УрокВ.Винниченко «Федько-халамидник». Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька"

Про матеріал
МЕТА: ознайомити учнів з письменником В.Винниченком, розповісти цікаві епізоди з його життя; дати поняття «епічний твір», вчити стисло переказувати зміст твору за планом, розвивати мислення, пам’ять, зв’язне мовлення, спостережливість; виховувати добру, щедру, вдячну особистість, свідому своїх прав.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                          6 клас

 

Конспекти  блоку уроків

«В.Винниченко. «Федько – халамидник».

Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька. Зміст оповідання. Композиція. Федько як особистість»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І модуль(УРОК) змістово-пошуковий.

ТЕМА: В.Винниченко «Федько-халамидник». Художня розповідь про

            дивовижного хлопчика Федька

МЕТА: ознайомити учнів з письменником В.Винниченком, розповісти цікаві

        епізоди  з   його  життя; дати поняття «епічний твір», вчити стисло переказувати

         зміст твору за планом,  розвивати  мислення, память, звязне  мовлення,

         спостережливість; виховувати добру,  щедру,  вдячну особистість, свідому

          своїх прав.

ТИП МОДУЛЯ:  інтегрований модуль

ОБЛАДНАННЯ: портрет В.Винниченка, картки зі знаками про права дітей(за Конвенцією ООН про права дитини), карта України, костюми для інсценізації,

фотовиставка  «Щасливе дитинство»,виставка ілюстрацій до твору.

 ХІД РОБОТИ

1.Організація учнів до роботи.

 2.Повідомлення теми і мети модуля.

 -  На модулі ви познайомитеся з письменником В.Винниченком, його оповіданням  «Федько-халамидник». Для роботи на уроці весь  клас поділено на  чотири групи:  «журналісти», «дослідники»,  «історики», «літератори».(Учні записують у зошит)

3.Вивчеання нового матеріалу.

   ВЧИТЕЛЬ: «Я  виріс у тих степах, з тими волами, шуліками, задуманими могилами. Вечорами я слухав, як співали журавлі  біля криниць у ярах, а удень ширина степів навівала сум  безкрайності. В тих  теплих степах вироблялася кров моя  і душа моя»  ( В.Винниченко)

  • Зверніть  увагу на портрет  Володимира Костянтиновича: високе  світле чоло, глибокий, розумний  проникливий погляд – весь образ свідчить про титанічну натуру, сповнену сталевої міці, сили волі, завзяття,  грандіозної енергії і  витримки, але водночас добру і  душевну  людину.  Чарівна посмішка  і ласкавий погляд темно-голубих  очей, отінених чорними віями,  робили його кремезну постать дуже симпатичною і навівали довіря  до нього

«ПРЕСКОНФЕРЕНЦІЯ  В.ВИННИЧЕНКА»  ст.. 3

 - Далі   про письменника  ми дізнаємося від самого В.Винниченка,   роль якого буде  виконувати  один з учнів. Всі інші учні  будуть виступати в ролі журналістів.

Учні ставлять питання за текстом  підручника(ст. 69 -70),  а також за текстом,  поданим у міні-підручнику.

                            Володимир Костянтиновича Винниченко

                                               (1880 – 1951)

   Народився 27 липня 1880року   в Херсонській губернії  Єлисаветградського повіту(тепер Кіровоградська область).

 Батько, Кирило Васильович, був наймитом.

Мати, Докія Павленко, від першого шлюбу  вже мала трьох дітей – Андрія, Василя, Марію.

Освіта: закінчив сільську школу, вступив до Єлисаветградської гімназії, але не закінчив її, був звільнений . Написав свій перший літературний твір – поему про Запорізьку Січ, за яку і був звільнений.

  Екстерном здає екзамени  у Златопільській гімназії, показує прекрасні знання.  Вступає до  Київського університету на юридичний факультет. На другому курсі його звільнили, бо був бунтарем, вступив  до Революційної української партії.

Творчість: перше оповідання «Сила і  краса»(пізніше «Краса і сила») принесло  авторові справжню славу.  Для дітей пише такі оповідання: «Кумедія з Костем»,  «Бабусин подарунок», «Федько-халамидник».

Прототипом Федька  у  оповіданні став сам автор. Він був сильним,  швидким, вправним, пустотливим.

Знайомий був з М.Коцюбинським, Б.Грінченком, Лесею Українкою.

 Бере активну участь у революційному  русі.

 1920 року назавжди виїздить з  України у Францію.  За участь у діяльності комуністичної партії Франції  перебував у фашистському  концтаборі, хворів,  голодував.

 6 березня 1951 року письменник помер у своєму «Закутку» (назва садиби)у  селі Мужен біля Канн (Франція)

  Відомий  як драматург. Його п’єси «Чорна Пантера і Білий  Ведмідь», «Брехня» мали і мають успіх  на сценах  України, Берліна, Праги, Риму.

 В.Винниченко ще й  талановитий  художник.  Його 74 картини,  4 альбоми з малюнками аквареллю  та вуглиною нещодавно повернулися на  Україну. Пейзажі «Протока на Сені», «Вітер»

РОБОТА З КАРТОЮ  - Знайдіть на карті область, де народився  В.Винниченко (Кіровоградська обл.. )

ВЧИТЕЛЬ: Дитинство – щаслива пора. Мабуть, у більшості  з вас  з  цим словом асоціюються  картини безтурботного веселого життя. Коли мама і тато завжди поряд, допоможуть,  підтримають, розвяжуть усі ваші  проблеми. Для переконливості ви  класом створили фотовиставку під назвою «Щасливе дитинство»

Вкотре ви дивитеся  на світлини і згадуєте свої пустотливі витівки.

  • Що для вас  щасливе дитинство?
  •  Але чи всі  діти мають щасливе дитинство? Це питання досліджували журналісти.

ПОВІДОМЛЕННЯ: Івженко Ю.  ст. 3

  На жаль, життя, здоровя, навчання,  щастя дітей усього світу недостатньо захищені. Сьогодні 250 млн. дітей живе за рахунок важкої праці чи крадіжки.

  30 млн. дітей у світі не можуть  вчитися.  Кожен рік від хвороб помирає  5 млн. дітей. Поширюється торгівля дітьми, використання дітей,  від яких відмовилися батьки,  для пересадки органів.

   В країні – три чверті дітей – діти  з хронічними хворобами. Зявився новий   тип дітей  «діти вулиці».  Діти, які залишили рідні домівки,  голодують та харчуються як заманеться.. Основна маса з них має  освіту 3-4 класи.  Більшість із  них  малолітні  злочинці, наркомани,  торгівці наркотиками.

  ВЧИТЕЛЬ: - Чи мають діти право на захист та піклування?

 Шановні історики виясняли це питання. Данілова Еля   ст..  4.

ПОВІДОМЛЕННЯ:  В різні епохи неоднаково дивилися  на виховання і  догляд за дітьми. Діти не мали іграшок, носили довгі дорослі сорочки. У  середньовічній Німеччині слово «дитина» було синонімом слова «дурень»

   Аж   у    ХVIIXVIII століттях  на дітей починають звертати увагу.  Шиють дитячий одяг, створюють дитячі іграшки,  пишуть дитячі книги , пісні та музику.  Дитинство було нелегке,  не  було законів,  які  б оберігали права дітей.

  Аж у 1959 році було прийнято Декларацію(тобто заяву) прав дитини.

  У 1989 році всі прогресивні країни світу, в тому числі і наша Україна,  підписали

Конвенцію(тобто договір)  про охорону прав дитини.

  ВЧИТЕЛЬ:  - Нещодавно  ми з вами ознайомилися з правами дітей, поданими  у   Конвенції ООН.  Пригадайте їх(Показую знаки – символи кожного права дитини)

- Всі діти рівні в правах.     Ст.. 4. міні-підручника

 - Всі діти мають право на любов та піклування з боку батьків та держави.

 - Діти мають право вчитися.

 - Право на життя та медичне обслуговування.

 - Право на гру,  розваги, відпочинок.

 - Право на інформацію.

 - Право висловити власну  думку( якщо це не загрожує безпеці держави  або не порушує право інших  людей)

 - Дитина не повинна  бути примушена до тяжкої  праці.

 - Дитина не повинна бути  скривджена та  зневажена.

 - Дитина не повинна бути жертвою насильства  та війни.

 - Право на якісне харчування.

 - Діти мають право на спілкування.

 - Діти мають право на свободу совісті, думки й  релігії.

ПРОБЛЕМНЕ ЗАВДАННЯ: Під час роботи над змістом оповідання   визначити,  які права головного героя як дитини порушувалися.

 ВЧИТЕЛЬ: Одним із кращих творів В.Винниченка  для дітей  є  оповідання  «Федько –халамидник» Яка ж історія його створення? Це питання  досліджували історики.

ПОВІДОМЛЕННЯ: Чвір Яна     ст.. 5

  Оповідання В.Винниченка  «Федько – халамидник» було вперше   опубліковано в   «Літературно-науковому віснику», перекладалося  на  інші мови. Улюбленець  кількох поколінь юних читачів  - Федько впевнено зайняв місце поряд із  Томом Соєром, Гаврошем, П’ятнадцятилітнім капітаном. Перше знайомство читачів  із  цим  відчайдухом   відбулося ще 1912 року на сторінках київської газети «Рада» В.Винниченкові тоді було   32 роки і мешкав він тоді далеко від України – у Франції. Оповідання «Федько – халамидник»  є автобіографічним.. Своєму героєві авто віддав чимало власних рис.

 ВЧИТЕЛЬ: Оповідання «Федько- халамидник» - епічний твір. У міні-підручнику на сторінці   5    знайдіть визначення  «епічний твір», самостійно прочитайте і розкажіть.

  ЕПІЧНИЙ ТВІР – це прозовий твір, у якому розповідається  про події, людей та їх вчинки.

 - Так,   що таке епічний твір? (піднімаю 2-3 учнів)

Жанри: казка,  оповідання,  повість, новела, роман.

 - Так, які жанри епічних творів ви знаєте?

  - Пригадайте, що називається оповіданням.

ОПОВІДАННЯ – це  невеликий прозовий твір, у якому зображена  одна чи дві події з  життя   одного,  рідко двох  головних  героїв.

 -Так, що таке оповідання?

 СЛОВНИКОВА РОБОТА  Гра  «Хто уважніший»  ст. 5

Пригадайте з оповідання значення слів:

  • Халамидник – пустун,  бешкетник.
  • Незабрукована – вимощена камінням.
  • Розсотувати – розмотувати, розкручувати.
  • Дерчатку – саморобний пристрій, який під дією вітру породжує звук.
  • Путо – мотузка, що стягує.
  • Набакир – набік.
  • Спірка – Спиридон.
  • Олово – метал сірого кольору.
  • Потурати – не перешкоджати робити щось недозволене.
  • Делікатний – витриманий, чемний.
  • Умлівати – знепритомніти.
  • Драти горобців – забирати яєчка з гнізд.
  • Проскура – церковний хлібець.
  • Ринва – труба або жолоб для стікання води.
  • Пацати- ляскати, шльопати по воді.
  • Випещені – доглянуті.
  • Поводь – розлиття річки навесні.
  • Живжиками просуватися – швиденько.
  • Сказати тенором – високим чоловічим голосом.

ВЧИТЕЛЬ:  - Зачитай вдома складений план до твору.

                       - Перекажи пункт плану.                                

ПІДСУМОК МОДУЛЯ 

  • Зробіть самостійно оцінку своєї діяльності. У міні-підручнику знайдіть сторінку   5    і  слово   «Рефлексія»         

  Підніміть руку ті, хто може стверджувати:

  • Я запамятав деякі факти з життя  В.Винниченка.
  • Я  знаю, що таке оповідання, епічний твір, можу їх розпізнати.
  • Я знаю свої права  як дитини  за Конвенцією  прав дитини.
  • Я знаю,  що не всі діти мають щасливе дитинство,  за свій добробут і радісні дні повинен бути вдячний своїм батькам.

 

              ІІ модуль (урок) – змістово-пошуковий

ТЕМА: В.Винниченко «Федько-халамидник». Зміст оповідання.

              Композиція

МЕТА: продовжити роботу  над  змістом   оповідання В.Винниченка

            «Федько-халамидник, вчити  стисло     переказувати текст ,

             визначати елементи композиції у творі; розвивати звязне

             мовлення, мислення,  увагу;виховувати добру, щедру, вдячну

              особистість, свідому своїх прав

ТИП МОДУЛЯ:  інтегрований модуль

ОБЛАДНАННЯ:  міні-підручник, костюми для інсценізації, виставка ілюстрацій до твору, фотовиставка «Щасливе дитинство»

ХІД РОБОТИ

1.Організація учнів.

2.Повідомлення  теми і мети модуля.

 - На модулі продовжимо роботу над змістом оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник», визначимо елементи композиції твору.(Учні записують у зошит)

3.Вивчення нового матеріалу.

     Бесіда за змістом оповідання  В.Винниченка  «Федько-халамидник»

   - Які сутички і за що відбувалися між Федьком та сусідськими хлопцями?

 Зачитайте у тексті.

   - Чи знали батьки про бешкети і пустощі хлопця?

   -Як карали Федька? Зачитайте у тексті.

 - Перегляньте уривок із твору,  назвіть, хто з героїв – учасник діалогу.

     Інсценізація  діалогу 

                                                    ДІАЛОГ№1

БАТЬКО  ФЕДЬКА: Ти лазив з Толею драть горобців?

  ФЕДЬКО:  Лазив.

  БАТЬКО: Ти порвав йому штанці?

  ФЕДЬКО: Він сам порвав. Не вміє лазити,  а береться. Хай не лізе.

  МАМА:  Та як ти смієш так говорити?   То дитина благородна, ніжна, а ти, мужиченя,  з   ним так, як із Стьопкою.  Та  через тебе  нас з квартири виженуть…

Щоб ти не смів підходити  до його , мурло ти репане.  З свинопасами тобі гратися, а не з благородними дітьми. Не щастячко  ти моє!   І  за  що  мене Бог покарав такою сибірякою…  А  батько нічого йому не скаже,  роби, синку,  що хочеш, бий дітей, хай нас з  квартири виженуть…

ВЧИТЕЛЬ:  Продовжіть , як розвивалися події далі. Розповідь про прогулянку під дощем.)

  - Де по-справжньому  розкриваються характери Федька і Толі?

  - Яким чином усі хлопці опинилися на річці, а не в  школі? Зачитайте у тексті.

ВЧИТЕЛЬ:  - Перегляньте уривок із твору, назвіть учасників.

       Інсценізація   діалогу                                                            

                                                     ДІАЛОГ№2

ТОЛЯ: Дай мені свою палицю.

ФЕДЬКО:(здивовано подивився)Нащо тобі?

ТОЛЯ: Я  теж хочу йти на той бік.

ФЕДЬКО: Куди?

ТОЛЯ: На той бік.

ФЕДЬКО: А як упадеш у воду?

ТОЛЯ: Не бійсь, не  впаду. Давай!

ФЕДЬКО: Лучче не треба, Только…  Ти не вмієш.

ТОЛЯ: Овва! Ти один умієш! Ну давай палицю. Що, може, жалко?

ФЕДЬКО:На…(стиснув плечима)  Тільки гляди…

 

ВЧИТЕЛЬ:  - Яка подія передувала цьому діалогу? Зачитайте у тексті.

ВЧИТЕЛЬ: -  Як розвивалися події після діалогу? Зачитайте у тексті.

ВЧИТЕЛЬ: - Як  закінчується твір? Зачитайте у тексті.

Оцінюю учнів.

ВЧИТЕЛЬ: - Зверніться до сторінки  6  міні-підручника.

  • Пригадайте, що таке  експозиція?
  • Зав’язка? Розвиток дій? Кульмінація? Розвязка?
  • На цій же сторінці міні-підручника поданий план оповідання.  Ваше завдання

визначити,  де у творі кожен елемент композиції. У таблиці напроти визначення елементу композиції олівцем вказати  відповідні   пункти плану.

  • Почнемо разом. Які пункти плану окреслюють ту частину твору де ми знайомимося з Федьком,  його друзями?
  • Добре. Який пункт плану окреслює частину тексту, де відбувається перше зіткнення основних суперечливих героїв?  Отже, 3 п. –це зав’язка. 1,2– це експозиція. 
  • Далі працюємо самостійно.

                                                   План

1.Федькові сутички із хлопчаками.

2.Сусідські скарги на Федька,  батькове покарання.

3.Покарання за дружбу з Толею.

4.Федько на річці з друзями.

5.Переправа сміливця на крижинах на другий берег річки.

6.Невдала спроба Толі.

7.Федько рятує панича.

8.Розмова  хлопців  з батьками.

9Покарання рятівника.

10.Смерть Федька.

 

            Елементи композиції

Елементи композиції у 

оповіданні В.Винниченка «Федько-халамидник»

Експозиція – знайомство з персонажами, їх рисами характеру, обстановкою, місцем, часом подій.

1,2 пункт плану

Зав’язка – перше зіткнення протидіючих сил,  яке зумовлює розвиток  усіх наступних важливих життєвих подій.

3 п.

Розвиток  дій – ті  зміни у відносинах між персонажами  та в їхньому житті, розростання суперечки у поглядах, діях.

4,5,6 п.

Кульмінація – момент найвищого напруження в розвитку подій, зіткнення суперечливих сторін, зясування хто є хто

7,8 п.

Розвязка – наслідки,  до яких привела розвязана суперечка,  долі героїв.

9,10 п.

Підсумок модуля  Оцінюю учнів

 ПРОБЛЕМНЕ ЗАПИТАННЯ

 - Які права Федька як дитини були порушені  і ким?

 1.Всі діти мають право на любов і піклування.

2.Дитина не повинна бути скривджена та зневажена.

3.Право на життя та медичне обслуговування.

ВИСТАВКА ІЛЮСТРАЦІЙ

   -  Хочу звернути увагу на виставку ілюстрацій. Кожен   «художник- ілюстратор»   відобразив той уривок і того героя, який йому сподобався.

Прокоментувати роботи  майстрів  вийде Ромашка Артем.

РЕФЛЕКСІЯ   Ваша самооцінка.  Відкрийте  6 сторінку міні-підручника

 - Підніміть руку ті, хто може стверджувати:

  • Я знаю зміст оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник».
  • Я можу визначити елементи композиції в оповіданні.

 

           ІІІ модуль ( урок) – змістово-пошуковий

ТЕМА: Федько як особистість. Дружба удавана і справжня

МЕТА:  дати поняття «головний герой», «другорядний герой твору», охарактеризувати Федька – головного героя  оповідання В.Винниченка  як щедрого на добро хлопчика, як особистість, порівняти його з Толею, допомогти учням розібратися в складностях характерів та вчинках героїв; розвивати зв’язне мовлення, мислення, вчити розпізнавати справжніх друзів, виховувати доброту, дружелюбність

ТИП МОДУЛЯ:  модуль-дослідження

ОБЛАДНАННЯ: міні-підручник, гроно « Справжній друг»,  індивідуальні картки для дослідження.

ХІД РОБОТИ

1.Організація учнів.

2. Актуалізація опорних знань. 

- Розгадайте кросворд.   (5 хв) У кольоровій колонці ви отримаєте поняття, над яким ми  будемо працювати.

1.Х

А

Л

А

М

И

Д

Н

И

К

 

 

2.П

Р

А

В

Д

У

 

3.Д

Р

У

К

А

Р

 

4.Ч

И

Ж

И

К

 

5.Н

А

Б

А

К

И

Р

6.П

І

Д

К

О

В

А

 

1.Одне з прізвиськ головного героя.

2.За що  поважав   батько Толі поважав Федька?

3.Ким за фахом був батько Федька?

4.Пташка, на яку посперечалися  Толя з Федьком?

5.Як Федько носив картуза?

6.Річ, знайдена хлопцями під час дощу, яка за повірям приносить щастя.

  2.Повідомлення теми і мети модуля.

-  - На модулі  ми з  вами визначимо поняття «дружба удавана і справжня» через характеристику Федька, порівняння його з Толею.(Учні записують у зошит)

 - Для організації роботи учні розділяються на чотири групи дослідників

- Які  основні  риси характеру повинен мати справжній друг?

 - А ось пяту основну рису справжнього друга ви визначите після того, як дослідите образи  Федька і Толі.

- Мені б хотілося, щоб ви навчилися розпізнавати дружбу справжню і удавану.

3.Вивчення нового матеріалу.

 ВЧИТЕЛЬ: Г.Сковорода говорив таку істину:

     Краще голий  та правдивий,

    Ніж багатий   та беззаконний.

 - Як ви розумієте слова філософа?

Робота з літературними термінами

 - На 7- ій сторінці  міні-підручника знайдіть визначення поняття «головний герой», самостійно прочитайте і розкажіть.

Головний герой – це персонаж, навколо якого розгортається  основний сюжет.

  -  Опрацюйте визначення «другорядні герої»

Другорядні герої – це персонажі, які допомагають глибше розкрити характер головного героя, часто мають яскраво виражений характер, але поступаються  своїм значенням головному  герою.

  • Назвіть у творі головного та другорядних героїв.

Дослідження-характеристика.

  • Кожна група отримала завдання  для дослідження. Дослідник повинен підготувати відповідь на питання, назвати рису характеру героя, записати її на дошці.
  •  Керівники груп: Бульба Тамара, Івженко Юлія, Коляда Артем, Данілова Еля повинні прослідкувати, щоб їхня група правильно дала відповіді на всі запитання. Керівники, а також  дослідники, які найбільш повно і правильно відповіли,  отримають одинадцять балів.
  • На обдумування  завдання дається 6 хвилин.

  Після відповіді учні записують риси  характеру на  дошці  і в зошити.

І група

 1.Оленіч Аня                                                                     Федько – син бідного друкаря.

 Хто такі Федько і Толя? Чим різнилися їхні сім’ї?       Толя – син багатого господаря                                     

 2.Левченко Назар.

Назвіть вид  опису, рису характеру.

  «Руки в кишені, картуз набакир.  Чуб йому                  Федько – розбишака.

 стирчком виліз з-під картуза, очі хутко бігають.» 

 3. Каленіченко Олег.                                           

 Чому Толя після прогулянки під дощем             Федько загартований

захворів,  а Федько – ні?                                        Толя – хворобливий.

4.Бульба Тамара.

Знайдіть і зачитайте портретну характеристику Толя – ніжний, смирний,

Толі.                                                                           випещений.

5. Подойніна Віка.

Чому ніхто не піднімався битися з Федьком   Федько – сильний, швидкий,

або тікати від нього?                                             забіяка.

Знайди цититу в підручнику.

6.Геєць Руслана.

 Як характеризують слова автора Толю:          Толя – богобоязливий,

«Тихо хреститься й блідніє, але од вікна          цікавий.

 одійти не може»?

ІІгрупа

1.Чайка Марина.

 Ким вважає себе Толя у думці: «Але він            Толя – само поважний.

 терпіти не міг, як йому  цей Федько 

говорив  «Только».  Наче він

йому товариш.»

 2.Нестеренко Олександр.                                      Федько –відкритий.

Яку рису  Федька  хоче підкреслити автор:

 «Він міг би підійти тихенько, так, що й не

почув би ніхто, - але Федько того не любив.

Він  ще здалеку кричить: «Ану, гей, там,

давай сюди змія!»

 3.Семенюта Олег.

Як характеризують Федька слова мами:           Федько – упертий ,

«А кляте  ж яке! А кляте! –Хоч би ж                 витривалий.

 попросило тата, хоч би заплакало,

Камінь, а не  дитина. Сибіряка якийсь.»

  ІІІ група

1.Гудзь Карина.

Чому батько давав гроші синові після           Федько - правдивий

 того, як карав?

Знайди цитату з тексту.

2.Бульба  Дмитро.

Як характеризують Федька слова автора :          Федько любить і поважає

«Федько той, якби зачепили його тата,  зразу    батька.

грубощі почав говорити, а то й битися поліз би».

3. Бутченко Максим.

Чому Толя, хоч і побоювався, але вирішив       Толя – самовпевнений,

перейти річку? Зачитай рядки з твору.                боязливий.

VI  група

1.Данілова Елеонора.

Як повівся Федько, коли побачив Толю          Федько спритний, здатний

 у  скрутному становищі? Чи загрожував       на взаємодопомогу.

 цей вчинок життю  Федька?

2.Чвір Яна .

Хто допоміг Федькові вилізти з води?            Федька  поважали друзі.

Чи загрожувало це життю рятівників?

3.Биконь Владислав.

Як характеризує Толю той вчинок, що          Толя – брехун.

 після смерті головного героя Толя

забирає   чижика у мами Федька,

стверджуючи їй, що він пташину виграв?

4.Коваленко Юлія.

Знайдіть і зачитайте , як веде себе Федько     Федько - кмітливий

після того, як друзі витягли його з річки.

Як це його характеризує?

5.Ромашка Артем.

Федько тричі провалювався під кригу і залишився живим. Чи міг би він одужати після останнього падіння під кригу? Що для цього треба було зробити йому та його батькам?

Інсценізація діалогу 

ВЧИТЕЛЬ :- Перегляньте  інсценізований уривок із твору. Визначте, які риси характеру проявляють герої діалогу?

                                                    ДІАЛОГ

ТОЛЯ        Папочко!.. Мамочко!.. Я не винен, я не винен!..
МАМА      ФЕДЬКА  Додому, іроде! Ось я тобі покажу!

БАТЬКО ТОЛІ Він був на льоду?

        ТОЛЯ  - Я не винен, я не винен...

БАТЬКО ТОЛІ -  Мовчи! — крикнув до нього батько і знов повер­нувся до Федька: — Був він на льоду?

ФЕДЬКО - Був...

ТОЛЯ - Неправда! Неправда! Я не хотів іти, а вони мене потягну­ли на річку.

А потім Федько узяв і пхнув мене на   кригу... Спитайте всіх... Я не винен...

МАМА   ФЕДЬКАОх, Боже ж мій! Та що ж ти собі думаєш, люци­пере ти! Та батько ж з тебе три шкури здере, та він же  на тобі живого місця не оставить. Чом тебе чортяка не  вхопила там, у воді, ти, ідоляко!

 БАТЬКО ТОЛІ   Підождіть, Іванихо! — зупинив її батько Толин і  підняв Федька. — Встань... Чекайте, Іванихо... Я хочу спитати його... Федьку, я вірю тобі, я знаю, що ти ні­коли не брешеш, не бреши й тепер: говори, ти потяг­нув Толю на річку?

МАТИ ФЕДЬКА    Говори ж, падлюко!    

БАТЬКО ТОЛІ    Ну говори ж, Федьку.

ФЕДЬКО - Повів...

БАТЬКО ТОЛІ - І пхнув його на кригу?

ФЕДЬКО - Пхнув...

БАТЬКО ТОЛІ - Паршивець же ти! Надіюся, що на цей раз  чоловік ваш покарає його як слід... Інакше лучче очис­тіть мені квартиру.

ВЧИТЕЛЬ: - Отже, яка риса притаманна Федькові?  

 - Чи жертвує Федько своїм принципом казати правду?

 - Яка ще одна з важливих  рис справжнього друга?

- Жертовність(відкриваю на дошці  ознаку)

  -Яка риса притаманна Толі?  - Підлість.

  • Чи був Федько другом Толі?  А Толя другом Федька?

Підсумок    модуля.

 - Чия дружба була справжня,  а чия удавана?

Робота з міні-підручником  - Відкрийте 7 сторінку міні-підручника

Знайдіть визначення «особистість»

  • Чи можна Федька назвати особистістю?

Робота з епіграфом модуля

  • Про кого з героїв твору сказано у першому рядку висловлювання філософа?
  • Про кого другий рядок? Чому?

 - Що ми з вами повинні цінити під час вибору друга за словами Г.Сковороди?  Багатство  чи чесність друга?

Робота з прислівями. Відкрийте сторінку міні-підручника

  • Поясніть, якими з  прислівїв можна визначити  характер Федька, Толі та їхніх батьків.
  • 1.Наперед спитайся, а потім лайся.
  • 2.Сміливому море по коліна.
  • 3.Панського роду, а песького ходу.
  • 4.Лякливий, як заєць, а шкідливий, як кішка.
  • 5.Спершу треба розсудити, а потім робити.

Домашнє завдання.   Відкрийте 8  сторінку міні-підручника

      Читати й переказувати ст.. 92 – 103, вивчити поняття «епічний твір», «головний герой», «другорядні  герої»На вищий бал за бажанням написати твір «Кого б я хотів мати за друга: Толю чи Федька?».

1

 

doc
Додано
31 липня 2019
Переглядів
3866
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку