ТЕМА: В.Винниченко «Федько-халамидник». Зміст оповідання.
Композиція
МЕТА: продовжити роботу над змістом оповідання В.Винниченка
«Федько-халамидник, вчити стисло переказувати текст,
визначати елементи композиції у творі; розвивати зв’язне
мовлення, мислення, увагу; виховувати добру, щедру, вдячну
особистість
Тип уроку: комбінований
Методично-дидактичне забезпечення уроку: міні-підручник, костюми для інсценізації, виставка ілюстрацій до твору, фотовиставка «Щасливе дитинство»
Очікувані результати:
Структура уроку
І. Організація учнів.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку, мотивація діяльності учнів
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
ІV. Рефлексія.
V. Домашнє завдання.
Хід роботи
І.Організація учнів.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку, мотивація діяльності учнів
- На модулі продовжимо роботу над змістом оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник», визначимо елементи композиції твору.(Учні записують у зошит)
- Працюючи на уроці, ми аналізуватимемо і синтезуватимемо прочитаний матеріал, виділятимемо головне і звертатимемося до деталей твору, а отже, розвиватимемо мислення і пам'ять, увагу.
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1.Бесіда за змістом оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник»
- Які сутички і за що відбувалися між Федьком та сусідськими хлопцями?
Зачитайте у тексті.
- Чи знали батьки про бешкети і пустощі хлопця?
-Як карали Федька? Зачитайте у тексті.
- Перегляньте уривок із твору, назвіть, хто з героїв – учасник діалогу.
2.Інсценізація діалогу 1
ДІАЛОГ№1
БАТЬКО ФЕДЬКА: Ти лазив з Толею драть горобців?
ФЕДЬКО: Лазив.
БАТЬКО: Ти порвав йому штанці?
ФЕДЬКО: Він сам порвав. Не вміє лазити, а береться. Хай не лізе.
МАМА: Та як ти смієш так говорити? То дитина благородна, ніжна, а ти, мужиченя, з ним так, як із Стьопкою. Та через тебе нас з квартири виженуть…
Щоб ти не смів підходити до його , мурло ти репане. З свинопасами тобі гратися, а не з благородними дітьми. Не щастячко ти моє! І за що мене Бог покарав такою сибірякою… А батько нічого йому не скаже, роби, синку, що хочеш, бий дітей, хай нас з квартири виженуть…
Вчитель: Продовжіть , як розвивалися події далі. Розповідь про прогулянку під дощем.
- Де по-справжньому розкриваються характери Федька і Толі?
- Яким чином усі хлопці опинилися на річці, а не в школі? Зачитайте у тексті.
Вчитель: - Перегляньте уривок із твору, назвіть учасників.
3.Інсценізація діалогу 2
ДІАЛОГ№2
ТОЛЯ: Дай мені свою палицю.
ФЕДЬКО:(здивовано подивився)Нащо тобі?
ТОЛЯ: Я теж хочу йти на той бік.
ФЕДЬКО: Куди?
ТОЛЯ: На той бік.
ФЕДЬКО: А як упадеш у воду?
ТОЛЯ: Не бійсь, не впаду. Давай!
ФЕДЬКО: Лучче не треба, Только… Ти не вмієш.
ТОЛЯ: Овва! Ти один умієш! Ну давай палицю. Що, може, жалко?
ФЕДЬКО:На…(стиснув плечима) Тільки гляди…
4.Бесіда за змістом твору
Вчитель: - Яка подія передувала цьому діалогу? Зачитайте у тексті.
Вчитель: - Як розвивалися події після діалогу? Зачитайте у тексті.
Вчитель: - Як закінчується твір? Зачитайте у тексті.
Оцінюю учнів.
5.Робота над композицією твору
Вчитель: - Зверніться до сторінки 6 міні-підручника.
Ваше завдання: визначити, де у творі кожен елемент композиції. У таблиці напроти визначення елементу композиції олівцем вказати відповідні пункти плану.
План
1.Федькові сутички із хлопчаками.
2.Сусідські скарги на Федька, батькове покарання.
3.Покарання за дружбу з Толею.
4.Федько на річці з друзями.
5.Переправа сміливця на крижинах на другий берег річки.
6.Невдала спроба Толі.
7.Федько рятує панича.
8.Розмова хлопців з батьками.
9.Покарання рятівника.
10.Смерть Федька.
Елементи композиції |
Елементи композиції у оповіданні В.Винниченка «Федько-халамидник» |
Експозиція – знайомство з персонажами, їх рисами характеру, обстановкою, місцем, часом подій. |
1,2 пункт плану |
Зав’язка – перше зіткнення протидіючих сил, яке зумовлює розвиток усіх наступних важливих життєвих подій. |
3 п. |
Розвиток дій – ті зміни у відносинах між персонажами та в їхньому житті, розростання суперечки у поглядах, діях. |
4,5,6 п. |
Кульмінація – момент найвищого напруження в розвитку подій, зіткнення суперечливих сторін, з’ясування хто є хто |
7,8 п. |
Розв’язка – наслідки, до яких привела розв’язана суперечка, долі героїв. |
9,10 п. |
6.Виставка ілюстрацій
- Хочу звернути увагу на виставку ілюстрацій. Кожен «художник- ілюстратор» відобразив той уривок і того героя, який йому сподобався.
Запрошую учнів(з гуртка образотворчого мистецтва або з редколегії класу) прокоментувати виконані учнями ілюстрації до оповідання.
ІV. Рефлексія
Ваша самооцінка. Відкрийте 6 сторінку міні-підручника
- Підніміть руку ті, хто може стверджувати:
V. Домашнє завдання
Визначити риси характеру Федька і Толі з оповідання, обґрунтувати свою думку цитатами з твору.