Майстер-клас
Вчителя української мови та літератури
Стрельчук Альони Олексіївни
Тема: Підвищення культури мовлення учнів на уроках української мови та літератури за допомогою інтерактивних вправ
(1 слайд)
Доброго дня, шановні учасники майстер-класу. Я, Стрельчук Альона Олексіївна, вчитель української мови та літератури Комарівського НВК,
(2 слайд)
хочу поділитися із вами досвідом підвищення культури мовлення учнів на уроках української мови і літератури за допомогою інтерактивних вправ. Важливим завданням освіти в Україні є підготовка освіченої, творчої, компетентної особистості. А завданням вчителя – створити умови для утвердження атмосфери творчості, допомогти учневі знайти себе в житті, а навчально-виховну діяльність спрямовувати на створення такої системи співпраці, головна мета якої – максимальний розвиток творчих здібностей дитини.
Обрана мною тема майстер-класу не є випадковою, оскільки вважаю,
що сьогодні наша мова , як ніколи , потребує підтримки та мовців, що вдало і доцільно використовують українське слово.
Сьогодні я спробую довести, що завдання для поліпшення культури мовлення цікаві, змістовні і найголовніше - сучасні, тому сприяють не тільки підвищенню рівня розуміння та засвоєння навчального матеріалу, а й пізнавальної активності учнів.
Що ж, почнемо?
(3 слайд)
Шановні колеги, поверніться, будь ласка, один до одного, посміхніться,
подаруйте усмішку і мені. Як відомо, посмішка робить багатшим тих, хто
її отримує, а той, хто дарує - при цьому не стає біднішим. Посмішка - це
мить, а в людській пам'яті залишається іноді на усе життя. Тож даруйте
один одному посмішку частіше. А щоб приємний настрій зберігався
протягом усього нашого заняття, тематикою сьогоднішнього майстер-класу я обрала новорічні свята, адже вони є найяскравішими та найбажанішими не тільки для дітей, а й для дорослих
(4 слайд)
При підготовці новорічного свята всі обирають прикраси на свій смак. Щоб розпочати нашу роботу пропоную вам обрати ту прикрасу, яка вам найбільше подобається.
(На столах , учасники обирають )
А зараз знайдіть «свій» колір в інших учасників та утворіть групи.
( Утворення груп)
Головна героїня свята – ялинка, геть засумувала, адже вона зовсім без прикрас. Тож, спробуємо їй допомогти і причепурити очікуваннями від сьогоднішнього заняття. Запишіть чого ви очікуєте від майстер-класу та прикріпіть до ялинки.
(кріплять прикраси і називають очікування)
А я сподіваюся на взаєморозуміння, активну співпрацю, продуктивну роботу та приємну атмосферу.
(5 слайд)
Отож, розпочати хочу однією з улюблених вправ, яку використовую на етапі актуалізації опорних знань «Так чи ні». Ця вправа допомагає учням зосередитись, пригадати матеріал , що вивчали на попередньому уроці.
(ПЕРЕКЛЮЧАТИ СЛАЙДИ)
Молодці, гарно впоралися із завданням.
(Слайд)
На уроках розвитку мовлення на цьому ж етапі цікаво виконувати вправу «Гірлянда синонімів», адже підбір синонімів сприяє не тільки збагаченню лексичного запасу слів, а й допоможе учням виконувати завдання наступних етапів уроку.
Отож, на дошці є зламані гірлянди, мені дуже потрібна ваша допомога. Доберіть синоніми до поданих слів і заповніть порожні ланки, таким чином, відремонтуйте гірлянду. Хто готовий розпочати? Перше слово сніг.
(на дошці 4 гірлянди , учасники почергово заповнюють порожні ланки синонімами)
Рекомендую вам багато читати, таким чином ваш лексичний запас слів значно збільшиться.
(Слайд)
На мою думку, однією з ознак культури мовлення є вміння влучно підібрати фразеологізм до певної мовленнєвої ситуації, вміти правильно розкрити його зміст. На своїх уроках часто використовую фразеологічні хвилинки з різними завданнями: пояснити значення, дібрати синонімічні чи антонімічні фразеологізми.
(Слайд)
До нас звернувся Сніговик, він надзвичайно схвильований, адже якийсь неслухняний хлопчисько зруйнував його друзів, Сніговик просить допомогти їм та відновити фразеологізми. На столах є загублені частинки, попрацюйте в парах, з’єднайте їх та поясніть значення відновлених фразеологізмів.
Відновлені сніговики прикріпіть до дошки та поясніть значення.
(на столах частинки, учасники з’єднують їх та пояснюють значення, розміщують на дошці)
(Слайд)
Ваші знання фразеологізмів просто чудові!
(Слайд)
Наступний прийом, з яким я хочу вас познайомити – «Спіймай помилку», він розвиває критичне мислення, дозволяє тримати в напрузі активізовану увагу учня, привчає дітей не сприймати все на віру, навчає їх тому, що помилки можуть підстерігати будь-де, викликає бажання мати тверді переконання і знання, а також вміння відстоювати та аргументувати свою думку.
Зовсім скоро запрацює пошта Святого Миколая і один (невідомий вам) хлопчик вирішив написати листа Миколаю, але допустив так багато помилок, що надіслав його нам для того, щоб ми перевірили і виправили написане, адже навіть Святий Миколай любить читати листи без помилок. Я буду зачитувати, а ви як тільки почуєте помилку – одразу піднімайте вгору сигнальні кульки, виправляйте помилку і разом ми допоможемо хлопчику.
«Святий Миколаю!
Мене звати Миколка і ми з тобою тьоски (тезки). Мені десять років. Я вчуся в школі тако собі (посередньо, не дуже добре) , а у свободний (вільний) час займаюся спортом. Також мене є молодший братик, він самий класний (найкращий) брат. Цілий рік я старався поводитися чемно, хоча іноді не слухався батьків та вчителів. Пробач мене (мені), обіцяю виправитися!
Якщо у тебе є змога, Святий Миколай (Миколаю), подаруй мені, будь ласка, велік (велосипед). Також просю (прошу) в тебе здоров'я для моєї сім'ї та миру для України. Я буду дуже вдячний за твої подарунки. Святий Миколаю, ледь не забув, я вітаю тебе з наступаючими (прийдешніми) святами.
З повагою, Миколка.
P.S. До слідуючого (наступного) року я обов’язково писатиму без помилок! »
Молодці! Всі помилки спіймані і виправлені, лист можна сміливо надсилати.
(Слайд)
Хочу запропонувати вам попрацювати над дуже цікавою вправою “Малюю музику словами”. Пропоную послухати мелодію і описати словами свої відчуття та враження від її звучання (2-3 речення).
(Звучить мелодія)
Скажіть, будь ласка, що вам спало на думку, коли ви слухали цю композицію?
(Кожен із учасників висловлюється.)
Дійсно, в кожної дорослої людини найтепліші спогади дитинства пов’язані з колядками та щедрівками, сімейною вечерею та атмосферою добра.
А зараз я пропоную вам завдання із чарівного мішечка. Ніхто і ніколи не знає, що він приготував. Спробуйте і ви свою удачу.
(витягують картки)
(Слайд)
Чудово! Вам чарівний мішечок пропонує вправу #НеНуднеРечення. Це завдання варто виконувати в групах. Діти надзвичайно люблять їх виконувати, до того ж, саме робота в групах сприяє виробленню навичок аргументованого висловлювання думки. Ваше завдання – зробити речення цікавішим, поширити його, додавши другорядні члени речення.
(робота в групах)
Ви дуже творчо впоралися із завданням.
(Слайд)
На етапі рефлексії дуже часто практикую вправу «Кожна думка важлива», де діти мають змогу висловити свою думку про урок або ж сказати побажання на майбутнє. Я пропоную вам завершити наш майстер-клас, створивши новорічний подарунок, вкладіть в нього свої враження та роздуми, очікування, що справдились чи ні, а також побажання. Адже , всі по-справжньому гарні подарунки викликають у нас гарні емоції.
(кожен говорить про свої враження та кладе в коробку ялинкову іграшку)
(Слайд)
Я надзвичайно вдячна вам за спільну роботу, за те, що ми разом творили цей майстер-клас. Сподіваюся, що ми разом багато довідалися, почули щось нове, навчилися чогось цікавого. Маю надію, що такі вправи допоможуть розвинути культуру мовлення на уроках, сприятимуть не тільки підвищенню рівня розуміння та засвоєння навчального матеріалу, а й пізнавальної активності учнів.
Бажаю вам ніколи не відчувати холоду душі. Хай іній не торкається ваших сердець. Бажаю, щоб колючими в вашому житті були тільки гілочки ялинки і аж ніяк не слова. Бажаю вам завжди мати опору на слизьких шляхах. Нехай ваші мрії ніколи не розбиваються, ніби скляна кулька. А щастя триває все життя, а не тільки 5 хвилин після бою курантів…