Урок "В.Винниченко «Федько-халамидник». Зміст оповідання. Композиція"

Про матеріал
МЕТА: продовжити роботу над змістом оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник, вчити стисло переказувати текст, визначати елементи композиції у творі; розвивати зв’язне мовлення, мислення, увагу; виховувати добру, щедру, вдячну особистість
Перегляд файлу

ТЕМА: В.Винниченко «Федько-халамидник». Зміст оповідання.

Композиція

МЕТА: продовжити роботу над змістом оповідання В.Винниченка

«Федько-халамидник, вчити стисло переказувати текст,

визначати елементи композиції у творі; розвивати звязне

мовлення, мислення, увагу; виховувати добру, щедру, вдячну

особистість

Тип уроку: комбінований

 Методично-дидактичне забезпечення уроку: міні-підручник, костюми для інсценізації, виставка ілюстрацій до твору, фотовиставка «Щасливе дитинство»

Очікувані результати:

  • учні знатимуть  елементи композиції твору;
  • вмітимуть аналізувати вчинки героїв твору ;
  • вмітимуть інсценізувати епізоди тексту твору;
  • вмітимуть працювати з текстом, переказувати уривки твору.  

Структура уроку

І. Організація учнів.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку, мотивація діяльності учнів

ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

ІV. Рефлексія.

V. Домашнє завдання.

Хід роботи

І.Організація учнів.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку, мотивація діяльності учнів

- На модулі продовжимо роботу над змістом оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник», визначимо елементи композиції твору.(Учні записують у зошит)

 - Працюючи на уроці, ми аналізуватимемо і синтезуватимемо прочитаний матеріал, виділятимемо головне і звертатимемося до деталей твору, а отже, розвиватимемо мислення і пам'ять, увагу.

ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

1.Бесіда за змістом оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник»

- Які сутички і за що відбувалися між Федьком та сусідськими хлопцями?

Зачитайте у тексті.

- Чи знали батьки про бешкети і пустощі хлопця?

-Як карали Федька? Зачитайте у тексті.

- Перегляньте уривок із твору, назвіть, хто з героїв – учасник діалогу.

2.Інсценізація діалогу 1

ДІАЛОГ№1

БАТЬКО ФЕДЬКА: Ти лазив з Толею драть горобців?

ФЕДЬКО: Лазив.

БАТЬКО: Ти порвав йому штанці?

ФЕДЬКО: Він сам порвав. Не вміє лазити, а береться. Хай не лізе.

МАМА: Та як ти смієш так говорити? То дитина благородна, ніжна, а ти, мужиченя, з ним так, як із Стьопкою. Та через тебе нас з квартири виженуть…

Щоб ти не смів підходити до його , мурло ти репане. З свинопасами тобі гратися, а не з благородними дітьми. Не щастячко ти моє! І за що мене Бог покарав такою сибірякою… А батько нічого йому не скаже, роби, синку, що хочеш, бий дітей, хай нас з квартири виженуть…

Вчитель: Продовжіть , як розвивалися події далі. Розповідь про прогулянку під дощем.

- Де по-справжньому розкриваються характери Федька і Толі?

- Яким чином усі хлопці опинилися на річці, а не в школі? Зачитайте у тексті.

Вчитель: - Перегляньте уривок із твору, назвіть учасників.

3.Інсценізація діалогу 2

ДІАЛОГ№2

ТОЛЯ: Дай мені свою палицю.

ФЕДЬКО:(здивовано подивився)Нащо тобі?

ТОЛЯ: Я теж хочу йти на той бік.

ФЕДЬКО: Куди?

ТОЛЯ: На той бік.

ФЕДЬКО: А як упадеш у воду?

ТОЛЯ: Не бійсь, не впаду. Давай!

ФЕДЬКО: Лучче не треба, Только… Ти не вмієш.

ТОЛЯ: Овва! Ти один умієш! Ну давай палицю. Що, може, жалко?

ФЕДЬКО:На…(стиснув плечима) Тільки гляди…

4.Бесіда за змістом твору

Вчитель: - Яка подія передувала цьому діалогу? Зачитайте у тексті.

Вчитель: - Як розвивалися події після діалогу? Зачитайте у тексті.

Вчитель: - Як закінчується твір? Зачитайте у тексті.

Оцінюю учнів.

5.Робота над композицією твору

Вчитель: - Зверніться до сторінки 6 міні-підручника.

  • Пригадайте, що таке експозиція?
  • Зав’язка? Розвиток дій? Кульмінація? Розв’язка?
  • На цій же сторінці міні-підручника поданий план оповідання.

Ваше завдання: визначити, де у творі кожен елемент композиції. У таблиці напроти визначення елементу композиції олівцем вказати відповідні пункти плану.

  • Почнемо разом. Які пункти плану окреслюють ту частину твору де ми знайомимося з Федьком, його друзями?
  • Добре. Який пункт плану окреслює частину тексту, де відбувається перше зіткнення основних суперечливих героїв? Отже, 3 п. –це зав’язка. 1,2– це експозиція.
  • Далі працюємо самостійно.

План

1.Федькові сутички із хлопчаками.

2.Сусідські скарги на Федька, батькове покарання.

3.Покарання за дружбу з Толею.

4.Федько на річці з друзями.

5.Переправа сміливця на крижинах на другий берег річки.

6.Невдала спроба Толі.

7.Федько рятує панича.

8.Розмова хлопців з батьками.

9.Покарання рятівника.

10.Смерть Федька.

Елементи композиції

Елементи композиції у

оповіданні В.Винниченка «Федько-халамидник»

Експозиція – знайомство з персонажами, їх рисами характеру, обстановкою, місцем, часом подій.

1,2 пункт плану

Зав’язка – перше зіткнення протидіючих сил, яке зумовлює розвиток усіх наступних важливих життєвих подій.

3 п.

Розвиток дій – ті зміни у відносинах між персонажами та в їхньому житті, розростання суперечки у поглядах, діях.

4,5,6 п.

Кульмінація – момент найвищого напруження в розвитку подій, зіткнення суперечливих сторін, зясування хто є хто

7,8 п.

Розвязка – наслідки, до яких привела розвязана суперечка,  долі героїв.

9,10 п.

6.Виставка ілюстрацій

- Хочу звернути увагу на виставку ілюстрацій. Кожен «художник- ілюстратор» відобразив той уривок і того героя, який йому сподобався.

Запрошую учнів(з гуртка образотворчого мистецтва або з редколегії класу) прокоментувати виконані учнями ілюстрації до оповідання.

 

ІV. Рефлексія

 Ваша самооцінка. Відкрийте 6 сторінку міні-підручника

- Підніміть руку ті, хто може стверджувати:

  • Я знаю зміст оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник».
  • Я можу визначити елементи композиції в оповіданні.

V. Домашнє завдання

Визначити риси характеру Федька і Толі з оповідання, обґрунтувати свою думку цитатами з твору.

 

 

docx
Додано
31 липня
Переглядів
69
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку