Урок Павло Глазовий «Заморські гості», «Похвала». Іронічно-пародійна, викривальна спрямованість гумористичних і сатиричних творів

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури для 6 класу на тему: «Павло Глазовий «Заморські гості», «Похвала». Іронічно-пародійна, викривальна спрямованість гумористичних і сатиричних творів».
Перегляд файлу

Тема: Павло Глазовий «Заморські гості», «Похвала». Іронічно-пародійна, викривальна спрямованість гумористичних і сатиричних творів.

Мета: розкрити викривальну спрямованість творів П. Глазового «Заморські гості» та «Похвала»; проаналізувати художні особливості названих гуморесок; розвивати навички виявляти ознаки гумору й сатири в художніх творах на прикладі гуморесок    П. Глазового; сприяти вихованню кращих людських якостей та глибокої поваги до рідного слова.

Обладнання та матеріали: портрет Павла Глазового, карта світу, роздатковий матеріал, картки самооцінювання, мультимедійна дошка, відео із кінофільму «Тореадори із Васюківки».

        Форми роботи: евристична бесіда, психологічна вправа «Я найкращий», літературний диктант, літературознавча хвилинка, виразне читання, літературна гра, робота в парах, метод «Прес».  

Перебіг уроку

    Епіграф: 

Посміхатися не гріх.

Добрий сміх не б’є, не мучить.

    Він на світі жити учить
    П. Глазовий                

I.  Організаційний момент.

Добрий день! Мені приємно знову із вами зустрітися. Я рада вас бачити сьогодні такими зосередженими, радісними, трішки схвильованими, але усміхненими.  Всім зручно? Готові до спілкування?

Контроль емоційного налаштування за допомогою психологічної вправи «Я найкращий».

Згадайте і назвіть свої позитивні риси, які починаються з тієї ж літери, що й ваше ім’я.

 Зараз ми почули, які ви активні, талановиті, розумні, організовані, неймовірні. Я переконана, що ви дійсно такі, і бажаю вам показати всі ці якості на нашому уроці.

Тож вам потрібно:

Не просто слухати, а чути. 

Не просто дивитись, а бачити. 

Не просто думати, а міркувати. 

Енергійно й активно … працювати, і розум свій не приховати

А занотувати до картки самооцінювання.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Літературний диктант. Відповідь запишімо одним або двома словами:

1. Засновник жанру байки в літературі  легендарний грек (Езоп). 

2. Наділення тварин, птахів, рослин рисами людського характеру це (алегорія).

3. Байка складається зповіді та моралі). 

4. Повчальний висновок у байці це (мораль).

5. Степан Руданський започаткував жанр (співомовки).

6. Порушення узвичаєного порядку слів з метою виділення певного слова у тексті (інверсія).

7. Невеликий віршований або прозовий твір з гумористичним сюжетом – це (гумореска).

8. Хто народився 30 серпня 1922 року на Миколаївщині у сім’ї хлібороба? (Павло Глазовий).

9. З ким познайомив Павла Глазового його вчитель і це вплинуло на його творчість, до речі, наш земляк (Остапом Вишнею).

10. Хто видав 19 збірок гуморесок і чимало книжечок для дітей? (Павло Глазовий).

Літературний диктант (самоперевірка). За кожну правильну відповідь нарахуйте собі 1 бал і внесіть результат до картки самооцінювання.

 

 

  1.          Повторення раніше вивченої теми.

Ми знаємо, що майбутнього немає без сьогоднішнього та минулого.  Тому згадаймо, хто це?  (Із спогадів автора)

…Усе своє свідоме життя я прожив у Києві. Коли я був маленьким хлопчиком, страшенно хотів якнайшвидше вирости і стати дорослим. Малий, худий та ще й рудий…. Я годинами стояв і мокнув під дощем, підставляючи зливі свою руду довірливу голову, бо мій сусіда Вітасик Дяченко запевняв, що від дощу ростуть. А мама лише дивувалася, чого це я повсякчас шморгаю носом… А ще мама мені розповідала, що коли дітям сниться, ніби вони літають, то це означає , що вони ростуть… І я починав лягати спати.. о сьомій годині вечора. Скільки отого золотого, неповторного часу дитинства я ось так проспав.  Згодом я збагнув, що даремно поспішав вирости, бо дитинство – найпрекрасніша, найщасливіша пора людського життя!

 Які твори письменника ви знаєте? (Найвідоміші з них «В Країні сонячних Зайчиків» (1959), «Супутник ЛІРА-3» (1960), «Космо-Натка» (1963), «Робінзон Кукурузо» (1964), «Тореадори з Васюківки» (1973), «Одиниця з обманом» (1976), «Незвичайні пригоди в лісовій школі» (1981), «Загадка старого клоуна» (1982), «П'ятірка з хвостиком» (1985))

– А на уроках української літератури який твір вивчали?

ІІI. Мотиваційний етап

          Прогляньмо фрагмент і згадаймо смішні моменти у творі? (неграмотне дитяче мовлення Яринки: загаза чортова; несподівані порівняння – очі, наче тракторні фари; землю гребе ногами, як ескаватор; наділення тварин незвичними кличками: корова Контрибуція, бугай Петька, цап Жора; перебільшення (гіпербола): батьки зробили нам чотириста двадцять восьме серйозне попередження по тому місцю, про яке при дівчатах не говорять; уживання жартівливих приказок, прислів’їв, фразеологізмів: причепився, як реп’ях до собачого хвоста, Ява міняв професії, як циган коней).

– І у вас приємна усмішка на обличчі…

Тисячоліттями людство складало, зберігало і передавало наступним поколінням веселі казки, дотепні історії, жартівливі пісні, кумедні побрехеньки, анекдоти, гуморески. Та хіба все перелічиш? Сміх як сонце, має тисячі променів і промінців. Сміх має велику силу! А яку, ви мені скажете в кінці уроку.

Підказкою до вашої відповіді послужить епіграф до сьогоднішнього уроку:

Посміхатися не гріх.

Добрий сміх не б’є, не мучить.

Він на світі жити учить
IY. Оголошення теми та мети уроку

Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство з творчістю П. Глазового, зокрема з його гуморесками «Заморські гості» та «Похвала», звернемо увагу на ситуації, які є настільки комічними, що викликають у нас сміх. Будемо розкривати викривальну спрямованість творів    П. Глазового «Заморські гості» та «Похвала»; аналізувати художні особливості названих гуморесок; розвивати навички виявляти ознаки гумору й сатири в художніх творах на прикладі гуморесок П. Глазового)

– А що ви очікуєте від уроку?

Визначення індивідуальних цілей, ознайомлення із загальними.

Метод «Незакінчене речення»

Від сьогоднішнього уроку я очікую...

V. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок

  1.               Бесіда  

Літературознавча хвилинка (на екрані)

  Що ми називаємо гумором? (гумор – це зображення смішногов  життєвих явищах і людських характерах  у доброзичливому, жартівливому тоні)

– Дайте визначення сатири. (сатира – різке висміювання негативних суспільних вад)

    У чому полягає різниця між гумором та сатирою?

 Який твір називається гуморескою? (гумореска - невеликий за обсягом    художній твір, у якому зображено комічні події та персонажі у смішному вигляді)

VІ. Основний етап уроку:

1. Аналіз твору П. Глазового «Заморські гості»

1) виразне читання гуморески учителем або прослуховування аудіозапису авторського виконання цього твору.

– Прослухайте гумореску Павла Глазового.  Які слова вам незрозумілі? В тлумаченні нам допоможе словничок-довідничок.

2) словникова робота

Словничок-довідничок

1. Райрада  орган місцевого самоврядування, що представляє спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст певного району в межах повноважень, визначених Конституцією України.

2. Галасувати – здіймати галас; сильно кричати.

3. Козирнув – привітав по-військовому, прикладаючи руку до козирка кашкета.

4. Шпана – хуліган, паскудна людина

5. Благородні – чесні, порядні.

6.  Мер – голова органу місцевого самоуправління в ряді країн.

3) первинне усвідомлення почутого

 – Знайдіть у тексті підтвердження звідки ж приїхали гості до України? (з Канади)

 У якому ж місті відбуваються події? (у Києві)

 Якою мовою гості із Канади спілкувалися з міліціонером? Зачитайте.

 Покажіть на карті Україну й Канаду, де проходять кордони названих країн?

– Про що це говорить?  (Тому, що у Канаді живе багато вихідців з України, які незважаючи ні на що, зберегли українські традиції й мову, любов до своєї далекої Батьківщини).

(Еміграція - вимушена чи добровільна зміна місця проживання окремих груп людей (емігрантів, переселенців), переселення зі своєї батьківщини, країни, де вони народилися і виросли в інші країни глобального суспільства з економічних, політичних або релігійних причин

 Зачитайте що здивувало гостей у мові міліціонера? (ваша мова бездоганна…)

 Чи довів міліціонер хибність думки канадців про застосування української мови на Вкраїні? Як саме?

 Як він охарактеризував гостей? (культурні, благородні люди. Одна із рис українців – бачити в людях гарне)

  – Кого і чому звинуватив міліціонер стосовно зневажливого ставлення до рідної мови? (людей)

– Це гумористичний чи сатиричний твір? Свою думку обґрунтуйте. (засудження тих, хто цурається своєї мови. Розповідається з болем у серці)

 Визначте тему гуморески?  (зображення приїзду гостей з Канади в Україну та їх враження від почутої грамотної української вимови).

  А яка ідея?  (возвеличення української мови, яка є свідченням нашої культури, благородності, манери поведінки, етикету; засудження тих, хто її цурається).

 Визначте головну думку цієї гуморески (мова духовна скарбниця кожного українця; доки живе мова, доти існує нація думка гостей-канадців, що українці вже не говорять рідною мовою, не виправдалася).

 Чи актуальна на сьогодні гумореска П. Глазового «Заморські гості»? Свою думку обґрунтуйте. (Саме від нас залежить чи буде наша рідна мова модною, стильною та сучасною).

Готуючись до сьогоднішнього уроку, ви мали випереджувальне домашнє завдання виписати вислови, прислів’я про мову. Зачитайте та поясніть їх.

 Який із прослуханих висловів про мову, на вашу думку, співзвучний з ідеєю гуморески П. Глазового «Заморські гості»?

Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.

Птицю пізнають по пір’ю, а людину по мові.

Рідна мова – не полова: її за вітром не розвієш.

А зараз я пропоную вам пограти в літературну гру «З якого це твору». А краще виконати завдання вам допоможуть ілюстрації до творів, які ви бачите перед собою.

Літературна гра (зачитую уривки з творів, а учні називають автора та твір, з якого взято уривок).

  1. Весною Муха-ледащиця
    Майнула у садок 
    На ряст, на квіти подивиться, 
    Почуть Зозулин голосок.                 

       («Муха й бджола» Л. Глібов)

  1. Не слуха Жаба, дметься гірш, 
    Все думає, що стане більш.
    Та й що, дурна, собі зробила? 
    З натуги луснула – та й одубіла!              

             («Жаба й віл» Л. Глібов)

  1. Розбійницю таку не так судить годиться:
    Щоб більше жаху їй завдать 
    І щоб усяк боявся так робити, — 
    У річці вражу Щуку утопити!              

                   («Щука» Л. Глібов). 

– До якого жанру належать ці твори? (байка)  

  1. Бесіда

 Який жанр називається байкою? (байка - невеличкий прозовий або віршований твір алегоричного змісту і повчального характеру)

 Чим байка відрізняється від гуморески? (байка містить мораль)

2. Аналіз байки П. Глазового «Похвала»

1)виразне читання твору вчителем

2)первинне усвідомлення почутого

- Про кого йде мова в цій байці? (про муху й павука)

- Чим незвичні ці муха й павук? (це алегоричні образи)

3) повторне читання байки учнями

4) обговорення змісту байки за питаннями:

Яким постає перед нами павук? Підтвердіть свою відповідь рядками з тексту.

Якою показано муху? Знайдіть і зачитайте ці рядки в байці.

Хто ж дає таку характеристику мусі?

А які форми похвали ви знаєте?

Комплімент - це особлива форма похвали, вираз схвалення, поваги, захоплення; люб'язності, приємні слова, утішний відгук, відфільтровані лестощі. 

Компліменти — простий, але потужний засіб, що допомагає встановлювати добрі стосунки з іншими людьми.

Ле́стощі — похвала з корисливою метою, підлабузництво, лукава догідливість, удаване схвалення, принижене потурання. 

– Чи дійсно павук говорить правду мусі стосовно її зовнішнього вигляду?

З якою метою павук вихваляє муху?

Знайдіть і зачитайте мораль цієї байки.

Які риси людської вдачі засуджує автор цими рядками? (лестощі)

Визначте головну думку цього твору (не бути підступними та не вірити облесливим словам).

Як ви вважаєте, цей твір гумористичний чи сатиричний? Свою думку обгрунтуйте.

 Скажіть, будь ласка, що використовують письменники, щоб твір був емоційним, викликав захоплення та цікавість? (художні засоби). Згадаймо, які художні засоби ви знаєте? (епітети, метафори, порівняння). Визначимо, які художні засоби використав П. Глазовий у своїх творах.

Робота в парах (учні в парах самостійно заповнюють таблицю «Художні засоби», коментують її)

 

Художні засоби

Художні

засоби

«Заморські гості»

«Похвала»

Епітети

 

 

Метафори

 

 

Порівняння

 

 

Риторичні запитання

 

 

Тестування

  Відкриймо підручники на с. 251-252 виконаймо завдання тестового характеру. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

VІІ.  Підведення підсумків уроку

          І на останок, звернімося до епіграфа нашого уроку й спробуймо дати відповідь на запитання:

  • Яку ж силу має сміх? (діти висловлюють свої думки за допомогою методу «ПРЕС»)

ПОЗИЦІЯ

– Я вважаю, що ... сміх це зброя, як сонце має тисячі промінчиків 

ОБҐРУНТУВАННЯ

...тому, що... (наведіть причину появи цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції).

ПРИКЛАД

... наприклад... (наведіть факти, які демонструють ваші докази, вони підсилять вашу позицію).

ВИСНОВКИ

Отже (тому), я вважаю... (узагальніть свою думку, зробіть висновок про те, що необхідно робити; тобто, це є заклик прийняти вашу позицію).

ІІX.  Домашнє завдання (різнорівневі на екрані)

  1.          Повторити матеріал підручника на   с. 228-229.
  2.          вивчити одну гумореску (за власним вибором) напам'ять (виконує весь клас);
  3.          написати твір-мініатюру «Моє ставлення до гумористичних творів» (за бажанням);
  4.          * скласти гумористичний твір, вміти довести його жанрові та художні особливості (високий рівень).

ІX. Оцінювання

 Що сподобалось на уроці?

 Чи цінна ця інформація?

 Підрахуйте і озвучте свої результати роботи на уроці!

– Дякую за плідну роботу на уроці, бажаю вам щиро посміхатися і з насолодою спілкуватися своєю рідною мовою.

 

docx
Додано
31 липня
Переглядів
55
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку