Малювання віршів- один із елементів аналізу
Майстер-клас
Хочу поділитися досвідом аналізу ліричних творів, вірніше одним із елементів його аналізу. Ми знаємо, щоб розуміти вірші, треба мати уяву, уміти переживати те, що пише автор, бачити далекі горизонти, відчувати біль, страх, любов
Іноді діти запитують: «Чому поет підбирає саме такі слова, а не інші для свого вірша ?» Знайомлячись із творчою лабораторією поетів, знаходимо пояснення цьому. Одні митці пояснюють це натхненням, роботою мозку, а інші, що вони так бачать світ.
А може річ не тільки в цьому? Адже наш мозок підказує нам слова, керуючись не лише їх значенням.
Хтось, слухаючи або читаючи вірші, чує слова, зміст. Інший думкою переноситься в минуле чи мріє про майбутнє. Є люди, які не вслухаються у слова, а чують тільки музику вірша. А є й такі, які «бачать» вірш у кольорах. Для них важливий настрій, підсвідоме автора.
Кілька років назад, прочитавши статтю історика Є .Павленка про походження слов’ян, мене зацікавило поняття букв, яке дає дослідник. Ця табличка зі значеннями літер перед вами.
А, Я- біль, земля, чорний, кров, жінка |
Л- вода, сріблястий |
Б- моторошний, високий, підземний |
М- голова,головний |
В – великий, головний |
Н- небо, небесний |
Г- найвищий |
О- обрій, синь, світло |
Д,Т- твердий, доблесний, жорстокий |
П,Ф,Х- вогонь |
Е,Є- світло,білий |
С – земля, суть |
Ж- життя |
У,Ю- великий, зелений |
З- рух |
Ц –висока суть |
И- люди |
Ч- людина |
І,Ї -кров, червоний, спадковість |
Ш,Щ- тиша, милість, спокій |
Й,Р-воїн |
Ь- знак жіночого роду |
К- суть |
|
Якщо орієнтуватися цими значеннями, уважніше дослідити тексти віршів, ми побачимо живу картину, веселку кольорів і почуттів.
Пропоную вашій увазі аналіз вірша Лесі Українки «Як дитиною бувало…». Я умовно поділила вірш на три частини для зручності підрахунку.
Як дитиною, бувало,
Упаду собі на лихо,
То хоч в серце біль доходив,
Я собі вставала тихо.
_____________________________
«Що, болить?» – мене питали,
Але я не признавалась –
Я була малою горда, –
Щоб не плакать, я сміялась.
______________________________
А тепер, коли для мене
Жартом злим кінчиться драма
І от-от зірватись має
Гостра, злобна епіграма, –
Безпощадній зброї сміху
Я боюся піддаватись,
І, забувши давню гордість,
Плачу я, щоб не сміятись.
Розглянемо цей вірш за значеннями літер.
Літери та їх значення |
Їх кількість у строфах (частинах) |
||
А,Я- біль, жінка, чорний |
8 |
15 |
22 |
К- суть |
1 |
1 |
2 |
Д,Т- твердий |
8 |
4 |
17 |
И- люди |
5 |
4 |
7 |
Н- небесний |
2 |
3 |
6 |
О- синь, світло |
10 |
5 |
10 |
Б –високий, піднесений |
3 |
3 |
5 |
У- великий, зелений |
3 |
1 |
3 |
В- великий, головний |
5 |
1 |
4 |
Л- вода, сріблястий |
4 |
8 |
4 |
С- суть, земля |
4 |
2 |
8 |
Х, П- вогонь |
4 |
3 |
6 |
Ч- людина |
1 |
- |
2 |
Е- світло |
4 |
2 |
8 |
Ц- висока суть |
1 |
- |
- |
Ь- знак жіночого роду |
1 |
3 |
4 |
Ш,Щ- тиша, милість, спокій |
- |
2 |
3 |
З- рух |
- |
1 |
6 |
М- голова, головний |
- |
3 |
6 |
Р- воїн |
1 |
2 |
8 |
Г- найвищий |
|
1 |
3 |
І- кров, червоний |
3 |
1 |
10 |
Як бачимо, у перших рядках відчувається жінка (А, Я-8), її великий світлий біль (О-10,В-5 ), присутнє відчуття напруження (І-3). Переважає синій колір (О-10), багато чорного(А,Я-8),трохи менше червоного (І-3), сріблястого (Л-4) і зеленого(У-3).
Далі з’являються нові звуки і відтінки. У другій частині біль зростає (А,Я15), відчувається палання(П-3). Переважає чорний колір (А,Я-15_). Є сріблястий (Л-8), трохи синього та червоного (О-5,І-1).
Завдяки третій частині зростає світлий біль, жіночність (А,Я-22, Е-8,Ь-4). Напруження зростає(І-10), героїня готова битися за головне(Р-8,И-7, М-6). Відчувається твердість духу(Т,Д-17). Небесне поступається земному (С-8,Н-6). Переважає чорний колір(А,Я-22). Є синій(О-10),червоний(І-10), трохи менше білого(Е-8), блакитного і вогняного(Н-6, П-5).
Далі починаємо малювати. Використовуємо олівці та аркуш паперу. Умовно поділяємо аркуш на три частини(в залежності від кількості строф чи частин), кожна з яких зафарбовується послідовно в залежності від величини цифри, яка позначає той чи інший колір. Величина зафарбованого поля тим чи іншим кольором залежить також від величини цифри.
Перед малюванням прошу учнів звернути увагу на образи, які виникають в їхній уяві, відштовхуючись від почуттів, які відчуває кожен під час сприйняття та аналізу поезії. Після малювання пропоную дітям на звороті аркуша відтворити образ - символ, який вони уявили. Далі діти можуть цей символ
вирізати ножицями або зробити витинанку.
Таким чином, аналізуючи будь-який вірш, з’ясовуючи колір та значення звуків, ми можемо розкрити потаємний зміст твору, побачити його у кольорі. Використовуючи даний спосіб аналізу поезій, учні вчаться мислити образами,розвивають творчу уяву, намагаються відчути настрій автора. Однак є деякі рекомендації до виконання роботи, такі як:
- аналізувати великі ліричні твори недоцільно;
- потрібно враховувати вікові категорії учнів ( так в 5-6 класах ми можемо лише намалювати вірш у кольорі, а в старших класах вже більш повно підійти до розкриття потаємного змісту твору).