратегій розвитку критичного мислення під час проведення майстер-класу. Робитиму я це на прикладах уроків літературного читання. Методичних стратегій критичного мислення дуже багато і ви з багатьма з них знайомі. У своєму майстер-класі я хочу показати стратегії, які почали використовувати з початком роботи НУШ.

  1.               Однією із стратегій розвитку критичного мислення є метод «Ромашка Блума». (Слайд 10)

Мета даної стратегії: навчити усвідомленому та цілеспрямованому формулюванню запитань різного типу.

На пелюстках записані ключові питання

(На дошці заздалегідь прикріплена центральна частина «Ромашки». В учителя в руках 5 пелюсток, на яких записані ключові питання. Шоста пелюстка практичне завдання).

Вчитель. У кожній групі на столі лежить текст оповідання В.Сухомлинського «Ластівка з перебитим крилом».

Зараз кожна група обере собі пелюстку на якій ви запишете запитання, які складете, прочитавши текст оповідання. (Вчитель пояснює ключові запитання, які записано на кожній пелюстці).

  1. Прості питання: Що…? Де…?

Приклад:

  • Що сталося літнього дня після грози?
  • Де жили пташенятка?
  • Що сталося з ластівкою з перебитим крилом?
  1. Питання – уточнення: Хто? Як?

Приклад:

  • Хто доглядав за ластів’ятком до осені?
  • Хто взяв ластівку на зиму? Чи добре вчинила людина?
  • Що здалося людині?
  1. Інтерпретаційні або пояснювальні питання: Чому?

Приклад:

  • Чому молода ластівка не полетіла у вирій?
  • Чому вона довірливо притулилася до людини?
  • Чому ластівка «плакала»?
  1. Творчі питання: Як ви гадаєте?

Приклад:

  • Як будуть розвиватися після зими?
  1. Запитання на оцінку судження: Чому це добре(погано)…?  Яке ваше ставлення  до …?
  • Добре чи погано вчинила людина?
  • Як би ви вчинили на місці автора?
  • Оцініть поведінку ластівки – матері.
  1. Практичне завдання:

Групи працюють 3 хв. По закінченні роботи кожна група презентує свої запитання і прикріпляє пелюстку до центральної частини «Ромашки»

Вчитель прикріпляє шосту пелюстку з практичним завданням

Встанови послідовність подій

  1. Ластівка носила їм їжу.
  2. Пішла злива.
  3. Відлетіли пташки в теплий край.
  4. До осені жило поранене пташеня під кущем.
  1.  Технологія «Шість капелюхів мислення»  (Слайд 11)

Охарактеризувати ідею методу шести капелюхів мені допоможе легенда, уривки якої є у вас на столах.

Колись давно жив на світі старий мудрий майстер. Він  мав золоті руки й прекрасну мудру душу. Майстер дарував людям щось більше, ніж головні убори. Забравши своє замовлення, люди виходили з майстерні старого Капелюшника, рішучими і натхненними.

Минали роки. Настав час, коли Майстер покинув цей світ, залишивши своїм шістьом синам славу, майстерню, й... шість різнокольорових капелюхів. Спадщину батька сини розділили. (На дошку зверху кріпляться за допомогою двостороннього скотчу капелюхи по одному)

Минуло чимало часу, перш ніж сини старого майстра знову зібралися разом під дахом батьківської майстерні. Сидячи біля вогню, кожний із них розповів свою історію, і всі були вражені тим, як спадщина Майстра вплинула на його долю.

У вас у групах є картки з поясненням. Зачитайте, будь ласка.

-Яким став син, що узяв собі Білий капелюх?

-Що сталося з володарем Чорного капелюха?

-Яким зробив Жовтий капелюх  третього сина?

-А яким виявився четвертий син Капелюшника?

-Що розповів п'ятий син Старого Майстра?

-Ким став останній син Капелюшника, той що взяв синій капелюх?

Вчитель. Сини старого Майстра зрозуміли, яку дивовижну спадщину залишив їм батько. І захотілося кожному з них зняти свій капелюх, та приміряти капелюхи іншого кольору. Так брати розвинули в собі нові якості, що дозволило їм стати щасливими.

З тих пір минуло багато часу, але різнокольорові капелюхи живуть серед людей і дозволяють себе одягати тим, хто прагне навчитися чогось нового...

Метод шести капелюхів – це простий і практичний спосіб паралельного мислення (різні точки зору співіснують одночасно).

Він дозволяє розвивати у дітей творче і критичне мислення, толерантність. Принцип організації в режимі цієї технології полягає у тому, що кожен учень  у процесі обговорення проблеми «одягає» капелюх певного кольору і мислить так, як «вимагає» колір одягнутого капелюшка. (Під кожним капелюхом кріпиться підпис №5)

Білий капелюх (папір) – інформація, факти. Збагачення себе новими конкретними знаннями. Учень надягши білий капелюх відповідає на питання «Яка інформація є, а яка ще потрібна?»

Червоний капелюх – емоції, почуття, передчуття. Формування свого ставлення до подій та їх учасників. Які у мене з цього приводу виникають почуття?

Чорний капелюшок – негативні сторони ситуації. Обережність. Чи правда це? Які недоліки? Що б я змінив? Що було зайвим?

Жовтий капелюшок – переваги, позитивні сторони явища, ситуації. Що сподобалось?

Зелений капелюшок – творчість, втілення нових пропозицій, ідей.

Синій капелюшок – контроль за розумовим процесом, підбиття підсумків уроку.

Послідовність приміряння капелюхів така:

Першим слід вислухати Білий капелюшок, щоб ознайомитись з інформацією.

А останнім – Синій капелюх, щоб підсумувати, проаналізувати роботу. (Клік миші)

Послідовність виступу капелюхів іншого кольору підкаже тема уроку. Але у молодших класах варто після Чорного капелюха надати слово Жовтому – це урівноважить думки, щоб діти не концентрувались на негативних сторонах.

Цей метод можна використовувати як фронтально, так і у групах. Він дозволяє скоротити час розв’язання проблеми і підвищити продуктивність уроку. Адже учні навчаться оперувати різними аспектами  мислення, представленими метафоричним капелюхом певного кольору, по черзі. Потім зібрати ці аспекти разом і отримати «повнокольорове мислення».

Продемонструю  застосування  «Методу шести капелюхів» на прикладі фрагменту уроку читання у 2 класі «Настрій твору. Наталя Забіла «Дощ іде»

У вас у кожного є копія сторінки підручника «Літературне читання» 2 клас, автор Науменко В.О. Твір Наталі Забіли «Дощ іде». №6.

(Вчитель підходить до учасників по черзі з капелюхами конкретного кольору і ставить запитання)

  Одягаємо білий капелюх.

  • Визначте жанр прочитаного твору (загадка, казка, оповідання, вірш).
  • На скільки строф поділена поезія?
  • Знайдіть і зачитайте слова, які римуються.
  • Зачитайте слова з вірша, які змальовують природу як живу істоту.
  • Серед виділених слів знайдіть і зачитайте слова протилежні за значенням (антоніми).
  • Як ви розумієте слово «сходи»?

 

       Жовтий капелюх

  •              Який настрій у рослин? Чому їм радісно? Доведіть свою думку словами

з вірша. Зачитайте їх з відповідною інтонацією.

  •              Озвучте малюнки автора у підручнику.
  •              Поміркуйте, яка користь від дощу?

 

       Чорний капелюх

  • Який настрій у Маринки?
  • Чому? Доведіть свою думку словами з вірша.
  • Що б ви порадили Маринці?
  • Поміркуйте, коли дощ може приносити шкоду?

      Червоний капелюх

  • Який настрій твору в цілому? Чи змінювався він у кожній строфі вірша?
  •              У вас на партах кольорові конверти, в яких знаходяться смайлики настрою. Напроти кожної строфи викладіть відповідний смайлик (їх має бути 3). Хто хоче прокоментувати свій вибір?
  •              А який настрій у вас у дощову погоду? Підніміть відповідний смайлик обличчям до мене. Чудово. Тепер я ще більше знаю про вас.
  •              Читання тексту зі зміною голосу (Дощик – пошепки, дощ – напівголосно, злива – голосно).

 

         Зелений капелюх

  • Гра «Заміни одним словом»
  • Дрібний дощ – (дощик),
  • сильний дощ – (злива),
  • дощ з грозою – (грозовий),
  • дощ з крижинками – (крижаний).

 

Добре. А ще можливо ви чули про сліпий дощ (грибний, сонячний). «Сліпий», бо не бачить, що сонце світить і поливає все. А можливо, тому що струмені дощу під яскравим сонцем не видно. Все у нас виходить чудово

  • Спробуємо скласти сенкан про дощ, користуючись словами з вірша.

-Яке головне слово?

1.  Дощ

-Дощ який?

2. Теплий, невгамовний.

-Що робить?

3. Падає, зачаровує, ллє.

-Висновок.

4. Щедро поливає людям урожай.

- Асоціація.

5. Благодать

Синій капелюх (керує вчитель) (Слайд 11) Це ще один з варіантів сенкану. Ми з вами добре попрацювали

Вчитель:

  •                   А тепер, шановні колеги, пропоную вам попрацювати у групах за кольором капелюха.
  •                   А щоб роботу розпочати, треба капелюха обрати. Будь ласка, групи, оберіть собі капелюха, окрім синього. Синій капелюх буде керувати, тобто належатиме мені.
  •                   Відповідно до вашого капелюшка ви отримуєте завдання.(Кожній групі роздати аркуші паперу А3 (великі), на яких вгорі зліва наклеїно невеличкий капелюшок кольору групи)
  •                   Білий капелюх – це в нас інформація, отже ви складаєте асоціативний кущ до слова ЗИМА. (конверт, у якому складено сніжинки, центральне слово, також треба мати ручку, клеючий олівець) №7 На сніжинках запишіть слова, які ви асоціюєте зі словом ЗИМА. 
  •                   Червоні капелюшки отримують завдання: виконати вправу «Порушена послідовність». Ваше завдання - встановити первинну послідовність у рядках вірша О. Олеся «Ялинка» №8 (завдання дається в конверті, виконують маркером на форматі А3. При перевірці прикріпляють аркуш на дошку і читають. Під час перевірки демонструється Слайд 12)
  •                   Жовті капелюшки створюють колаж з позитивних сторін зими, а чорні з негативних. (У конвертах вирізані зимові картинки. Для обох груп картинки одинакові)

Під час перевірки проводиться гра «Добре», «Погано». (До дошки виходять по одному представнику жовтих і чорних капелюхів і по черзі по одному пункту аргументують позитивні і негативні сторони зими, починаючи словами «Добре, що взимку…», «Погано, що взимку»)

  •                   Власники зеленого капелюшка отримують творче завдання: вправа «Передбачення»

Скласти розповідь «Припустимо, що у нас є три пори року: весна, літо, осінь…»

Завдання перед вами. Потому кожна група представить нам свою роботу.

Синій капелюх:

  • А тепер перевіримо, як ви справилися з завданнями.
  •                   Чи можете ви сказати, що технологія «Шість капелюхів» була цікавою для вас?
  • Чи навчилися ви чомусь новому?

 

  1. КУБИК БЛУМА

Тоді приступаємо до розгляду ще одного нового інтерактивного прийому розвитку критичного мислення  «Кубик Блума». (Слайд 13)

Щоб почати використовувати кубик «Блума» потрібно виготовити звичайний паперовий куб, на гранях якого написано:

Назви.• Чому.• Поясни.• Запропонуй.• Придумай.• Поділися.

Спочатку формулюється тема уроку, яка визначає коло питань, на які доведеться відповідати. Потім учитель кидає кубик. Сторона, яка випала, вкаже: якого типу питання слід задати. Зручніше орієнтуватися по слову на стороні кубика - з нього і повинно починатися питання.

Прийом розвитку критичного мислення «Кубик Блума» унікальний тим, що дозволяє формулювати питання різного характеру.

Назви. Цей блок питань передбачає найпростіші питання та потребує відтворення знань. Учневі пропонується просто назвати предмет, явище, термін.

.

Чому. Цей блок питань дозволяє сформулювати причинно-наслідкові зв'язки, тобто описати процеси, які відбуваються з зазначеним предметом, явищем.

Поясни. Це уточнюючі питання. Вони допомагають побачити проблему в різних аспектах і сфокусувати увагу на всіх сторонах заданої проблеми.

Запропонуй. Учень повинен запропонувати свою задачу, яка дозволяє застосувати те чи інше правило. Або запропонувати своє бачення проблеми, свої ідеї. Тобто, учень повинен пояснити, як використовувати те чи інше знання на практиці, для вирішення конкретних ситуацій.

Придумай - це творчі питання, які містять в собі елемент припущення, вигадки.

Поділися - питання цього блоку призначені для активізації розумової діяльності учнів, вчать їх аналізувати  учня, його емоції, які викликані названою темою. 

Можливі два варіанти: питання формулює сам учитель. Це більш легкий спосіб, який використовується на початковій стадії, коли необхідно показати учням приклади, способи роботи з кубиком.

Зараз ми розглянемо, як можна застосувати «Кубик Блума» на прикладі елементу уроку літературного читання за твором Ярослава Стельмаха «Санчата», підручник для 2 класу «Українська мова та читання : Частина 2» Кравцова Н., Романова В., Савчук А. ( за програмою О. Савченко) №9

- Яка зараз пора року?

- А що люблять робити усі діти взимку?

- Сьогодні ми будемо вивчати твір Ярослава Стельмаха «Санчата».

У вас у кожній групі є текст Ярослава Стельмаха «Санчата».

Читання тексту. (читання з «віконечком», естафетою, буксиром, ланцюжком, «дощик-сонечко»)

А зараз попрацюємо над обговоренням твору і допоможе нам у цьому прийом «Кубик Блума»

(Вчитель підходить до груп з кубиком, і кидає кубик. Учасники дають відповіді на питання грані, яка випала, наступній групі кидати куб на іншу грань)

  1. Назвіть: персонажів оповідання.
  2. Чому: бабуся відмовилася їхати на санчатах?
  3. Поясніть: що мав на увазі кожен персонаж?
  4. Запропонуйте: щоб ви зробили по-іншому?
  5. Придумайте: прислів’я про зиму та санчата.
  6. Поділіться: як ви любите розважатися взимку?

Ми розглянули перший варіант застосування «Кубика Блума», коли питання ставив вчитель.

Інший варіант коли питання формулюють самі учні. Це варіант вимагає певної підготовки від дітей, оскільки придумати питання репродуктивного характеру легко, а питання-завдання вимагають певного досвіду.

  1.               Наступна стратегія, яку ми розглянемо має назву «Риб’ячий скелет» або «Фішбоун». (Слайд 14)

Одним з ефективних і цікавих для учнів методичних прийомів, який використовую в групах, є прийом «Фішбоун». Дослівно він перекладається з англійської як «Скелет риби» і спрямований на розвиток критичного мислення учнів в наочно-змістовній формі. Суть даного методичного прийому - встановлення причинно-наслідкових взаємозв'язків між об'єктом аналізу і фактами, які на нього впливають.

Схема  включає  в  себе  чотири  основні  блоки,  представлені  у  вигляді голови, кісток та хвоста риби. Кожна з них відповідає за певні нюанси: голова –тема, питання або проблема, що підлягає аналізу; верхні кістки – основні  поняття  теми  та  причини  виникнення проблеми; нижні кістки – факти, що є підтвердженням певних причин чи понять, вказаних у схемі; хвіст – відповідь на поставлене питання, висновки. Найважливіші поняття треба розміщувати ближче до голови.

Мета даної стратегії: навчити учнів аналізувати текст Застосовується під час в основній частині уроку. Метод потребує постійного заохочення учнів до пошуку в тексті фактів і думок, зв’язків між ними.

Приклад на слайді наочно показує, яким чином обростає скелет риби. (Слайд 15)

Розглянемо дану стратегію на прикладі вивчення української народної казки «Кирило Кожум’яка»

- Пропоную не читати всю казку, а ознайомитися з коротким змістом. Я думаю, що ви всі добре знаєте цю казку.

Колись, дуже давно, біля Києва з’явився страшний Змій. Він наносив околицям великі біди – розоряв, грабував найближчі міста та села, і забирав на поталу найкрасивішу з дівчат. Через деякий час черга дійшла до дочки царя. Але Змій, вражений її красою, не з’їв царівну, а взяв собі в дружини і замкнув у печері. Коли він йшов на свій жахливий промисел, то замикав її величезним валуном. У царівни була собачка, вона простежила куди Змій поволік красуню і, коли того не було, носила від царівни звісточки до рідних. Одного разу цар попросив дізнатися у Змія, хто його сильніше і зможе Змія перемогти. Царівна так і зробила , написала, щоб батьки знайшли в Києві Кирила  Кожум’яку – тільки він може її звільнити.

Коли цар попросив Кирила допомогти здолати Змія, той спочатку відмовився, але побачивши сльози тисячі маленьких дітей, які залишилися сиротами через безчинства Змія, погодився. Він викликав на бій чудовисько і переміг його. Змій молив про пощаду. Тоді Кожум’яка запропонував поділити землю, щоб у кожного була своя територія. Кирило запріг Змія в соху, і вони проорали величезну борозну до моря. Розділивши землю, стали ділити воду, і на самій середині моря Кирило  втопив Змія. За свій героїчний подвиг Кожум’яка нічого не взяв і продовжив, як перш, м’яти шкіри. Кажуть, досі залишилася та борозна..

2. Аналіз змісту казки .

-  Щоб краще зрозуміти зміст казки використаємо графічний організатор  «Фішбоун».

3. Колективне складання вправи «Фішбоун».

- Давайте визначимо проблему казки, запишемо її у голові скелета.

- Отже, головним питанням є: Стосунки людей та змія.

- Наступним нашим завданням є з’ясувати факти та причини виникнення проблеми та записати на нижніх кісточках скелету – факти, прояви проблеми, а на верхніх причини їх виникнення (вони повинні бути логічно зв’язані).     (Групам роздається макет скелета риби) №10

- А тепер давайте подивимося, що ж у нас вийшло. (Групи представляють свої макети).

А я вам представляю свій варіант скелета. Слайд 16.

  •                   Досить ефективними для формування критичного мислення молодших школярів є методичні прийоми, які роблять навчальний процес більш творчим, вчать учнів мислити, виділяти головне, висловлювати й аргументувати власні думки
  1.               Технологія подання інформації у вигляді цікавих історій – технології Сторітелліг.

Що таке сторітеллінг? (Слайд 17)

 

Сторітеллінг – технологія створення історії та передачі за її допомогою необхідної інформації з метою впливу на емоційну, мотиваційну, когнітивну сфери слухача.

Чому сторітеллінг назвали сторітеллінгом?

У перекладі з англійської story означає історія, а telling – розповідати.

Отже, сторітелінг – це розповідання історій.

Чому сторітелінг можна використовувати на уроках в початковій школі?

(Слайд 18)

  1.               Діти люблять слухати історії більше, ніж доповіді, описи чи визначення, тому що вони легше сприймаються (задіяна не лише раціональна сторона сприйняття інформації, а й образна).

Отже, реалізується принцип доступності навчання.

  1.  Історія впливає на почуття дитини, а це підвищує рівень концентрації

уваги. Тому всі уважно слухають навчальний матеріал, сприймають його, а потім з легкістю можуть відтворити. Правда теж у формі історії.

Отже, реалізуються принципи міцності знань та емоційності навчання.

  1.               Історія динамічна. Сучасні діти з критчним мисленням краще сприйматимуть історію, ніж текст іншого виду.
  2.               Будь-яка історія для дітей розповідається із використанням малюнків, відео, презентацій. Отже, реалізується принцип наочності.
  3.               В історії є герой, який змінюється. Ці зміни відбуваються в процесі боротьби, наполегливої праці, виконання складних завдань тощо. Молодші школярі вчаться тому, що можна подолати труднощі. А якщо діти ще будуть «включені» в історію... вони навчаться бути наполегливими.

Отже, реалізується принцип активності й самостійності.

 

 

 

 

А зараз ми з вами приступимо до створення своїх історій «Розкажи історію за картинками». Кожна група отримає малюнок, по якому треба створити історію, яка б допомогла дітям вивчити словникові слова, які ви включите у свою зв’язну розповідь.

Для полегшення роботи в завданні пропонуються слова, які можна включити в свої історії. Для виконання завдання вам пропонується 5 хвилин. (В цей час звучить тиха заспокійлива мелодія) №11

Вчитель: Для перевірки виконання завдання ми застосуємо прийом «Авторське крісло»

Вчитель: Шановні колеги! Ми сьогодні з вами дуже плідно попрацювали. Всі ви наполегливі, сучасні і творчі особистості. І я дуже задоволена, що мала нагоду з вами попрацювати. Я переконана, що сутність справжнього Сучасного вчителя криється в самому слові «УЧИТЕЛЬ». Бо УЧИТЕЛЬ - унікальний, успішний, універсальний, чесний, чуйний, інтелігентний, індивідуальний, тактовний, толерантний, терплячий, енергійний, люблячий дітей, свою роботу і дуже м'який як м'який знак і саме слово!... І ця істина буде непідвладною часу.

Вчитель. Ви пам’ятаєте, що ми на початку нашого семінару писали на дитячих ступнях свої очікування? Чи справдилися вони? Якщо так, то прикріпіть їх на сходинки дитинства, які ви бачите перед собою. Нехай сходинки дитинства завжди прикрашають дитячі ніжки, а ми плідно працюватимемо з їх господарями, щоб виростити добрих, розумних, креативних, критично мислячих випускників.

Додатки

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Майстер-класи
Додано
13 квітня
Переглядів
135
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку