Майстер-клас "Мова дітей в наших руках"

Про матеріал

Дрібна моторика рук. Артикуляційна гімнастика. Збагачення словника та розвиток граматичної будови мовлення. Розвиток фонематичного слуху та сприйняття.

Перегляд файлу

Тема майстер-класу:

«Мова дітей в наших руках!»

 

Запорукою успішного навчання дитини в школі є сформовані, в період дошкільного віку, вміння. До школи дитина повинна досить добре оволодіти усним мовленням:

  • висловлювати свої думки, грамотно і послідовно;
  • будувати грамотно мовне висловлювання в ситуаціях спілкування;
  • повинен вміти виділяти звуки в словах;

Наша з вами задача: допомогти дитині встигнути до школи опанувати всім цим.

Для початку нам потрібно розпланувати роботу за віком дітей. Наприклад:

  • молодша група та середні групи (І квартал) працюють над розвитком дрібної моторики рук та розвитком артикуляційного апарату.
  • середні групи (ІІ квартал) та старша група – працюють над збагаченням словника, граматичною будовою мовлення та фонематичним сприйняттям.

 

 

ДРІБНА МОТОРИКА РУК

  У корі головного мозку є два центри мовних, які відповідають за сприйняття і відтворення мови, і зовсім поряд розташований моторний центр. І якщо ми починаємо стимулювати дрібну моторику пальців рук стимули попадають в головний мозок, і як водяний матрац розгойдуються всі імпульси і потрапляють в мовну зону. І так, чи інакше починаючи виконувати вправи з дрібної моторики з мовним промовляння йде розвиток нашої мовної зони. Одна з вправи це пальчикова гімнастика з промовлянням віршика.

Ми січем, січем капусту
І гарненько моркву трем,
Ще і солі додаєм
І у бочки все кладем.

Потім котим бочку в льох.

Як стомилися ми! Ох!

Ви звернули увагу я промовляю повільно, щоб дитина встигла виконати руху, потім вона підлаштовується, якщо вона не говорить, вона потихесеньку починає включатися в цей процес, може промурчати, хоча б якісь звуки видати, трішечки спотворено цей вірш проговорити.

Далі давайте ще один віршик, який нам всім відомий:

Зарядка для пальчиків:
Ось цей пальчик в ліс пішов (рухаємо мізинчик)
Ось цей пальчик гриб знайшов (безіменний)
Ось цей пальчик гриб приніс (середній)
Ось це пальчик гриб зварив (вказівний)
А це пальчик гриб той з'їв
Ось чому він потовстів (великий пальчик)

Також придумано дуже багато іграшок для розвитку дрібної моторики.

Є дуже прості вправи навіть для діток більш старшого віку. Беруться два листочка, покладемо на долоні. Ваше завдання зробити з цих двох листочків два м'ячика, але так, щоб руки одна одній не допомагали. Далі я ці м'ячики використовую для розвития дихання.

Також можна застосовувати прищіпки.

Вправа «Кулак, долонька, ребро». Цим ми готуємо ручку до листа:

 

Артикуляційна гімнастика.

Звуки мови у нас утворюються завдяки роботі нашого артикуляційного апарату. Ви знаєте що в нього входить: язик, губи, зуби.

Я активно використовуємо гімнастику артикуляції і вона  є основою,  як би початковим етапом для формування правильної вимови всіх звуків.

Потрібно відзначити, що особливо в молодшому дошкільному віці слухове сприйняття дуже ускладнене, їм краще це все візуалізувати. Я використовую картинки, тобто щоб прийняти якусь артикуляційний уклад  я її показуємо за допомогою карток. Наприклад: "Чашечька", Голочка", "Заборчик ", «Блинчик», «Гойдалка», ...

Щоб викликати у дітей більший інтерес, можна придумати масу ігор, казок з язичком.

Я з вами пограю в казку "Казка про веселелий  язичок". Для цього я прошу всіх повторювати за мною.

Жив-був гномик язичок

Жив він за парканом

Одного разу язичок прокинувся вранці

Відкрив вікно, визирнув і подивився вліво,

Вправо, вгору, вниз.

Гарний ранок і думає

На сніданок напечу млинців,

Почав він місити тісто,

Напік він гору млинців

Став їх жувати.

Тут в двері хтось постукав

Це прийшли його друзі:

Жабеня, слоник і бегімот.

Він і їх пригостив млинцями

Та ще й з варенням,

А варення смачно і з чаєм.

Поїли вони, почистили зубки.

І вирішили вони відправитися на прогулянку.

Поскакали вони на конячці.

Скакали вони скакали

І побачили гойдалки.

Як добре з друзями покататися на гойдалках.

Покаталися вони, і поскакали далі

Знайшли грибок, зірвали грибочок

І поскакали вони далі

Раптом побачили вони грізного індика

Злякалися і поскакали додому.

 

Тільки приступати до казочки потрібно після того, як дитина чітко засвоїть всі окремі артикуляційні вправи.

 

 

ЗБАГАЧЕННЯ СЛОВНИКА ТА РОЗВИТОК ГРАМАТИЧНОЇ БУДОВИ МОВЛЕННЯ

 

Існує дуже багато ігор та вправ які формують у дитини грамотне мовне висловлювання і формує фонематичні процеси. Дуже корисні в такій роботі різні картини, ілюстрації в книгах, сюжетні малюнки.

 

Далі більш конкретні гри:

  • Гра "З чого зроблено".

Не треба нічого придумувати для цього, беремо предмети побуту, що оточують нас в групі:

вікно зі скла - скляне;

стілець із дерева - дерев'яний,

тарілка з глини - глиняний;

ложка з пластмаси - пластмасова ...

Під час цієї гри дитина знайомиться і починає вживаюти в мовленні прикметники. А найголовніше в цьому у дитини з'являється відчуття мови, розуміння того, що слова якось по іншому можна називати, по іншому використовувати  не так як він звик, і більше звертати увагу на свої помилки, а потім намагатися їх виправляти, звертати увагу на мову оточуючих, наслідувати правильне мовлення оточуючих.

  • Наступна гра: "Слова вороги" або "Скажи навпаки" (слова антоніми).

Добре тренує не тільки образне мислення дитини, але і в цілому увагу.

Цукор солодкий - а перець гіркий

Дорога широка - а стежка вузька,

Мокрий - сухий

Темно - світло

Холодний - гарячий

Повільно - швидко

Забув - згадав

Впустив - підняв

  • Гра "Слова друзі" (слова синоніми)

Як ви думаєте як можна ще по іншому сказати про сумну людину- похмура, невесела, засмучена, …

Хоробрий - сміливий, відважний, сильний, безстрашний.

Таким чином ми розширюємо словниковий запас.

  • Наступна гра "Відгадай яке слово я хочу сказати" або "Закінчи слово".

Можна брати перший склад, можна перші два склади, в залежності яке слово ви придумали. Придумайте закінчення мого слова:

при ..., сту ..., розум .., че .., су .., шу ..., до ...

 

От скажіть вам з м'ячиком приємно грати? Дітям дуже часто буває складно ловити, але якщо ви будете частіше грати в такі ігри, то у дитини ще будуть і розвиватися тактильні відчуття, моторика і увагу. У наших сучасних дітей увага майже не розвинута. Коли дитина ловить мячь, вона повина візуально зосередитися на ньому, побачити куди вона буде його кидати. Знову ж таки цим розвиває увагу:  не втратити в процесі всієї цієї роботи увагу ну і ще буде і розвиватися спритність.

 

  • "Гра в слова" потрібно сказати як можна більше слів, які позначають фрукти, транспорт, свійських тварин, меблі, посуд, рослини...
  • Гра "Скажи,  що цей предмет може робити"

грім - гримить

літак - летить

заметіль-мете

кінь - скаче

 

А зараз гри стандарт: "Один - багато",  Назви  лагідно ", " Чого не стало".

 

Розвиток фонематичного слуху та сприйняття

 

І останнє. Фонематичне сприйняття один з важливих процесів в розвитку мовлення у дітей дошкільного віку. Є таке поняття як фонематичний слух: є звуки не мовленнєві,  що нас оточують: шум машин, шум дощу. А є фонематичний слух, який дуже важливий тим, що він відповідає за те, як саме, дитина сприймає мовлення. Якщо фонематичний слух розвинений недостатньо, то дитина сприймає слово як цілісний образ: сумка, дощ. Якщо ж, у дитини досить сформований фонематичний слух, то вона тоді почує, що в слові сссумка перший звук свистить, а якщо промовити сумкааа, вона почує, що там в кінці слова є звук  А. 

3-4 років фонематичний слух розвивається в процесі ігор: "Плесни в долоні" (дитина повторює за дорослим потрібну кількість оплесків).

 4-5 років у дитини ми можемо формувати фонематичне сприйняття  з допомогою слухового аналузу слова (використовуючи схеми та фішки).

Далі ми вводимо такі ігри:

  • «Виділи звук з слові» (який перший звук? скільки звуків в слові ти чуєш? де знаходиться в слові заданий звук?).
  • навчаємо дитину ставити правильно наголос у слові.
  • Гра "Плесни в долоні коли почуєш звук " Ш ".
  • Гра "Який звук повторюється?"
  • Гра «Нескінченний ланцюжок».  Придумати слово яке починається на останній звук попереднього слова.
  • «Звуковий аналіз слів»:

Дім  Комар Муха

  • Який загальний звук є в цих словах? «М»;
  • Слово ДІМ довге чи коротке?
  • Скільки звуків в слові ДІМ? (ділим слово на звуки).

-    Де в цих словах заховався звук «М» (на початку, в средині, та кінці).

-    Ставим наголос. (питання)

 

  • Гра "Збери по першому звуку слово".

Складна гра, але дітям дуже подобається.  

  • Гра «Склади граматично- правильне  речення» . По заданому малюнку скласти речення з 5 слів.

Малюнок  ПОТЯГ -  «Я їхала на швидкому потязі до бабусі. Потяг дуже швидкий транспорт.»

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Майстер-класи
Інкл
Додано
10 січня 2019
Переглядів
2107
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку